۳۱۸۰۳۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ایران شانس دیگری برای «کن» دارد؟

در پی اعلام لیست فیلم‌های دو بخش اصلی جشنواره‌ی کن و انتخاب فیلم «وارونگی» بهنام بهزادی از سینمای ایران در بخش «نوعی نگاه»، این سوال مطرح است که آیا پرونده سینمای ایران برای این دوره از فستیوال کن بسته شده است یا همچنان در چند روز آینده فرصت دیگری برای سینمای ایران هست؟

خبرگزاری ایسنا: در پی اعلام لیست فیلم‌های دو بخش اصلی جشنواره‌ی کن و انتخاب فیلم «وارونگی» بهنام بهزادی از سینمای ایران در بخش «نوعی نگاه»، این سوال مطرح است که آیا پرونده سینمای ایران برای این دوره از فستیوال کن بسته شده است یا همچنان در چند روز آینده فرصت دیگری برای سینمای ایران هست؟

محمد اطبایی یادداشتی را اختصاصا در اختیار ایسنا گذاشت که در ادامه می‌آید.

متن کامل یادداشت، این کارشناس و پخش‌کننده بین‌المللی بدین شرح است:« در این چند روز گذشته، دو هیجان همزمان در بخشی از جامعه بالا گرفته بود که نمود آن را در گفتگوهای خانوادگی و دوستانه، اخبار و شبکه‌های اجتماعی می‌توانستیم ببینیم. سرانجام فیلم‌های ایرانی در جشنواره کن چه می‌شود و در شهرآورد تهران چه اتفاقی می‌افتد. به عنوان یک اهل سینما عشق فوتبال، مطمئن بودم که شاهد حضور چند فیلم ایرانی (و نه یک فیلم) در بخش‌های مختلف کن خواهیم بود و پرسپولیس هم با اختلاف دو گل استقلال را خواهد برد. همه امکان‌های موجود برای کن را روی کاغذ نوشتم و تمام بازی‌های پنج هفته باقیمانده لیگ را هم پیش بینی‌کردم.

ایران شانس دیگری برای «کن» دارد؟

تردیدی نبود که حداقل دو فیلم تا چهار فیلم در کن خواهیم داشت و پرسپولیس هم قهرمان لیگ می‌شود و رسیدیم به روز پنج شنبه! همه تیم‌ها برای پرسپولیس بازی کردند و چه شرایط خوبی شد برای قهرمانی. کنفرانس مطبوعاتی کن اما کمی همه ما را شوکه کرد. پس فرهادی چه شد؟ رسول‌اف کجاست؟ فیلم سازهای جوان؟ هر چند انتخاب "وارونگی" از بهنام بهزادی قدری این غم را تسکین داد و چه قدر خوشحال شدم برای این کارگردان جنتلمن و دوست داشتنی و کتایون شهابی. اما یعنی چه مگر می‌شود فرهادی در کن نباشد؟! شروع کردم به نگاه دقیق‌تر به فیلم‌های انتخابی.

امسال بخش رسمی کن ۱۸۶۹ فیلم بلند دریافت کرده و تنها بیست فیلم برای بخش مسابقه انتخاب کرده. این ۱۷ عضو هیات انتخاب به همراه تیری فرمو همه این فیلم‌ها را می‌بینند؟ چگونه می‌بینند؟ و هر فیلمی چقدر شانس دارد برای خوب دیده شدن؟ این موضوع ار آن بخش‌های غم انگیز قصه انتخاب فیلم در جشنواره هاست؟ فرانسه با ۴ فیلم، آمریکا با ۳ فیلم، انگلستان و رومانی هر یک با دو فیلم، آلمان، اسپانیا، بلژیک، کانادا، برزیل، فیلیپین، کره جنوبی، هلند و دانمارک هر یک با یک فیلم. چه می‌کنه این سینمای رومانی و تازه یک فیلم هم در بخش نوعی نگاه داره! در بخش نوعی نگاه هم فرانسه، آمریکا ،رژیم صهیونیستی و ژاپن هر یک با دو فیلم، ایران، سنگاپور، مصر، هلند، فنلاند، آرژانتین، رومانی، ایتالیا و روسیه هم با یک فیلم. در بخش خارج از مسابقه هم آمریکا با ۵ فیلم، کره جنوبی با ۲ فیلم، ایتالیا، چاد، کامبوج، اسپانیا و فرانسه با یک فیلم حضور دارند. نتیجه حمایت‌های حساب شده و استراتژیک از سینما را (نه تنها در تولید بلکه در پخش) را هم در سینمای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کره جنوبی و رژیم صهیونیستی به عینه می شود دید. ما کجاییم!!

اما مصاحبه تیری فرمو با ورایتی کمی حالمان را خوب کرد. از فیلم‌های خوب ایرانی ذکر کرد و اینکه هنوز فیلم اصغر فرهادی را ندیده‌اند و به زودی آن را خواهند دید. دیگر اینکه هنوز امکان اضافه کردن ۳ فیلم، دو فیلم به بخش مسابقه و یک فیلم به نوعی نگاه هست. هنوز دو بخش جنبی هفته منتقدان و پانزده روز کارگردان‌ها هم مانده‌اند تا در روز ۳۰ و ۳۱ فروردین فیلم‌های خود را اعلام کنند. پس به امید داشتن یک فیلم ایرانی در هر یک از چهار بخش مسابقه، نوعی نگاه (که داریم)، هفته منتقدان و پانزده روز کارگردان‌های جشنواره کن. چهار فیلم در برلین داشتیم و ایشالا چهار فیلم هم در کن. پرسپولیس هم امروز ببرد دیگر زندگی کاملا شیرین می‌شود!»

در حالی فیلم‌های بخش اصلی و نوعی نگاه جشنواره‌ی فیلم کن اعلام شده‌اند که فقط فیلم «وارونگی» بهنام بهزادی از سینمای ایران در میان این لیست بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج