۳۳۵۴۶
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

مشکلات گوارشی مردان را جدی بگیرید

سوزش پشت جناغ سینه، اسهال، درد معده، یبوست و... خیلی از مردان با این مشكلات دست و پنجه نرم می‌كنند. طبق آمار، حدود ۲۵درصد از مردان بالغ از درد و مشكلات گوارشی رنج می‌برند.

مشکلات گوارشی مردان را جدی بگیرید


مجله سیب سبز: سوزش پشت جناغ سینه، اسهال، درد معده، یبوست و... خیلی از مردان با این مشكلات دست و پنجه نرم می‌كنند. طبق آمار، حدود ۲۵درصد از مردان بالغ از درد و مشكلات گوارشی رنج می‌برند.

دكتر استیوارت اسپچلر، مدیر بخش گوارش بیمارستان مركزی دالاس و استاد دانشگاه جنوب غربی تگزاس می‌گوید: تقریبا تمام مردان حداقل یك‌بار در زندگی‌شان مشكلات گوارشی را تجربه كرده‌اند. برخی مشكلات گوارشی مثل سندرم روده تحریك‌پذیر (IBS) در زنان شایع‌تر است اما در كل مشكلات گوارشی در مردان شایع‌تر است؛ برای همین مردان باید مشكلات شایع گوارشی را به خوبی بشناسند. در این مطلب به ۴ مشكل شایع گوارش مردان و راه‌هایی برای درمان آنها اشاره می‌شود.

مشکلات گوارشی مردان را جدی بگیرید

نگذاريد سينه‌تان بسوزد

بازگشت اسيد(رفلاکس)

بازگشت اسيد از معده به داخل مري مي‌تواند درد سوزاننده و درد تيز پشت جناغ سينه و احساس ترشي در ناحيه سينه، احساس مزه بد در دهان و گاهي برگشت غذا به داخل مري و دهان را ايجاد ‌كند. معمولا برگشت اسيد به مري را سوزش معده يا سوزش سينه مي‌نامند. اين بيماري ناشي از دريچه فوقاني تنبل يا از كار افتاده معده است. اين دريچه عضلاني معده را از مري جدا مي‌كند و در واقع قرار است فقط اجازه عبور يكطرفه را بدهد اما دكتر اسپچلر مي‌گويد: از كار افتادن اين دريچه عضلاني، يا باز شدن نابهنگام آن باعث مي‌شود تا اسيد داخل معده به سمت بالا و داخل مري برود و باعث آسيب ديدن سلول‌هاي جدار مري شود. وجود اسيد در داخل مري كه برخلاف معده ساختار محافظت از اسيد معده را ندارد باعث بروز علائم مي‌شود. خوردن غذاي زياد و سنگين، نوشيدني‌هاي حاوي كافئين و سيگار و الكل و همين‌طور دراز كشيدن بلافاصله پس از غذا خوردن، اين حال را بدتر مي‌كند.

براي آنكه دچار درد شديد ناشي از برگشت اسيد نشويد، بهتر است از غذاهاي پرچرب و تند، شكلات، كافئين و الكل دور بمانيد. در ضمن يادتان باشد كه حداقل فاصله بين شام و خواب بايد ۲ ساعت باشد. اگر مرتب دچار برگشت اسيد به مري شويد، مي‌توانيد از داروهاي آنتي‌اكسيدان مثل آلومينيوم ام‌جي‌اس جويدني يا شربت سوسپانسيون يا از داروهاي كاهش‌دهنده اسيد مثل (رانيتيدين و فاموتيدين) يا امپرازول استفاده كنيد كه هيچ‌كدام از آنها نيازي به تجويز پزشك ندارند اما اگر بيشتر از دو بار در هفته دچار علائم شديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد. اگر مبتلا به بيماري ريفلاكس (GERD) باشيد و اين بيماري را درمان نكنيد خطر ابتلا به سرطان‌هاي دستگاه گوارش در شما افزايش مي‌يابد. با درمان دارويي و استفاده از توصيه‌هاي پزشكان و تغييراتي در سبك زندگي مي‌توانيد تا حدود زيادي اين مشكل را حل كنيد.


نگذاريد معده‌تان سوراخ شود

زخم معده

زخم‌هاي معده يا دئودتوم قسمت بالايي روده كوچك كه درست بعد از معده است مي‌توانند دردهاي شديد را موجب شوند. بروز زخم معده در مردان شايع‌تر از زنان است و اين موضوع در مورد زخم‌هاي دئودتوم دوازدهه هم صادق است. دكتر مايك آبدرون، متخصص گوارش از بيمارستان سدار لس‌آنجلس مي‌گويد: شيوع زخم‌هاي معده و دئودتوم در مردان حدودا دوبرابر بيشتر است. شايع‌ترين علامت اين زخم‌ها هم درد افزايش يابنده در ناحيه شكم است كه مي‌تواند انسان را از خواب بيدار كند. اين زخم‌ها به وسيله گروهي از باكتري‌ها ايجاد مي‌شود، البته برخي مسائل مثل مصرف داروهاي مسكن مثل آسپيرين و ايبوپروفن هم شرايط را براي ابتلا به اين بيماري‌ها مهيا مي‌كند. اگر احساس مي‌كنيد به زخم معده مبتلا هستيد حتما به پزشك مراجعه كنيد. اگر اين زخم‌ها درمان نشوند، اسيد معده و ترشحات ديگر داخل معده مي‌تواند سوراخي در معده ايجاد كند كه يك اورژانس واقعي محسوب مي‌شود. درمان دارويي مي‌تواند اين مشكل را حل كند اما به درمان‌هاي طولاني‌مدت نياز است. بهترين توصيه‌ها براي افرادي كه از اين مشكل رنج مي‌برند، تقسيم كردن وعده‌هاي غذايي به تكه‌هاي كوچك و خوردن غذاي معمول 3 وعده‌اي در مثلا هفت يا هشت يا وعده‌هاي بيشتر است. بهتر است هرگز از داروهاي آسپيرين و ايبوپروفن و داروهاي هم خانواده آنها هم استفاده نكنيد.


مشکلات گوارشی مردان را جدی بگیرید

سم‌ها را از بدن‌تان بيرون كنيد

مسموميت غذايي

دردهاي كرامپي (متناوب) شكمي، اسهال، تهوع و استفراغ ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از خوردن يك غذاي مشكوك مي‌تواند نشان‌دهنده مسموميت غذايي باشد. اين بيماري ناشي از وجود باكتري در غذاهاست. از شايع‌ترين آن باكتري‌ها سالمونلا، كامپيلوباكتر و E.coli هستند. بايد گفت كه بهترين درمان مسموميت غذايي «زمان» است. دكتر آبدرون در اين‌ مورد مي‌گويد: بيشتر افراد بالغ يك تا دو روز پس از شروع علائم حتي اگر درمان هم نشوند، خود به خود خوب مي‌‌شوند. اين زماني است كه سم ترشح‌شده از باكتري‌ها از بدن انسان خارج مي‌شود. اين نكته را يادتان باشد كه مصرف داروهاي ضد اسهال مي‌تواند دوره بيماري را طولاني كند؛ بنابراين قبل از مشورت با پزشك‌تان دارو مصرف نكنيد. در واقع بدن شما در بيشتر موارد مي‌تواند سم را خودش دفع كند. اگر طي مدت بهبود، اشتها نداشتيد مايعات بخوريد. تا مي‌توانيد غذاي آبكي و نوشيدني بخوريد تا بدنتان دچار كم‌آبي نشود. اگر بعد از ۴۸ ساعت از شروع بيماري هنوز اسهال و درد شكم داشتيد، حتما به پزشك مراجعه كنيد.


وقتي دستگاه گوارش خوب كار نمي‌كند

يبوست

اين مشكلي است كه بسياري از مردان از آن رنج مي‌برند اما از بازگو كردنش خجالت مي‌كشند. اين باور عمومي وجود دارد كه بالا رفتن سن باعث بروز اين حالت مي‌شود اما اين مسئله از لحاظ علمي ثابت شده نيست. دكتر اسپچلر مي‌گويد: همه فكر مي‌كنند اين حالت در افراد مسن شايع‌تر است اما اين واقعيت ندارد.

اصلي‌ترين علامت يبوست، خوردن غذاي كامل و نداشتن حركات روده است. اين حالت ممكن است به دليل رژيم غذايي نامناسب (فاقد ميزان فيبر كافي)، كمبود تحرك و نداشتن فعاليت، عوارض جانبي داروها و گاهي هم استرس و اضطراب شديد به وجود بيايد.

در داروخانه‌ها داروهاي مليني فروخته مي‌شوند كه نيازي به تجويز پزشك ندارد اما بايد حواستان باشد كه زياد از اين مواد استفاده نكنيد، زيرا استفاده دائمي از آنها باعث وابستگي روده به اين مواد و در نهايت بدتر شدن حالت يبوست مي‌شود. بهترين كار اين است كه تا مي‌توانيد فيبر به مواد غذايي‌تان اضافه كنيد. دكتر اسپچلر مي‌گويد: فيبر باعث تسريع حركت مواد غذايي در دستگاه گوارش و افزايش حركت دستگاه گوارش مي‌شود. بهترين منبع دسترسي به فيبرها غلات و جو است؛ نان غلات كامل، مغزها، غلات، ميوه‌ها و سبزيجات منابع در دسترس فيبر هستند. اگر مردي زير 50 سال هستيد، بايد روزي 28 گرم فيبر بخوريد و اگر بالاي 50 سال هستيد، بايد روزي 30 گرم فيبر مصرف كنيد. ورزش كردن و نوشيدن مقدار زيادي آب هم مي‌تواند به شما در رفع اين حالت كمك كند. اگر احساس كرديد كه دچار ورم معده شديد يا شكم‌تان باد كرد، يبوست داشتيد و درد هم در شكم‌تان حس كرديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج