جاباما
۳۷۲۹۱۷
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

رسانه‌های ترکیه خبر دادند

سفر غیرمنتظره چاووش اوغلو به تهران

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که وزیر خارجه این کشور در سفری غیرمنتظره به تهران سفر کرده است.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور در سفری غیرمنتظره به تهران سفر کرده است.

خبرنگار سی ان ان ترک می‌گوید که وی روز پنج شنبه به تهران سفر کرده و همان روز به ترکیه بازگشته است.

روزنامه وطن ترک نیز گزارش داد که چاووش اوغلو روز پنج شنبه به تهران سفر کرده و با مقامات ایرانی درباره مسائل مختلف به ویژه پرونده سوریه گفتگو و رایزنی کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هفته گذشته به آنکارا سفر کرد و با مولود چاووش اوغلو و همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و رایزنی کرد.

این اولین سفر یک مقام ایرانی به ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور بود.

پیش از این برخی رسانه‌ها از احتمال سفر اردوغان به تهران در آینده نزدیک خبر داده‌اند.
چاووش اغلو علت سفرش به ایران را گفت

خبرگزاری فارس: «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه که به هند سفر کرده، تائید کرد که دیروز (پنج‌شنبه) در سفر به تهران، با مقامات ایرانی در مورد سوریه مذاکره کرده است.

وی به شبکه تی‌آرتی گفت: «ما باید تلاش‌هایمان را افزایش دهیم. هرچه زمان می‌گذرد، مسئله (سوریه) عمیق‌تر می‌شود. به همین دلیل هم دیروز به تهران سفر کردم.»

چاووش اغلو با بیان اینکه در شب کودتا در ترکیه، ایران به طور کامل از دولت قانونی این کشور حمایت کرد، گفت مسائل مختلفی از جمله سوریه، یمن، عراق و موضوعات منطقه‌ای دیگری وجود دارد که تهران و آنکارا در حال بحث در مورد آن‌ها هستند.

مسئله گروهک تروریستی پژاک و پ‌ک‌ک و لزوم برقراری آتش‌بس در سوریه از دیگر موارد مورد بحث میان تهران و آنکارا بوده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «مسئله سوریه، عراق، یمن و دیگر موضوعات منطقه‌ای و همچنین دشمن مشترکی که ما را تهدید می‌کند، یعنی پ‌ک‌ک یا سازمان‌های تروریستی مانند پژاک، وجود دارند. همچنین در مورد تلاش برای رسیدن به آتش‌بس در سوریه... همگام با دیگر سطوح مذاکره، با همتایانمان گفت‌وگو کردیم. در واقع، به طور کلی داریم در مورد این موضوعات با جزئیاتی بیشتر صحبت می‌کنیم.»

وی افزود: «ما همواره گفته‌ایم که ایران و روسیه نقش مهمی در حل مسائل در سوریه و کشورهایی چون عراق دارند. اما بسیار مهم است که این کشورها، نقشی سازنده ایفا کنند... ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم و آماده همکاری هستیم. باید از حفظ تمامیت ارضی سوریه اطمینان حاصل کرد. تصور می‌کنیم که ایرانی‌ها هم قبلا همین موضع را اعلام کرده‌اند. روسیه نیز پیام مشابهی داشته است.»

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «باید تلاش‌هایمان را افزایش دهیم. هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، مسئله عمیق‌تر و لاینحل‌تر می‌شود. به همین دلیل هم هست که دیروز به تهران رفتم. ما بار دیگر در مورد این مسئله تبادل دیدگاه کردیم. سفر بسیار مفیدی بود.»

سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور به ایران منتشر شده است. از زمان کودتای نافرجام در ترکیه، آنکارا رویکرد خود در قبال ایران و روسیه را تاحدی اصلاح کرده است.

رایزنی ۵ ساعته وزرای خارجه ایران و ترکیه در تهران
خبرگزاری فارس: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: داوود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به منظور پیگیری تفاهمات و رایزنی های به عمل آمده میان دو کشور در سفر هفته گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به آنکارا دیروز سفر کوتاهی به تهران داشت و با وزیر امور خارجه کشورمان رایزنی و در مورد آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه بحث و گفتگو کرد.

وی اظهار داشت: مذاکرات دو وزیر خارجه در تهران به مدت پنج ساعت به طول انجامید.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در سفر هفته گذشته ظریف به آنکارا و مذاکرات چندساعته او با رییس جمهور ترکیه و سایر مقامات عالیرتبه آن کشور تفاهم شد دو کشور به طور مستمر چه به صورت رسمی و حتی غیررسمی گفتگوهای فشرده و مستمری را در اشکال و سطوح مختلف بین مقامات دو کشور داشته باشند.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا قرار است در آینده نزدیک نیز دیدارهای متعددی به صورت فشرده در سطوح متفاوت بین مقامات عالی دو کشور به عمل آید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داود

      خیلی خوب

    • بدون نام

      ترکیه حامی داعش بود که پس چی شده

    • بدون نام

      خیلی جالبه که مردم باید اخبار مهم کشور رو از خارج بشنوند مثل حضور نظامی روسیه در ایران که اگه خودشون نمی گفتن رسانه های ما تا 5 سال دیگم چیزی نمی گفتن.....واقعا که

    • بدون نام

      چرا بی خبر؟ اطلاع میداد براش تدارک میدیدیم!

    • majid

      نمی دانم چرا وقتی به چهره این مردک نگاه میکنم احساس میکنم او یک احمق است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج