۳۷۵۸۳۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پخش تیزر ماهواره‌ای جرم نیست

از روز گذشته خبر ممنوع الفعالیت شدن برخی سینماگران به دلیل پخش تیزرهای ماهوراه‌ای بازتاب‌های بسیاری گسترده‌ای داشته است.

وب‌سایت آی سینما: از روز گذشته خبر ممنوع الفعالیت شدن برخی سینماگران به دلیل پخش تیزرهای ماهوراه‌ای بازتاب‌های بسیاری گسترده‌ای داشته است. اما نکته جالب این اتفاق، تکذیب این خبر از سوی دادستان تهران بود که اعلام کرد به جز پخش کنندگان، هیچ یک ازسینماگران ممنوع الکار نشده‌اند. اما علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران -یکی از دفاتر پخش که گفته می‌شود دچار ممنوعیت شده- می‌گوید تاکنون حتی ابلاغیه شفاهی هم در مورد این موضوع دریافت نکرده است. از سوی دیگر کامبیز نوروزی حقوق‌دان معتقد است به طور کل پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای جرم به حساب نمی‌آید.

بعد از گذشت ۲۴ ساعت از انتشار خبر ممنوعیت فعالیت برای برخی سینماگران از سوی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، دادستان تهران اعلام کرد که این حکم صرفاً ناظر به شرکت‌های پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با منع فعالیت هنرمندان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی ندارد.

با اعلام موضع دادستان تهران، علی سرتیپی مدیرعامل شرکت «فیلمیران» گفته‌های جدیدی را برخلاف صحبت‌های روز گذشته ایل بیگی مطرح می‌کند و با بیان این‌که به طور صدر در صد اطمینان دارد که عوامل فیلم «بارکد» هیچگونه درخواستی را به شبکه GEM ارائه ندادند، به «ما گفت:« تا به حال هیچ حکمی را نه کتبی و نه شفاهی برای عدم فعالیت و احضار به دادگاه رسانه دریافت نکرده‌ام و از شنیدن خبرهایی در ارتباط با ممنوعیت فعالیت بسیار شوکه شدم. امیدوارم دادستانی با ورود به این ماجرا به اخباری که در رسانه ها انتشار یافته خاتمه دهد. حتی هیچ نامه ای برای ممنوع شدن فعالیت دفتر فیلمیران هم دریافت نکردم.»

سرتیپی در حالی این صحبت‌ها را به میان آورده است که ایل بیگی روز گذشته به ما گفته‌بود: «امروز دوشنبه اول شهریورماه جلسه ای با حضور این افراد (سرتیپی، کیایی، پروین حسینی، علیخانی، میرکریمی، صابری) برگزار کردیم که در این جلسه ضمن ابلاغ احکام بر مساله لزوم همکاری نکردن با شبکه های معاند که دشمنان جمهوری اسلامی پشت آنها هستند، تاکید شد البته همه این افراد تاکید کردند که هیچ نوع همکاری با این شبکه ها نداشته و درخواستی هم برای پخش تیرزهایشان به آنها نداده اند.»

روز گذشته هم محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت «نورتابان» -دیگر دفتر پخش که صحبت از ممنوعیت فعالیتش پیش آمده- به ما گفت:« تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای در مورد ممنوعیت فعالیت دریافت نکردم.»

حال با توجه به تکذیبیه‌های این دو پخش کننده سینمایی، کامبیز نوروزی حقوق‌دان و مشاور حقوقی سابق سازمان سینمایی در مورد قانونی که می‌تواند افراد را از انجام تخصص خود منع کند، گفت: «شغل افراد محترم است و ممنوع کردن اشتغال افراد در کاری که به آن مشغول هستند مستلزم طی تشریفات قانونی است.»

اما نوروزی در مورد پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای هم نظر جالبی دارد و می‌گوید: «از نظر من چنین اقدامی جرم نیست؛ تا حدی که بنده از قوانین کشور در بخش‌های مختلف حقوق فرهنگی اطلاع دارم، تا بحال به قانونی برنخورده‌ام که پخش تیزرهای تبلیغاتی سینمایی یا هر کالایی از شبکه‌های ماهواره‌ای جرم محسوب شود. من گمانه می‌زنم چون ایران به مقررات کپی‌رایت ملحق نشده، به‌همین‌خاطر آثاری که در ایران به ثبت رسیده‌اند تحت حمایت مقررات کپی‌رایت در عرصه بین‌المللی نخواهند بود.»

اطلاعات و اظهار نظرها درباره مساله ممنوعیت فعالیت ایجاد شده از طرف قوه قضائیه چنان ضد و نقیض است که با اطمینان نمی‌توان گفت ماجرا به کجا می‌رسد. مساله قطعی آن است که مدیران دولتی و صنفی سینما سعی دارند با رایزنی این مساله را حل کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج