اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۸۵۹۱۹
۵ نظر
۵۱۰۸
۵ نظر
۵۱۰۸
پ

از شباهت های ایران و شوروی

چند روز پیش يكي از نمايندگان سابق مجلس در سخنرانی خود درباره اقتصاد به نكته جالبي اشاره كرده و گفته است كه« آیا این خنده دار نیست که ما می‌توانیم جت بسازیم، می‌توانیم ماهواره به فضا پرتاب کنیم؟ اما هنوز خودروهای قدیمی تولید می‌کنیم؟

روزنامه شهروند: چند روز پیش يكي از نمايندگان سابق مجلس در سخنرانی خود درباره اقتصاد به نكته جالبي اشاره كرده و گفته است كه« آیا این خنده دار نیست که ما می‌توانیم جت بسازیم، می‌توانیم ماهواره به فضا پرتاب کنیم؟ اما هنوز خودروهای قدیمی تولید می‌کنیم؟ آیا وقت آن نرسیده که دانشگاه‌های ما که به قسمت نظامی ما کمک می‌کنند به بخش صنعت هم کمک کنند. ما به یک مدیریت یکپارچه برای بهبود اوضاع نیازمندیم.»

از آن‌جا كه اين نماينده محترم كمابيش خود را آشنا به اقتصاد مي‌داند، بايد گفت كه این وضع اصلاً هم خنده‌دار نيست! اتفاقاً همان كسي كه براي مثال مدير ساخت جت مورد نظر شماست، سال‌هاي طولاني مدير بزرگ‌ترين شركت خودروسازي هم بوده است. اتفاقاً وي به نوعي متخصص اصلي صنعت موشكي و ماهواره‌اي هم محسوب شده است. پس چرا چنين وضعيتي را خنده‌دار بدانيم؟

اول از همه بايد متذكر شد كه گمان نكنيم فن‌آوری جت‌هايي كه مي‌سازيم صد در صد درون‌زاست يا كيفيت آن خيلي بهتر از خودروهايمان است. همين هواپيماهاي ساخته شده بود كه سقوط كردند و از گردونه پروازهاي كشور خارج شدند. بنابراين گمان نشود كه كيفيت آن خيلي بيشتر از صنعت خودروسازي است. ولي مسأله دوم مهم‌تر است. آن نكته‌اي كه به نظر اين آقاي نماينده سابق و اصولگرا خنده‌آور است، مسبوق به سابقه است. اتحاد جماهير شوروي هم زرادخانه اتمي و موشكي داشت که لرزه بر اندام آمريكا و غرب مي‌انداخت. از انواع موشك‌هاي اتمي قاره‌پيما مثل اس.اس,٢٠ گرفته تا انواع موشك‌هاي ضد هوايي و هواپيماهاي پيشرفته و تانك‌هاي قدرتمند و ضد موشک و... در اتحاد جماهير شوروي توليد مي‌شد، که همه آنها در نوع خود حیرت‌انگیز و جالب بود؛ ولي از توليد يك پاك‌كن درست و حسابی عاجز بودند كه دفتر مشق كودكانشان را درست پاك كند و سياه ننمايد. اين را گورباچف رهبر اتحاد جماهير شوروي در تلويزيون به صورت آزمون عيني نشان داد.

چرا راه دور برويم، همين الآن روسيه پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي دفاع هوايي را توليد مي‌كند. هواپيماهايش در اوج كيفيت هستند، ولي توان تولید يك خودروي هم‌سطح با بنز و تويوتا و حتي هيوندايي كره را ندارد؟ سهل است که افراد آشنا با صنعت خودرو معتقدند که کیفیت خودروهای آنها از خودروهای ایران به مراتب پایین‌تر است. اگر وضعيت ايران خنده‌دار است، در حالي كه تفاوت چنداني ميان كيفيت جت و خودروي ایران وجود ندارد، وضعيت روسيه کنونی را چگونه بايد توصيف كرد؟

اين وضعيت علل گوناگوني دارد، ولي به دو علت مهم و مرتبط با هم در شكل‌گيري اين وضع اشاره مي‌شود. صنعت نظامي در شوروي سابق يك صنعت گلخانه‌اي و جدا از ساير حوزه‌هاي فن‌آوري و دانش و اقتصاد بود. سرمايه‌هاي كلاني صرف آن مي‌شد، در حالي كه توان توليدي كشور متناسب با صرف آن سرمايه‌ها نبود. احتمالاً يكي از علل (تأكيد مي‌شود فقط يكي از علل) ناکامی شوروي سابق بلعيده شدن ظرفيت‌هاي مالي و پولي اين كشور از طرف فن‌آوري نظامي آن بود. اين فن‌آوري وارد رقابت با ساير حوزه‌ها نمي‌شد. هميشه سوگلي صنعت كشور بود، و هرچه به آن تزريق مي‌شد را مي‌بلعيد. در نهايت فاصله عظيمي ميان اين صنعت و ساير حوزه‌هاي اقتصادي كشور بوجود آمد، و پيشرفت آن به قيمت توسعه‌نيافتگي ساير حوزه‌ها تمام شد.

نكته دوم نيز بي‌ارتباط با علت فوق نيست. فقدان رقابت و نبودن نظام بازار موجب شد كه يك بخش از اقتصاد پيشرفته شود و بخش‌هاي ديگر توسعه مناسبي پيدا نكنند. بده‌بستان فن‌آوري و اقتصادي ميان اين صنعت و ساير حوزه‌ها نبود.

در حالي كه در ايالات متحده چنين چيزي وجود ندارد. هر نوآوري كه در حوزه‌هاي ديگر بوجود مي‌آيد، به سرعت به بخش صنايع نظامي سرريز مي‌كند و از آن مهم‌تر تمامي نوآوري‌هاي اين حوزه به سرعت وارد بازار و توليد و مصرف مردم مي‌شوند. ناسا يكي از مهم‌ترين مراكز ارايه نوآوري‌هاي فن‌آوري است كه دست‌آوردهای آن به اقتصاد و صنعت و كشاورزي آمريكا تزريق مي‌شود. اينترنت از بخش نظامی آمریکا وارد اقتصاد شد. درواقع نوعي پيوستگي اقتصادي در قالب نظام بازار و عرضه و تقاضا و آزادي گردش اطلاعات و اختراعات در آن‌جا هست كه اجازه مي‌دهد بخش عمده دستاوردهاي نظامي به ساير حوزه‌ها منتقل شود. اگر مي‌خواهيم در ايران دچار اين وضع نباشيم، بايد به هر دو علت فوق توجه كنيم و آنها را برطرف نماييم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایشان. درست. می فرماید

    • بدون نام

      اولین شباهتی که ندارند ... ایران خداپرست شوروی ه بی دین

    • بدون نام

      گل گفت

    • بدون نام

      کی گفته شوروی بی دین هست. شما درست میگی هر چی دین هست از سر و کله ما بالا میره

    • بدون نام

      در دنيا اقتصاد قدرتمند،منشأ قدرت کشورهاست!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج