۳۵۶۳۹۶
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

«زاپاس» و «سالوادور...» در ترکیه

چند روز پیش خبر اکران فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی امیر پروین‌حسینی و منصور سهراب‌پور در ترکیه منتشر شد و همزمان این کشور کودتای ناموفقی را نیز تجربه کرد. با این‌حال این فیلم در حال حاضر در ۳۰ سینمای این کشور از جمله شهر استانبول روی پرده است.

وب‌سایت آی سینما: چند روز پیش خبر اکران فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی امیر پروین‌حسینی و منصور سهراب‌پور در ترکیه منتشر شد و همزمان این کشور کودتای ناموفقی را نیز تجربه کرد. با این‌حال این فیلم در حال حاضر در ۳۰ سینمای این کشور از جمله شهر استانبول روی پرده است. با توجه به این‌که امیر پروین‌حسینی تهیه‌کننده «زاپاس» نیز هست، این فیلم تا چند ماه دیگر در ترکیه اکران خواهد شد. ما درباره این اتفاق با سهراب‌پور و پروین حسینی صحبت کرده‌ است.

«زاپاس» و «سالوادور...» در ترکیه

اکران سراسری فیلم‌های ایرانی در کشورهای خارجی جزو اتفاقاتی است که کمتر در سینمای ایران می‌افتد و پروژه‌های مختلفی هستند که با وجود دخیل بودن بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری یا نهادهای دیگر در این‌باره موفق عمل نکرده‌اند. اما جالب است که فیلم «من سالوادور نیستم» که حتی سازندگانش نیز درباره آن ادعایی ندارند و یک فیلم تجاری ومتعلق به بخش خصوصی تلقی می‌شود، این‌روزها پس از اکران موفقیت‌آمیزش در ایران یکراست به سراغ نمایش‌های سراسری‌اش در کشورهای همسایه رفته است.

منصور سهراب‌پور یکی از تهیه‌کنندگان «من سالوادور نیستم»، در گفت‌وگو با مادرباره اکران فیلم در ترکیه می‌گوید: «ما اکران رسمی فیلم در این کشور را با ۳۰ سالن در استانبول و دو شهر دیگر آغاز کرده‌ایم و تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده در ادامه بیشتر هم خواهد شد. این فیلم در مراسم افتتاحیه با استقبال خبرنگاران و مدعووین روبرو شد و اگر کودتای ترکیه در این مسیر تاثیر نگذارد -که احتمالا می‌گذارد- می‌توان منتظر اتفاقات خوبی درباره این فیلم بود، منظورم این است که در شرایط عادی احتمالا اتفاقات بهتری را در این‌باره تجربه می‌کردیم.»

با توجه به این‌که در جریان کودتای ترکیه مشخص شد حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز گروه سازندگان «من سالوادور نیستم» را در ترکیه همراهی می‌کرده است، از سهراب‌پور درباره نقش سازمان سینمایی و دولت در اکران این فیلم در ترکیه می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: «ایشان برای افتتاحیه این فیلم حضور یافته بودند و یکی از مدعووینی بودند که به همراه برخی مسئولان و اهالی فرهنگ ترکیه در این مراسم سخنرانی کردند، اما کار اکران فیلم در این کشور کاملا از سوی همکارم آقای پروین‌حسینی پیش رفت. در واقع ما برای اکران فیلم در کشورهای مختلفی در حال رایزنی هستیم که اکران در ترکیه را ایشان به عهده گرفت و درحال حاضر چند کشور دیگر را پیگیری می‌کنیم.» به گفته او مقدمات اکران این فیلم در ترکیه تا روی پرده رفتن آن حدود دو ماه طول کشیده است و ایل‌بیگی پس از بسته شدن قرارداد این فیلم، برای شرکت در افتتاحیه دعوت شده است.

با توجه به این‌که سهراب پور قبلا در گفت‌وگو با مااز احتمال اکران این فیلم در برزیل سخن گفته بود، در این‌باره نیز می‌پرسیم که این‌طور توضیح می‌دهد: «بله من در حال پیگیری اکران در برزیل هستم و صحبت‌هایی در این‌باره انجام شده است. بخصوص که اکثر صحنه‌های فیلم نیز در این کشور فیلم‌برداری شده و اکران خصوصی ۵۰ نفره آن نیز موفق بوده است، می‌توانم بگویم در آستانه قرارداد با این کشور هستیم. از دیگر کشورهایی که در حال مذاکره برای روی پرده بردن «من سالوادور نیستم» در آن‌ها هستیم می‌توانم به روسیه، قزاقستان و تاجیکستان نیز اشاره کنم.» سهراب‌پور همچنین ابراز امیدواری می‌کند با این اتفاق راه برای دیگر فیلم‌های ایرانی نیز باز شود.

از طرف دیگر خبر اکران فیلم «زاپاس» فیلم دیگری به تهیه‌کنندگی سیدامیر پروین‌حسینی نیز در ترکیه منتشر شده است، به همین دلیل از این تهیه‌کننده درباره قطعی بودن اکران این فیلم در ترکیه سوال می‌کنیم که در پاسخ به ما می‌گوید: «با همکاری شرکت پخشی که در حال حاضر با آن همکاری می‌کنیم «زاپاس» نیز احتمالا تا آخر تابستان در ترکیه به نمایش درخواهد آمد.» به گفته او با وجود اتفاقاتی که در ترکیه افتاده، روند اکران فیلم «من سالوادور نیستم» به طور طبیعی در این کشور دنبال می‌شود و این فیلم در حال حاضر روی پرده است.

آن‌طور که پروین‌حسینی توضیح می‌دهد فیلم «من سالوادور نیستم» از ابتدا با نگاه ارتباط با مخاطب خارجی در کنار مخاطب داخلی ساخته شده و به همین دلیل در تک نمایش‌هایی که داشته مانند کانادا موفق بوده است: «طبق آماری که ما داریم، فیلم‌های دیگر در تک اکرانی که در این کشور داشته‌اند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بیننده را جذب کرده‌اند در حالی که «من سالوادور نیستم» مخاطبی در حدود ۶ تا ۷ هزار نفر را تجربه کرد.»

او درباره این‌که این اتفاق برای دیگر فیلم‌های ایرانی نیز میسر خواهد بود یا خیر؟ می‌گوید: «همه تلاش ما این است که فیلم‌های دیگر ایرانی نیز در کشورهای خارجی نمایش داده شوند، البته در حال حاضر منتظر نتیجه اکران این فیلم در ترکیه هستیم.» پروین‌حسینی نیز مانند سهراب‌پور توضیح می‌دهد که حضور حبیب ایل‌بیگی تنها به عنوان دلگرمی و همچنین نماینده ایران در ارتباط با سفارت اتفاق افتاده که تنها در مراسم افتتاحیه این فیلم حضور پیدا کرده است.

این فیلم‌ها به همت هلدینگ ENG و رایزنی فرهنگی ایران در استانبول با زیرنویس ترکی استانبولی در کشور ترکیه به نمایش درآمده‌اند. پیش از این «من سالوادور نیستم» توانسته بود پس از فیلم «محمد رسول‌الله» عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج