اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۶۶۰۱۹
۹ نظر
۵۰۱۱
۹ نظر
۵۰۱۱
پ

بازخوانی ماجرای توهین به ریاست جمهوری

با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، افراط‌گرایان تندرو رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که تاکنون کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه باشد

روزنامه وقایع اتفاقیه: با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، افراط‌گرایان تندرو رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که تاکنون کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه باشد. از جمله ناهنجاری‌هایی که تاکنون امثال آن را مشاهده نکرده بودیم، حمله، توهین و فحاشی مستقیم به شخص رئیس‌جمهوری است که از تریبون‌های رسمی توسط برخی ائمه جمعه و شخصیت‌های دیگر منتشر می‌شود. مثلا در سخنرانی‌های آخر هفته، حسن روحانی «عمروعاص»، «خائن»، «ساده‌لوح» و «ضدولایت‌فقیه» نامیده شد.

حمید روحانی در سخنرانی خود بیان کرد که روحانی به جرم خیانت به کشور باید محاکمه شود. همچنین علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد در اقدامی بی‌سابقه، رئیس‌جمهوری را ساده‌لوح خواند که معتقد است با برجام عزت پیدا کرده‌ایم. اظهارنظرهایی که با نزدیک‌شدن به انتخابات علیه روحانی شدیدتر می‌شود و بخش‌هایی از آن نه انتقادی بلکه وجهه اتهام‌برانگیز به خود می‌گیرد.

موضوعی که طی دو روز متوالی، واکنش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، را به‌دنبال داشت. او در مراسمی که به مناسبت نخستین جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر در سالن همایش‌های ایوان شمس برگزار شد، با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها در انتشار اخبار دولت و طرح انتقادات و تخریب از سوی آنها اظهار کرد: دولت به‌دنبال مچ‌گیری، پرده‌دری و افشاگری نیست بلکه دولت به‌دنبال حقیقت‌یابی، شفافیت و آگاهی است. همچنین وی روز گذشته در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: حقیقتا این روزها دکتر روحانی مظلوم واقع شده است؛ این حجم بالای از هجمه‌ها و تخریب‌ها آن هم از تریبون‌های رسمی علیه شخص دوم کشور و رئیس‌جمهوری که بزرگ‌ترین گره‌ها را از کار کشور باز کرد، در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است. او در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: منتقدان محترم از الان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را آغاز کرده‌اند.

عارف: از اتهام‌افکنی به رئیس‌جمهوری پرهیز شود

البته محمدرضا عارف با انتقاد از توهین‌هایی که برخی از تریبون‌های عمومی و رسمی نسبت به رئیس‌جمهوری روا می‌دارند به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: هر چقدر به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، فضا به‌سمت مسائل سیاسی و انتخاباتی‌شدن پیش می‌رود، ولی این مهم است که ما در کشوری ارزشی زندگی می‌کنیم که شئونات اسلامی دارد و باید آنها را رعایت کنیم.
رئیس فراکسیون امید مجلس افزود: در کشور اسلامی باید به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی، اخلاق را رعایت کنیم، خصوصا درباره رئیس‌جمهوری که شخص دوم مملکت است، باید از اتهام‌افکنی و فحاشی خودداری کنیم. نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که رئیس‌جمهوری با قدرت کارش را انجام دهد، بنابراین به همه رقبا توصیه می‌کنم در کنار نقد، احترام و حرمت طرف مقابل را حفظ کنند. عارف خاطرنشان کرد: نقد در صورتی که مشفقانه و به دور از غرض‌ورزی شخصی و جناحی باشد، کمک‌کننده است. نقد باید دلسوزانه باشد نه خصمانه.

این نماینده اصلاح‌طلب اظهار کرد: مخالف رفتارها و توهین‌هایی هستم که نسبت به شخص دوم مملکت روا می‌دارند. خودم موضوعات اخلاقی را رعایت می‌کنم و توقع دارم دیگران نیز چه از تریبون‌های رسمی و چه غیر‌رسمی حرمت افراد به‌ویژه رئیس‌جمهوری را حفظ کنند.
فحاشی به رئیس‌جمهوری جای تأسف دارد

همچنین محمود صادقی، دیگر عضو فراکسیون امید درباره این موضوع اظهار کرد: اهانت و فحاشی به رئیس‌جمهوری جای تأسف دارد.

این نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه فرهنگ رقابت سیاسی در کشورمان ضعیف است و وقتی کسی از گردونه رقابت حذف می‌شود و رأی نمی‌آورد، به خودش اجازه می‌دهد نسبت به جناح رقیب هر ادبیات تخریبی و توهینی به کار ببرد. این نماینده مجلس تأکید کرد: طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهوری شخص دوم مملکت است و فقط رئیس دولت نیست و رئیس اجرائی کشور در سطح بین‌الملل است، بنابراین اهانت به رئیس‌جمهوری اهانت به کشور است.

او افزود: خصوصا اگر توهین، تخریب و فحاشی از سوی افرادی انجام شود که خودشان در حاکمیت مسئولیتی دارند و مثلا امام‌جمعه فلان منطقه و استان یا پایتخت باشند، به هیچ عنوان کارشان قابل پذیرش نیست.

صادقی تأکید کرد: این رفتار دامن‌زدن به حاکمیت دوگانه است. در کشور یک حاکمیت یکپارچه وجود دارد و در رأس آن رهبری است و پس از ایشان رئیس‌جمهوری مقام دوم کشور است.
دبیر فراکسیون امید با تأکید بر اینکه چنین رفتارهایی باعث بدبینی جامعه نسبت به نظام می‌شود، تصریح کرد: با مشاهده چنین رفتارهای دوگانه‌ای مردم قضاوتی دیگر نسبت به نظام و مسئولان آن خواهند داشت و این جاروجنجال‌ها و رفتارهای متفاوت اصل نظام را در دید مردم مخدوش می‌کند و این رفتار ضربه اصلی را به نظام می‌زند.

ائمه جمعه نباید جناحی برخورد کنند

عبدالرضا هاشم‌زایی، دیگر عضو فراکسیون امید با تأکید بر زشتی اهانت به رئیس‌جمهوری از سوی برخی ائمه‌جمعه از تریبون‌های رسمی به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: یکی از دلایلی که مردم ما نسبت به برخی کشورهای اسلامی دیگر کمتر در برخی مراسم سنتی شرکت می‌کنند، همین فحاشی‌ها و برخوردهای سیاسی است که از سوی برخی آقایان اعمال می‌شود. این نماینده تهران با انتقاد از رفتارهای جناحی و سیاسی برخی از ائمه جمعه در کشورمان تصریح کرد: در کشور اسلامی ما ائمه جمعه نباید جناحی برخورد کنند و نه اینکه سیاسی و جناحی انتخاب شوند. او یادآور شد: نماز جمعه در کشورمان نسبت به کشورهای عربی، مالزی یا کشورهای اروپایی بسیار کم‌رونق‌تر است و دلیل آن هم همین برخورد‌های سیاسی و فحاشی‌ها و رفتارهای چندگانه در قبال مسئولان و چهره‌های سیاسی محبوب مردم و به‌ویژه رئیس‌جمهوری است.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم خاطرنشان کرد: در صورتی که ائمه جمعه انتخابشان بر اساس علم و تقوا و معرفت و خارج از موضوعات جناحی باشد، مردم بیشتر در نماز جمعه شرکت می‌کنند. هاشم‌زایی تصریح کرد: افکار عمومی سؤال می‌کند که چند درصد ائمه جمعه ما گرایشی غیر‌از اصول‌گرایی دارند؟ بنابراین اگر بعضی از ائمه جمعه هم گرایش سیاسی متفاوتی داشته باشند مثل اول انقلاب حداقل دو میلیون نفر در نمازهای جمعه تهران شرکت خواهند کرد.

این نماینده تهران افزود: از قدیم گفته‌اند حرمت امامزاده را باید متولی آن نگه دارد، اگر از تریبون‌های رسمی به جای صحبت‌ها و انتقادات سازنده به فحاشی و بداخلاقی متوسل شویم و جناحی صحبت کنیم مردم عادی نسبت به نظام و حکومت بدبین می‌شوند، بنابراین باید مراقب رفتار خود باشیم و تریبون‌های رسمی را به فضایی برای تخریب جناح رقیب یا رئیس‌جمهوری مملکت تبدیل نکنیم که جواب عکس می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شکمشون سیره ازوضعیت مردم نا اگاهند اینا که به شخص رئیس جمهور توهین میکنند ترمزبریدند فکرنمیکننداین اختلافات برضررمردم هست

    • بدون نام

      برای مظلوم نمای این حرفها را میزنند. برای رای آوردنم

    • ناشناس

      ... اینقدر روی مغر مردم راه نروید مگر ملت نسبت به شما چه گناهی کردند

    • علی رجایی

      هرچیزکه بگندد نمکش میزنند..وای بروزی که بگنددنمک متاسفانه ازهمین تریبون ها انتقاد وتوهین به رییس جمهورمیکنند......

    • شیرازی

      غلط میکنن که به به منتخب ملت کسی که خودش از ودرجریان رشد انقلاب بوده مورد تایید نظام است بی احترامی میکنند ...

    • بدون نام

      این بی ادبی ها که به ریاست جمهوری میشه درواقع توهین و اهانت به شعور اکثریت مردم ،چون ایشان با رای بسیار بالایی رئیس جمهور شدند ،مگه شما که اهانت میکنید از خداوند نمیترسید

    • بدون نام

      متاسفم. اگر این اقایون خودشون جای روحانی بودن همین کار رو انجام میدادن.. چون نیستند تخریب میکنند چنین و چنان میگند مهمترین چالش که احمدی نژاد بوجود آورده بود جنگ بود که از سرمون پروند بعد نابودیه انرژی هسته ای که بسیار کار خوبی بود که انجام داد از همه نظر این کار رییس جمهور عالی بود...

    • فرید

      ... مطالعه هشت سال ریاست دولت نهم واینکه باچه ترفندی آراءمردم راجلب خودکرد ومملکت را به ورشکستگی نزدیک کرد مبین این حقیقت است .مابارای مجددبه دولت تدبیروامید،آنهاراناامیدخواهیم کرد.

    • بدون نام

      اقای محترم اقایان حرف از اقای روحانی میزنند تو سری آماده تخریب احمدی نژاد هستید مگر اقای احمدی نژاد ریس جمهور محبوب مملکت نبود چرا هر کسی اسم خودش بلد نیست توهین به احمدی نژاد می کنند خوب هرچه باشد ایشان ریس جمهور محبوب مملکت ما ایران بودند مگر ایشان معسولین کشور نیستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج