۳۷۱۶۵۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

عمر کوتاه «کوچک‌ سازی» در صدا و سیما

«از نظر ما تلفیق دو شبکه «تماشا» و «نمایش»، به جذابیت برنامه‌ها کمک زیادی خواهد کرد»؛ این بخشی از گفت‌وگوی علی‌اصغر پورمحمدی، چند هفته‌ای بعد از ورودش به ساختمان شیشه‌ای جام‌جم، در زمان ریاست محمد سرافراز بود.

روزنامه شرق - بهناز شیربانی: «از نظر ما تلفیق دو شبکه «تماشا» و «نمایش»، به جذابیت برنامه‌ها کمک زیادی خواهد کرد»؛ این بخشی از گفت‌وگوی علی‌اصغر پورمحمدی، چند هفته‌ای بعد از ورودش به ساختمان شیشه‌ای جام‌جم، در زمان ریاست محمد سرافراز بود؛ زمانی که کوچک‌سازی تلویزیون از اولویت‌های رئیس پیشین صداوسیما محسوب می‌شد، به نظر می‌رسید در شرایط اقتصادی نامناسب تلویزیون این راهکار قطعا تأثیری بر روند بهبودی شرایط خواهد داشت.

محمد سرافراز معتقد بود ادغام شبکه‌ها در هم باعث کیفی‌سازی برنامه‌های شبکه‌های مختلف می‌شود و البته شبکه‌هایی که مخاطبان کمی دارند یا به نوعی موازی محسوب می‌شوند؛ یا باید در هم ادغام شوند و یا از گردونه پخش حذف شوند. مدتی است که سرافراز صندلی ریاست سازمان صداوسیما را ترک کرده است و علی‌عسگری دوران مدیریتش را با تغییراتی گسترده آغاز کرده است.

جدا از تغییرات مدیریتی در بخش‌های مختلف، برگرداندن شبکه‌هایی که در دوران گذشته ادغام شده بودند؛ ازجمله نکاتی است که توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.در تغییرات جدید، شبکه «شما» با مدیریت محمدمهدی قاسمی به رسانه ملی بازگشت؛ شبکه تهران نیز از‌جمله شبکه‌هایی است که در این مدت دچار تغییرات زیادی شد و بعد از چندین ماه فعالیت منحل شد و از‌این‌پس شبکه پنج عهده‌دار مأموریت‌های این شبکه خواهد بود.

شبکه «تماشا» نیز ازجمله شبکه‌هایی است که بار دیگر به آنتن تلویزیون بازگشت. چند ماه پیش، زمانی که محمد سرافراز ادغام شبکه‌ها را یکی از راه‌حل‌های اساسی برون‌رفت تلویزیون از شرایط نامطلوب اقتصادی و کیفی‌سازی می‌دانست، بسیاری از کارشناسان رسانه به ادغام زودهنگام شبکه‌ها خوش‌بین نبودند و تصور عموم راه‌حل مناسب‌تری برای کیفی‌سازی برنامه‌های رسانه ملی بود. مجید حسینی‌زاد، کارشناس رسانه، در گفت‌وگوبا «شرق» از همین تغییرات صحبت کرد.

او در صحبت‌هایش به عجولانه‌بودن تصمیم سرافراز در کوچک‌سازی رسانه ملی اشاره کرد و گفت: «برخی از شبکه‌هایی که در آن زمان حذف یا ادغام شدند، مخاطبان خاص خودش را داشت و شتابی که بابت این تغییرات لحاظ شد، کمی عجیب بود. علاوه بر اینکه تغییرات جدید و برگرداندن همان شبکه‌ها نیز عجولانه است».او ادامه داد: «این امری بدیهی است که شبکه‌ها خوراک لازم برای مخاطبانش می‌خواهد و تأمین خوراک نیز نیازمند هزینه‌هایی است و صداوسیما هنوز هم گرفتار مشکلات مالی است و به نظر می‌رسد حذف یا برگرداندن شبکه‌ها اتفاقی است که تأثیری بر کیفیت برنامه‌ شبکه‌ها نخواهد داشت.

مدت‌ها قبل از تأسیس دو شبکه الوند و جام‌جم صحبت می‌کردند؛ دو شبکه با مأموریت‌های مختلف که هر‌کدام کانال‌های مشخصی داشته باشند. حقیقت این است که الان کانال‌های زیادی داریم؛ کانال‌هایی که نمی‌توان آنها را شبکه دانست و مثلا اگر شبکه‌ای مسئولیت پخش سریال‌های تلویزیونی را دارد، برای پرکردن آنتنش مجبور است که مسابقه یا مستند یا برنامه‌های ترکیبی نیز پخش کند و مأموریت هر شبکه دقیقا مشخص نیست».

حسینی‌زاد افزود: «ساخت سریال‌های جذاب از آن دست اتفاقاتی است که می‌تواند برخی از مخاطبان تلویزیون را برگرداند؛ اما این روزها می‌بینیم که شبکه نمایش خانگی گوی رقابت را از تلویزیون ربوده و سریال‌های پر‌‌مخاطبی تولید می‌شود و مشکلاتی شبیه ممیزی یا نبود بودجه مشکلات بسیاری ایجاد کرده است».افت کیفی برنامه‌ها از عمده‌ترین انتقادهای مخاطبان از رسانه ملی است و نتیجه تلاش مدیران این حوزه در‌این‌باره، آن‌طور که باید، نتیجه‌بخش نبوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج