۳۶۷۳۹
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

پراید و تیبا یک میلیون تومان ارزان شدند

در هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی با کاهش نسبی همراه شد و زمزمه هایی مبنی بر بازگشت پژو به ایران شنیده می شود. آیا خبرهای خوب خودرویی ادامه دارد؟

پراید و تیبا یک میلیون تومان ارزان شدند

هفت صبح: در هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی با کاهش نسبی همراه شد و زمزمه هایی مبنی بر بازگشت پژو به ایران شنیده می شود. آیا خبرهای خوب خودرویی ادامه دارد؟

در هفته ای که گذشت بالاخره پس از مدت ها قیمت خودروها در بازار کاهش یافت. هر چند قیمت ها قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی اندکی پایین آمد اما هنوز قیمت ها با نرخ اعلام شده کارخانه فاصله دارد. دیروز اعلام شد 460 میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان در هفته جاری پرداخت می شود که این می تواند یکی از دلایل کاهش قیمت های اخیر باشد و خبر خوش دیگر اینکه اعلام شده تا پایان سال 12 هزار پژو در کشور تولید می شود و جدا از آن زمزمه های بازگشت کمپانی پژو به ایران هم مطرح شده است.

حالا باید دید این حجم قابل توجه اخبار خوب می تواند نقطه پایانی باشد بر آشفتگی های بازار خودروی ایران یا این اتفاق فقط یک تغییرات مقطعی بوده و با سپری شدن ایام عزاداری باز همه چیز به روال قبل برمی گردد.

علت کاهش قیمت ها چیست؟

مهمترین سوالی که با دیدن لیست کاهش قیمت ها به ذهن می رسد این است که علت کاهش قیمت ها چیست؟ آیا می شود آن را به خبر آزاد شدن واردات خودرو که هفته پیش اعلام شد مرتبط دانست؟ بعد از اینکه اعلام شد آن دسته از خودروهایی که در اولویت دهم کالاهای وارداتی جای می گیرند، ثبت سفارش نمی شوند فضا برای افزایش قیمت خودروهای داخلی بیش از پیش فراهم شد اما در هفته پیش، همزمان با کاهش نسبی قیمت ارز، مجددا اعلام شد واردات خودرو آزاد است.

از سوی دیگر هم اعلام شد تعرفه واردات خودروها قرار است کاهش پیدا کند. مهیا شدن این فضای رقابتی به طور طبیعی باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی می شود. دلیل دوم می تواند فرا رسیدن ایام محرم و عزاداری باشد. همیشه در این مقطع از سال تعداد متقاضیان خودرو در بازار کم می شود و به طور طبیعی قیمت ها هم کمی کاهش پیدا می کند. دیروز اعلام شد 460 میلیارد تومان از تسهیلات هزار میلیاردی که شورای پول و اعتبار قولش را به خودروسازان داده بود این هفته پرداخت می شود. اگر این هفته این اتفاق رخ بدهد آن را هم می توان یکی از دلایل کاهش قیمت ها ارزیابی کرد. محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در این مورد به خبرگزاری ایسنا گفته «بر اساس جدیدترین تصمیمات اتخاذ شده دو بانک عامل مبلغ 460 میلیارد تومان از هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را هفته جاری به خودروسازان پرداخت خواهند کرد.»

او با بیان اینکه با تخصیص این تسهیلات روند پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان ادامه خواهد یافت، توضیح داده «درصد بالایی از تسهیلات تخصیصی به خودروسازان، به قطعه سازان پرداخت خواهد شد تا با تامین نقدینگی و افزایش تولید قطعه روند تولیدخودرو نیز به حالت عادی بازگردد. در کنار پرداخت تسهیلات امیدواریم که تمهیداتی نیز در زمینه تسهیل فرآیند فعالیت تولیدکنندگان در حوزه های مختلف از جمله سیستم بانکی، بیمه، دارایی و تامین اجتماعی اندیشیده شود.»

به گفته او تا چند ماه پیش قطعه سازان می توانستند با پرداخت 10 درصد مبلغ کل، گشایش اعتبار را انجام دهند اما در حال حاضر بانک های عامل علاوه بر دریافت صددرصد مبلغ، 30 درصد نیز به عنوان ضمانتنامه دریافت می کنند و در حال حاضر بیش از 90 درصد قراردادهای قطعه سازان با خودروسازان به روز و افزایش قیمت مواد اولیه تولید قطعه در آن لحاظ شده است.


جزئیات کاهش قیمت های بازار خودرو

پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی کشور در هفته ای که گذشت شاهد یک کاهش قیمت ۵ تا ۱۰ درصدی در مدل های مختلف بود. قیمت خودروی سایپا ۱۱۱ به حدود ۱۳ میلیون تومان رسید؛ البته هنوز این رقم با قیمت رسمی این خودرو که ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است فاصله دارد. سایر خودروهای هم وضعیت مشابهی دارند و دچار یک کاهش قیمت شده اند اما همچنان با قیمت مصوب کمیته قیمت گذاری فاصله دارند. شاخص ترین آنها مگان است که دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزان شد و تیبا که با یک میلیون تومان کاهش فقط یک گام با یکسان شدن قیمت بازار و کارخانه فاصله دارد.


زمزمه های بازگشت پژو

مدتی است تولید پژو در بازار ایران به مشکل خورده است. مهمترین اثر این پدیده روی پژو 206 مشاهده شد که مدل تیپ 2 آن در بازار به قیمت افسانه ای 30 میلیون تومان رسید. بعد از مدتی کشمکش و تصویب شدن قیمت 19 میلیون تومانی برای 206 تیپ 2 در کمیته قیمت گذاری اعلام کردنداز آبان ماه تولید این خودرو آغاز می شود اما این وعده هم عملی نشد.

این روزها مردمی که 206 ثبت نام کرده اند جویای اخبار شروع به کار خط تولید پژو هستند ومسئولان بار دیگر می گویند مشکلات کمبود قطعات پژو 206 حل شده و به زودی تولید آن آغاز می شود و تا پایان سال 12 هزار دستگاه 206 وارد بازار خواهد شد.

از سوی دیگر اخباری منتشر شده مبنی بر احتمال بازگشت پژو به ایران. دیروز خبرگزاری های داخلی به نقل از خبرگزاری Inautonews نوشتند بزرگترین خودروساز فرانسه به دلیل مشکلات اقتصادیکه برایش به وجود آمده ممکن است فعالیت هایش را در ایران به حالت طبیعی بازگرداند.

چندی پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم اعلام شد پژو ممکن است به ایران بازگردد و اگر این اتفاق رخ بدهد تولید خودرو دوباره در ایران شاهد رشد خواهد بود. این پایگاه خبری از شرکت پژو به عنوان عاملی برای صنعت خودروسازی ایران یاد کرده که در صورت بازگشت دوباره به بازار ایران می تواند صنعت خودروسازی این کشور را از کاهش تولید نجات بدهد. پایگاه خبری Inautonews مدعی شده است تولید خودرو در ایران د رماه سپتامبر امسال 66 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافت.

در طول نیمه نخست سال جاری شمسی نیز تولید خودرو در ایران شاهد کاهش 42 درصدی بود. ایران خودرو شریک بزرگ پژو از سال 1989 تاکنون بوده است. اعلام آمادگی پژو برای آغاز دور جدید همکاری ها با ایران خودرو در حالی است که هم اکنون حدود 32 سال از اولین روزهای حضور پژو در ایران می گذرد.

این شرکت فرانسوی از سال 1368 همکاری با ایران خودرو را برای تولید پژو 405 آغاز کرد؛ خودرویی که همچنان در ایران تولید می شود. پس از سهیم شدن کمپانی آمریکایی جنرال موتورز در سهام پژو، این کمپانی فرانسوی همراه با تحریم های غرب از ایران خارج شد اما برخی کارشناسان می گویند در صورت یافتن راهی برای برقراری ارتباط مالی ایران و پژو (که شامل انتقال ماهی یک میلیون یورو به طرف فرانسوی بود) پژو بی میل نیست که به ایران بازگردد.

نام خودرو

قیمت جدید بازار

قیمت در نیمه دوم آبان

قیمت رسمی

سایپا 111

13 میلیون تومان

14 میلیون تومان

11 میلیون و 780 هزار تومان

تیبا

15 میلیون و 700 هزار تومان

16 میلیون و 500 هزار تومان

15 میلیون و 430 هزار تومان

تندر 90 مدل E2

25 میلیون و 500 هزار تومان

26 میلیون و 500 هزار تومان

21 میلیون و 50 هزار تومان

مگان 2000

59 میلیون

61 میلیون و 500 هزار تومان

44 میلیون و 660 هزار تومان

پژو 206 sd

31 میلیون تومان

32 میلیون تومان

22 میلیون و 690 هزار تومان

پژو 405

19 میلیون و 500 هزار تومان

20 میلیون تومان

15 میلیون و 580 هزار تومان


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • tabriz

      چقدر هم ارزان شده !!!!!!!!!!

      عججججججججب

    • بدون نام

      خدایی 405 به 40 میلیون نرسید ، داری میبندی درست ببند خوب

    • فرزاد

      برترین ها جان قیمت پژو 40 میلیون؟؟؟؟
      اشتباست

    • ali

      مبارك باشه...........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج