۳۵۵۲۶۴
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

دانشگاه روباتیک قزوین پرافتخارترین تیم جهان

تیم‌های روباتیک ایرانی ۱۳ عنوان برتر را در بیست و یکمین دوره رقابت‌های جهانی ربوکاپ ۲۰۱۶ آلمان به‌دست آوردند و دانشگاه روباتیک قزوین (MRL) با کسب ۶ عنوان برتر به عنوان پرافتخارترین تیم دانشگاهی انتخاب شد.

روزنامه ایران - سوسن صادقی: تیم‌های روباتیک ایرانی ۱۳ عنوان برتر را در بیست و یکمین دوره رقابت‌های جهانی ربوکاپ ۲۰۱۶ آلمان به‌دست آوردند و دانشگاه روباتیک قزوین (MRL) با کسب ۶ عنوان برتر به عنوان پرافتخارترین تیم دانشگاهی انتخاب شد. به گفته اعضای سرپرست تیم‌ها با وجود درخشش در رقابت‌ها و رشد چشمگیر از نظر فنی، هنوز بخش صنعتی کشور و مسئولان به آنها اعتماد نکرده و برخلاف کشورهای دیگر نه تنها روبات‌های تولید شده آنها را خریداری نمی‌کنند تا در بخش نظامی و مدیریت بحران از آن استفاده کنند، بلکه آنگونه که باید هم از آنها حمایت نمی‌کنند.

دانشگاه روباتیک قزوین پرافتخارترین تیم جهان

رویارویی تنگاتنگ ایرانی‌ها مقابل رقبای پرقدرت

بیست و یکمین دوره رقابت‌های جهانی ربوکاپ ۲۰۱۶ در آلمان با حضور تیم‌های برتر جهان برگزار شد؛ تیم‌هایی که در آسیا و اروپا و امریکا نه تنها صاحب نام هستند بلکه تجربه زیادی در عرصه روباتیک دارند. اما این رقابت‌ها که سالانه برگزار می‌شود امسال در چه سطحی برگزار شد؟ آیا کسب ۱۳ عنوان از سوی تیم‌های ایرانی شرکت‌کننده در رقابت و مبارزه تنگاتنگ با حریفان پرقدرت بود؟ و اینکه آیا تیم‌های ایرانی در مقایسه با سال قبل پیشرفت داشته‌اند یا خیر؟

«از نام رقابت‌ها پیدا است که برترین‌های جهان در این مسابقه‌ها شرکت می‌کنند و تیم‌های ایرانی رقابت تنگاتنگی با کشورهای صاحب نام مانند امریکا، ژاپن، چین، تایلند و... داشتند.»

میثم کسائیان سرپرست لیگ فوتبالیست سایز کوچک با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: نخستین بار است که یک تیم ایرانی در لیگ فوتبالیست سایز کوچک رتبه اول جهانی را به‌دست می‌آورد. در این رقابت‌ها تیم ایران با تیم‌های حاضر دراین لیگ که بسیار قوی و ریشه دار هستند مانند امریکا مسابقه داد و توانست قهرمان چند دوره را شکست داده و بر سکوی اول جهان بایستد.

کسائیان با بیان اینکه بعد از کسب عنوان اول و کسب ۶ عنوان از سوی یک دانشگاه، تیم‌های حاضر در رقابت‌ها ابراز شگفتی کردند، می‌افزاید: اعضای تیم ما همه کارشناس و کارشناس ارشد بودند در صورتی که اعضای تیمی مانند امریکا نه تنها در سطح دکترا بودند بلکه سرپرستی تیم را نیز یکی از پروفسورهای مطرح دنیا برعهده داشت و این مقایسه نشان می‌دهد که توانایی ما بیشتر است.

مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ربوکاپ ایران نیز با سطح بالا خواندن این مسابقه‌ها به «ایران»می گوید: در این مسابقه‌ها تیم دانشگاه آزاد قزوین MRL بعد از ۱۸ سال توانست در لیگ امدادگر واقعی به مقام اول جهان دست یابد بنابراین کسب ۵ رتبه اول و یک رتبه دوم از سوی تیم MRL و کسب سه رتبه اول از سوی تیم دبیرستان علامه طباطبایی در لیگ امداد فضای مشترک، تیم امیرکبیر در بخش فنی فوتبالیست انسان نما سایز نوجوان، تیم «باسط پژوه» در لیگ فوتبالیست انسان نما، رتبه دوم تیم دبیرستان فرزانگان تهران در روبات شبیه ساز عامل امداد و رتبه سوم دانشگاه ایلخچی تبریز در لیگ فوتبالیست انسان نما نشان از برتری ایرانی‌ها دارد.
موسی خانی درباره مقایسه عناوین کسب شده امسال با سال گذشته نیز می‌گوید: معمولاً تیم‌های ایرانی هر سال 13 یا 14 رتبه کسب می‌کنند که سال گذشته بیشتر در بخش دانش‌آموزی حاصل شد ولی ارتقای عنوان‌ها از رتبه‌های دوم و سوم به رتبه اول آن هم در رقابت با حریفان پرقدرت نشان می‌دهد با تمام محدودیت‌هایی که ایرانی‌ها دارند ولی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

رقابت با پلتفرم‌های قدیمی

رقابت‌های جهانی ربوکاپ در 24 لیگ برگزار می‌شود که هر کدام نیز دارای دسته‌های مختلفی است. در رقابت‌های جهانی تیم‌های ایرانی تنها در چند لیگ مانند فوتبالیست سایز کوچک، روبات‌های انسان نما، امداد شبیه‌سازی و امدادگر واقعی شرکت کردند ولی در بقیه لیگ‌ها مانند روباتیک صنعتی، خانگی، استراتژیک، فوتبال دو و سه بعدی و... حضور نداشتند، اما چرا؟

موسی خانی رئیس کمیته ربوکاپ ایران در این باره به «ایران»می گوید: شرکت در چند لیگ در دنیا مرسوم است و تیم ها در تمام لیگ‌ها حضور ندارند و هر دانشگاهی تنها در چند لیگ شرکت می‌کند. البته بیشتر به بحث مالی و سرمایه‌گذاری نیز برمی گردد از آنجایی که بودجه مالی دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقاتی محدود است از این‌رو تنها روی چند لیگ خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند.میثم کسائیان سرپرست لیگ فوتبالیست سایز کوچک نیز در این باره می‌گوید: برای فعالیت در سایر لیگ‌ها به سخت افزار به روز مانند پلتفرم نیاز است که باید بعد از خرید، هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی روی روبات‌ها انجام شود در صورتی که در زمان تحریم ایرانی‌ها نتوانستند پلتفرم‌های به روز خریداری کنند و با روبات‌هایی که پیش از تحریم خریداری شده در مسابقه‌ها شرکت می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند موفقیتی نیز کسب کنند.

شرکت در مسابقه جهانی با هزینه شخصی

کماکان تیم‌های ایرانی در رقابت‌های جهانی ربوکاپ می‌درخشند اما آنها در مقایسه با تیم‌های خارجی از چه مسائلی رنج می‌برند؟ در این راستا میثم کسائیان سرپرست لیگ فوتبالیست سایز کوچک می‌گوید: تیم‌های ایرانی در تهیه قطعات برای ساخت روبات‌های خود مشکل دارند. در ایران اگر تیمی بخواهد یک قطعه بخرد چندین ماه طول می‌کشد در صورتی که برای یک خارجی 3 روز زمان می‌برد و حتی دانشگاه شان هزینه قطعات را تأمین می‌کند. بجز دانشگاه قزوین که امکانات خوبی را برای تیم‌ها فراهم کرده است بقیه تیم‌های ایرانی از نبود حمایت و تأمین بودجه رنج می‌برند و برخی تیم‌ها هم در رقابت‌های آلمان با هزینه شخصی شرکت کرده بودند.

میثم کسائیان می‌افزاید: روباتیک ایران با وجود تیم‌های قدری مانند چین، ژاپن و تایلند در آسیا پیشتاز است و براحتی آنها را می‌تواند شکست دهد بنابراین اگر از تیم‌های ایرانی حمایت کنند، موفقیت‌های چشمگیری به‌دست می‌آورند. در مجموع باید گفت اگر تیم فوتبالیست ژاپنی موفق است چون شرکتی مانند تویوتا از این تیم حمایت می‌کند، این در حالی است که در کشور ما چنین حمایتی وجود ندارد.

مهدی دادور سرپرست لیگ امدادگر واقعی نیز می‌گوید: رقبای ما با اینکه از نظر فنی پایین‌تر هستند ولی از سوی کشور خود حمایت می‌شوند و روبات‌های آنها خریداری و تولید می‌شود. به عنوان مثال در سال 2011 روبات تیم ژاپنی از سوی مسئولان آن کشور خریداری و در نیروگاه‌های هسته‌ای به‌کار برده شد. اکنون همان تیم به یک شرکت صنعتی تبدیل شده و چندین مدل روبات تولید می‌کند.

دادور می‌افزاید: با اینکه کشور ما در بخش امداد و نجات و نظامی به روبات‌هایی که در دانشگاه قزوین ساخته می‌شود، نیاز دارد ولی کسی به آنها توجه نمی‌کند از این‌رو کشور نیروهای انسانی خود را از دست می‌دهد و می بینیم که دانشگاه قزوین بیشترین خروجی را به دنیا داده است.
موسی خانی رئیس کمیته ربوکاپ ایران نیز درباره خریداری نشدن روبات‌های تیم‌ها از سوی صنعت می‌گوید: مسئولان باید توجه کنند و روبات‌ها را خریداری کنند چرا که سرمایه انسانی مهم است و باید به آن توجه کرد. نباید از کنار مسائل براحتی عبور کنند. آنها به جای اجاره روبات می‌توانند به سرمایه ایرانی اعتماد کنند.

وی می‌افزاید: البته هلال احمر در زمینه خریداری روبات‌ها وارد عمل شده است و معاونت ریاست جمهوری نیز از تیم‌ها حمایت می‌کند ولی باید بخش صنعت کشور در این زمینه ورود کند.

گفتنی است ربوکاپ یک رقابت روباتیک بین‌المللی است که از سال ۱۹۹۷ به صورت سالانه برگزار می‌شود و هدف اصلی آن ارتقا و ترویج هوش مصنوعی و روبات است. رقابت‌های جهانی ربوکاپ در سطح لیگ‌های استاندارد، فوتبال سایز کوچک، سایز متوسط، شبیه‌سازی شده، فوتبال شبیه‌سازی دو بعدی، فوتبال شبیه‌سازی شده سه بعدی، مسابقه واقعی ترکیبی، روبات‌های انسان نما، امداد، روبات امدادگر واقعی، شبیه‌سازی امداد، ربوکاپ‌های خانگی، صنعتی، استراتژی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود. در این مسابقه‌ها دو مدل رتبه اول وجود دارد که رتبه اول به تیم برتر لیگ و نیز بخش چالش علمی و دارای موفقیت علمی بهتر تعلق می‌گیرد. رتبه‌های دوم و سوم نیز به بهترین های لیگ تعلق می گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج