جاباما
۳۴۴۴۹۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

درمان اختلالات روانی با واقعیت مجازی!

با اینکه در زمینه‌ی پزشکی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، اما هر تکنیکی که بتواند به فرایند بهبود افرادی که مشکلات ذهنی و عاطفی دارند، کمک کند، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: سلامت ذهنی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سلامتی نسل جوانان امروزی است. بیماری‌های ذهنی می‌تواند گریبان‌گیر هر کسی صرفه نظر از سن او بشود. با اینکه در زمینه‌ی پزشکی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، اما هر تکنیکی که بتواند به فرایند بهبود افرادی که مشکلات ذهنی و عاطفی دارند، کمک کند، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

درمان اختلالات روانی با واقعیت مجازی!

یک مرکز مشاوره‌ی VR درمانی در میشیگان با استفاده از جدیدترین تکنولوژی واقعیت مجازی موجود در بازار سعی دارد بیماران را درمان کند. این مرکز بیماران را با واقعیت مجازی در معرض موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد. این موقعیت‌ها در زندگی واقعی فرد را مضطرب و آشفته‌خاطر می‌کنند. تکنیکی که این مرکز استفاده می‌کند نتایج نویدبخشی به همراه داشته است.

«توماس جی اوورلی»، روان‌درمان، مشاور و صاحب مرکز مشاوره‌ای VR درمانی می‌گوید درمان بیماران به روش واقعیت مجازی می‌تواند از گفتاردرمانی سنتی یا ایفای نقش موثرتر باشد. او به تجربه‌ی نزدیک به واقعیت گرافیک‌ مدرن اشاره می‌کند و اینکه وقتی در یک فضای مجازی هستیم، احساس می‌کنیم که واقعا آنجا حضور داریم. این شرکت با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای فرایندهای درمانی‌اش توانسته جایزه‌ی ارزنده‌ای به خاطر نوآوری دریافت کند.

این شرکت با پول به دست آمده از این جایزه می‌خواهد تکنولوژی‌هایش را ارتقا و قابلیت‌هایش را گسترش دهد. این پول واقعا می‌تواند برای این شرکت مفید باشد، چون در مقایسه با مراکز درمانی دیگر از سخت‌افزارهای گران‌تری استفاده می‌کند تا جلسات درمانی‌اش را پیش ببرد. این مرکز حتی برنامه‌نویسانی را استخدام کرده تا تجربه‌های بیماران را شخصی‌سازی کنند.

طبق گفته‌ی اوورلی، این روش درمانی توانسته به نوجوانانی که در مدرسه مشکل دارند، کمک کند. بسیاری از دانش‌آموزان هر روز در مدرسه مورد اذیت و آزار زورگویان قرار می‌گیرند. حالا با ابزار واقعیت مجازی این دانش‌آموزان می‌تواند در محیط مدرسه قرار بگیرند و نحوه‌ی برخورد مشاور را با فرد زورگو مشاهده کنند و از او یاد بگیرند.

یک مورد موفقیت‌آمیز دیگر هم به سرگیجه مربوط می‌شود. یکی از بیماران توانست با واقعیت مجازی به ترس‌اش از ارتفاع غلبه کند. اووری می‌گوید: «ما بیماران را به شکلی درمان می‌کنیم که قبلا غیرممکن بود.»

استفاده از واقعیت مجازی به عنوان یک روش درمانی ایده‌ی جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۲ گزارشی منتشر شده بود که نشان می‌داد VR می‌تواند علایم اختلال استرسی پس از سانحه (PTSD) را در سربازان کاهش دهد. در یک پژوهش جدید هم محققان پی بردند که این تکنولوژی به بیماران کمک می‌کند که نسبت به خودشان حس همدردی بیشتری داشته باشند.

به طور معمول، یک بیمار مدت سه ماه تحت درمان با واقعیت مجازی قرار می‌گیرد. اگر سازمان‌های دیگر هم به این تکنیک علاقه‌مند باشند، اوورلی حاضر است که آنها را برای استفاده از این تکنولوژی در برنامه‌های درمانی راهنمایی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج