جاباما
۳۱۸۲۷۰
۳۶ نظر
۶۵۸۵
۳۶ نظر
۶۵۸۵
پ

عشق شما «یک طرفه» است یا «دوطرفه»؟

رنج دوست داشتن کسی که علاقه‌ای به شما ندارد، واقعا مشکل است و توام با احساس ناامید و افسردگی است و زمانی که فکر کنید که آن فرد دقیقا همانی است که شما می‌خواهید، این احساسات قوی‌تر هم می‌شوند.

ماهنامه سپیده دانایی - عطیه رضایی: «غرورم را شکستم، همه جوره کنارش بودم، همه جوره محبتم را به اش ابراز کردم، همه کاری براش کردم که بفهمه دوستش دارم، اما اون با من چی کار کرد؟» حتما در طول زندگی خود و اطرافیانتان جملاتی از این دست را شنیده اید و با کسانی رو به رو شده اید که عشق و علاقه یک طرف نسبت به کسی را در زندگی خود تجربه می‌کنند و این علاقه یک طرفه و بی نتیجه تا جایی پیش می‌رود که زندگی روزانه و کار و فعالیت آن‌ها دچار مشکل می‌شود؛ اما این دوست داشتن یک طرفه چه مزایا و معایبی می‌تواند برای شخص داشته باشد؟ و چه کمکی می‌توان به این افراد کرد؟

رنج دوست داشتن کسی که علاقه‌ای به شما ندارد، واقعا مشکل است و توام با احساس ناامید و افسردگی است و زمانی که فکر کنید که آن فرد دقیقا همانی است که شما می‌خواهید، این احساسات قوی‌تر هم می‌شوند. بیشتر آدم‌ها با امید این که روزی بتوانند به هر قیمتی به وصال محبوب برسند روزگار می‌گذرانند، اما در حقیقت این امید‌ها هیچ وقت به واقعیت بدل نمی‌شوند و آن‌ها دچار احساس ناکامی در زندگی می‌شوند.

عشق شما «یک طرفه» است یا «دوطرفه»؟

نشانه‌های عشق دوطرفه

عشق واقعی زمانی است که دو طرف از نظر احساسی و ذهنی همه احساساتشان را با هم شریک باشند. این عشق معمولا نشانه‌های زیر را دارد:

۱. توجه به علاقه‌های طرف مقابل: اگر فردی شما را دوست داشته باشد، به نیاز‌ها و علایق شما توجه زیادی نشان می‌دهد، دوست دارد بداند شما چه علایقی دارید و از چه چیز‌هایی بدتان می‌آید.

۲. خوشحالی از موفقیت یکدیگر: وقتی یک نفر به کار‌های شخصی و موفقیت و شادی فرد دیگر خیلی علاقه نشان می‌دهد، یعنی آن فرد را دوست دارد، در شادی‌های او سهیم است و او را دوست دارد. کسانی که یکدیگر را دوست دارند از موفقیت و شادی هم خوشحال می‌شوند.

۳. حمایت دوطرفه: فردی که به شما علاقه‌مند باشد در زمانی که شما شرایط سختی را تجربه می‌کنید، آسایش و آرامش شما را فراهم می‌کند. کسانی که یکدیگر را دوست دارند در بدترین و بهترین شرایط زندگی در کنار یکدیگر هستند و از هم حمایت می‌کنند. اگر فردی صبورانه به شما کمک می‌کند که مشکلات شخصی خود را حل کنید و تا حد ممکن پشتیبان شماست، آن فرد به شما علاقه دارد.

۴. لذت از با هم بودن: اگر فردی به راستی به شما علاقه داشته باشد، دوست دارد زمانی را هرچند کوتاه با شما سپری کنید. برای با هم بودن لازم نیست دلیل و یا برنامه‌ای وجود داشته باشد، کسانی که یکدیگر را دوست دارند از صرف بودن با هم لذت می‌برند.

عشق شما «یک طرفه» است یا «دوطرفه»؟

نشانه‌های «عشق یک طرفه»

عشق یک طرفه عشقی است که میل به معشوق، امری ذهنی است. یعنی عاشق در افکار و پیش فرض هایش باور دارد که معشوقش به او علاقه‌مند است و او از احساسات معشوقش بی اطلاع است. روان شناسان این حالت را بیش از آن که عشق بنامند، آن را نوعی مشکل می‌دانند. در برخی موارد اشخاصی هستند که به شدت کسی را دوست دارند و تصور می‌کنند که آن شخص نیز آن‌ها را دوست دارد، اما این‌ها تنها پرورده خیالات اوست، زیرا در مواقعی ممکن است شخص دیگر یا او را دوست نداشته باشد و یا در مواقعی حتی او را نشناسد!

این حالت نوعی بیماری است و حالت عادی و معمولی نیست، زیرا در حالت عادی اگر کسی به شخص دیگر علاقه‌مند شود، ولی بداند که عشق و علاقه اش یک طرفه است، بی شک از آن عشق دست بر می‌دارد. وی زمانی که شخص دچار «عشق بیمارگون» باشد، از این عشق یک طرفه دست بر نمی‌دارد و اگر میل عاشق پس از اجابت نشدن خواسته اش دوباره مطرح شود، ممکن است در نهایت منجر به سرخوردگی شود.

پیامد‌های عشق یک طرفه

زمانی که عاشق به معشوق می‌رسد همه چیز ختم به خیر می‌شود، اما اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است با به وجود آمدن خشم، عشق به تنفر منجر شود. این افراد همواره با تصورات ذهنی شان زندگی می‌کنند و معتقدند که دیگران هستند که نمی‌خواهند او به معشوقش برسد. چنین فردی خیال می‌کند معشوقش او را دوست دارد و مخالفت‌های دیگران مانع وصال اوست. در این بیماری فرد به شدت افسرده می‌شود، البته مقصود این نیست که همه عشق‌ها این گونه است، بلکه منظور برخی از این عشق هاست که ما آن را به عنوان عشق بی وصال و یا عشق یک طرفه می‌نامیم.

عشق شما «یک طرفه» است یا «دوطرفه»؟

گام به گام مقابله با عشق یک طرفه

اگر کسی را با تمام وجود دوست داشته اید، ولی پاسخی در قبال این دوست داشتن دریافت نکرده اید و نتوانسته اید با احساسات خود کنار بیایید، گذشتن از پنج مرحله زیر می‌تواند به شما در فراموش کردن او کمک کند.

۱. انکار کردن: در ابتدا ممکن است فراموش کردن محبوب تان باورنکردنی به نظر برسد. شوکه شدن، بی حسی و کرختی بعد از مواجه شدن با این واقعیت که شخص مقابل تان علاقه‌ای به شما ندارد، احساسات طبیعی هستند که در این زمان تجربه می‌کنید. پس از تحلیل رفتن تدریجی و کمتر شدن شوک اولیه، احساس درد، غم و گناه در این مرحله کمتر می‌شود.

۲. عصبانیت: این مرحله سخت‌ترین مرحله برای مدیریت کردن خودتان است. وقتی که از مرحله انکار واقعیت عبور می‌کنید و شرایط را همان طور که هستند می‌پذیرید، عصبانیت ایجاد می‌شود. در این مرحله فرد حمایت کسی را نمی‌پذیرد و هرگونه کمکی را رد می‌کند. فرد می‌خواهد هر کسی و هر چیزی را برای این فقدان سرزنش کند. سوالی که افراد در این مرحله از خود می‌پرسند این است که «چرا من؟» «چرا او مرا رها کرد؟»

۳. چانه زدن: این مرحله، ادامه مرحله عصبانیت و خشمگین شدن است. چانه زنی تقریبا همیشه گفت وگویی با همه قدرت است، فرد تمام تلاشش را می‌کند تا در مقابل رفتن شخص محبوب بایستد و به هر نحوی و با هر وسیله‌ای او را برگرداند.

۴.افسرده شدن: مرحله چهارم بیشترین قابلیت را دارد تا فراموش کردن محبوب را تبدیل به فقدانی ناتوان کننده برای همه عمر کند. وقتی که فرد نبود فرد مورد علاقه خود را می‌پذیرد و کاملا دچار ناامیدی می‌شود، درواقع در این مرحله قرار می‌گیرد. خیلی مهم است که متوجه تفاوت بین غمگینی طبیعی ناشی از فقدان و افسردگی بالینی (این نوع افسردگی نیاز به درمان دارد) بشویم. احساساتی مانند ناامیدی و پوچی و احساساتی مانند کناره گیری و غمگینی شدید در طول این مرحله طبیعی هستند.

۵. پذیرفتن واقعیت: پذیرش، آخرین مرحله فراموش کردن است. این مرحله‌ای است که هر کسی برای رسیدن به آن تلاش می‌کند. در این مرحله فرد با خودش آشتی می‌کند و خودش را آماده می‌کند تا با آرامش از آن عبور کند و با فرد مورد علاقه اش در صلح قرار گیرد. او که در مرحله خشم از دست معشوق عصبانی بود، حالا با او در صلح است و می‌پذیرد که معشوق رفته است و به مرور زمان به زندگی عادی بر می‌گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من عشقم یه طرفه بود فک میکردم اون منو دوست داره ولی فهمیدم زهی خیال باطل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عشق منم يك طرفه بود با يك اردنگي بيرونش كردم

    • masi

      عاشقش بودم بهم خیانت کرد

    • بدون نام

      بنظرم اگه از یه طرف عشقی نیست،طرف ادای عاشقارو در نیاره بد آخر بگه تو ،تو توهم بودی فقط

    • بدون نام

      تو ايران 99.99 درصد يك طرفه است تا موقعي پول داري دخترا دوست دارن وقتي بي پول ميشي مهريه اجرا ميذارن و بساط رفتن و جمع ميكنند

      پاسخ ها

      • ساراازاصفهان

        کار درستی می کنن

      • بدون نام

        کاربر سارا

        تو و دختر هایی مثل تو را باید زنده زنده سوزاند

      • بدون نام

        کاربر سارا

        .تو و دختر هایی مثل تو را باید زنده زنده سوزاند با بنزین
        بله مردهایی که قربانی دخترهایی مثل شما و امثال شما میشن باید اینگونه حقشون کف دستشون گذاشت

    • بدون نام

      زن ها تا پول داري رفيقتن بعدش دنباله بند مهريه اند .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه دخترا تو خونه شوهر آرامش داشته باشن عشق ببینن مهریه که چیزی نیست جونشونم می بخشن

      • بدون نام

        دقیقا داخل ایران اینجوری هست متأسفانه

    • بدون نام

      عاشق ترين زن ها اگر تو امكانات و پول براش كم بذاري به خونت تشنه ميشوند و ازت متنفر ميشوند از ما گفتن خود دانيد
      مهريه نزنيد تا ميتوانيد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا، مگه زنها ی داخل ایران چه فرقی با زنهای کشورهای اروپایی و آمریکایی میکنن

    • بدون نام

      زمان دانشجویی به دختر خانمی علاقه پیدا کردم ولی خجالت میکشیدم به او ابراز علاقه کنم تا اینکه در یکی از درس ها او چند جلسه غیبت کرد و من هم برای نشان دادن علاقه ام به او تمام سه جلسه درسی که نبود را کامل جزوه برداری کردم و تمیز برای او کپی کردم وقتی به او جزوه ها رو دادم با بی میلی و سردی گفت من این درس حذف کردم!!!!!!
      همان جا فهمیدم که خیابان یکطرفه است و دنده عقب گرفتم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای چقدر عاشق بودین شما.

      • شاهرخ خان

        رو دیوار کلاسهای دانشکده ما چیزای خنده‌دار زیادی نوشته بودن. سه تاشو در مورد عشق واسه‌تون مینویسم:
        ۱. عشق تپه‌ای است که هر کره خری از آن بالا میرود!
        ۲. عشق کوچه بن‌بستی است که ته آن ریده‌اند.
        ۳، از عشق تو من مرغم، باور نداری قد قد!!

      • kaveh

        من هم زمان دانشجویی به دختری علاقمند شدم وقتی ارتباط برقرار کردم گفت نامزد داره قلبم شکست ولی با اینحال نمیتونستم قبول کنم که نامزد داره تا پایان ترم ارتباط داشتیم بعد از آخرین امتحان پایان ترم توی یک روز زمستونی با یک خداحافظی تلخ واسه همیشه از همدیگه جدا شدیم،،،

    • بدون نام

      من تو مرحله پنجمم

    • بدون نام

      از عشق یک طرفه متنفرم و خوشبختانه هیچ وقت دنبالش نرفتم به نظرم اگر نگاه انسانی به دیگران داشته باشیم هرگز دچار عشقهای یک طرفه نخواهیم رفت

    • بدون نام

      خدا نیاره همچین زجری رو
      خدایا هرچی جدایی ه وردار

      پاسخ ها

      • ضحا

        عشق معبدخیال است،معبدی که ورای هوش بشری است.(اچ.ال.منکن )
        باتوجه به تئوری منکن عزیز..نظریه من هم درسته عشق همون توهم وخیال بزرگش نکنید....!

      • ضحا

        اگه نگاه انسانی به دیگران داشته باشیم میفهمیم که یه طرفه دوطرفه نداره همه عاشق شدن ودارن میشن وخواهندشد...مثل شما که
        بروزنمیدی ازهمه بیشترشدی ....

      • ضحا

        خیلی این تیتربامزه بودبخصوص پست شاهرخ خان...بازم ازاین مطالب بزارید ممنون!

      • ضحا

        آخی...خوب میخاستی عاشق نشی!مگه اون گفت عاشقم شوخودت شدی دیگه!!!!!

      • ضحا

        این کاربری که تومرحله پنجمه منظورش چی بود...!؟شفاف سازی کنه!!

    • بدون نام

      الان مگه عشق دو طرفه ام داریم؟؟؟

      پاسخ ها

      • پری

        اگه میخاید عشقتون دو طرفه بشه عشقتون رو نشون ندید تا اون طرفم بهتون علاقه مند بشه.یعنی یجورایی با دست پس بزنید با پا پیش بکشید.من این کارو کردم و الان ازداج کردیم و یه بچه ام داریم.یجورایی نشون میدادم که دوسش دارم ولی بی محلی ام میکردم تا همسرم یه دل نه صد دل عاشقم شد.بهم میگفت باورم نمیشه تو چجوری تونستی دل منو بدست بیاری با این اداهات

    • بدون نام

      عشق بدترین تجربس

    • بدون نام

      متاسفم برات ای دل ساده.

    • بدون نام

      من تاحالا صدتا عشق یک طرفه داشتم

    • zahra

      سلام . انقد ناراحتم که نمیدونم چطوری حرفم رو بزنم . مادرم به پدرم خیلی شک داره همش فک میکنه پدرم داره بهش خیانت میکنه نمیدونم چرا اینجوری شده همش باهاش حرف میزنم ولی آروم نمیشه میگه تو نمیفهمی . حتی از تو اینترنت مقاله مشاوره خیانت فیلیا رو براش خوندم گفتم ببین این نشونه ها اصلا توی زندگی ما نیست اما بازم قبول نمیکنه . شما بگین چیکارکنم

    • بدون نام

      چه خوش بی مهربونی هر دوسر بی
      که یک سر مهربونی درد سر بی

      بابا طاهر

    • M

      من عاشقه یه نفری شدم که نمیدونم عشقم یه طرفه هست یا نه هروقت منو میبینه غیبش میزنه یا اصلا وقتی بهش نگاه میکنم منو نگاه نمیکنه دوستاشم که منو میبینن زود بهش میگن اونم اولش بهم یه نگاه میکنه بعد سرشو میندازه پایین یا با دوستاش حرف میزنه واقعا خیلی تو دو راهی بدی موندم نمیتونم حسشو بفهمم تا حالا هم اصلا باهاش حرف نزدم لطفا کمک کنید ممنون من بازم نظرامو ارسال میکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه غرورروبذارین کنارخوبه،ازکجامعلوم که به شماحسی نداره،بهش بگین

    • بدون نام

      دختر خوب بهت پیشنهاد می کنم که تمومش کنی
      چون اسیب می بینی
      طوری که دیگه دلت مثل روز اول نمیشه

    • سوختم

      من بعد ۱۹ سال اینجا اطراف میکنم از ۱۴ سالگی عاشق شدم پسر خیلی خوشتیپی بود شبیح شهاب حسینی همیشه اونو میدیدم همیشه منو زیر نظر داشت براش میمردم بعد از سه سال ازدواج کرد البته منم خیلی خوشکل بودم ا ون موقع بعدش فهمیدم خواسته از من خواستگاری کنه ولی مامانم جواب رد دادههنوز فراموشش نکردم من در ۲۲ سالگی ازدواج کردم ولی داغ پنهانش برای همیشه رو قلبم موند دلم میخواست کاش فقط یک بار میگفت منم دوستت داشتم همین لطفا هیچ وقت عاشقی تون رو پنهان نکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج