۳۷۳۸۵۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

لزوم تبيين استراتژی اصلاح‌ طلبان در انتخابات

مصطفی درایتي در روزنامه آرمان نوشت: فراهم كردن بسترها و زمينه‌هاي اجتماعي براي حضور موثر مردم در انتخابات سال ۹۶ امري ضروري است كه اصلاح‌طلبان و جريانات و تشكل‌هاي وابسته به آن بايد به اين مهم اهتمام ويژه‌اي ورزند.

مصطفی درایتي در روزنامه آرمان نوشت: فراهم كردن بسترها و زمينه‌هاي اجتماعي براي حضور موثر مردم در انتخابات سال ۹۶ امري ضروري است كه اصلاح‌طلبان و جريانات و تشكل‌هاي وابسته به آن بايد به اين مهم اهتمام ويژه‌اي ورزند.

نكته‌اي كه در اين زمينه بسيار حائز اهميت است، در وهله اول اجماع ميان اصلاح‌طلبان است در راستاي ارتقاي ميزان تاثيرگذاري بر جامعه و طرفداران شان، چنان كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۲ و انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ شاهد اقبال عمومي به نامزدهاي اين جريان بوديم.

همچنين اجماع و همسويي شخصيت‌هاي برجسته جريان اصلاح‌طلب كه قوام بخش اين جريان است به مثابه عاملي موثر و كارآمد عمل كرد، در جهت حصول به نتيجه مورد نظر، يعني انتخاب نامزد اجماعي رياست‌جمهوري و پيروزي ليست اميد در تهران و شهرهاي بزرگ. علاوه بر اين، اين اجماع از آنجايي كه اعتماد مردم را به نامزدهاي مورد نظر اين جريان جلب كرد توانست نتيجه بخش باشد. بهره‌گيري از تجربيات تعامل محور و اجماعي اصلاح‌طلبان مي‌تواند چراغ راهنماي اين جريان در انتخابات سال ۹۶ باشد.

نكته‌اي ديگري كه بايد در دستور كار اصلاح‌طلبان قرار گيرد، روش‌ها و استراتژي‌هاي آنان در جلب مشاركت مردم است و اينكه اگر بناست تغييري در شرايط زندگي مردم و در هدف غايي، يعني توسعه كشور ايجاد شود، نيازمند حضور جدي مردم با يك نگرش واقع گرايانه نسبت به آينده كشور است. بدين معني كه بايد تلاش كرد نگاهي در جامعه ايجاد شود كه واقع‌گرايانه باشد و اين تفكر را پياده كند كه موفقيت در روند مديريت كشور متكي بر حضور مردم در همه عرصه‌هاست و صد البته محو و كاهش آثار مديريت ۸ ساله دولت قبل كه مديريتي خارج از روال طبيعي بود، نيازمند يك روال منطقي، وقت‌گير و بسيار دشوار است كه به زمان مناسب نياز دارد و بايد براي برون رفت از مشكلات پيش آمده براي كشور صبر پيشه كرد.

اگر چنين نگاه منطقي و عقلايي را جايگزين نگاهي توهمي و ايده آل گرا كنيم، به نظر مي‌رسد گام موثر و مثبتي در جلب مشاركت و حمايت مردم از جريان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا برداشته‌ايم؛ جرياني كه در سال‌هاي اخير پيوندش را با بدنه جامعه تقويت كرده است. نكته برجسته ديگري كه بايد در استراتژي كلان اصلاح‌طلبان و دولت روحاني كه آراي خود را با اتكا به اين جريان به دست آورده، لحاظ شود، اين است كه توفيق آنان در دو انتخابات پيشين متكي بر پشتوانه مردمي اين جريان است كه بدون اين پشتوانه مردمي نه مشكلات كشور مرتفع خواهد شد و نه پيروزي در انتخابات آينده رقم خواهد خورد. پيامد منفي بي توجهي به حضور و مشاركت موثر مردم مي‌تواند به القاي اين تفكر منجر شود كه حضور يا عدم حضور آنان تاثير شايان توجهي در پيشرفت و توسعه كشور و پيشبرد امور ندارد.

نكته قوت ديگري كه مي‌تواند در انتخابات بهار ۹۶ راهگشا باشد، استفاده از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي جريان اصلاح‌طلبي و حاميان اين جريان است كه بايد از آنان در اتاق فكرها استفاده شود تا اين ظرفيت‌ها فعليت يابند، تا بهره وري حداكثري به دست آيد. با اتخاذ اين استراتژي كلي و برنامه‌ريزي و تدوين برنامه‌ها و سياست‌هاي روزآمد و مبتني بر شرايط روز حاكم بر جامعه، بايد به گونه‌اي حركت كرد كه نه تنها آراي حاميان اصلاح‌طلبان در دو انتخابات اخير يعني رياست‌جمهوري ۹۲ و مجلس دهم را به پاي صندوق كشاند كه آراي بخش خاكستري يا خاموش جامعه را نيز جذب كرد.

البته بايد خاطرنشان كرد كه موفقيت در انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در عين حال كه يك استراتژي كلي و واحد مي‌طلبند نيازمند رويكردها و راهكارهاي عملياتي مجزايي است كه بايد به تدريج و با نگاه كارشناسانه و تخصصي طراحي و سپس عملياتي شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج