فیلم: چرا سیاره‌ی زحل حلقه دارد؟
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
لاله زار مال_2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
وب سایت ویدوآل: امروز ما به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چرا سیاره‌ی زحل حلقه دارد؟ احتمالا زحل یکی از محبوب‌ترین سیاره‌ها در منظومه‌ی ما، یعنی منظومه شمسی‌ است و یکی از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت حلقه‌های اسرار آمیز معلق دور آن است.

حلقه‌های دور زحل روشن و درخشان هستند و جادویی به نظر می‌رسند، اما این حلقه‌ها چگونه بوجود آمده و آن‌جا مانده‌اند؟

احتمالا می‌دانید که زحل ششمین سیاره‌ی منظومه شمسی است و در حالی که حلقه‌های زحل بسیار واضح و مشخص‌اند، سیاره های دیگری نیز هستند که حلقه دارند. نپتون، مشتری و اورانوس همگی حلقه دارند اما شما برای دیدن آنها به یک تلسکوپ واقعا قدرتمند نیاز دارید. حلقه های زحل بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین حلقه‌ها در بین تمام سیارات منظومه شمسی هستند و گستره‌ای در حدود 282000 کیلومتر دارند. برای اینکه واضح تر بگیم، فاصله‌ای در حدود سه چهارم فاصله‌ی  زمین تا ماه را شامل می شوند.

این حلقه‌ها ممکن است بسیار وسیع و گسترده باشند اما ضخامتی در حدود 9 تا 90 متردارند. 30 to 300 feet × (فاصله از فوت به متر تبدیل شده!) تقریبا 400 سال پیش؛ گالیله، ستاره‌شناس ایتالیایی، این حلقه‌ها را کشف کرد و ما از آن زمان مشغول مطالعه‌ی آن‌ها هستیم. بطور حتم گالیله تلسکوپی را که ما امروزه داریم را در اختیار نداشت، اما فهمید که زحل هفت حلقه‌ی اصلی دارد.

حلقه‌های زحل به ترتیب کشف؛ براساس حروف الفبای انگلیسی نام‌گذاری شدند. پس ممکن است فکر کنید حلقه‌ی A نزدیک‌ترین حلقه به زحل است. اما اینطور نیست! حلقه‌ها در زمان‌های مختلفی کشف شدند بنابراین به ترتیب کشف، نام‌گذاری شدند. باید از سازمان فضایی ناسا بخاطر ماموریت‌های کاوشگرهایی مانند کاسینی و وو یی جر (ویجر) تشکر کنیم، برای اینکه ما را قادر ساختند تا نگاه دقیق‌تری به این حلقه‌ها بیندازیم و چیزهای حیرت انگیز زیادی در مورد آن‌ها کشف کنیم.

اولین کشف این است که این حلقه‌ها جامد نیستند و در حقیقت از قطعات سنگ و یخ ساخته شده‌اند، برخی از این قطعات به اندازه‌ی دانه های شن خیلی کوچک و برخی دیگر به بزرگی یک خانه هستند! دلیلی که این حلقه‌ها به این اندازه روشن ودرخشان هستند این است که قطعات یخ موجود در آن‌ها نور خورشید را بازتاب می‌دهند و هرچه ما به آنها نزدیک‌تر شویم بیشتر متوجه این نکته می‌شویم.

ما فهمیدیم که این حلقه‌ها با سرعت بسیار زیادی در حال گردش به دور زحل هستند و حلقه‌های بزرگ از حلقه‌های کوچک‌تر بنام "رینگ لت" تشکیل شده‌اند. هیچ کس دقیقا نمی‌داند که این حلقه‌ها چگونه بوجود  آمده‌اند. یک فرضیه این است که یکی از 62 قمر زحل به دیگری برخورد کرده و به قطعات کوچک‌تری تبدیل شده‌اند. فرضیه دیگر این است که شهاب سنگ‌هایی که در اطراف زحل در حال گردش‌اند به یکدیگر برخورد کرده و حلقه‌ها را بوجود آورده‌اند. احتمالا گرانش زحل این قطعات را کنار هم جمع کرده و به مرور زمان این حلقه‌ها بوجود آمده‌اند.

نکته‌ی دیگری که ما کشف کردیم این است که؛ فاصله و شکاف‌هایی بین حلقه‌ها وجود دارد و ممکن است از خود بپرسید: چرا این حلقه‌ها بوسیله‌ی گرانش زحل به داخل کشیده نمی‌شوند یا اینکه این حلقه‌ها چقدر قدمت دارند؟ ماموریت کاوشگر کاسینی نمای نزدیکی از حلقه E به ما نشان داد. ما فهمیدیم که این حلقه از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده که دوام زیادی ندارند و سریع از بین می‌روند. و "تا امروز" دانشمندان سعی دارند بفهمند که چرا حلقه E هنوز وجود دارد؟

یکی از فرضیه‌های مهم در این زمینه؛ امکان فوران آتشفشان‌های زحل است که همواره مواد لازم برای تجدید حلقه E را مهیا کنند. بنابراین بعضی از حلقه‌های زحل بسیار جدید و بعضی دیگر بسیار قدیمی‌اند.

کاوشگر کاسینی هنوز در حال گردش به دور زحل و فرستادن عکس‌های بیشتری از آن است. ما با استفاده از این عکس‌ها می‌توانیم از چگونگی ساخته شدن این حلقه‌ها؛ چگونگی تکامل آن‌ها، چگونگی تعامل گرانشی آن‌ها با قمرها و خود زحل و چگونگی از بین رفتن آنها درک بهتری داشته باشیم.

امیدواریم این ویدیو توانسته باشد به شما در شناخت بهتر حلقه‌های زحل، چگونگی ساخت آنها و قدمت آنها کمک کرده باشد.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
فیلم: چرا سیاره‌ی زحل حلقه دارد؟