۳۴۷۸۰۱
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

زیارت خانه خدا با دستبند الکترونیکی!

وزارت حج عربستان اعلام کرد در موسم حج سال جاری برای کنترل حاجیان از «دستبند الکترونیک» استفاده خواهد شد.

روزنامه آرمان: وزارت حج عربستان اعلام کرد در موسم حج سال جاری برای کنترل حاجیان از «دستبند الکترونیک» استفاده خواهد شد.

این در حالی است که به دنبال بروز حوادث ناگوار در موسم حج سال گذشته و در منا، بر اثر ازدحام و تراکم جمعیت و ناتوانی مقامات سعودی در تامین امنیت و نظم مراسم حج، هزاران نفر از حجاج از ملیت‌های مختلف، کشته و مصدوم شدند که حدود ۵۰۰ ایرانی هم در میان کشته‌ها بودند.

با وجود اینکه طی یک سال اخیر مسئولان حج و زیارت ایران همتایان سعودی خود را بارها به میز مذاکره خوانده‌اند، اما نتیجه این مذاکرات فقط فرافکنی‌های مقامات سعودی بوده است. در یک ماه اخیر رئیس سازمان حج و زیارت ایران از محتوای ۱۱ بند منفی سعودی‌ها که مانع امضای تفاهمنامه حج تمتع از سوی مقامات ایرانی شد، پرده برداشته است.

سعید اوحدی پس از برگزاری چندین دور گفت‌وگو با مقامات سعودی و تلاش برای حصول توافق در ۹ خرداد با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد: حج تمتع ۹۵ به دلیل استمرار کارشکنی‌های دولت سعودی برگزار نخواهد شد و مسئولیت آن برعهده ریاض است. مقامات ایرانی از محدودیت در استفاد زائران ایرانی از هواپیمای شرکت‌های داخلی و موضوع درخواست ایران برای صدور روادید حجاج ایرانی در داخل کشور به عنوان موضوعات محل اختلاف میان تهران و ریاض خبر داده بودند.

حاجیان باید از دستبندهای الکترونیکی استفاده کنند

روز گذشته وزارت حج عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: اجرای طرح دستبند الکترونیک با هدف تسریع در شناسایی حجاج و اطلاع از هویت و مشخصات آنان، به ویژه برای غیر عرب‌زبانان صورت می گیرد و از طریق آن می توان محل اقامت و دیگر اطلاعات حجاج را هم به سرعت مشخص کرد.

بنا بر ادعای وزارت حج عربستان، خدمت رسانی سریع به گمشدگان و تسهیل در اجرای مناسک حج، از دیگر اهداف این طرح است. در این بیانیه به چگونگی نصب این دستبندها و امکان برداشته شدن آن توسط خود شخص اشاره نشده است و به عقیده برخی کارشناسان حقوقی، در صورت اجباری بودن نصب دستبندها و عدم امکان جداسازی آن توسط حجاج، کاربرد این دستبندها نقض آشکار حقوق انسانی و تجاوز به حریم شخصی افراد خواهد بود.

شایان ذکر است که در سال جاری و با وجود همکاری و آمادگی مسئولان حج کشورمان، سعودی ها با کارشکنی و مانع تراشی پی در پی، از عقد توافق برای حضور حجاج ایرانی خودداری کردند و پس از ۲۵ سال، بار دیگر حج امسال بدون حضور حجاج ایران برگزار خواهد شد. به گزارش شبکه العالم، در پی کشتار وحشیانه حجاج ایرانی توسط پلیس عربستان در حج سال ۱۳۶۶، حجاج ایرانی در سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۹ هم از حضور در حج بازمانده بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد در این باره گفت: حج واجب امسال عملا امکان پذیر نیست.علی جنتی عنوان کرد: با توجه به نوع برخورد و گفتارمقامات عربستانی که در دو دور مذاکرات با هیات ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی‌ها، عملا انجام فریضه حج امکان پذیر نیست. او تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است موضوع تامین امنیت زائران و حفظ حرمت و کرامت آنها است که با توجه به پیشینه و سابقه دولت عربستان نسبت به بی حرمتی به زائران ما و شهادت بسیاری از مسلمانان جهان و هموطنان کشورمان امسال حج تمتع نخواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: در زمینه اجرایی و زمانی نیز ما زمان را از دست داده‌ایم و نمی‌توانیم در این مدت امکانات لازم از جمله محل استقرار، شرایط رفاهی، تغذیه و... حجاج کشورمان را فراهم آوریم. جنتی گفت: به نظرم این رفتار دولت عربستان تعمدی است و اعلام موضع کشور ما در این زمینه لازم بود.

او با انتشار بیانیه‌ای در هشت بند، رسما از لغو حج تمتع سال ۹۵ خبر داد. این در حالی است که نگاه کشورمان به حج و عمره، نگاهی معنوی، وحدت آفرین، توسعه بخش اخوت دینی و اسلامی و پرهیز از فرقه‌گرایی و طایفه‌گری بوده و است. شرکت باشکوه حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، توجه جدی به تلاوت قرآن‌کریم و اهتمام به دعا و مناجات با حضرت احدیت، شاهدی بر این ادعا است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali

      ننگ از این بالاتر نیست که ببخشید مثل قاتلای جانی بهت دستبند الکترونیکی بزنند. واقعا رفتن به این مدل حج شرم آور است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم ننگ بابا ... درست فکر کن .
        .... هوا برتون داشته

    • عطا اخلاقی

      دستبند الکترونیکی!
      حجاجی که به حج میروند تا سر تعظیم به خفت دستبند الکترونیکی فرود بیاورند' بدانند که در ادوار آتی باید قلاده الکترونیکی را نیز بپذیرند.

    • قلندر

      یعنی دیگه اخر تحقیر شدن .بابا مردم هم بخوان دیگه نرن عربستان نمیزارن بیخیال این عربها بشن. ... بیاید کارمثبت اینده دار انجام بدید . خبری لطفا چاپ کن تاحالا چند کامنت برا عربستان گذاشتم چاپ نکردی

    • بدون نام

      چه اشکالی داره ؟!!!بهتر از اینه که بعد حمله تروریستی احتمالی ،نتونن اجساد شناسایی بشن .این فقط یک راه برای مشکل احتمالی بوده وهیچ تحقیری در ان نیست .مطمئنا اگر در ایران خودمون بود ... !!! لطفا سانسور نفرمایید.متشکر.

    • جعفر نبیلی

      مرگ بر آل سعود برای اینکه چشم خلیفه شان را کور کنیم به حج میرویم با دستبند از طریق کشورهای دیگر تا ...

    • بدون نام

      اقا جعفر اون موقع دیگه راحت .... فرودگاه میشی. چرا بعضیا مثل تو دوست دارن این قدر ایران و ایرانی روحقیر کنند با این افکار مسخره.

    • بی نام

      اونوقت هی برین مکه. واقعا که دوست دارین تحقیر شید که این قدر اصرار می کنید؟تا کقتی این وضعیت هست دیگه حج رفتن چه فایده ای داره؟به چه قیمتی؟کسی که قلبش پاک باشه خدا از هر نقطه دنیا مناجاتشو میشنوه.لازم نکرده پولمان را در جیب اعراب وهابی و تروریست بریزیم

    • امیر

      واقعا که حیفه پولمون روتوی جیب این اعراب بریزیم رفتن به خانه خدابه چه قیمتی چطورمردم میتونن فاجعه منا روفراموش کنن یه کم غرور داشته باشین گریه های اون موقع روفراموش کردین خداهمه جاهست من هیچوقت مرگ قاری قران روفراموش نمیکنم یه کم تعصب داشته باشین

    • هیچکس

      بابا شما مومنینی که گیر دادین فضیلت واجبتونو ادا کنین
      باید مستطیع باشین
      وقتی امنیت مالی جانی ابرویی طریقی و ....نیست دیگه مستطیع نیستی که بری حج
      من ایت الله نیستم و این حرفا رو هم از خودم در نمیارم خودتون برین مبحث استتطاعت در حج رو مطالعه کنین ببینین.....

      والا ننگ از این بدتر که مثل جانیها دستبند الکترونیکی بهمون بزنن ؟؟!!!عوض دستبند باید پوزه بند و لگام بزنن دهن اون آل سعود ....با اون افکار قرون وسطاییشون
      من که عاشق حج و کعبه ام اما رفتن به چه قیمتی ؟؟؟!!!به این قیمت که یه مشت ... که هنوز در عصر جاهلیت زندگی میکنن منو مورد تمسخر قرار بدن؟؟؟!!
      هیهات من الذله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج