۳۴۹۹۸۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تونی بلر: مردم انگلیس را فریب ندادم

نخست وزیر سابق انگلیس گفت آمریکا در هر صورتی به عراق حمله می‌کرد، و برای همراهی با آنها تصمیم درست اما سختی گرفته است.

خبرگزاری فارس: «تونی بلر» نخست وزیر پیشین انگلیس در زمان حمله به عراق، طی کنفرانس خبری اعلام کرد در آن زمان تصمیم بسیار سختی گرفته بود زیرا آمریکا بدون انگلیس یا با انگلیس قصد حمله به عراق را داشت.

بلر با بیان اینکه تصمیم حمله به عراق سخت‌ترین، مهمترین و دردناک‌ترین تصمیمی بود که طی ده سال نخست وزیری گرفته بود، گفت: «برای آن تصمیم، امروز تمام مسئولیت‌ها را بدون عذر و بهانه برعهده می‌گیرم. بخاطر تمام عواقب این تهاجم متاسفم و عذرخواهی می‌کنم.»

وی البته تاکید کرد این مسئله را که سرنگونی صدام باعث ظهور داعش شده را نمی‌تواند قبول کند زیرا اگر صدام در قدرت می‌ماند، تهدیدی برای تمام دنیا می‌بود. با تمام چالش‌ها، عراق اکنون دولتی دارد که با تروریسم مبارزه می‌کند. دنیا بدون صدام جایی بهتر است.

نخست وزیر سابق انگلیس با بیان اینکه در دوره ریاست جمهوری «بیل کلینتون» تغییر رژیم عراق به سیاست رسمی آمریکا در قبال این کشور تبدیل شد، گفت: صدام رژیمی با خشونت بی‌سابقه را اداره می‌کرد و عراق تنها کشوری بود که از سلاح شیمیایی و میکروبی استفاده کرد.

بلر با اشاره به اینکه اقدام نظامی فوری باید برای مقابله با ادغام تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی انجام می‌شد، اضافه کرد: صدام هدف اصلی بود زیرا تنها کشور استفاده کننده از چنین سلاح‌هایی بوده، تحریم‌ها علیه عراق رو به زوال بوده و رژیم مهار کردن وی متزلزل شده بود.

نخست وزیر پیشین انگلیس با اذعان به اینکه حمله به عراق در آن زمان گزینه آخر نبود، تصریح کرد: اما با اصرار آمریکا برای این تهاجم، لحظه آخر برای تصمیم گیری بود. در آن زمان آمریکا با انگلیس یا بدون انگلیس جنگ را شروع می‌کرد. با اطلاعاتی که داشتم و تهدیداتی که مشاهده می‌کردم، تصمیم درستی گرفتم.

وی درباره نحوه شکل گرفتن داعش مدعی شد: در سال ۲۰۱۱ القاعده به سوریه گریخت و با مستقر شدن در الرقه، خود را به داعش تبدیل کرد. سپس از مرز عراق بازگشته و از اختلافات قبیله‌ای درون دولت نوری‌المالکی سوء استفاده کرد.

در حالی که بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، پایه حمله به این کشور و کشتار صدها نفر شد، بلر فقط به عذرخواهی در این باره اکتفا کرده اما مدعی شد که صدام می‌توانست طی ۴۵ دقیقه حملات شیمیایی یا میکروبی انجام دهد و تاکید کرد که صدام درگذشته حتی سلاح‌های کشتار جمعی را علیه مردم خودش (حلبچه) بکار برده است.

وی گفت: «اگر در سال ۲۰۰۳ صدام را سرنگون نمی‌کردیم، در سال ۲۰۱۱ شورش عمومی علیه او و جنگ داخلی مانند آنچه که در سوریه شده، رخ می‌داد. خدا رو شکر امروز با او (صدام) و دو پسرش طرف نیستیم.»

وی در پایان با دفاع از تصمیم خود برای حمله به عراق اظهار داشت نمی‌تواند بخاطر تصمیم درستی که گرفته عذرخواهی کند و افزود: «می‌توانم نه تنها به چشمان خانواده‌ها (سربازان کشته شده در عراق) بلکه به چشمان تمام مردم انگلیس نگاه کنم و بگویم که آنها را فریب نداده‌ام.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج