۳۴۱۷۶۴
۱۲ نظر
۵۰۱۶
۱۲ نظر
۵۰۱۶
پ

ورشکستگی کامل بنگاه‌های املاک!

صنف مشاوران املاک پایتخت که از چهار سال قبل کسب و کارشان رونق سابق را ندارد، آیینه تمام نمای وضعیت ورشکسته بخش مسکن این روزهای پایتخت است.

خبرگزاری ایسنا: صنف مشاوران املاک پایتخت که از چهار سال قبل کسب و کارشان رونق سابق را ندارد، آیینه تمام نمای وضعیت ورشکسته بخش مسکن این روزهای پایتخت است.

ورود به چهارمین سال رکود معاملات، نزول ادامه‌دار قیمت‌ها و ناامید از آینده‌ی بازار را حکایت می‌کند. هم‌چنین دو بخش اجاره و خرید و فروش در مسیری جداگانه در حال حرکت هستند.

"از برج هفت پارسال تا الان هیچ قرارداد خرید و فروشی ننوشته‌ایم" این درد دل یک کارشناس ۳۵ ساله املاک در مرکز شهر است. او بیان می‌کند: اجاره تا حدودی تقاضای خودش را دارد؛ چون مردم مجبورند سرپناه تهیه کنند. شاید یکی دو قرارداد اجاره در ماه می‌نویسیم آن هم برای موجر و مستاجرانی که قبلا توافق کرده‌اند و به خاطر کد رهگیری پیش ما می‌آیند.

این جوان از طولانی شدن رکود مسکن عصبانی به نظر می‌رسد: "قیمت‌ها خیلی بالاست، فروشنده‌ها هم پایین نمی‌آیند. تک و توک مالکی پیدا می‌شود که زیر قیمت بفروشد. مردم هم که با این پول‌ها اصلا فکر خرید خانه نیستند. وام مسکن هم اقساطش ۲ میلیون تومان است. کدام کارگری می‌تواند این قسط را بپردازد؟ با این وضعیت باید فاتحه صنف مشاوران املاک را خواند".

سراغ یکی دیگر از دفاتر املاک می‌روم؛ مردی ۴۸ ساله که می‌گوید ۱۸ سال از روزی که کارمند وزارت مسکن بوده و استعفا کرده است می‌گذرد: "من ۲۸ سال است در بخش مسکن درگیر هستم و تا به حال چنین رکودی ندیده‌ام". کمی از اخبار مطلع است و آخرین وضعیت بازار ملک تهران را رصد می‌کند. می‌گوید: "نان و گوشت و پنیر گران شده اما مسکن هیچ افزایش قیمتی نداشته است. با این حال آن‌قدر قیمت‌ها در سال ۹۱ جهش کرد که بعد از ۴ سال هنوز کسی جرات نمی‌کند به سمت بازار مسکن بیاید".

با این وجود خونسرد به نظر می‌رسد: "من بالا و پایین رفتن مسکن را زیاد دیده‌ام. سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۸۰، ۱۳۸۶ وضعیت همین‌طور بود، اما رکود سال ۱۳۹۱ از همه طولانی‌تر شده است. قبل از سال ۹۱ خانه‌ها یک هفته‌ای فروش می‌رفتند. الان فایلی داریم که دو سال است نتوانسته‌ایم آن خانه را بفروشیم. بعضی فروشنده‌ها مدام قیمت را پایین می‌آورند اما دریغ از خریدار". علت را که پرسیدم گفت: "معلوم است خوب قیمت‌ها بالاست، تعداد مسکن زیاد و تقاضا کم است".

"آقا از قول من بنویس اقتصاد مسکن به ورشکستگی کامل رسیده است". این صحبت مرد ۵۵ ساله‌ای است که در هر دو بخش املاک مسکونی و تجاری فعالیت دارد. او می‌گوید: "املاک تجاری وضعی به مراتب بدتر از مسکونی دارد؛ ‌ به خاطر این‌که کاسبی نیست، تولید نیست، قدرت خرید نیست. تولیدات چین بازار ایران را قبضه کرده است. تمام مغازه‌های طبقه دوم پاساژ روبه‌رو خالی است. مستاجران طبقه اول هم بیشتر از شش ماه دوام نمی‌آورند".

از او درباره وضعیت فروش و اجاره مسکن پرسیدیم که پاسخ داد: "بازار اجاره و خرید و فروش مسکن ۱۸۰ درجه با هم اختلاف دارد. در خرید و فروش تقاضا کم و عرضه زیاد است. در بخش اجاره تقاضا بالا و عرضه کم است. خدا به داد مستاجران برسد. البته اجاره بها آن‌قدرها مثل قبل بالا نرفته چون خانه‌هایی که دو سه سال اخیر فروخته نشدند اجاره رفتند. اما به هر حال امسال اجاره ۱۰ درصد اضافه شد".

او در پاین گفت: "بحران کسب و کار، دستپخت دستگاه‌های مالیاتی است. آن‌قدر مالیات های سنگین از مشاغل می‌گیرند که همه ورشکست شده‌اند. اقتصاد قفل شده و گردش مالی صفر است. تمام بانک‌ها هم بنگاه‌دار شده‌اند. من بانک‌هایی را می‌شناسم که در کار خرید و فروش املاک هستند. با این وضعیت چطور می‌توان برای بخش خصوصی شغل ایجاد کرد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قیمت سکه از سه سال قبل...نصف شد.چاره ای نیست که قیمت مسکن هم باید واقعی شود..خیلی ساده است.هیچ گرانی در بازار فروش نمی رود.

    • مستاجر

      خداروشکر ورشکسته شدین خون مستاجر رو با صاحب خونه میکنید تو شیشه کمیسیون یک چهارم قرارداد رو میکنید یک سوم هردفعه برای خونه 60 متری پانصد هزار تومن میگیرین سر سال به صاحب خون میگید بلندش کن مستاجر گرون تر دارم نمیذارین تمدید بشه خواست خدا بود قیمت خونه رو با مدیر اتبوه سازان و سازنده ها تعیین میکنید بعد اعتراض کسی نیست بخره خیلی پررو هستین

    • علی

      بهتر
      خصوصا اونایی که می گن شما 5درصد مالیات ارزش افزودشم نده خودم میدم! فکر کن!

    • بدون نام

      اون موقعی که با کلاشی و نامردی و جوسازی و شایعه سازی قیمت مسکن رو در عرض یکسال با همت دولت سابق 5 برابر کردید
      باید فکر این روزها رو هم می کردید.
      ببندید برید دنبال یک کار دیگه
      منتظر رونق مسکن نمونید که بیست سال طول می کشه

    • بدون نام

      با توجه به ساخت انبوه مسکن مهر توسط دولت قبل ، نیاز به مسکن ،حداقل برای ده سال آینده به حداقل خود رسیده است . در شهرستانها برای بیست سال آینده هم خانه ساخته شده است . خدا را شاکریم که بلاخره این کابوس خانه دار شدن توسط دولت احمدی نژاد شکسته شد.

    • جواد

      خدا را شکر که ورشکست شدند یک مشت آدم بی انصاف و...

    • هیولا شبیه به آدم

      بخاط اینکه بچه ام راحت باشد پول بیشتری از مستاجرم میگیرم و برایم مهم نیست که بچه اش در سختی و بدبختی باشد. بنظر شما من بی احساس و نفرت انگیز نیستم. اگر کسی انسان به معنی واقعی باشد باید از بی عاطفگی بی فرهنگی و بی شرمی من حالش بهم بخورد.

    • میلاد

      نمیدونم چرا تعاریف اینایی که از احمدی نژاد میگن رو میشنوم....ناخودآگاه احساس میکنم.خودشون یا فک و فامیل و دار ودستشون ... .که نمیخوان(نه اینکه خبر ندارن)بفهمن روزگار سیاه 84تا92دقیقا چه شکلی بوده...تو این سالهای سونامی گونه.حتی طرز زندگی و فرهنگ ساده و قشنگمون هم دگرگون و رو به زوال رفت.چه برسه به اقتصاد

    • بدون نام

      نگران املاک داران نباشید اگه از ورشکسگی انها خوشحال شدید شما که هنوز مستاجرید مسکن مهر دورقوزاباد هم به شما نرسیده یه سری به بازار بزنید کسی خانه برای اجاره نمیسازد انهم که ساخته فقط میفروشد همه چی 50 برابر بالا رفته ولی ملک بعلت عدم قدرت خرید پاین امده وساخت هم نمیصرفد در نتیجه تقاضا برای اجاره بسیار بالا رفته و اپارتمان خوب برای اجاره نیست این املاکیا نباشد شماها که خوشحالید باید در چادر زندگی کنید؟

    • تازیانه خدا

      خیلی خوشحال شدم که بنگاه دارها ورشکست شدند
      تو شهر ما کلی بنگاهی جمع کردن رفتن پی کارشون
      بالاخره بعد از این همه ظلم که کردین خداوند جوابتان را داد
      سالهای سیاه و تاریک ۸۴تا ۹۲ به شما بنگاهی ها که خیلی خوش گذشت

    • مرشد

      مگه فقط این بنگاهیه که ازوضع موجود ناراضیه اصلا اقتصاد ایران بکلی نابود شده شما که از ورشکستگی بنگاهیه خوشحالی مگه اون کارخونه هایی که تعطیل شده وصاحبانشون بدبخت شدند ارتباطی با بنگاه دارن تازه خود شما کسب و کارتون خوبه مگه انصاف هم خوب چیزیه که متاسفانه ما ایرانیا نداریم این بدبختیه که ازورشکستگی دیگری خوشحال باشیم

    • مرشد

      اونی که تابه حال نتونسته صاحب خونه بشه مطمئنا از این به بعد هم نخواهد شد ربطی هم به بنگاهی نداره که عده ای از ورشکستگی بنگاهی خوشحاله بدلیل اینکه باوجود رکود بازار کسی حاضر نیست ملکش را ارزون بفروشد حالا که اجاره داره غوغا میکنه به اجاره واگذار میکند وکسی هم نیست که برای فروش ساخت و ساز نماید واین کل اقتصاد ایرانه که در رکود به سر می بره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج