۳۸۷۹۳۴
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

نظر ۲ نماینده درباره نامه عذرخواهی مرتضوی

دو نماینده مجلس نسبت به نامه عذرخواهی سعید مرتضوی در مورد حوادث کهریزک واکنش نشان دادند.

خبرگزاری ایرنا: دو نماینده مجلس نسبت به نامه عذرخواهی سعید مرتضوی در مورد حوادث کهریزک واکنش نشان دادند.

علیرضا رحیمی با اشاره به انتشار نامه عذرخواهی سعید مرتضوی درمورد حوادث کهریزک که منجر به شهادت سه‌نفر از بازداشت‌شدگان حوادث سال ۸۸ شد، اعلام کرد: مهم این است که انگیزه‌های درونی و بیرونی آقای مرتضوی روشن شود و بهتر بود بجای این‌که خطاب به دادگاه نامه‌نگاری کنند، به‌طور مستقیم خطاب به خانواده‌های جان‌باختگان صحبت می‌کردند، چرا که این عزیزان در این‌باره متضرر شده‌اند.

او ادامه داد: به هرحال، خانواده‌های جانباختگان در این باره متضرر شده‌اند و کسانی که حقوق‌شان تضییع علاوه بر این خانواده‌های محترم، خیل عظیمی از افرادی است که به لحاظ روحی و روانی جریحه‌دار شدند و به‌طور کلی بخش قابل‌توجهی از انشقاقی که در فضای سیاسی کشور اتفاق افتاد، به همین دلایل بود که آقای مرتضوی امروز در این نامه به آن اشاره کرده و نسبت به بروز این مسائل عذرخواهی کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار نامه عذرخواهی مرتضوی در حل مشکلاتی که در این مدت ۷ ساله بلاتکلیف باقی‌مانده، تاثیرگذار خواهد بود یا خیر گفت: متاسفانه همچنان جای خالی یک برنامه جامع برای ترمیم خسارت‌های ناشی از حوادث سال ۸۸ احساس می‌شود، به‌ویژه برای افراد و خانواده‌هایی که این حوادث دچار آلام روحی و روانی شدیدی شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم خاطرنشان کرد: ترمیم خلاء سیاسی در کشور که به‌دلیل انشقاق و افتراق ناشی از از حوادث سال ۸۸ در جامعه ایجاد شد، نیاز به یک برنامه مشخص دارد که این عذرخواهی نیز بخشی از همین برنامه نانوشته است، اما از آن‌جا که روشنگری لازم در جامعه اتفاق نیفتاده و انگیزه‌های مرتضوی از نگارش این نامه نیز به افکار عمومی اعلام نشده، اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

عضو فراکسیون امید در مجلس همچنی در پاسخ به سوال دیگری درباره انگیزه مرتضوی از استفاده از عنوان «شهید» برای جانباختگان حوادث سال ۸۸، یادآور شد: به هر حال، تا زمانی که مرتضوی انگیزه‌های خود را مشخص‌تر بیان نکند، نمی‌توان اظهارنظر جدی کرد. درواقع مرتضوی باید با روشن‌گری بیشتری با افکار عمومی روبرو شود و خطاب به خانواده‌های داغ‌دیده صریح‌تر اظهارنظر کند که از چه زمانی متوجه اشتباه‌ها شده‌اند و فهمیده‌اند که این قربانیان «شهید» هستند.

رحیمی اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که باید روشن شود آیا اعتقاد قلبی مرتضوی این است که جانباختگان حوادث سال ۸۸ «شهید» هستند یا صرفاً برای فرار از بازخواست و ثبت سند و مدرکی در پرونده و دادگاه، به این مسئله اشاره کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که باتوجه به پذیرش شهادت جانباختگان حوادث سال ۸۸ ازسوی مرتضوی و قبول مسئولیت آن در این نامه، حکم او چه خواهد بود، گفت: تصمیم‌گیری دادگاه در این باره حائز اهمیت است و همچنین مهم است مشخص شود که مرتضوی با چه انگیزه و در چه فضا و شرایطی مبادرت به نگارش چنین نامه‌ای کرده‌ است.

او گفت: درصورتی که مرتضوی زودتر به این نتیجه رسیده بود که جانباختگان حوادث سال ۸۸ «شهید» هستند، امکان این‌که این مسئله به‌عنوان سندی در دفاعیات‌شان مورد استفاده قرار گیرد، وجود داشت اما اگر به دفاعیات گذشته او نگاه کنید، حتی یک نشانه کوچک از عذرخواهی، پشیمانی، پذیرش مسئولیت و این‌که نگاهش به قربانیان، به‌عنوان مظلوم باشد، نیست.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: آن‌چه مسلم است، نامه مرتضوی منجر به تحیر و ابهام بیش از پیش افکار عمومی شد.

رحیمی در پایان تصریح کرد: این نامه بجای رفع ابهام، موجب شد بسیاری از مردم در این تناقض، متحیر بمانند که چطور درحالی که بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای با همین اتهام‌ها محکوم شدند و همچنان نیز در حال سپری کردن محکومیت هستند، یک مقام قضایی بلندپایه وقت، قصد دارد با پوزش از آن از محکومیت تبرعه شود؟!

صدور حکم عادلانه درباره مرتضوی اراده سیاسی می‌خواهد

همچنین مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این رابطه و درمورد حوادث کهریزک که منجر به شهادت سه‌نفر از بازداشت‌شدگان حوادث سال ۸۸ شد، اعلام کرد: به‌لحاظ حقوقی هنگامی که یک متهم جرمی را بپذیرد، درواقع به‌نوعی برای پاسخگویی و جبران خسارت‌های مادی و معنوی اعلام آمادگی کرده است.

او گفت: درصورتی که این جبران خسارت، سیاسی باشد باید عذرخواهی کند و درصورتی که درپی فعل خطایی که از این فرد سر زده، شاکی یا شاکیان دچار لطمه‌های مادی شده باشند، متهم باید نسبت به جبران این خسارت‌های مادی اقدام کند.

نماینده حقوقدان مردم شیراز در مجلس دهم خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص این نامه که مربوط به حوادثی است که حدود ۷ سال از وقوع آن می‌گذرد، این است که هیچ جرمی مشمول گذر زمان نمی‌شود و هر زمان جرمی به‌واسطه اقرار، شهادت شهود یا عوامل دیگر به اثبات برسد، بلافاصله قابل پیگرد قانونی است و دادگاه صالحه می‌تواند همین مسئله را مستند حکم خود قرار دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم یادآور شد: با این حال، مهم این است که تا چه میزان اراده برخورد قاطع و انجام وظیفه در قبال این جرائم نزد دادگاه وجود دارد.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که باتوجه به صدور احکام سنگین حبس و حصر برای برخی از اصلاح‌طلبان به دلیل مدعیاتی که امروز توسط مرتضوی مورد پذیرش قرار گرفته، آیا امکان جبران خسارت وجود خواهد داشت، یادآور شد: به هر حال، امکان حقوقی پیگرد قانونی این مسئله وجود دارد و هر زمان که جرمی به اثبات برسد، بلافاصله قابل پیگرد است و اثراتش به گذشته نیز رسوخ خواهد یافت.

رضایی تصریح کرد: با این حال، از آن‌جا که جنبه سیاسی این پرونده بر جنبه حقوقی آن می‌چربد، باید منتظر بمانیم و ببینیم که اراده سیاسی و حاکمیتی تا چه میزان بر رسیدگی این پرونده قرار گرفته تا حکمی عادلانه صادر شود، چرا که صدور حکم عادلانه درباره مرتضوی نیاز به اراده سیاسی و حاکمیتی دارد.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره انگیزه‌های سیاسی مرتضوی از انتشار این پوزش‌نامه خاطرنشان کرد: از آن‌جا که آقای مرتضوی در قید حیات است، باید خودش روشن‌تر انگیزه‌های خود را بیان کند که تفسیر و تعبیر دیگران نباشد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس دهم یادآور شد: به نظر می‌رسد، مرتضوی احساس می‌کند پشتوانه‌ای که تا پیش از این از او حمایت می‌کرد، تضعیف شده و امکان دارد به این دلیل اقدام به نگارش این نامه کرده است، با این حال، بهتر آن است که خود او انگیزه‌اش از نگارش نامه را بیان کند و ابهام‌هایی که در افکار عمومی به‌وجود آمده را برطرف کند.

او در پاسخ به سوال دیگری در این باره که فارغ از نگرش مرتضوی، آیا فضای سیاسی کشور به آن میزان تغییر کرده که شاهد تغییر نگرش به آسیب‌دیدگان و محکومان حوادث سال ۸۸ باشیم، گفت: هنوز آثار این تغییر را نمی‌بینیم و کسانی که مدعیاتی داشتند همچنان بر مشی و نگرش قبلی خود استوار هستند و این نامه را نمی‌توان به‌تنهایی دال بر چرخش کامل بدانیم.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم اضافه کرد: با این حال به لحاظ افکار عمومی، نگاه جامعه به این جهت حرکت می‌کند که تغییری رخ دهد و از آن‌جا که عقلانیت بر حاکمیت و نظام حاکم است، می‌تواند با توجه به افکار عمومی و گذشت زمان، از این موقعیت استفاده کند و پاسخی شایسته به خواست اذهان عمومی بدهد.

رضایی تصریح کرد: صلاح حاکمیت و مملکت نیز بر این استوار است که پس از گذشت چندین سال از حوادث سال ۸۸ تغییری ایجاد شود و باتوجه به انتظارهایی که مردم دارند، شایسته است این تغییرات صورت گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نظر مرم مهم تر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج