۳۶۱۴۵۸
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

خندوانه، معجونی از جذابیت، رپورتاژ و تناقض

یک گزارش درباره رویکرد برنامه «خندوانه» در روزهای پایانی هفته گذشته. آیا دعوت از حافظ ناظری در آستانه کنسرت این خواننده، پیشنهاد اسپانسر مشترک او و «خندوانه» است؟ آیا پوشش مجری با کمپین تازه برنامه یعنی «ایرانی ایرانی بخر» تعارض ندارد؟ این سوالات و چند مسئله دیگر در این گزارش واکاوی شده اند.

روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: یک گزارش درباره رویکرد برنامه «خندوانه» در روزهای پایانی هفته گذشته. آیا دعوت از حافظ ناظری در آستانه کنسرت این خواننده، پیشنهاد اسپانسر مشترک او و «خندوانه» است؟ آیا پوشش مجری با کمپین تازه برنامه یعنی «ایرانی ایرانی بخر» تعارض ندارد؟ این سوالات و چند مسئله دیگر در این گزارش واکاوی شده اند.

برنامه «خندوانه» هنوز به نقطه طلایی بازنگشته اما در چند هفته اخیر کوشش سازندگان برای رسیدن به برنامه ای بهتر مشهود است. با این حال گاه خواسته و ناخواسته دچار اشتباهات استراتژیک می شود و از مسیر اصلی دور. این گزارش مروری است بر آن چه در برنامه روز چهارشنبه و پنجشنبه شاهد بودیم. در این دو برنامه افسانه بایگان و حافظ ناظری رو به روی رامبد جوان نشستند، جناب خان متلکی اساسی به طراح لباس المپیک انداخت و از کمپین «ایرانی ایرانی بخر» رونمایی شد.

چرا حافظ ناظری؟

حافظ ناظری آخرین مهمان هفته پیش برنامه «خندوانه» بود. فرزند استاد شهرام ناظری رو به روی رامبد جوان نشست و از گذشته اش گفت، درباره سبک کاری اش و تفاوت آن با پدر حرف ها زد، آواز خواند، کلیپ هایی از روی آنتن رفت و در پایان جشن تولدش در استودیو برگزار شد. به اصل این مهمانی نمی توان خرده گرفت که چرا یک خواننده جوان به برنامه دعوت شده و مثلا فلان کس دعوت نشده. این هم پذیرفتنی نیست که حافظ ناظری هنوز تحت تاثیر پدر قرار دارد و حتی کنسرت هایش را با او برگزار می کند. باید پذیرفت هرکس مرام و شیوه ای دارد و اصلا این که چرا حافظ ناظری برخلاف همایون شجریان زیر نام پدر هست، مسئله این گزارش نیست.

خندوانه، معجونی از جذابیت، رپورتاژ و تناقض

حتما اهالی «خندوانه» می توانند پاسخ دهند که یکی از رسالت های برنامه معرفی بیشتر چهره های هنری است و دعوت از ناظری هم در این راستا تعریف می شود.

رپورتاژ برای کنسرت ناظری؟

پس تا این جا ایرادی نباید گرفت؛ گزارش هم قصد ندارد به این ماجرا ورود کند که چرا خواننده ها و آهنگسازان بنام و معتبرتر و اصلا خود شهرام ناظری به «خندوانه» دعوت نشده اند. مشکل از جایی شروع می شود که برنامه به شکلی کاملا رو کنسرت چند هفته آینده حفاظ و شهرام ناظری را تبلیغ می کند. اشتباه نشود، تبلیغ کنسرت به عنوان یک امر فرهنگی خیلی هم خوب است و جای تحسین دارد منتها ایراد وقتی است که احساس شود پای اسپانسر مشترک در میان است. به زبان ساده حرف بزنیم: حافظ ناظری در چند هفته آینده به همراه پدرش کنسرت برگزار می کند؛ اسپانسر این کنسرت یکی از اپراتورهای تلفن همراه است. یعنی همان که حامی مالی «خندوانه» هم هست.

در طول برنامه جوان و ناظری در تمجید از آن حرف زدند. طوری که به بیننده این طور القا می شد که اپراتور مذکور، برای تبلیغ کنسرت خودش، جناب حافظ ناظری را به برنامه آورده. یعنی خود را مالک «خندوانه» می داند و این حق را برای خود قائل است که هر جا اسپانسر می شود در «خندوانه» تبلیغ کند. حد مالکیت برنامه تا کجاست و آیا در آینده شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود؟! و یک سوال دیگر، چرا حافظ ناظری باید در آستانه برگزاری کنسرت مهمان «خندوانه» شود؟ آیا این حق برای بقیه خواننده ها محفوظ است یا هر کس حامی مالی اش اپراتور فلان باشد، سهمی از تبلیغ خواهدداشت؟

تناقض در کمپین «ایرانی ایرانی بخر»

رامبد جوان علاقه خاصی به برپایی کمپین در «خندوانه» دارد. مخاطبانش را درگیر مسائل مهم می کند که نتیجه اش می شود کمپین «قطره قطره»، «همسفره»، «محکومیت فاجعه منا» و... . ارزش گذاری بر این تصمیم موضوع گزارش نیست و اشاره اش به کمپین تازه ای است که جوان راه انداخته: «ایرانی ایرانی بخر».

خندوانه، معجونی از جذابیت، رپورتاژ و تناقض

حتما نیت جوان خیر است و ارزشمند و همه ما باید در این کمپین شرکت کنیم، ولی یک تناقض میان گفته و ظاهر مجری به چشم می خورد که یادآور این مثل است: «رطب خورده منع رطب چون کند؟». او در حالی رو به دوربین کالای ایرانی را تبلیغ می کند که کل پوشش و ساعت و موبایلش غیرایرانی است! نه؛ منظور زندگی شخصی رامبد جوان نیست چرا که حق دارد در خلوت خودش هر پوششی داشته باشد، انتقاد به جوانِ مجریِ «خندوانه» بر می گردد. نه تنها او که غالب مجریان تلویزیون در حالی از کالای ایرانی حمایت می کنند که در همان لحظه با روان نویس ژاپنی نت بر می دارند!

و نکته دیگر این که ایده کمپین اخیر «خندوانه» پیش تر کلید خورده و حالا با اندکی تغییر در عنوان سر از برنامه رامبد جوان درآورده است. خبر کمپین «ایران کالای ایران بخر» یک سال پیش به رسانه ها راه یافت و بانیانش «جمعی از تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی به طور خودجوش عنوان شد.

لو دادن قصه «پریا»

افسانه بایگان روز پنجشنبه مهمان «خندوانه» بود، با انرژی آمد و حرف های خندوانه ای زد. صحبت از کارهای اخیر این بازیگر هم به میان آمد و او کمی از «پریا» گفت و دلیل بازی در این سریال را آگاهی دادن به مردم درباره بیماری «ایدز» بیان کرد. گفت فیلمنامه سریال نکات جالبی درباره بیمار ایدزی داشته، آن ها حق حیات دارند، بچه دار می شوند و دیگران باید بپذیرندشان.

این اشاره خانم بایگان همزمان شد با محرز شدن بیماری ایدز کیوان در سریال «پریا». پس بیننده تیزبین می داند که کیوان و پریا به زندگی شان ادامه می دهند، بچه دار شده اند و اطرافیان واقعیت تلخ زندگی آن ها را پذیرفته اند و خبری از طلاق نیست.

خندوانه، معجونی از جذابیت، رپورتاژ و تناقض

حرکت جالب جناب خان و یک واکنش تند

روز پنجشنبه جناب خان با ظاهری عجیب به برنامه آمد (پیژامه آبی و پیراهن گلدار نارنجی). گفت این پوشش پیشنهادی است برای لباس کاروان المپیک کشورمان. رامبد جوان که پیش تر در صفحه شخصی خود لباس المپیکی ها را نواخته بود، جناب خان را همراهی کرد: «این لباس خیلی از لباس های طراحی واعلام شده بهتر به نظر می رسد!» کنایه جناب خان در میان دعوا بر سر ریخت نامناسب لباس های کاروان المپیک خیلی زود مورد توجه کاربران قرار گرفت و البته واکنش تند مهناز آرمین، طراح لباس را به همراه داشت.

او بعد از انتقاد از مردم و کمیته المپیک، جناب خان و جوان را نواخت: «... واقعا متاسفم واسه آقایی که با برنامه بسیار بی مزه و لوسش با او عروسک من رو مسخره می کنه. کاش حداقل در یک نظرسنجی مشخص می شد که چه طرح انتخاب بشه نه اینکه مردم بدون فهم از مد و فشن برن و زیر پست یه طراح لباس ایران را انتخاب کنند.»

خندوانه، معجونی از جذابیت، رپورتاژ و تناقض

دو نکته مثبت خندوانه

در ابتدای گزارش اشاره کردیم «خندوانه» تلاش می کند به روزهای اوج نزدیک شود. شاهد مثالش را در طول گزارش متوجه شدید، به اینبیفزایید شوخی جناب خان با وزیر نیرو در یک گفت و گوی تلفنی را. بهانه تماس، تشکر جوان از وزیر بود که مشکل برق «خندوانه» را حل کرده؛ جناب خان اما از قالب شوخش خارج نشد و چیزی از مطایبه کم نگذاشت. اوجش جایی بود که به وزیر گفت اگر در هیات دولت کاری داشتید، مویرگی آشنا دارم! حیف است به هنرنمایی نیما شعبان نژاد اشاره نکنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • golbahar

      خانوم آرمین ب لباس طراحی کردش خندیده واکنش نشون داده خندوانه ب تو بعنوان یک شخص ممکنه توهین کرده باشه ولی تو با گفتن اینکه مردم ما مد و فشن رو نمیفهمن ب کل مردم کشور توهین کردی با این اوصاف هر چی بهت گفتن سزاوار شماست.نه میخواستی برای اینکه شما ناراحت نشی با همون لباسا میرفتن کل کشورو تو دنیا ضایع میفرمودین.آقایان ناظری هم احتیاج ب تبلیغ ندارن اگرم تبلیغ بوده خب در اصل باید بتونن تو تلویزیون هم تبلغات داشته باشند روال جهانیشه حالا تلویزیون ماست ک از هنرمندا مخصوصا عرصه ساز و آواز حمایتی نمیشه

    • بدون نام

      بهترین انتخاب ,انتخاب حافظ ناظری بوده اون کاملا مستقله واحتیاج به تبلیغ نداره ونداشته تا بحال .ولی این حق مردم هست ک هنرمندان وهنرشون را بشناسند.

    • صفا

      رامبد جوان بارها گفته خودش قبلا از جنس خارجی میخریده و جدیدا دغدغه اش شده حمایت از تولید ملی و میخواد این دغدغه ی همه ی مردم ایران باشه
      پس اینکه گوشیش یا ساعتش الان ایرانی نباشه چیز عجیبیه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج