۳۷۹۵۹۸
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

جای شاکی و متهم عوض شد

«جای شاکی و متهم عوض شده است»؛ این جمله، دفاعیه وزیر کار در مجلس در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان بود که بحث فیش‌های حقوقی و تخلف در شستا را مطرح کرده بود.

روزنامه شرق: «جای شاکی و متهم عوض شده است»؛ این جمله، دفاعیه وزیر کار در مجلس در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان بود که بحث فیش‌های حقوقی و تخلف در شستا را مطرح کرده بود.

پاسخی که به درازا کشید و پرده از ماجرایی برداشت که در آن مشخص شد در شرایطی که تأمین اجتماعی و وزارت کار از سعید مرتضوی به‌عنوان متخلف در دوران تصدیگری شکایت کرده بودند، اكنون این مرتضوی است که برای عقب‌نماندن از قافله، دست به شکایت از علی ربیعی، وزیر کار، زده است.

تأمین اجتماعی به‌عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت کار، در سال‌های ریاست سعید مرتضوی بر این سازمان، عملکرد عجیب‌وغریبی از خود نشان داد. در سال‌های ٩٠ و ٩١، پای بابک زنجانی به تأمین اجتماعی باز شد که رابط آن، سعید مرتضوی بود، آن‌گونه که پیش‌تر رئیس سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با «شرق» بیان کرده بود: «در معامله‌ای، زنجانی اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌ای کرد که تقریبا اموال سازمان تأمین اجتماعی را به یغما ‌مي‌برد؛ یعنی او با تفاهم‌نامه‌ای که البته بیشتر به قرارداد شبیه بود، ١٣٨ شرکت از بهترین شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی را که سودآور بودند، دست‌چین و با حدود چهار‌ میلیارد یورو (٤٤٢‌میلیارد ین ژاپن) معامله کرده بود؛ اما ماجرای یکشنبه سیاه سبب شد پروسه فروش آن شرکت‌ها به بابک زنجانی متوقف شود.

زنجانی از پنج چکی که آقای مرتضوی بابت وثیقه این تفاهم‌نامه داده بود، چهار چک را نزد شرکت نفت وثیقه گذاشته و با آنها معامله نفتی کرده بود. به‌همین‌دلیل ما در شکایت خودمان خیانت در امانت را برای او مطرح کردیم». در آن سال‌ها خاصه‌خرجی‌های فراوانی هم از سوی مرتضوی در این سازمان شده بود که حتی مشخص نیست گیرنده این مبالغ از سوی تأمین اجتماعی کیست. در واقع از زمان مرتضوی، فهرست‌هایی وجود دارد که به‌صورت کد، به افرادی مبالغی پرداخت شده بود و معلوم نیست این افراد چه کسانی هستند و هنوز هم از آنها کشف رمز نشده است.

اكنون در چنین شرایطی جالب آن است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره رسیدگی‌نكردن به موارد مربوط به تحقیق‌وتفحص از تأمین اجتماعی، می‌گوید: «رئیس سابق تأمین اجتماعی بابت این تحقیق‌و‌تفحص از من شکایت کرده و من در دادگاه به‌عنوان متهم احضار شده‌ام؛ یعنی جای شاکی و متهم عوض شده است».

‌سؤال از وزیر

دیروز سؤال نماینده مردم ارومیه از علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، درباره انتصاب مدیران نالایق در شرکت‌های شستا و بازنشستگی تأمین اجتماعی که منجر به زیان‌دهی این شرکت‌ها شده است، در دستور کار قرار گرفت. نادر قاضی‌پور در سؤال خود از وزیر تعاون به وجود کاستی‌ها و نقایص مدیریتی حاکم بر شرکت‌های تابعه تأمین اجتماعی از جمله شرکت «آپادانا سرام» و شرکت «شستا» اشاره کرده و درباره زیان‌ده‌بودن این شرکت‌ها هشدار داده است. او در سؤال خود همچنین از برخوردنكردن با حقوق‌های نجومی در مجموعه تأمین اجتماعی انتقاد کرد و از وزیر خواستار توضیح دراین‌باره شد. نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به اینکه وزیر رفاه تاکنون یک اسم در موضوع حقوق‌های نجومی به دادگاه نداده است، گفت: مصوبات تحقیق‌و‌تفحص از شستا پس از‌ هزار روز اجرا نشد.

‌در قضاوت زمینه و شرایط اقتصادی را هم در نظر بگیرید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤال نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه، درباره انتصاب مدیران نالایق در تأمین اجتماعی و شرکت شستا که باعث زیان‌ده‌شدن این شرکت می‌شود، گفت: قضاوت درباره عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید براساس شاخص‌هایی از جمله حفظ استقلال صندوق‌ها، فرایند سالم و اراده برای کار سالم و غیرفسادآمیز و مدیریت به کار گرفته‌شده برای کارآمدی صندوق‌ها انجام شود. علی ربیعی ادامه داد: زمینه و شرایط اقتصادی کشور را باید در این قضاوت و ارزیابی در نظر بگیریم؛ ازجمله اینکه کدام بستر اقتصادی در کشور آمادگی رونق را داشته است.

ربیعی افزود: درباره صندوق‌های بازنشستگی باید مقایسه‌ای بین این صندوق با سایر صندوق‌ها انجام شود، اگر صندوق‌های بازنشستگی را با صندوق‌های بخش خصوصی مقایسه کنیم، می‌بینیم موفقیت داشته‌ایم. البته این قضاوت باید در شرایط اقتصادی فعلی کشور باشد که آیا شاکله کشور آمادگی رونق را داشته است يا نه. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین مسئله صندوق‌های بازنشستگی استقلال‌نداشتن آنهاست، اظهار کرد: به‌جز در دوره وزارت آقای مصری که تلاش بسیاری برای حفظ استقلال صندوق‌ها کرد، همه می‌دانند حفظ استقلال این صندوق‌ها کار مشکلی بوده است.

‌امروز صندوق‌های بازنشستگی حیاط خلوت کسی نیستند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ما شاخص استقلال صندوق‌‌ها را برتر می‌دانیم، چراکه آنها امروز حیاط خلوت کسی نیستند و بنده نیز تا جایی که توانسته‌ام از اختیارات قانونی خود به نفع استقلال صندوق‌ها صرف نظر کرده‌ام. به گزارش خبرگزاری‌ها، ربیعی ادامه داد: ما کارگران را همان کارفرمایان می‌دانیم و با این نگاه به صاحبان سهام خود می‌نگریم؛ بنابراین باید نمره موفقی در این شاخص داشته باشیم، چراکه بنا و اساس صندوق‌ها سلامت آنها بوده و تا جایی که ممکن بود، براي انتصاب مدیران لایق اقدام کردیم.

‌تلاش ما حفظ استقلال صندوق‌های بازنشستگی بوده است

ربیعی همچنین به تهیه منشور اخلاقی و مدیریتی شرکت‌های تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در تمام دوره مسئولیت تاکنون تلاش ما حفظ استقلال صندوق‌های بازنشستگی در سازمان تأمین اجتماعی بوده و هیچ گزارشی از تخلفات آنها دریافت نشده است. عضو دولت تدبیروامید درباره فعالیت‌های بنگاه‌داری این وزارتخانه نیز اظهار کرد: سیاست‌های انقباضی و انبساطی دراین‌خصوص نوشته شده است و ما به دنبال تأمین بهترین شرایط برای کارگران هستیم اما فشارهای منطقه‌ای داریم به‌طوری‌که با نبود بستر اقتصادی مناسب- که برای خصوصی‌سازی لازم است- اصرار به این کار وجود دارد که تأمین شرایط آن سخت است.

ربیعی افزود: صندوق بازنشستگی باید چرخش داشته باشد و ما نمی‌توانیم طرح تکمیلی بجنورد را انجام ندهیم، چراکه نیاز به سودآوری آن داریم. ممکن است تخلفاتی درخصوص حقوق‌های نجومی صورت گرفته باشد اما اساس ما بر آن نبوده، چنانچه در شستا بررسی شد، افراد و مدیران ما بسیار زحمت‌کش هستند و با دیدن دریافتی آنها متوجه می‌شوید رقم خاصی نبوده است.

‌هیچ گزارشی از حقوق‌های نامتعارف در تأمین اجتماعی نداشته‌ایم

ربیعی همچنین درباره موضوع حقوق‌های نجومی در تأمین اجتماعی اظهار کرد: از پایان سال ۹۲ منشور اخلاقی صندوق‌ها ابلاغ شده است و اگر امروز بحث دریافتی‌های نامتعارف مطرح است، در این صندوق‌ها تخلفی نبوده و هیچ اسمی در آنها در چهار گزارش اعلام‌شده درباره حقوق‌های نجومی نیامده است؛ به استثنای بانک رفاه که آن هم از کلیت نظام بانکی کشور تبعیت می‌کند. وی افزود: در رابطه با کارآمدی و اثربخشی سرمایه‌گذاری، همه تلاش ما این بوده است که مدیران لایقی برای این کار منصوب شوند، اما کتمان نمی‌کنم که ممکن است در این وزارتخانه به این وسعت، مدیری به‌درستی انتخاب نشده باشد که در این موارد نیز به محض اطلاع، فرد را جابه‌جا کرده‌ایم و در مواردی نیز او را به مراجع قضائی معرفی کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بنای ما بر حقوق‌های نجومی نبوده است، تصریح کرد: وضعیت هیأت‌مدیره شستا را بررسی کرده‌اند؛ اینها افراد زحمت‌کشی هستند و همه آنها ازجمله آقایان عبدالعلی‌زاده، نوروززاده و فیاض‌بخش از مدیران سالم این کشور هستند. ربیعی ادامه داد: مدیران شستا و تأمین اجتماعی در بهترین حالت ۱۳‌میلیون تومان حقوق می‌گیرند؛ البته نفی نمی‌کنم که ممکن است کسی تخلف کرده باشد که باید برخورد شود.

‌بار مالی و نیروهای مازاد

وی همچنین در رابطه با پروژه‌های رهاشده در تأمین اجتماعی نیز گفت: درحال‌حاضر با ذوب‌آهنی مواجه هستیم که سه ‌هزار نیروی اضافه دارد، شرکت آسمان ۷۰۰ نفر نیروی اضافه دارد و یکی از شرکت‌های زغال‌سنگ نیز سه ‌هزار نیروی مازاد دارد. ربیعی تصریح کرد: من وزیر کار هم هستم، اما دچار دوگانگی شده‌ام که هم باید این نیروها را حفظ کنیم و سیاست بیرون‌ریختن را نداشته باشیم، هم با مازاد نیرو مواجه باشیم. ربیعی افزود: ازسوی‌دیگر برای اجرای طرح تحول سلامت و مواجه‌نشدن آن با شکست، ناچار شدم برای پرداخت بدهکاری بیمه تأمین اجتماعی، هفت ‌هزار‌میلیارد تومان از شرکت تأمین اجتماعی بدهم که همین باعث سختی کار بیشتر ما شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: به خاطر عهدی که با خدا بسته‌ایم و قولی که در همین مجلس داده‌ایم، همه تلاش خود را برای ساماندهی وضع موجود به کار می‌گیریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه
      شاکی هم هست
      خسته نباشی با این همه رو و ادعا
      سرمایه بازنشستگانی که با حداقل حقوق باید ابرو داری کنند را با زنجانی از بین بردید حالا شاکی هم هستید؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج