تغذیه خانم‌های مبتلا به دیابت بارداری
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
شیرآلات زمانی_1
ادیب_1
لاله زار مال_1
اپیلاسیون نانا 1
اپیلاسیون نانا 3
لاله زار مال_3
شیرآلات زمانی_3
ادیب_3
لاله زار مال_4
ادیب_4
اپیلاسیون نانا 4
شیرآلات زمانی_4
شیرآلات زمانی_2
ادیب_2
لاله زار مال_2
اپیلاسیون نانا 2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۳۶۵۳۲۸
۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
۳۴۶۹
این باور غلط در بین بسیاری از مردم وجود دارد که تصور می‌کنند خانم‌های باردار باید هر غذایی خواستند بخورند و هیچ محدودیتی در مقدار غذا خوردن ندارند.
نی نی سایت: این باور غلط در بین بسیاری از مردم وجود دارد که تصور می‌کنند خانم‌های باردار باید هر غذایی خواستند بخورند و هیچ محدودیتی در مقدار غذا خوردن ندارند. در صورتی که میزان چربی مادر در دوران بارداری بسیار مهم است و هم بر سلامتی او و هم نوزادش تأثیر زیادی دارد. به همین بهانه با زهرا محسن‌پور قاضی جهانی، کارشناس مامایی گفتگو کردیم و از او درباره میزان دریافت چربی در دوران بارداری پرسیدیم.

8 نکته تغذیه‌ای برای خانم‌های مبتلا به چاقی و دیابت بارداری

میزان مناسب دریافت چربی

محسن‌پور درباره میزان دریافت چربی مناسب در خانم‌ها می‌گوید: میزان دریافت چربی با توجه به فاکتور‌های وزن، قد، جنس، سن و فعالیت خانم‌ها تعیین می‌شود. به ‌طور کلی یک خانم با اندام متوسط و غیر باردار باید روزانه 2300 کیلو کالری انرژی دریافت کند. این نیاز در دوران بارداری به اندازه 300 کیلو کالری اضافه می‌شود که مقدار زیاد نیست. چون تنها یک فنجان شیر 150 کیلو کالری انرژی دارد پس قرار نیست خانم‌ها جای دو نفر غذا بخورند! از سوی دیگر در بارداری به دلیل وجود تغییرات طبیعی، وجود جنین، جفت، ازدیاد حجم خون و تغییرات دیگر، نیاز به چربی‌ها کمی بیشتر می‌شود و حدود 35 درصد کل کالری روزانه مادر، باید از طریق چربی‌ها تأمین شود.

این میزان چربی هم برای مادر و هم جنین برای ادامه بارداری سالم و حفظ و رشد جنین ضروری است و نبود آن سبب مشکلات جدی برای مادر و جنین و حتی سقط و مرگ جنین می‌شود.

منابع چربی در غذا‌ها و خوراکی‌ها

چربی‌های غیر‌اشباع آن هم از نوع غیر حیوانی، برای مادر مناسب‌تر است. مادر باید تلاش کند به جای کمیت غذا، کیفیت غذا را بالا ببرد تا علاوه بر تأمین اسید‌های چرب ضروری بدن، بتواند بارداری سالمی را سپری کند و جنینش را سالم به دنیا بیاورد. به همین دلیل محسن‌پور می‌گوید: خانم‌های باردار باید چربی‌های حیوانی را کمتر مصرف کنند. همچنین خانم‌ها باید بدانند که ورزش در کاهش کلسترول مضر (LDL) بدن و افزایش کلسترول خوب بدن (HDL) نقش دارد. این دو چربی در خون وجود دارند و هرچه HDL (از نوع خوب) بیشتر باشد، مشکلات قلبی- عروقی، چاقی، سکته و سرطان کمتر دیده می‌شود.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه غذا‌های دریایی LDL را کاهش و HDL را افزایش می‌دهند می‌گوید: چربی ماهی از نوع امگا 3 است و LDL را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه 90 تا 120 گرم گوشت سفید مانند مرغ برای خانم‌های باردار بسیار مفید است. خانم‌های باردار باید روزانه حدود 2 تا 3 لیوان لبنیات کم‌چرب سفید بخورند و از پنیر کم‌چرب حدود 30 تا 60 گرم مصرف کنند. همچنین استفاده از روغن‌های گیاهی به اندازه 5 تا 7 قاشق ماست‌خوری کافی است.

خوب است خانم‌های باردار بدانند که 2 عدد گردو 1 واحد، 6 عدد بادام 1 واحد و 8 عدد زیتون هم 1 واحد است. پس اگر آنها 2 تا گردو و 6 تا بادام خوردند، تنها کافی است 5 قاشق ماست‌خوری روغن گیاهی سالم مصرف کنند. چون حتی مصرف زیاد این روغن‌ها باعث تولید انرژی زیادی می‌شود که اثرات نامطلوب خود را به صورت چاقی موضعی نشان می‌دهد.

نکاتی برای خانم‌های مبتلا به اضافه وزن بارداری یا دیابتیک

8 نکته تغذیه‌ای برای خانم‌های مبتلا به چاقی و دیابت بارداری

خانم‌هایی که اضافه وزن دارند، معمولا دچار کمبود اسید چرب نمی‌شوند. چون اسید‌های چرب در بسیاری از غذا‌ها، از جمله گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ و حتی در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند. بر همین اساس محسن‌پور به نکاتی اشاره می‌کند که خانم‌های باردار مبتلا به چاقی و دیابت باید آنها را رعایت کنند:

1- خانم‌های باردار مبتلا به چاقی باید از سرخ‌کردنی‌ها، شیر، سبزیجات قنادی، فست‌فود‌ها، پنیر پیتزا، چیپس، پفک و چربی حیوانی پرهیز کرده و غذا‌های گیاهی بخورند. آنها باید هر چربی واضحی را از غذای‌شان حذف کنند و سبزی‌هایی را که در پخت غذا استفاده می‌کنند، خیلی مختصر تفت بدهند و سرخ‌نکنند.

2- در خانم‌های باردار مبتلا به دیابت بارداری، باید از افزایش قند خون جلوگیری شود و از آنجایی که قند قابلیت تبدیل به چربی را دارد و برعکس،  ترکیب خطرناک انسولین و چربی سبب چربی بیشتر بدن می‌شود. به همین دلیل خانم‌های دیابتیک حتما علاوه بر کنترل دوران بارداری توسط ماما و پزشک، باید تحت نظر دکتر تغذیه باشند.

3- این خانم‌ها باید وزن‌گیری مناسب داشته باشند.

4- آنها باید حتما وعده‌های غذایی را زیاد و مقدار غذا را کم کنند (5 وعده در روز) و در هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی، پر‌خوری نکنند.

5- استفاده از تمامی گروه‌های غذایی به صورت متعادل و متناسب

6- محدود کردن مصرف چربی‌و سرخ‌کردنی‌ها و نمک

7- استفاده از  نان‌های سبوس‌دار به‌ویژه سنگک

8- مصرف میوه‌های فیبر‌دار و حبوبات
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
گروه تولیدی نیلوفر_1
سفیر بار ساقدوش_1
دکتر نائبی_1
دکتر نائبی_3
سفیر بار ساقدوش_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
گروه تولیدی نیلوفر_4
سفیر بار ساقدوش_4
دکتر نائبی_4
سفیر بار ساقدوش_2
دکتر نائبی_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
دکتر عارفی - موبایل فوتر
آیلین_تزریق چربی موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
دکتر صالحی_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
ترجمه زندگی_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
کلینیک النا_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
آیلین_تزریق چربی
دکتر صالحی_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
روشا فارمسی_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
ترجمه زندگی_فوتر
پارسیان طب - فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
اورانوس_فوتر2
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
موسسه خیریه زهرا_فوتر
فنی آتل_فوتر
تنورستان_فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو