۳۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۱۹
۳ نظر
۵۰۱۹
پ

بازگشت قدرتمند نسل سوم سانتافه

هیوندای دو خط تولید برای سانتافه ۲۰۱۳ دست و پا کرده است؛ یکی خط تولید سانتافه اسپرت که چند ماه پیش اطلاعاتش را منتشر کردند و فاصله بین دو محورش کم‌تر است و دیگری سانتافه‌ای که قرار است به عنوان مدل پایه جای وراکروز را بگیرد.

بازگشت قدرتمند نسل سوم سانتافه


مجله تخت گاز : تنها در سه نسل، سانتافه از کارخانه هیوندای توانست از یک ماشین معمولی و خنگ! به یک شاسی‌بلند شیک و خوش قیافه مبدل شود. سانتافه ۲۰۱۳ نه تنها بسیار زیباتر از قبل است، بلکه یک موتور قوی‌تر بر آن سوار شده که به آخرین استانداردهای دنیا نزدیک‌تر است. کم‌تر بنزین مصرف می‌کند، قدرت بیشتری دارد، شتاب و سرعتش بالاتر است و حتی آلودگی کمتری هم تولید می‌کند. هیوندای خواب‌های خوشی برای این ماشین دیده است و با این محصول جدید که قرار است به همه دنیا صادر شود انگار می‌خواهد پول کلانی به جیب بزند. بیایید نگاهی به سانتافه ۲۰۱۳ بیاندازیم و نقاط قوت و ضعف آن را با هم بررسی کنیم.

بازگشت قدرتمند نسل سوم سانتافه

یک روح در دو بدن

هیوندای دو خط تولید برای سانتافه ۲۰۱۳ دست و پا کرده است؛ یکی خط تولید سانتافه اسپرت که چند ماه پیش اطلاعاتش را منتشر کردند و فاصله بین دو محورش کم‌تر است و دیگری سانتافه‌ای که قرار است به عنوان مدل پایه جای وراکروز را بگیرد. سانتافه اسپرت که اسم جدیدی به آن داده‌اند ابعادی معادل سانتافه قدیمی دارد. هر دو این دو مدل‌ها موتور جدیدی دارند و جایگزین موتور ۶ سیلندر خورجینی ۳.۵ لیتری مدل پارسال شده‌اند. موتور جدید سانتافه اسپرت یک ۲ لیتری توربوشارژ است که محصول کارخانه هیوندایی است و می‌تواند ۲۶۴ اسب بخار قدرت تولید کند، ولی اگر موتور ۶ سیلندر دوست دارید باید به دنبال سانتافه‌ای باشید که بعد از مدل اسپرت بیرون آمد؛ یعنی مدل پایه. البته سانتافه اسپرت هم در واقع دو نوع دارد که یکی قوی‌تر است و حجم موتورش ۲.۴ است. در سانتافه اسپرت ۲ لیتری قدرت موتور به همه چرخ‌ها وارد می‌شود در حالی که اسپرت ۲.۴ لیتری دیفرانسیل جلو است.

بازگشت قدرتمند نسل سوم سانتافه

موتور سانتافه‌های اسپرت اگرچه گنجایش زیادی ندارند ولی به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده‌اند که کاراییشان را بسیار بالا می‌برد و باعث می‌شود قدرتی بیش از گذشته تولید کنند و البته نقش موثری هم در بالا رفتن شتاب دارد. سانتافه اسپرت و مدل پایه آن هر دو گیربکس ۶ دنده دارند و سیستم تعویض دنده آن ها هم اتوماتیک است. ولی تقسیم‌بندی محدوده این دنده‌ها هم با گذشته متفاوت است. سانتافه اسپرت دو لیتری در آزمایش‌های اولیه‌اش توانست صفر تا صد کیلومتر در ساعت را در ۹.۱ ثانیه برود. یعنی به اندازه دودهم سریع‌تر از اسپرت ۲.۴ لیتری است. این اختلاف به این دلیل است که علی‌رغم حجیم‌تر بودن موتور ۲.۴ لیتری ولی این نوع سانتافه اسپرت نزدیک به ۱۳۰ کیلوگرم سنگین‌تر است و ضمنا در آن فقط دیفرانسیل جلو نیروی پیشران را اعمال می‌کند. به دلیل همین وزن بیشتر است که هم در شتاب و هم در ترمز کردن به پای سانتافه ۲ لیتری نمی‌رسد و در کل کندتر است. سانتافه اسپرتی که موتور توربوشارژ دارد می‌تواند یک چهارم مایل، یعنی در حدود ۴۰۲ متر ابتدای مسیر را در ۱۶.۸ ثانیه طی کند. البته هر کدام از این ماشین‌ها رقم متفاوتی دارند ولی همه آن ها به طور متوسط در حدود ۱۱ لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کنند که برای یک ماشین شاسی بلند با این وزن و حجم موتور واقعا عدد پایین و مناسبی است. البته مدل پایه حتی کمتر از این هم مصرف می‌کند. ضمنا هیوندایی در سانتافه‌های جدید میزان تولید آلودگی را هم در مقایسه با قبل کاهش داده است و به طبیعت هم وفادار مانده.


بازگشت قدرتمند نسل سوم سانتافه

سانتافه هنوز ضعف دارد؟

یکی از ایرادهایی که کارشناسان خبره به سانتافه‌های جدید گرفته‌اند این است که در شتاب بسیار بالا سیستم فنربندی‌اش به قدر کافی نمی‌تواند ماشین را تعلیق کند و شما ناهمواری‌های جاده را حس می‌کنید. از دیگر نکاتی که به عنوان نقطه ضعف این ماشین‌ها روی آن دست گذاشته شده است مناسب نبودن مرزبندی جعبه‌دنده‌اش است. به عبارت دیگر می‌شود گفت که با توجه به قدرت موتور دنده‌ها برای دور موتورهای مناسبی طراحی نشده‌اند. برخی از کسانی که این ماشین را تست کرده‌اند می‌گویند این ضعف ماشین در سربالایی‌ها و جاده‌های پر پیچ و خم خودش را نشان می‌دهد و سانتافه را از این لحاظ یک پله عقب‌تر از ماشین‌های تراز اول دنیا نگه می‌دارد.

بازگشت قدرتمند نسل سوم سانتافه

ولی کسانی که سانتافه پایه یا همان سانتافه ۶ سیلندر را انتخاب می‌کنند باید بدانند که اگرچه ماشینشان به اندازه سانتافه‌های اسپرت سریع و هیجان‌انگیز نیست ولی در عوض نیروی موتور روان‌تر به ماشین اعمال می‌شود و سرنشینان آرامش بیشتری دارند و ماشین کلا نرم‌تر است. این یکی نسبت به سانتافه سال قبل ۱۵ اسب بخار قدرت بیشتر تولید می‌کند. صفر تا صد این سانتافه حدود ۹.۳ ثانیه است. یک چهارم مایل، ۴۰۲ متر اولیه حرکت را می‌تواند در ۱۶.۹ ثانیه طی ‌کند. بنابراین از دیدگاه اعداد و ارقام کمی ضعیف‌تر از سانتافه‌های اسپرت است ولی برای خانواده‌ها، به خصوص اگر سن و سال بالاتری داشته باشند خیلی بهتر از سانتافه‌های اسپرت است.


با پرستیژ است یا جوان پسند؟

همه انواع سانتافه‌های 2013 نسبت به مدل‌های قدیمیشان بنزین را بهینه مصرف می‌کنند، یعنی راندمان بالاتری دارند. مدل‌های اسپرت از مدل پایه گران‌ترند که البته برای خیلی‌ها شاید ارزشش را نداشته باشد که بیشتر پول بدهند ولی اگر قرار باشد از بین دو مدل اسپرت یکی را انتخاب کنید شاید مدلی که موتور 2.4 لیتری دارد به نسبت قیمتش انتخاب معقول‌تری باشد. اگر موتورها را نادیده بگیریم سانتافه‌های اسپرت تفاوت چشمگیری با هم ندارند. ولی همه مدل‌های سانتافه 2013 نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر چه از لحاظ طراحی داخلی و چه از لحاظ طراحی خارجی جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر هستند. خطوطی که در طراحی بدنه سانتافه جدید دیده می‌شود آن را هرچه سنگین‌تر و بالغ‌تر نشان می‌دهد. می‌شود گفت که این طراحی سانتافه را به ماشینی با شخصیت‌تر از آن چه بود تبدیل کرده است و این در حالی است که از جذابیت‌های جوانان‌پسند ماشین اصلا کاسته نشده است. ضمنا در سانتافه‌های جدید امکاناتی وجود دارد که باید در ماشین‌های تجملاتی انتظار دیدن آن ها را داشته باشید. ضمنا کنترل و مدیریت آپشن‌های مختلفی که ماشین دارد بسیار ساده‌تر از قبل شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سانتافه که در این مدل‌هم حفظ شده است فضای زیاد داخل اتاق آن است. در مقایسه با ابعادش و همینطور نسبت به شاسی‌بلندهای هم نوع خودش خیلی بیشتر از آن چه ممکن است انتظارش را بکشید جا دارد. اگر صندلی‌های عقبش را بخوابانید واقعا حس یک اتاق را به شما می دهد. اگر کلا به چنین ماشین‌هایی علاقه دارید و در نگاه اول هم چهره‌اش را دوست داشتید مطمئن باشید می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

بازگشت قدرتمند نسل سوم سانتافه

نکات منفی این ماشین در برابر محاسنی که دارد واقعا قابل چشم‌پوشی است؛ به خصوص اگر می‌خواهید با آن رانندگی عادیتان را بکنید و لذتش را ببرید. چون همه نکته‌های منفی که کارشناسان درباره این ماشین گفته‌اند در مانورهای سخت مشخص می‌شود و در رانندگی عادی اصلا آن ها را حس نمی‌کنید. و اما قیمت سانتافه‌های اسپرت از حدود ۳۰ هزار دلار آغاز می‌شود و سانتافه مدل پایه هم ۵ هزار دلار از آن ارزان تر است. اصلا تعریف بی‌جایی نیست اگر بگوییم سانتافه با توجه به قیمتش و در رده ماشین‌های هم‌ نوعش جز بهترین‌ها است. البته که شاسی‌بلندهای بهتر از این وجود دارند ولی باید ببینید قیمتشان چند برابر سانتافه است! اگرچه همین ماشین هم می‌توانست از بعضی جهات بهتر از این باشد و هیوندایی باید برای نسل‌های بعدی به فکر برطرف کردن آن نقایص بیافتد ولی تا همین جا باید به هیوندای تبریک گفت!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا هیولا............

    • بدون نام

      تورا خدا نگاه كن آيا واقعا اين خودرو در كشور آسيايي توليد مي شود ؟دركشوري كه به نقل قول از استاد عزيزم فن آوري توليد خودرو را در سال 1345از ايران به يادگار برده اند؟!جاي تاسف زياد است كه ما اولين توليد كننده خودرو در آسيا باشيم كه هنوز پيكان 50سال قبل را توليد كنيم

    • عرفان

      هر کسی موافق یه عروسی مثل اینه مثبت را تیک بزنه اولیش خودم..............

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج