۳۲۹۷۱۹
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

کیم‌ کارداشیان و بومی‌ سازی مدلینگ

یک روز بعد از اینکه دادستان تهران از اجرای طرح برخورد با جرایم رایانه‌ای موسوم به عنکبوت یک و دو خبر داد، اظهار نظرها در مورد این طرح ادامه یافت. روز گذشته مسئولان قضائي به تشریح جزئیات تازه تری از طرح برخورد با مدلینگ در شبکه‌های اجتماعی پرداختند.

روزنامه آرمان - صبا حسینی: یک روز بعد از اینکه دادستان تهران از اجرای طرح برخورد با جرایم رایانه‌ای موسوم به عنکبوت یک و دو خبر داد، اظهار نظرها در مورد این طرح ادامه یافت. روز گذشته مسئولان قضائي به تشریح جزئیات تازه تری از طرح برخورد با مدلینگ در شبکه‌های اجتماعی پرداختند.

در حالی هشدارها در این زمینه جدی تر شده است که کارشناسان ارتباطات و آسیب شناسان اجتماعی پیش از این در مورد لزوم فرهنگسازی برای استفاده از فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی هشدار داده بودند.

سرپرست دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری یکشنبه شب صدا و سیما گفت: ۲۰ درصد فضای شبکه اجتماعی اینستاگرام در اختیار مدلینگ از جمله مدل‌ها، آتلیه‌ها، عکاسان و مزون‌ها است. جواد بابایی افزود: این ۲۰ درصد،۶۰ درصد از دنبال کننده‌های شبکه اینستاگرام را به خود اختصاص می‌دهند.

ارتباط هدفمند با خارج از کشور

در ادامه سخنگوی مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره سرشاخه‌های این پرونده گفت: شب اول دهه فجر سال ۹۳ گزارش مرحله نخست طرح عنکبوت را خدمت مردم ارائه کردیم.مصطفی علیزاده افزود: با بررسی ۳۵۰ صفحه اصلی شبکه اجتماعی فیسبوک مشخص شد که انتشار و توزیع به صورت گسترده‌ای اجرا می‌شد. او ادامه داد: اگر بسترهای سایبری و نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی عملیات محو محتوای مجرمان را انجام دهند، دیگر نیازی به برخورد قوه قضائیه نیست.

علیزاده تاکید کرد: دولت و دستگاه‌های مربوط باید به طور جدی این موضوع را پیگیری کنند و پاسخگو باشند. او با اشاره به اینکه جرایم سازمان یافته‌ای در فضای مجازی اتفاق افتاده است ادامه داد: تقسیم نقش، آموزش، کار فکری و بومی‌سازی مدل‌های خارجی در دستور کار این جریان بوده و همچنین پشتیبانی مالی شده است.علیزاده گفت: آگاهانه بودن، سابقه دار بودن، برنامه‌ریزی و ارتباط هدفمند با خارج از کشور از دیگر ویژگی‌های مجرمان این عرصه است.

در ادامه سرپرست دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای گفت: در پرونده «عنکبوت دو» در مجموع ۱۷۰ نفر شناسایی شدند که به‌عنوان اداره‌کنندگان صفحات مختلف اجتماعی در حوزه مدلینگ، مزون،‌ آتلیه، عکاسی و طراحی فعالیت داشتند.بابایی افزود: از این تعداد نسبت به ۲۹ نفر اقدام قضائي با هدف تنبیه و آگاه سازی آن‌ها انجام شد. وی افزود: از این ۲۹ نفر هشت نفر بازداشت شدند و پرونده قضائي آنان در جریان است. علیزاده درباره این شبکه خاطرنشان کرد: شبکه‌های داخلی آن را پیاده می‌کنند امّا ریشه خارجی آن، انگلستان و بخشی از کشورهای حاشیه خلیج هستند که هدف گذاری و تمرکز آنان بر روی جوانان است و خانواده را هدف قرار می‌دهند.

«دیده شدن» و «کسب درآمد میلیونی»

از سوی دیگر روز گذشته در دیدار دادستان عمومی و انقلاب تهران با قضات دادسرای جرایم جنایی، دختری حضور داشت که پیش از این به دلیل فعالیت در این زمینه نامش در صدا و سیمای ایران مطرح شده و حضورش در یک برنامه تلویزیونی جنجال زیادی به پا کرده بود.او در گفت‌وگو با جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، «دیده شدن» و «کسب درآمد میلیونی» را انگیزه حضورش در حرفه مدلینگ دانست. سخنان او از «تبادل رقم‌های نجومی» تا «توصیه‌اش برای علاقه‌مندان به مدلینگ» بازتاب گسترده‌ای نیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت تا آنجا که بارها از سوی کاربران دست به دست شد.

در این جلسه جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران سوالاتی از این دختر کرد و او درآمد ماهانه اش را به طور میانگین ماهانه ۱۰میلیون تومان عنوان کرده و گفت: از طریق عکاس‌ها و گریمورها وارد این کار شده است.او در پاسخ به این سوال دادستان که چه تعداد از شما در فضای مجازی و شبکه‌های خارجی عکس منتشر شده است، گفت: عکس‌های بسیار زیادی پخش شده است. در واقع ورود به این شبکه شاید به دست خود شخص باشد اما خارج شدن از آن خیر.

تعطیلی ١۵۰ آرایشگاه، مزون و آتلیه عکاسی

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین در این نشست، شکستن حریم خصوصی، ریختن آبرو و انتشار عکس‌های محرمانه افراد، انتشار مطالب خلاف واقع و مبتنی بر جاذبه جنسی برای جذب مخاطب، انتشار مطالبی برخلاف موازین اسلامی و دینی را از جمله آسیب‌های فضای مجازی دانست و با تاکید بر ضرورت مقابله با آنها، به عملکرد قضائي در این حوزه اشاره کرد و گفت: ظرف دو سال گذشته در حوزه مبارزه با آرایشگاه‌ها و مزون‌های مرتبط با مدلینگ کارهای خوبی انجام شده است و دو پرونده عنکبوت یک و عنکبوت دو توسط سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای و همکاران‌مان کلید خورد، حدود ۵۰ آرایشگاه، ۵۰ مزون و ۵۰ آتلیه عکاسی تحت شاخه اطلاعاتی و قضائي درآمدند ودستگیری‌هایی انجام و صفحات زیادی بسته شد.

دولت آبادی افزود: کیم کارداشیان یک مدل جدی در حوزه لباس است و مدیرعامل اینستاگرام به او می‌گوید این را بومی کن. بومی کردن مدل‌ها در دستور کار است. قطعا پشتیبانی مالی جدی صورت می‌گیرد. ما با تقسیم نقش جدی با این موضوع روبه‌رو هستیم. او افزود: آگاهانه بودن مساله مدنظر است. کسانی که با حکم قضائي تشریف آوردند یا دستگیر شدند، سابقه دار هستند. بعضا هشت مورد به آنها تذکر دادیم یا دستگیر شدند ولی گوش ندادند. در جاهای مختلف از جمله ناجا پرونده دارند. ولی باز هم کار کردند. دولت آبادی معتقد است این رابطه هدفمند است و می‌افزاید: هدفمندی و برنامه‌ریزی فعالیت‌ها، کاری که سال ۹۳ انجام می‌شود، در سال‌های قبل نبوده و سال ۹۴ و ۹۵ توسعه یافته است و این نشانه ارتباط هدفمند با خارج از کشور است.

اطلاعیه مرکز جرایم سازمان‌یافته درباره عنکبوت دو

ساعاتی بعد از اشاره دادستان عمومی و انقلاب تهران به پرونده «عنکبوت دو»، پیرامون مبارزه با شبکه‌های مدلینگ، مرکز جرایم سازمان یافته با صدور اطلاعیه‌ای به شرح اقدامات انجام شده در این خصوص پرداخت و «از شناسایی ١٧۰ نفر از گردانندگان صفحات غیراخلاقی و مدل‌های همراه آنها در اینستاگرام که تحت عناوین مزون‌های طراحی و فروش لباس فعالیت می‌کردند» خبر داد. به گزارش فارس، دادستان تهران ادامه داد: خانواده‌ها مطمئن باشند که نهادهای نظارتی در این زمینه ورود کرده اند و نظارت لازم را انجام می‌دهند لذا افرادی که به دنبال جاذبه‌های جنسی و درآمد بیشتر هستند مطمئن باشند که دادستان تهران ورود کرده و اقدامات بیشتری در این زمینه خواهد کرد.

شبکه‌های اجتماعی تابع قوانین رسمی

یک کارشناس ارتباطات به «آرمان» می‌گوید: فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تابع قوانین رسمی یک کشور است و بر این اساس نظام‌ها و دولت‌ها بر آن نظارت دارند. اسماعیل قدیمی می‌افزاید: اینکه افرادی در زمینه مدلینگ فعالیت داشته و بعد دستگیر می‌شوند نشان می‌دهند این افراد اطلاع درستی از قوانین کشور ندارند و نمی‌دانند در این کشور انجام این کارها جرم محسوب می‌شود.

این کارشناس ارتباطات خاطر نشان می‌کند: خود دستگاه‌های رسمی دولت باید در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری کنند تا مردم و خانواده‌ها بتوانند جلو آسیب‌های احتمالی را گرفته و قربانی نشوند. قدیمی با اشاره به اینکه به طور کلی برخورد و دستگیری نمی‌تواند مانع تقلید و جاافتادن این سبک زندگی در کشور شود، می‌گوید: مسئولان بهتر است برای اینکه از این آسیب و تقلید از سبک زندگی غربی جلوگیری کنند سبک زندگی ایرانی اسلامی را تبلیغ کرده و الگوهای بهتری به جوانان ارائه دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج