۳۸۸۷۶۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

۷ اثر تاریخی قزوین ثبت ملی شد

۳ اثر تاریخی قنات امیرآباد نو، یخچال تاریخی جنت آباد و مسجد تاریخی طزرک در حوزه آثار تاریخی غیرمنقول و ۴ محدوده گلزار شهدا در حوزه آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی استان قزوین به ثبت رسیدند.

خبرگزاری میزان: ۳ اثر تاریخی قنات امیرآباد نو، یخچال تاریخی جنت آباد و مسجد تاریخی طزرک در حوزه آثار تاریخی غیرمنقول و ۴ محدوده گلزار شهدا در حوزه آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی استان قزوین به ثبت رسیدند.
محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در جلسه شورای ثبت حریم آثار ملی غیر منقول، ثبت 3 اثر تاریخی قنات امیر آباد نو در جنوب‌غربی شهرستان بوئین‌زهرا، یخچال تاریخی جنت‌آباد در جنوب‌غربی شهرستان قزوین، مسجد تاریخی طزرک واقع در شهرستان بوئین‌زهرا و 4 محدوده گلزار شهدا در شهرستان‌های آبیک و الوند و روستاهای رزجرد و آرشت مورد بررسی و تائید نهایی قرار گرفت و با ثبت این آثار تعداد آثار تاریخی ثبت شده قزوین در فهرست میراث ملی کشور به 1318 اثر افزایش یافت.

حضرتی با بیان این که یخچال تاریخی جنت آباد تنها نمونه معماری بومی یخچالها در منطقه است، اظهار داشت: یخچال تاریخی جنت آباد از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار در جنوب غربی شهرستان قزوین و در مجاورت روستای جنت‌آباد واقع‌شده که یکی از تنها نمونه‌های معماری بومی یخچال‌ها در منطقه است که دارای پلان مدور و گنبدی شکل بوده که در سال‌های گذشته گنبد آن فرو ریخته و حدود ۳ متر از ارتفاع فضای یخدان در دل زمین واقع شده و همین امر موجب نگهداری و ماندگاری یخ در زمان طولانی می‌شده است.

وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های قنات تاریخی امیر آباد نو افزود: این قنات از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در جنوب‌غربی شهرستان بوئین‌زهرا و در مجاورت محوطه‌های باستانی نظیر سگزآباد و بلبل‌تپه واقع شده است. مادر چاه این قنات در مجاورت رودخانه حاجی عرب آب را به زمین‌های کشاورزی مجاور هدایت می‌کند و مظهر این قنات هم اکنون درون بافت روستا واقع شده، طول این قنات ۸ کیلومتر و دارای ۱۲۸ حلقه چاه است که عمق آنها بین ۹۰ سانتی متر تا سه متر متغیر است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین مسجد تاریخی طزرک را از دیگر آثار ثبت شده در فهرست ملی آثار غیر منقول عنوان کرد و ابراز داشت: مسجد تاریخی طزرک درشهرستان بوئین‌زهرا واقع شده و به لحاظ معماری از آثار منحصر به فرد این منطقه به شمار می‌آید. این مسجد دارای الگوی شبستانی و ۹ گنبد با پلان مربع است که در مجاورت آب‌انبار ، امامزاده و محوطه تاریخی طزرک واقع شده و از آثار برجسته دوره قاجار محسوب می‌شود.

این مقام مسئول همچنین از ثبت ۴ محدوده گلزار شهدای استان خبر داد و افزود: پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور برای ثبت محدوده‌های گلزار شهدا، پرونده‌های ثبتی ۴ محدوده گلزار شهدا در شهرستان‌های آبیک، الوند، روستاهای رزجرد و آرشت توسط این اداره کل و بنیاد شهید استان تهیه و پس از بررسی در شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت این آثار در حوزه آثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد تایید واقع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پایان یادآور شد: تا پایان سال ۹۴ در استان قزوین تعداد ۱۳۱۱ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با ثبت این هفت اثر غیر منقول تعداد آثار ثبتی استان به ۱۳۱۸ اثر افزایش یافت که امیدواریم با تداوم این روند بتوانیم گامهای موثری در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ارزشمند استان برداریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج