۳۵۴۸۷۱
۱ نظر
۵۰۵۷
۱ نظر
۵۰۵۷
پ

همه چیز درباره فرصت های شغلی جدید در ایران

وزارت صنعت به پرداخت تسهیلات به ۲۳ هزار طرح تولیدی در همه استان های کشور فکر می کند؛ شش استان، خوش شانس تر هستند چون ۴۱ طرح تولیدی تا چند روز آینده وام خود را دریافت می کنند. اتفاق بزرگی در راه است.

روزنامه هفت صبح: وزارت صنعت چندی پیش از همه واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی و دامپروری کشور خواست در صورت مواجهه با مشکلات مالی در سامانه این وزارت خانه ثبت نام کنند تا بعد از بررسی های لازم از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی، تسهیلات لازم برای این واحدها اختصاص پیدا کند. از سوی دیگر، این فراخوان فقط شامل واحدهای تولیدی در حال فعالیت نبود بلکه کسانی که می خواستند طرح ابتکاری خود را راه بیندازند هم می توانند روی تسهیلات بانکی حساب کنند.

با این فراخوان، ۲۳ هزار و چهارصد واحد تولیدی یا مبتکر ثبت نام کردند. بعد از مدتی، وزارت صنعت اعلام کرده که تا به اینجای کار ۴۱ طرح قطعا وام مطلوب خود را دریافت می کنند و سه هزار و ۹۰۷ طرح نیز در کارگروه های استانی در حال بررسی است.

علاوه بر این، چهار هزار و ۴۳۸ طرح نیز در کمیته بررسی در حال بحث و وارسی هستند. نکته اینجاست که این طرح ها بیشتر مربوط به کدام استان هاست؟ یا اینکه مربوط به کدام بخش است؟ صنعت یا کشاورزی؟ به این ترتیب می توان پی برد که کدام استان ها شانس بیشتری در برخورداری از مشاغل و فرصت های شغلی جدید دارند یا اینکه استان هایی که با رکود سنگین مواجه هستند، چقدر می توانند به آینده امیدوار باشند که جوانان شان می توانند سر کار بروند.

همه چیز درباره فرصت های شغلی جدید در ایران

۲۳ هزار و چهار طرح صنعتی تقاضای وام کرده اند

امسال دولت برای راه اندازی واحدهای نیمه تعطیل و ایجاد اشتغال، ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در چارچوب برنامه های اقتصاد مقاومتی به ۷۵۰۰ واحد تولیدی نیمه تعطیل در استان های مختلف در نظر گرفته است. در حال حاضر بیش از سه ماه از اجرای این سیاست می گذرد و هنوز آماری از تعداد واحدهای تولیدی که تسهیلات دریافت کرده اند، بیان نشده است.

البته وزارت صنعت بعد از تاخیرهای بسیار از اعلام آمارهای وضعیت تولید اخیرا چگونگی اجرای این سیاست را طی دو ماهه نخست امسال اعلام کرده است. بر اساس آمار وزارت صنعت در مجموع ۲۳ هزار و چهار طرح ثبت نام کرده اند که تا پایان دو ماهه نخست امسال ۴۱ طرح بعد از ارزیابی برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند.

شغل هایی که در آینده نزدیک برای متقاضیان راه می افتد

از میان ۲۳ هزار و چهار طرحی که برای گرفتن تسهیلات خروج از رکود ثبت نام کرده اند، هفت هزار و دو طرح در شهرک های صنعتی مستقر هستند و ۱۶ هزار و دو طرح نیز در خارج از شهرک های صنعتی حضور دارند. از میان کل این ۲۳ هزار و چهار طرح، ۱۸ هزار و ۵۴ طرح، مربوط به واحدهای تولیدی بوده که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند و ۴۹۵۰ طرح نیز می خواهند با گرفتن وام، یک واحد جدید را تاسیس کرده و فعالیت کنند.

این تقسیم بندی می تواند به ما بگوید که اگر این ۴۹۵۰ طرح بتوانند تسهیلاتی را که توقع دارند بگیرند، تعداد فراوانی فرصت شغلی جدید ایجاد می شود. می توانیم فرض کنیم که هر واحد تولیدی جدیدی که شروع به کار کند، حداقل ۱۰ نفر نیرو بگیرد و از سوی دیگر، راه اندازی آن مجموعه تولیدی صنعتی یا کشاورزی، می تواند زمینه ایجاد فرصت شغلی برای ده ها نفر دیگر را از جمله در صنعت ساختمان، خدمات و ... فراهم کند. بنابراین اگر ۴۹۵۰ طرح کار خود را آغاز کنند، می توان امیدوار بود حداقل ۴۹ هزار و ۵۰ نفر سر کار بروند و برای ده ها هزار نفر دیگر نیز شغل به صورت غیرمستقیم فراهم می شود.

همه چیز درباره فرصت های شغلی جدید در ایران

فرصت های شغلی جدید در انتظار شش استان خاص

از بین ۲۳ هزار و چهار طرحی که در سامانه وزارت صنعت ثبت نام کردند، می بینیم که شش استان توانسته اند کار را به مرحله «بررسی بانک» برسانند. یعنی همه موافقت های اولیه صورت گرفته، وزارت صنعت طرح را قبول و موافقتش را به بانک ابلاغ کرده است. ۴۱ طرح در شش استان از این موهبت برخوردار شده اند و عملا بازی را برده اند. دو استان فارس و گلستان بیشترین تعداد طرح موافقت شده را در این بین دارند. هر کدام از این دو استان توانسته اند ۱۴ طرح و در مجموع ۲۸ طرح را به سرانجام برسانند. بنابراین به زودی زود می توانند مبلغ تسهیلات لازم برای ۲۸ طرح را دریافت کنند.

بعد از این دو استان، سیستانت و بلوچستانی ها می توانند خوشحال باشند که شش کارگاهای مجموعه صنعتی در آینده نزدیک از تسهیلات لازم برای احداث طرح های جدید خود برخوردار می شوند. در واقع جوانان کارگر یا مهندس می توانند خوشبین باشند که فرصت های کاری جدیدی برای شان ایجاد خواهد شد.

رتبه بعدی در اختیار استان آذربایجان غربی است که پنج طرح صنعتی به زودی تسهیلات لازم را دریافت خواهند کرد. استان های لرستان و هرمزگان نیز به طور جداگانه به ازای یک طرح صنعتی، وام خواهند گرفت و به این ترتیب می توانند برای ایجاد فرصت شغلی جدید، خوشبین باشند. اما ۲۵ استان، هفت منطقه آزاد، سه منطقه ویژه اقتصادی و جنوب کرمان هنوز نتوانسته اند در گرفتن وام برای طرح های پیشنهادی خود موفقیتی داشته باشند. پس عملا دست شش استانی که در همان اول نام بردیم، برای داشتن فرصت های جدید جلو است.

اصفهانی ها خوشحال باشند یا ناراحت؟

اصفهانی ها در شرایطی قرار دارند که هم می توانند خوشحال باشند و هم ناراحت. آنها در لیست وزارت صنعت با موضوع تعداد ثبت نام کنندگان، پیشتاز هستند. ۲۳۵۹ طرح صنعتی در استان اصفهان متقاضی دریافت تسهیلات برای خروج از رکود یا تاسیس کارگاه یا کارخانه هستند. این عدد هم می تواند خوشحال کننده باشد و هم ناراحت کننده. اصفهانی ها از یک سو می توانند خوشحال باشند که در ماه های آینده، صنعت این استان یک تکان اساسی می خورد و نسبت به تمام استان های کشور، رکورد بیشترین تسهیلات دریافتی برای صنعت را به خود اختصاص خواهند داد و نرخ بیکاری ۱۵ درصدی این استان، کاهشی شگفت انگیز به خود خواهد دید.

از سوی دیگر اصفهانی ها می توانند ناراحت باشند. اینکه این استان دارای بالاترین تعداد کارگاه های صنعتی کشور بعد از استان تهران باشد ولی از سوی دیگر،دارای بیشترین متقاضی وام خروج از رکود است که در آن، تهرانی ها هم به این میزان درخواست وام نداده اند، می تواند نشان دهنده عمق رکود در این استان باشد. بر اساس آخرین آمارها که مربوط به سال ۹۳ است، در این سال ۱۵۶۱ واحد کارگاه صنعتی با ۱۰ نفر کار کن و بیشتر وجود داشت که نسبت به سال ۹۲ به میزان ۱۰.۵ درصد کاهش یافته بود. این مستندی است که نشان می دهد چقدر رکود در استان اصفهان جدی است.

همه چیز درباره فرصت های شغلی جدید در ایران

چرا تهران بیشترین طرح های متقاضی وام را ندارد؟

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده مرکز آمار، تعداد کارگاه های صنعتی با ۱۰ نفر کار کن و بیشتر نشان دهنده بالاترین تعداد کارگاه های صنعتی کشور در استان تهران هستند. این استان تا پایان سال ۹۳ دارای ۲۲۲۴ کارگاه صنعتی بود. با این وجود، استان تهران کمتر از حد انتظار ظاهر شده و در لیست بلندبالای وزارت صنعت از طرح های صنعتی ثبت نام شده برای دریافت وام خروج از رکود رتبه دوم را در اختیار دارد. تنها ۱۱۸۸ طرح صنعتی به نام استان تهران در لیست وزارت صنعت ثبت شده است که البته هیچ کدام شان هم هنوز نتوانسته اند به مرحله نهایی راه پیدا کنند و باید منتظر روزهای آینده باشند.

از میان ۱۱۸۸ طرحی که به نام استان تهران ثبت نام کرده اند، ۱۰۹۹ طرح از سوی واحدهای تولیدی در حال فعالیت و ۸۹ طرح برای تاسیس یک واحد جدید ثبت نام شده اند. از سوی دیگر ۶۵۶ طرح مربوط به حوزه کشاورزی و دامپروری و ۵۳۲ طرح مربوط به حوزه صنعت است.

سخت ترین و آسان ترین استان ها برای پیدا کردن کار

این طرح نیاز به مقدماتی دارد تا بدانیم در کدام استان، بیشتر چه جور کارهایی پیدا می شود. کارهای صنعتی بیشتر هستند یا کشاورزی و یا اصلا کارهای خدماتی زمینه بهتری دارند. چون ممکن است طرح های تولیدی صنعتی، وام های بیشتری بگیرند اما آن استان، بیشتر مستعد کارهای کشاورزی یا خدماتی باشد و بالعکس.

علاوه بر این، بدانیم که اوضاع دسترسی به کار جدید در این طرف و آن طرف کشور چطور است. نرخ بیکاری در کل کشور ۲۱.۸ درصد است. این آمار مربوط به زمستان سال گذشته است. اوضاع در استان های سمنان و آذربایجان شرقی خیلی بهتر است. در مقابل اوضاع استان های کهگیلویه و بویراحمد کردستان و کرمانشاه خیلی بدتر از متوسط کشور است.

در کدام استان سخت تر می شود کار پیدا کرد؟

برای اینکه بفهمیم مرم کدام استان سخت تر می توانند کار پیدا کنند باید نرخ بیکاری آن استان را نگاه کنیم. ببینیم نرخ بیکاری در کدام استان بیشتر بوده است. بررسی آخرین گزارش رسمی مرکز آمار ایران نشان می دهد کرمانشاه با ۲۳.۱ درصد بالاترین نرخ بیکاری را داشته و بعد از آن، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲.۹ درصد قرار گرفته است. رتبه سوم را هم کردستان دارد؛ آن هم با نرخ بیکاری ۲۱.۲ درصد. به این ترتیب مردم این سه استان از بقیه مردم کشور، سخت تر می توانند کاری دست و پا کنند.

پیدا کردن کار در این استان ها راحت تر است

اما در عوض می توان فهمید که در کدام استان ها می شود راحت تر کار پیدا کرد. مثل جالب است بدانید که نرخ بیکاری در استان سمنان فقط ۷.۴ درصد بوده است. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که در استان سمنان با سختی بسیار کمتری نسبت به استانی مثل کردستان یا کرمانشاه می شود کار پیدا کرد. استان های آذربایجان شرقی و بوشهر هم با نرخ های ۸.۱ و ۹ درصد در رتبه دوم و سوم بیکاری کشور قرار دارند.

همه چیز درباره فرصت های شغلی جدید در ایران

سخت ترین و آسان ترین استان برای کسب و کار کشاورزی

در کل کشور، تنها ۱۶.۱ درصد از اشتغال در بخش کشاورزی رقم می خورد اما جالب است بدانید که در استان خراسان شمالی، ۳۹.۶ درصد کارها مربوط به بخش کشاورزی است. علاوه بر این در استان کرمان نیز ۳۴.۵ درصد اشتغال در بخش کشاورزی رقم خورده است. رتبه سوم اشتغال کشور در بخش کشاورزی را نیز استان اردبیل با نرخ ۳۴ درصد به نام خود رقم زده است. در عوض، استان تهران دارای کمترین اشتغال در بخش کشاورزی است.

فقط ۰.۸ درصد اشغال این استان مربوط به بخش کشاورزی است. بعد از تهران، رتبه دوم در اختیار استان البرز است. این استان نیز دارای اشتغال ۲.۹ درصدی در بخش کشاورزی است. رتبه سوم سهم کشاورزی در اشتغال را نیز استان قم در اختیار دارد. به این ترتیب که این استان تنها ۳.۱ درصد اشتغال خود را در بخش کشاورزی تعریف کرده است.

سهم کارهای صنعتی در استان های مختلف

در کل کشور ۳۲.۴ درصد از اشتغال در بخش صنعت رقم می خورد اما برای اینکه بدانیم کدم استان دارای بیشترین نرخ اشتغال صنعتی است، باید دنبال نرخ های اشتغال بالای ۳۲.۴ درصد متوسط کشور برویم. استان یزد با سهم ۴۸.۶ درصدی اشتغال صنعتی در میان سایر انواع کار در صدر بالاترین سهم صنعت در اشتغال کشور قرار دارد. علاوه بر این در استان البرز نیز ۴۳.۵ درصد اشتغال در بخش صنعت رقم خورده است. رتبه سوم اشتغال کشور در بخش صنعت را نیز استان اصفهان با نرخ ۴۳.۳ درصد به نام خود رقم زده است.

در عوض، استان کرمانشاه دارای کمترین اشتغال در بخش صنعت است. فقط ۱۹.۷ درصد اشتغال این استان مربوط به بخش صنعت است. بعد از کرمانشاه، رتبه دوم کمترین سهم اشتغال صنعتی در اختیار استان کردستان است. این استان نیز دارای اشتغال ۲۱.۷ درصدی در بخش صنعت است. رتبه سوم کمترین سهم صنعت در اشتغال را نیز استان آذربایجان غربی در اختیار دارد. به این ترتیب که این استان تنها ۲۱.۹ درصد اشتغال خود را در بخش صنعت تعریف کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اوضاع در استان های سمنان و آذربایجان شرقی خیلی بهتر است. در مقابل اوضاع استان های کهگیلویه و بویراحمد کردستان و کرمانشاه خیلی بدتر از متوسط کشور است.................................هه!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج