۳۷۱۶۶
۲ نظر
۵۰۱۹
۲ نظر
۵۰۱۹
پ

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان

شاهرود زيباترين شهر استان سمنان است.تمام خيابان هاي اين شهر پر است از درختان چنار تنومند.پاييز كه به اين شهر سفر كنيد زيرپاي‌تان پر است از برگ‌هاي رنگي.

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان

هفت صبح: شاهرود زيباترين شهر استان سمنان است.تمام خيابان هاي اين شهر پر است از درختان چنار تنومند.پاييز كه به اين شهر سفر كنيد زيرپاي‌تان پر است از برگ‌هاي رنگي.

اگر تا‌کنون به استان سمنان سفر نکرده‌اید، حتما در فرصتی مناسب سفر به شاهرود را در دستوركار خود قرار دهید. شاهرود زیبا که خیلی از طبیعت گردان همچون محمدعلی اینانلو عاشق آن هستند. این شهر که هم کوه دارد هم کویر و هم جنگل ، تنها حدود دو ساعت با دریا و سه ساعت با مشهد فاصله دارد و در پاییز زیباتر هم می‌شود چرا که در تمام کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر درختان چنار تنومندی وجود دارند که در خزان برگ‌های رنگی‌شان زیر پاهای‌تان می‌ریزد.

می‌توانید روی آنها راه بروید و خش خش کردن‌شان را بشنوید. برگ‌ها آنقدر زیاد هستند که حتی شهرداری شاهرود هم قادر به جمع‌آوری آنها نیست.برگ‌ها هر لحظه و هر ثانیه می‌ریزند. شهر شاهرود شهر بسیار تمیزی است که غیر از برگ درختان هیچ آشغالی را در خیابان رها نمی‌بینید. یکی از کارهای معمول محمد جیرانی، شهردار شاهرود قدم زدن در خیابان‌ها و دیدن مشکلات شهر از نزدیک است.خلاصه اینکه همه چیز نظم و انضباط دارد در این شهر. از آلودگی صوتی، آلودگی نوری و آلودگی هوا خبری نیست.

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان

شهر آرام است و آسمان آبی.کوه نزدیک است و پارک زیاد.شاهرود هم مانند خیلی از شهرهای دیگر تا اوایل شب زنده است؛ یعنی اینکه حدود ۹ شب همه مغازه‌ها می‌بندند، مردم به خانه‌ها می‌روند و صبح زود دوباره زندگی اجتماعی را از سر می‌گیرند. شاهرودی‌ها مردمانی بسیار مهربانند.شاید طبیعت سه‌گانه برای‌شان آمد داشته و ویژگی‌های خوب مردمان کویر،کوهستان و سرسبزی و جنگل را یکجا در خود جمع کرده‌اند.اگر متوجه شوند که در شهر غریب هستید هر کمکی از دست‌شان بربیاد برای‌تان انجام می‌دهند.حتی ممکن است شما را تا مقصدی که مدنظر دارید همراهی کنند. شهر هم کوچک است و اگر حس و حال پیاده‌روی داشته باشید بیشتر مسیرها را می‌توانید پیاده بروید.

مهم‌ترین میدان‌های شهر هم میدان امام خمینی و میدان جمهوری است که مردم شهر میدان جمهوری را به نام «فلکه» بیشتر می‌شناسند.

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان

خانه یغمایی‌ها

خانه یغمایی‌ها در حقیقت تنها خانه شهر شاهرود است که بادگیر دارد شاید به خاطر اینکه در سال ۱۳۰۴ خورشیدی توسط یک معمار یزدی به نام استاد مهدی حیدریان ساخته شد.این خانه در حال حاضر محل اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود است.

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان


موزه شاهرود

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان

موزه شاهرود در خیابان فردوسی قرار دارد.این ساختمان پیش از این بلدیه و فرمانداری شهر بوده و هم اکنون نیز در کنار ساختمان شهرداری قرار دارد که در سال ۱۳۰۶ ساخته شده و پس از مرمت و بازسازی از سال ۱۳۶۷ به عنوان موزه شهر تغییر کاربری داده و به شماره ۱۸۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.این بنا دو طبقه است و مساحتی معادل ۴۵۰ مترمربع دارد و از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است.

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان


شاهرود، معشوقه طبیعت گردان


بازار شاهرود

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان

معماری بازار شاهرود هم مانند بسیاری از بازارهای سنتی دیگر شهرهاست.این بازار حد فاصل میدان امام خمینی و فلکه قرار گرفته و جهت آن شرقي - غربي است. آثار معماري موجود در بازار معرف معماري دوره قاجاريه به بعد است. بازار شاهرود مهمترين مرکز تجاري شهر به شمار مي‌آيد و در کنار آن بناهاي تاريخي ديگري چون مسجد شيخ علي اکبر ، آب انبار مدرسه قلعه ، مسجد آقا و تکيه بازار قرار گرفته است. بازار شاهرود در سال‌هاي اخير تعمير و مرمت شده و به شماره ۲۲۸۵ به ثبت تاريخي رسيده است.

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان


مسجد جامع شاهرود

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان

مسجد جامع شاهرود در مجاورت محلات قديمي ‌شهر مانند «قلعه ولوا» ، «بيدآباد» و «چهارسوق» شاهرود واقع شده و قديمي‌ترين مسجد شاهرود است که قدمت آن حداقل به دوره ‌ايلخاني مي‌رسد .در سال ۱۲۴۲ ،اهالي شاهرود ‌اين مسجد را مرمت کرده‌اند و‌اين يک قسمت به طور مخالف پوشانده شده است.

سقف بنا به صورت تاق و گنبد با قوس‌هاي‌ايراني و عمدتا پنج و هفت روي جرزهاي چند ضلعي اجرا شده است . در تعميرات سال ۱۳۷۵ خورشیدی، به هنگام مرمت يکي از گنبد‌هاي اصلي و استحکام بخش سه گنبد فرعي، بقاياي کتيبه‌اي گچبري کشف شد که شيوه گچبري آن به آثار دوره‌ايلخاني شباهت دارد . ‌اين بنا در سال ۱۳۷۶به شماره ۱۸۵۶ به ثبت تاريخي رسيده است . هنوز هم می‌توان آثار یادگاری نویسی‌های دوره قاجاریه را روی دیوارهای این مسجد قدیمی ‌دید.


چطور برویم؟

شاهرود فرودگاه دارد اما از آنجا که بلیت هواپیما این روزها خیلی گران شده بهتر است زمینی یا ریلی به این شهر سفر کنید.اگر با خودروی شخصی بروید که باید از طریق جاده سمنان و دامغان عازم این شهر شوید و بدانید که این شهر تا تهران 404 کیلومتر فاصله دارد. اگر بخواهید با اتوبوس بروید ترمینال جنوب یا آرژانتین شما را به شاهرود می‌رسانند و صبح ، ظهر و شب سرویس دارند . بلیت اتوبوس عالی 13 هزار تومان و وی آی پی 15 هزار و 500 تومان است. اگر خواستید با قطار بروید از تهران تا شاهرود یک قطار محلی وجود دارد که از تهران صبح ساعت 9 و 11 راه می‌افتد و از شاهرود ساعت 16 برمی‌گردد.قیمت بلیتش هم 4 هزار و 500 تومان است.

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان


کجا بمانیم؟

هتل گرانقیمت و پنج ستاره پارمیدا یکی از بهترین هتل‌های شهر است.در شاهرود دو مهمانپذیر آزادی و نادر هم وجود دارد اما اگر می‌خواهید جایی اقامت داشته باشید که هم قیمتش مناسب باشد و خدماتش خوب بهتر است در مهمانسرای جهانگردی که دو ستاره هم هست اقامت کنید. این مهمانسرا 14 اتاق و یک سوئیت چهار نفره و در مجموع 42 تخت دارد و در دهه 50 خورشیدی ساخته شده است.نرخ اتاق دو تخته 59 هزار تومان، اتاق سه تخته 71 هزار تومان، سوئیت چهار تخته 126 هزار تومان و تخت اضافه 12 هزار تومان است. شماره تماس این مهمانسرا هم 2231288-0273 است.


چی بخریم؟

شاهرود، معشوقه طبیعت گردان

شاهرود است و برگه‌های زردآلو و هلویش.محلی‌ها به برگه زردآلو «کِشته» می‌گویند.همچنین در این شهر سنجدهای خوب با قیمتی مناسب می‌توانید پیدا کنید.از نان‌های محلی هم می‌توانید کاک را با قیمت ۳۳۰۰ تومان، نان قندی را کیلویی ۳۱۰۰ تومان و نان خرمایی را کیلویی ۴ هزار تومان بخرید.شکر پنیر و خرماهای این شهر هم خوب است.خرما از نخلستان‌های طرود از توابع شاهرود به این شهر می‌آید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آفتاب

      کاش در مورد جنگل ابر و جنگلهای اولنگ و دشت لاله ی شاهرود هم مینوشتید و تصویر میزدید!!!

    • مرتضی

      اینهایی که گفتید گوشه هایی از دیدنیهای شاهرود بود ، بسطام ، قلعه نو ، مقبره بایزید ، مقبره ابن یمین ، جنگل ابر، کویرطرود ، اولنگ ، توسکستان ، شاهکوه ، مجن ، فرحزاد ، و .... یادتان نرود .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج