تشخیص 3 نوع بیماری با یک قطره خون
دکتر ولدخانی_2
اپیلاسیون نانا 2
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
ایسنا: یک آزمایش جدید مبتنی بر یک قطره خون ممکن است در آینده بتواند به تشخیص طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از سرطان گرفته تا بیماری‌های خود ایمنی بپردازد.

دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ یک روش منحصربفرد را برای تشخیص آنتی‌بادی‌های درون خون بیماران ابداع کرده‌اند. کشف این محققان، نشانگر یک نمونه اثبات مفهوم است که می‌تواند راه را برای توسعه آزمایشهای تشخیصی ساده برای بیماری‌های بدون علت میکروبی شناخته‌شده هموار کند.

این یافته‌ها همچنین نشانگر اولین شواهد از امکان ایجاد آزمایش خون برای بیماری‌های عفونی از طریق بررسی مجموعه‌های تصادفی اشکال مولکول‌های غیرزیستی است.

به گفته محققان، این روش بر کار با اجزای ویروسی شناخته شده تکیه ندارد که بسیار مهم است زیرا بیماری‌های زیادی مانند بیماری‌های همه گیر نوظهور، بیماری‌های خود ایمنی و یا حتی واکنش‌ به آسیب تروماتیک وجود دارند که آنتی‌ژن شناخته شده‌ای ندارند.

زمانی که سیستم ایمنی بدن با یک آنتی‌ژن یا مهاجم خارجی مانند یک بیماری عفونی روبرو می شود، با تولید آنتی‌بادی به آن واکنش نشان می‌دهد.

بخشهای خاصی از سطح این پادتن‌ها مانند قطعات جورچین با شکل مولکول‌های مهاجم یا بافت آسیب‌دیده منطبق می‌شوند.

محققان از تکنیکی استفاده کردند که توسط دکتر توماس کودادک از موسسه تحقیقاتی اسکریپس ابداع شده است.

این روش، شکل‌های مولکولی تصادفی موسوم به "پپتوئید" را ساختند که به دانه‌های پلاستیکی میکروسکوپی متصل بودند. روش مذکور می‌تواند میلیون‌ها شکل مولکولی را تولید کند.

پپتوئیدها ارگانیک نیستند اما اگر با شکل متناظر در یک آنتی‌بادی مطابق شود، آنتی‌بادی مذکور به آن‌ها متصل شده و به دانشمندان اجازه خواهد داد تا آن دانه را بیرون کشیده و پپتوئید و آنتی‌بادی مربوطه را بررسی کنند.

محققان با استفاده از این روش توانستند یک مجموعه عظیم از شکل‌های مولکولی تصادفی را بطور شیمیایی تولید کنند. آن‌ها سپس از خون مبتلایان به اچ‌آی‌وی و افراد غیرآلوده استفاده کرده و میلیون‌ها شکل مولکولی تصادفی را برای شناسایی نمونه‌هایی که به آنتی‌بادی‌های موجود در خون مبتلایان می‌چسبند، بررسی کردند.

هیچ نوع پروتئین یا ساختار اچ‌آی‌وی برای ساخت یا انتخاب پپتوئیدها استفاده نشد، اما رویکرد جدید توانست با موفقیت بهترین شکل‌های مولکولی را برای استفاده در غربالگری آنتی‌بادی‌های اچ‌آی‌وی انتخاب کند.

محققان سپس این پپتوئید هدف گیرنده آنتی‌بادی اچ‌آی‌وی را بطوری جمعی ساخته و آن را با غربالگری صدها نمونه از مطالعه چند مرکزی ایدز کوهورت آزمایش کردند.

آزمایش‌کنندگان در مورد اینکه کدام نمونه دارای اچ‌آی‌وی مثبت یا منفی است، اطلاع نداشتند اما نتایج این آزمایش با دقت توانست بین آن‌ها تمایز قائل شود.

این تحقیق که بودجه آن توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس تامین شده، در مجله Immunological Methods منتشر شده است.