۳۷۹۴۹۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

۱۳۵۰ میراث ناملموس ملی شده‌اند

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی خبر داد: با ثبت ۲۳ اثر ناملموس خراسان و فارس، تعداد آثار میراث ناملموس به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی به ۱۳۵۰ اثر رسید.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی خبر داد: با ثبت ۲۳ اثر ناملموس خراسان و فارس، تعداد آثار میراث ناملموس به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی به ۱۳۵۰ اثر رسید.

فرهاد نظری با اشاره به ثبت ۲۳ اثر ناملموس در قالب رسوم، بازنمایی‌ها، تجلیات، دانش‌ها، مهارت‌ها، ابزارها، اشیاء، دست‌ساخته‌های استان‌های خراسان و فارس در فهرست آثار ملی ناملموس گفت: با ثبت این آثار آمار آثار ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی به ۱۳۵۰ رسید.

وی میراث ناملموس را رویه‌ها (عُرف‌ها)، نمادها، دانش‌ها، مهارت‌ها، ابزارها، اشیا، آثار هنری و مکان‌های مرتبط با آنها دانست و با تاکید بر نقش مهم میراث ناملموس در گفت‌‏و‏گوی‌ بین ‌فرهنگ‌های مختلف که باعث ایجاد احترام متقابل به تنوع فرهنگی و شیوه‌های گوناگون زندگی می‏‌شود، افزود: میراث فرهنگی ناملموس، فرصتی برای عرضه و ارائه فرهنگ، سبک زندگیِ اصیل کشورهای مختلف دنیا در عرصه بین‏‌الملل؛ و موجب مقاومت فرهنگی در برابر یکسان‏‌سازی فرهنگیِ کشورهای قدرتمند جهان می‌شود.

او درباره‌ی چگونگی بررسی پرونده‌های واصله گفت: پرونده‌های ارسالی در کمیته میراث فرهنگی ناملموس که با حضور و عضویت نمایندگانی از معاونت‌های صنایع دستی. پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس مرکز منطقه‌ای مطالعات میراث ناملموس، رئیس گروه میراث ناملموس و صاحب نظران مرتبط مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و با تصویب نظر اکثریت آرا در فهرست آثار ملی قرار می‌گیرد.

این مسئول در ادامه به فعالیت «کارگروه میراث ناملموس‌» علاوه بر کمیته ثبت میراث ناملموس پرداخت و گفت: این کارگروه بر اساس آیین نامه اجرایی قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو به منظور پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس ( مصوب دولت در سال ۱۳۸۷) در سال ۱۳۹۲ ایجاد شده و شامل نمایندگان ۱۰ دستگاه ، وزارتخانه و فرهنگستان است.

وی آیین­‌های شفاهی، شامل زبان به عنوان محمل میراث فرهنگی ناملموس مانند آوازها، لالایی‌ها، آواهای کار، متل‌ها، شعرخوانی‌ها و هنرهای اجرایی مانند موسیقی، رقص، نمایش سنتی، خیمه‌شب‌بازی، نمایش عروسکی، نقاشی، خوش‌نویسی؛ آیین‌­های اجتماعی، مراسم، مناسک و فستیوال‌ها مانند جشن‌ها، بازی‌ها، مراسم آیینی، اعیاد؛ دانش و کردارهای مربوط به طبیعت و جهان هستی مانند طب سنتی، معماری سنتی، نجوم سنتی، دانش‌ها و مهارت‌های سنتی بهره‌گیری از منابع انرژی و صنعت­‌گری سنتی مانند مهارت‌ها و فنون در حوزه‌های سفال‌گری، کاشی‌کاری، صنایع چوب و نساجی را زمینه‌ی تجلی میراث فرهنگی ناملموس عنوان کرد.

«نظری» با اشاره به اینکه پرونده‌های میراث فرهنگی ناملموس به سه صورت فهرست معرف میراث فرهنگی ناملموس بشری، فهرست میراث فرهنگی ناملموس نیازمند پاسداری فوری و فهرست اقدامات موفق پاسدارانه در یونسکو به ثبت می‌رسند گفت: تا کنون ده میراث ناملموس کشورمان مانند نوروز، موسیقی ردیفی ایرانی، قالی‌بافی استان فارس، آیین‌های پهلوانی، قالیشویی اردهال کاشان، تعزیه، روش سنتی قالی‌بافی در کاشان، موسیقی بخش‌های خراسان، فناوری ساخت لنج در جنوب و نقال(قصه پردازی) ایرانی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج