۳۸۰۳۹۷
۲۶ نظر
۵۰۰۴
۲۶ نظر
۵۰۰۴
پ

ابعاد غم‌ انگیز کتک زدن خبرنگار توسط نماینده

فهمیدن حالِ خبرنگاری که چند روز پیش مورد ضرب‌وشتم یک نماینده مجلس واقع شد، کار چندان سختی نیست؛ او نگرانی‌هایی فردی و مسئولیتی دارد.

روزنامه شرق: فهمیدن حالِ خبرنگاری که چند روز پیش مورد ضرب‌وشتم یک نماینده مجلس واقع شد، کار چندان سختی نیست؛ او نگرانی‌هایی فردی و مسئولیتی دارد.

از سویی نگران شکایت از آن نماینده مجلس است، از سویی باید نسبت به فرار به جلو ضارب موضع‌گیری کند و از سوی دیگر، باید نگران وظیفه خود به‌عنوان یک روزنامه‌نگار باشد، چراکه به گفته «فریدون صدیقی»، روزنامه‌نگار و مدرس حوزه رسانه، اتفاقی که افتاده فقط میان دو نفر به‌عنوان خبرنگار و نماینده مجلس نیست، بلکه میان دو حوزه‌ای است که مردم مخاطبان اصلی آن هستند و حذف اعتماد از این میان جبران‌شدنی نخواهد بود.

به‌عنوان یک روزنامه‌نگار، ضرب‌وشتم یک خبرنگار به وسیله نماینده مجلس چه بار مفهومی‌ای برایتان دارد؟

پیش از هر چیز باید توجه کنیم وظیفه خبرنگار، پرسشگری در چارچوب قانون مطبوعات، گفت‌وگو، حتی دامن‌زدن به گفت‌وگو برای مباحثه و حتی در مواردی، مجادله است. خبرنگار موظف است پرسشگر باشد اما ضرب‌وشتم او به جای ادامه گفت‌وگو، یک غفلت تاریخی، سرزنش فیزیکی افکار عمومی، شماتت و تنبیه کسانی است که این نماینده را انتخاب کرده‌اند. آیا می‌توان از رفتار این نماینده این‌طور برداشت کرد که «وقتی زبان از گفتن باز می‌ماند، کتک آغاز می‌شود؟» نه!

بعید می‌دانم افرادی که به این نماینده یا به طور کلی به نمایندگان مجلس رأی داده‌اند، چنین استدلالی را بپذیرند، پس بر این اعتقادم این رفتار با روزنامه‌نگار، تنزل‌دادن نهاد معتبری مثل خود مجلس است. نکته غم‌انگیز اینجاست که رخداد این‌دست ماجراها، لطمه‌زدن به اعتماد عمومی نسبت به مجلس و رسانه‌هاست. تداوم این نوع رفتارها، که روزنامه‌نگار را تبدیل به آسیب‌پذیرترین قشر جامعه کرده، خواسته و ناخواسته موجب می‌شود جامعه را به سوی رسانه‌های غیرقانونی یا برون‌مرزی پرتاب کنیم.

یعنی فراتر از آنچه بین این نماینده و خبرنگار اتفاق افتاده، شما معتقدید ابعاد قضیه را می‌توان به حوزه رسانه و میزان تأثیر گذاري آن در جامعه هم گسترش داد؟

طبعا، چراکه ما با این کارها، مخاطب را فراری می‌دهیم؛ به او می‌گوییم رسانه‌ها را نخوان، خبرهایشان را نشنو و آنها را نبین، چراکه اگر ما قرار بود حرفِ شمای مخاطب را در این رسانه‌ها می‌زدیم، مضروب می‌شدیم! این لطمه جدی‌ای به اعتماد عمومی مردم به رسانه‌ها و در قدم بعدی به امنیت ملی ما می‌زند، چراکه عملا به مخاطب این حق را می‌دهیم که برای دریافت اطلاعات و خبر به سراغ رسانه‌های غیررسمی برود.

البته بعد از این اتفاق، فرار به جلویی هم از سوی هواداران این نماینده صورت گرفت.

چرا از این زاویه نگاه نکنیم؛ من فکر می‌کنم حتی اگر آن نماینده محترم مجلس در قبال پرسش‌های ناخوشایندی قرار گرفت، می‌توانست گفت‌وگو را ترک کند، اما برخورد فیزیکی با خبرنگار، خیلی غم‌انگیز است. همه می‌دانیم پرسش خبرنگار، پرسش شخصی و فردی نیست، بلکه مطالبه و سؤال مخاطبان آن رسانه است که در چارچوب قانون مطرح می‌شود، پس پاسخ چنین پرسشی نباید سرزنش افکار عمومی باشد. حتی اگر فرض محال بگیریم که سؤال‌ها، سؤال‌هایی جسورانه بوده باشند، چنین پاسخی برایشان، از نظر من شبیه یک کابوس است. بیایید فرض کنیم خبرنگار اشتباه کرده (یک فرض محال) و پرسش‌های معقولی طرح نکرده (که این‌طور نبوده است) اما آخر، کسی که ٨٠ ‌میلیون نفر را نمایندگی می‌کند باید با چنین روشی برخورد کند؟

اگر قضیه برعکس بود، اگر (به فرض محال) خبرنگاری، نماینده مجلس را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌داد، تکلیف چه بود؟ به‌جرئت بگویم درجا حبس و بازداشت خبرنگار! وقتی که خبرنگار ما درباره پاره‌ای از بیمارستان‌ها و رفتار برخی از پزشکان، پرسشگر می‌شود، از سوی برخی از اعضای همان جامعه، سرزنش می‌شود، اینجا هم مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرد، خب چه کند؟ مطالبات مخاطبانش را ندیده بگیرد؟ سانسورشان کند؟ وقتی که ما به‌عنوان رسانه، خواندنی نباشیم، وقتی که جای روزنامه‌ها روی آسفالت خیابان‌ها یا آویزان از بند رخت‌ها شود، مخاطب به آن‌طرف نگاه خواهد کرد.

تقابل‌های سیاسی چطور؟ آیا می‌توان تقابل سیاسی خبرنگار و نماینده را در این موضوع دخیل دانست؟

اصلا سیاسی نگاه نکنیم! حتی فرض کنید خبرنگار غفلت کرده و در پیچ راهرو که نباید جلو نماینده مجلس را می‌گرفته، گرفته و از او سؤالی پرسیده، کتک‌زدن چرا؟ مگر همین نمایندگان نیستند که حدود و ثغور قانون مطبوعات و فعالیت حرفه‌ای خبرنگار را تعریف می‌کنند؟

شما هم دراین‌میان، فقدان یک نهاد صنفی در حوزه رسانه‌ها را احساس کردید؟ اگر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هنوز وجود داشت باز هم شاهد چنین رفتارهایی بودیم؟

تردیدی نیست كه باید تشکلی باشد تا از حقوق مطبوعات و روزنامه‌نگاران دفاع کند اما از نظر من، ابتدا باید روزنامه‌نگار و رسانه وجود داشته باشند تا بعد بتوان امیدوار به چنین نهادی بود. در شرایطی که یکی از مؤلفه‌های توسعه، کثرت و تنوع رسانه‌هاست، محدودکردن آن یعنی پشت‌پازدن به اصل قضیه، یعنی جایگاه خود رسانه. چرا این‌همه دیش و ماهواره باید بالای پشت‌بام‌ها باشد؟ چون رسانه‌ها پاسخ‌گو نیستند. بنیان‌های رسانه در کشور دارد از بین می‌رود، وقتی که نماینده و خبرنگار قابل اعتماد نباشند، مخاطب رسانه باید این اعتماد را کجا جست‌وجو کند؟ نماینده‌ای که ذاتا باید مدافع رسانه باشد، اگر چنین رفتاری از خود نشان دهد، از رسانه چه باقی می‌ماند؟

چنین خشونتی در طول تاریخ مطبوعات سابقه داشته است؟

در همه ادوار تاریخ مطبوعات ایران، شاهد چنین خشونت‌هایی علیه رسانه و خبرنگار بوده‌ایم؛ منتها آستانه این خشونت‌ها بالا و پایین رفته است، آن هم بسته به شرایط و موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم، ولی سرزنش رسانه‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند، فراری‌دادن مخاطب به سمت رسانه‌هایی است که مدافع منافع ملی ما نیستند. این‌طور است که مسئولان ما در برابر هر خبر، مجبور به رفتاری واکنشی هستند به جای کنش‌مندی. وقتی خبرنگار از دانستن محروم می‌شود، اطلاع‌رسانی در جامعه ما شکلی دست‌ِدومی و تأخیری به خود می‌گیرد و دیگر برای مخاطبان آن رسانه، کارکردی ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاری نکردند و با بخشش این نماینده ی خاطی به شعور هشتاد میلیون ایرانی توهین کردن

    • مشتی ممدلی

      تو ایران اینجور اتفاقات اصلا تعجب آور نیست

    • بدون نام

      آقای قاضی پور یک روز به خاطر طنز فتیله ها زمین و زمان را به هم زد یک روز کوردهای ساکن ارومیه را بخاطر جمع کردن رای مهاجر میخونه یک روز رفتن خانمها را به مجلس به تمسخر میگیره و و و ...... حالا خبرنگار مملکت را سر هیچ و پوچ کتک زده . من نمیدونم چطور همچین آدمهایی در سیستم جا دارند و کسی مجدانه پاسخ نمیده .

    • بدون نام

      انقد به این نمایندگان رو دادن که ...اون نماینده مجلس و باید دم در مجلس انقد کتک بزنی که درس عبرتی بشه به بقیه نمایندگان و بقیه...

    • محمد نصیری

      بله .اینجا همون نقطه ای که وقتی نماینده ای با رای مردم میره تومجلس صندلی میگیره ویادش میره اساسا از کجا اومده ووظیفه ش در قبال مردم چیه .این نماینده باید ازمجلس اخراج وبه شغل مسافرکشی روی بیاره

    • بدون نام

      این قاضی پور مگر کیه که هر کاری دلش میخاد میکنه باید مجلس از مجلس اخراج کنه بیچاره خبرنگار .....

    • بدون نام

      هموطنای عزیز ترک خواهشا دفعه دیگه ...

    • بی نام

      وقتی ارزشش یک نماینده رااینقدربی خودبالامیبرن بهترازاین هم نمیشه امکانات قابل توجه مالی خونه وحقوق ومزایای آن راکه نپرس اگه بهش روبیشترمیدادن زن وبچه خبرنکارراهم میزد

    • بی نام

      وقتی بیش ازحدبه یک نفرروبدن بهترازاین نمیشه چراچون کشورهرکی هرکیه واین نماینده وامثال اینهایادگرفتن مطمئنا اینجااگه جلوشونگیرن توسط دیگران تکرارخواهدشد

    • ناجی

      هنوزم آدم بیسوادتواین مجلس هستش خداصبربه مردم منطقه ای که به اون رای دادن بده

    • بدون نام

      من دیگه خسته شدم از این کارای این.همش ظلما

    • mammad

      لابدفیش نجومی این آقاکمترازبقیه بسته شده که بایه خبرنگاربی آذاراینجوری رفتارمیکنه!!!

    • بدون نام

      جای تاسفه که اینجور افراد میان تو مجلس . واقعا مردم به اینا رای دادن ؟ ..............

    • بدون نام

      قاضی پور کار خوبی کرده ............
      .

    • بدون نام

      جای خبرنگاره بودم همچین میزدمش که تو مجلس...........

    • بدون نام

      خنده دارترین جوک اینه که قاضی پور بگه ازادی بیان وجود داره.خخخ

    • سلیمان سلیمان زاده

      اولاهردوطرف مقصرا خبرنگار هم ازیه جای پرش کرده بودن جلوقاضی پوربه اذریهاتوهین کنه وداشت میکردبعضی جاهابایدجواب نادان رابانادانی داد

    • kia 1371

      از ماست ک بر ماست

    • بدون نام

      خوب کاری کرده ایشون بیخود کرده سوالهای بی ربط پرسیده. ماهمه جانفدای قاضی پور یم. زنده باد قاضی پور مرد عمل

    • بی نام

      ................. این قاضی پور همونموقع که مخالف ورود نماینده خانم به مجلس بود و حرفای توهین آمیز میزد، باید مینداختنش بیرون.............

    • بدون نام

      از مجلس بیرون بندارن ...

    • اصلانیان

      ما در تموم مجالس اروپایی مشابه این اتفاق رو داشتیم.
      پس زود قضاوت نکنیم...زودتر از قاضی رای صادر نکنیم..
      .
      تا جایی که من خبر دارم بیشترین طرف دار نمایندگی قاضی پور در بین نمایندگان دارند و مردمش پشتش وایستادند..مشت قاضی پور مشت بخشی از ایران است.....خبرنگار برای مردم باشد کنم نمی خورد،،،

    • صمد از تبریز

      ایا شما که چنین تحلیل می کنید به خبرنگار حق می دهید که به نماینده و کسانی که به او رای داده اند توهین کند ایا به خبرنگاران یاد داده اید که توهین نکنند و یا ایا خود شما حاضرید یک خبرنگار به شما توهین بکند و شما نیز تماشایش کنید پس اگر دین ندارید لااقل ازاده مرد باشید و دفاعیات اقای قاضی پور در صحن مجلس و اتفاقا از حقوق خبرنگاران را نیز منعکس فرمائید تحلیل شما فرار به جلو است و به جای توبیخ همکار خود که با توهین به نماینده مجلس باعث بی حرمتی به خبرنگاران و مجلس شده است دارید مظلوم نمایی می کنید

    • بدون نام

      کسایی که کارقاضی پور روتاییدمیکنن فقط سطح فهم وشعورخودشون رومیرسونن ادم باحرف زدن معلوم میشه که نادانه یاعاقل............

    • بدون نام

      این واقعا ابروی ترکها برده

    • پیر مرد پرسپولیسی

      تمامی جنگها به واسطه شکست عقل ومنطق است ،وزبان زور به میان می اید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج