اصول اخلاقی در تبلیغات تجاری چگونه اند؟
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
دکتر ولدخانی_1
اپیلاسیون نانا 1
دکتر استرکی_1
دکتر استرکی_3
اپیلاسیون نانا 3
دکتر ولدخانی_3
اپیلاسیون نانا 4
دکتر استرکی_4
دکتر ولدخانی_4
دکتر ولدخانی_2
دکتر استرکی_2
اپیلاسیون نانا 2
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۳۷۰۴۴۱
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
۱۵۵۵۹
سالیان درازی است که اصول اخلاقی در تبلیغات تجاری توسط برخی صاحبان کسب و کار رعایت نمی شود و این بیماری در صنعت تبلیغات کشور رخنه کرده است. نتیجه آن نیز در پاره ای از موارد به بدبینی مردم نسبت به تبلیغات و یا بالعکس تطمیع و فریب خوردن چندباره آنان بوده است.
ماهنامه بازاریاب بازارساز - محمدرضا طاهری: سالیان درازی است که اصول اخلاقی در تبلیغات تجاری توسط برخی صاحبان کسب و کار رعایت نمی شود و این بیماری در صنعت تبلیغات کشور رخنه کرده است. نتیجه آن نیز در پاره ای از موارد به بدبینی مردم نسبت به تبلیغات و یا بالعکس تطمیع و فریب خوردن چندباره آنان بوده است.

قطعا تبلیغات صحیح، اصولی و اخلاقی، دستاوردهای ارزشمند و فراوانی به دنبال دارد که بدیهی ترین آنها، افزایش میزان فروش، کاهش یا ثبات قیمت کالا، شهرت نام تجاری و حتی ایجاد اشتغال می باشد اما بی توجهی به رعایت موازین اخلاقی، همگی دستاوردهای فوق را مختل خواهد نمود. از این رو در این مقاله مختصر به چند مورد از هنجارهای اخلاقی در تبلیغات خواهیم پرداخت.

اصول اخلاقی در تبلیغات تجاری

1. صداقت و عدم بزرگنمایی

باید محصول واقعی خود را معرفی نماییم؛ بدون کم و کاست اما افزودن هر ارزشی که محصول ما فاقد آن است، مصداق فریب مشتری و گویای عدم صداقت ما است. اغراق در کیفیت محصول با استفاده از تصاویر نمادین و زیبای کالا روی بسته بندی که هیچ سنخیتی با محصول داخل آن ندارد یکی از این مصادیق است.

2. عدم تخریب رقبا و محصولات رقیب

برای بالا بردن نام نشان تجاری خود نباید رقبا را زیر پا گذاشت بلکه باید با ارائه مزایای رقابتی و نسبی محصول مان، رقبا را پشت سر بگذاریم. وظیفه ما دادن اطلاعات کامل به مشتری در قالب تبلیغات است و این مخاطب است که حق دارد با تحقیق و مقایسه، محصول نهایی را جهت خرید انتخاب کند.

3. عدم تهدید یا ایجاد ارعاب در مشتری

اگرچه این مورد در پاره ای از موارد قابل استفاده است، به مانند تبلیغات فرهنگی راهنمایی و رانندگی در زمینه بستن کمربند ایمنی؛ اما در بستر تبلیغات تجاری نباید مخاطب را ترساند و در صورت عدم استفاده از محصول، او را تهدید کرد. به عنوان مثال در تبلیغات بهداشتی یک خمیر  دندان، بیان می شود که در صورت عدم استفاده از محصول ما، دندان های تان را از دست خواهید داد!

4. واجدیت استانداردهای لازم

اگر هنوز استانداردهای لازم را برای محصول خود دریافت نکرده اید. نباید تبلیغات را آغاز کنید. زمانی به ارتقا شهرت محصول خود بیندیشید که از لحاظ کمی و کیفی، واجدیت های لازم را اخذ کرده است و همه شرایط مطلوب و مناسب، برای مشتری در نظر گرفته شده است.

5. عدم استفاده از مولفه های نامربوط با کالا

استفاده از نام، محبوبیت و شهرت یک بازیگر یا ورزشکار که هیچ ارتباطی با نوع کالای تبلیغ شده ندارد، اگرچه امری رایج اما حرکتی غیراخلاقی است؛ چرا که به نوعی موجب فریب مخاطب گشته و احساس او را بر منطق وی جهت خرید کالای برتر غالب می نماید. البته می توان با ظرافت های لازم این حسن ارتباط را ایجاد کرد و از نقاط قوت مرتبط افراد فوق، برای تبلیغ کالا بهره برد.

اصول اخلاقی در تبلیغات تجاری

6. عدم سوءاستفاده از زودباوری کودکان

با توجه به اینکه کودکان شرایط فکری لازم را برای تصمیم گیری و خرید کالای مناسب و برتر ندارند، نباید به هیچ عنوان در برنامه های تلویزیونی، رادیویی و ... این گروه سنی، تبلیغات تجاری انجام داد؛ بلکه به منظور تحریک آنان برای خرید، از رسانه های تبلیغاتی در سایر فضاها بهره برد تا آنان بتوانند به کمک والدین شان خرید نهایی را به سرانجام برسانند.

7. عدم ایجاد نیاز کاذب در مخاطب

مهم ترین انتقادی که از تبلیغات تجاری می شود، این است که مردم را مصرف زده بار می آورد و ناخواسته آنان را وادار می کند تا خریدهایی را انجام دهند که یا در اولویت های زندگی آنان نبوده و یا اصلا بدان نیازی ندارند. متاسفانه این اتفاق حتی به زمینه های درمانی و پزشکی نیز سرایت کرده است تا بدان جا که افراد به عمل های جراحی غیر ضروری روی آورده تا نیاز کاذب درون خود را پاسخ داده باشند.

8. تناسب با فرهنگ جامعه و مخاطب

استفاده از تصاویر یا عباراتی که منطبق با فرهنگ غرب بوده و با فرهنگ ایرانی – اسلامی ما سازگار نیست، موجب تخریب سلامت اجتماعی جامعه می شود. همچنین سوءاستفاده از باورهای فرهنگی و مذهبی مردم در تبلیغات امری نکوهیده و غیراخلاقی می باشد.

9. ممنوعیت از تقلید

استفاده از آهنگ ها و یا اشعار مشابه پیام های تبلیغاتی بازرگانی سایر محصولات و یا استفاده از اشخاصی که شباهت آنان تداعی گر چهره فردی صاحب نام است و یا الگوبرداری مو به مو از تبلیغات غربی سایر محصولات، امری ناصحیح و ناشایست است.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
16:32 - 1397/03/01
لطفا منبع مطالب بالا را ذکر کنید
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شیرآلات زمانی_1
استخدام_1
سفیر بار ساقدوش_1
استخدام_3
شیرآلات زمانی_3
سفیر بار ساقدوش_3
سفیر بار ساقدوش_4
استخدام_4
شیرآلات زمانی_4
استخدام_2
سفیر بار ساقدوش_2
شیرآلات زمانی_2
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
کلینیک النا_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
کیان برنا_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
شاخه نبات_ فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
آیلین_تزریق چربی موبایل
کلینیک فرشته_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
دکتر عارفی - فوتر
کلینیک فرشته_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی نوین_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
شاخه نبات_ فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
کلینیک النا_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
فنی آتل_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
کیان برنا_فوتر
شفا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو