۳۶۶۶۶۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ریزگردهای خاورمیانه ۲ برابر می‌شود

ریزگردها در سال‌های اخیر به‌عنوان مهم‌ترین منبع آلودگی هوای کشور در شش ماه نخست سال شناخته می‌شود. به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نگاهی منطقه‌ای به این پدیده خطرناک نشان می‌دهد کشورهای خاورمیانه با بدترین صدمات ناشی از هجوم ریزگردها مواجه می‌شوند.

روزنامه شرق: ریزگردها در سال‌های اخیر به‌عنوان مهم‌ترین منبع آلودگی هوای کشور در شش ماه نخست سال شناخته می‌شود. به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نگاهی منطقه‌ای به این پدیده خطرناک نشان می‌دهد کشورهای خاورمیانه با بدترین صدمات ناشی از هجوم ریزگردها مواجه می‌شوند.

براساس گزارش کارشناسان سازمان ملل، تعداد توفان‌های گردوخاک کشور عراق در ١٥سال آینده می‌تواند از ١٢٠ مرتبه کنونی تا ٣٠٠ مرتبه در هر سال افزایش یابد. دانشمندان سازمان ملل پیش‌بینی می‌کنند که امکان وقوع ٣٠٠ توفان گردوغبار در سال‌های پیش‌رو در عراق وجود دارد.

این دانشمندان می‌گویند با افزایش قابل‌توجه توفان‌های گرد و خاک، بیشترین آسیب‌های بهداشتی متوجه خاورمیانه می‌شود و ایران و کویت بیش از سایر کشورها در معرض گردوغبار و ریزگردهایی هستند که از کشورهای عراق و سوریه وارد این کشورها می‌شوند. سوءمدیریت زمین و آب، در کنار درگیری‌های این منطقه و همچنین تغییرات آب‌وهوایی از عوامل کلیدی ایجاد این معضل هستند و طبق نظر هواشناسان، توفان شن و ماسه و گردوغبار، در مکان‌های جدید مانند برخی از نقاط آسیای مرکزی نیز اتفاق می‌افتد.

بررسی‌های واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشخص کرده که در ١٥ سال گذشته افزایش ‌قابل‌توجهی در فراوانی و شدت توفان‌های گردوغبار و هجوم ریزگردها در منطقه خاورمیانه رخ داده است. یکی از منابع اصلی انتشار ریزگردها عراق است، جایی که جریان آب رودخانه‌ها به علت ساخت سد در کشورهای بالادستی عراق با کاهش روبه‌رو و منجر به ناپدیدشدن باتلاق‌ها و خشک‌شدن دریاچه‌ها هم در عراق و هم در ایران شده و رسوبات آن منبع اصلی انتشار ریزگردها در منطقه می‌شود.

بیابان‌ها همواه یکی از منابع اصلی انتشار ریزگردها بوده‌اند ولی به نظر دانشمندان، فعالیت‌های معدنی ناپایدار، کشاورزی و اکتشافات نفتی در کنار تنش‌های نظامی موجود در کشورها، این مسئله را بغرنج‌تر کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج