جاباما
۳۴۹۰۳۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کاوشگر «جونو» پشت دروازه مشتری

کاوشگر «جونو» تا ساعاتی دیگر به مشتری می رسد. این اتفاق مهم درحالی روی می دهد که بسیاری چنین پرسشی را مطرح می کنند: جونو به دنبال پاسخ چه سؤالهایی است.

خبرگزاری مهر: کاوشگر «جونو» تا ساعاتی دیگر به مشتری می رسد. این اتفاق مهم درحالی روی می دهد که بسیاری چنین پرسشی را مطرح می کنند: جونو به دنبال پاسخ چه سؤالهایی است.

کاوشگر «جونو» پشت دروازه مشتری

مشتری همواره یکی از مهمترین و سؤال برانگیزترین سیارات منظومه شمسی به شمار می آمده است. تصور می شود این سیاره نخستین سیاره شکل گرفته در منظومه شمسی باشد و برخی نیز معتقدند نخستین بار توسط بابلی ها در قرن هشتم پیش از میلاد شناسایی شده است.

مشتری به واسطه لکه قرمزی که در سطح خود دارد از شهرت خاصی در میان سایر سیارات منظومه شمسی برخوردار است. البته نباید از یاد برد که این سیاره بزرگترین عضو منظومه شمسی نیز محسوب می شود.

دانشمندان در گذر زمان همواره محو این سیاره و رازهای آن بوده اند. آنها این سؤال را از خود می پرسند که «چه چیزی در زیر ابرهای توفانی در حال چرخش مشتری قرار دارد؟» این پرسش و پرسشهای دیگری از این دست توسط کاوشگر جونو پاسخ داده خواهد شد.

کاوشگر «جونو» پشت دروازه مشتری
مشتری بزرگترین شفق قطبی در منظومه شمسی را دارد

ما تقریبا چیز زیادی درباره این سیاره که در واقع یک غول گازی است نمی دانیم. مشتری آنقدر بزرگ است که بدون تلسکوپ هم از روی زمین دیده می شود. از آن گذشته این سیاره در مقایسه با تمام سیارات منظومه شمسی بیشترین شفق قطبی را تولید می کند.

دانشمندان مطمئن نیستند که هسته جامدی در دل مشتری وجود داشته باشد. همچنین هیچ کس نمی داند که چه چیزی موجب شکل گیری چنین میدان مغناطیسی قدرتمندی در مشتری شده است. اینها از جمله مواردی است که جونو به دنبال پاسخ آنهاست.

دانشمندان می گویند که اگر میدان مغناطیسی مشتری قابل درخشش بود، آنگاه این سیاره را به بزرگی دو ماه از روی زمین می دیدیم!

جونو که برگرفته از الهه رومیان و به معنای همسر مشتری است دارای ۹ ابزار علمی قدرتمند است که در قلب آن جای گرفته اند. قرار است این کاوشگر در ارتفاع ۴۲۰۰ کیلومتری بالاتر از ابرهای مشتری مستقر شود که این نزدیکترین فاصله ای است که تاکنون یک کاوشگر نسبت به مشتری داشته است.

همانطور که پروفسور استن کاولی از دانشگاه لستر انگلیس می گوید، این مأموریت نتیجه ۱۵ سال تحقیق بوده است. در واقع آغاز مأموریت جونو به سال ۲۰۰۱ بازمی گردد.

کاوشگر «جونو» پشت دروازه مشتری
لحظه پرتاب کاوشگر جونو در سال ۲۰۱۱

پیدا کردن ردی از آب در منظومه شمسی همواره مورد نظر دانشمندان علوم فضایی بوده و حالا قرار است کاوشگر جونو احتمال وجود آب در اتمسفر این سیاره را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

جونو دو میلیون و ۷۳۵ هزار کیلومتر در راه بوده و حالا خود را به پشت دروازه های مشتری رسانده است. این کاوشگر دوشنبه در مدار این سیاره قرار می گیرد. ورود این کاوشگر به مدار مشتری مهمترین و چالش برانگیزترین بخش این مأموریت محسوب می شود.

مشتری آنقدر از زمین دور است که سیگنالهای ارسال شده ۴۸ دقیقه بعد به آن می رسد.

مأموریتهای قبلی که به سوی این سیاره انجام شده مبتنی بر سوخت اتمی بوده اما این نخستین مأموریت مبتنی بر سلولهای خورشیدی است که همین نکته بر اهمیت آن افزوده است.

لکه قرمز رنگ مشتری که آن را معروف کرده در واقع توفان سهمگینی است که در گذر زمان در حال وزیدن بوده اما دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که در حال کوچکتر شدن است. حالا انتظار می رود که جونو پاسخی برای این معما پیدا کند.

پایان این مأموریت در نوع خود جالب است. ناسا در نظر دارد تا در پایان یک سال مأموریت جونو، آن را در اتمسفر مشتری نابود کند تا با این کار مانع از برخورد احتمالی آن با اقمار این سیاره شود.

«اروپا» به عنوان یکی از اقمار مهم مشتری که تصور می شود حیات در آن وجود داشته باشد به شدت در تیررس دانشمندان قرار دارد و آنها نمی خواهند که پای میکروبهای زمینی از طریق جونو به آن باز شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج