۴۰۶۲۴۳
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

کشف مقبره‌هایی زیر اهرام مایا

حفاری‌های مستمر در اهرام مایا در چندین منطقه گواتمالا، کشف دو مقبره دست‌نخورده را در پی داشته است که به طور معجزه‌آسایی ۱۳۰۰ سال از دست غارتگران در امان مانده است.

خبرگزاری آنا - نسترن صائبی: حفاری‌های مستمر در اهرام مایا در چندین منطقه گواتمالا، کشف دو مقبره دست‌نخورده را در پی داشته است که به طور معجزه‌آسایی ۱۳۰۰ سال از دست غارتگران در امان مانده است.
این مقبره‌ها که به دوران قبل از فروپاشی تمدن مایاها تعلق دارد، حاوی گنجینه‌ای است که کمک شایانی در کشف علت جنگ داخلی میان خانواده «پادشاهان مار» و یک پادشاهی رقیب خواهد کرد.

گفتنی است که کشف این مقبره‌ها و گنجینه بدون وجود فناوری‌های نوین که به باستان‌شناسان امکان می‌دهند از درون هلی‌کوپتر و با اشعه لیزر زیر زمین را ببینند، میسر نبود. این فناوری‌ها تصاویر بسیار دقیقی از ساختارهای زیر سطح زمین به باستان‌شناسان ارائه می‌دهد که آنها را در درک تمدن مایاها کمک خواهد کرد.

آلن یوهاس، یکی از باستان‌شناسان این سایت، می‌گوید: «با کشف این مقبره‌ها ما دوباره به اول خط رسیده‌ایم. با این کشفیات باید دوباره کتاب‌های تاریخ مایا و پیچیدگی تمدن و فرهنگ مایاها را بازنویسی کنیم. بعد از ۱۰۰ سال تحقیق تازه به اندازه یک درصد از این تمدن می‌دانیم».

هر دوی این مقبره‌ها در ویرانه‌های باستانی «هولمول» یافت شده‌اند که این منطقه یک سایت باستان‌شناسی از تمدن مایاها به شمار می‌رود که قدمت آن به ۶۵۰ تا ۷۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. این ویرانه‌ها در ۵۰۰ کیلومتری شمال شهر گواتمالا قرار دارند.

به گفته باستان‌شناسان، نخستین مقبره یک اتاقک بود که در داخل یکی از هرم‌ها قرار داشت. در این مقبره اسکلت یک فرد میانسال با دندان‌های تزئین شده با سنگ و طلا و همچنین یک استخوان ساق پای عجیب انسان وجود دارد که روی آن نوشته‌هایی حکاکی شده است. باستان‌شناسان می‌گویند این تکه استخوان واقعا کشف بی‌سابقه‌ای است و معماهای بسیاری را ایجاد کرده است.
کشف مقبره‌هایی زیر اهرام مایا
مقبره‌ای که در خرابه‌های هولمول کشف شده است

باستان‌شناسان معتقدند که این استخوان یا متعلق به یکی از اعضای خانواده مرد میانسال است که با آن دفن شده است یا متعلق به یک اسیر جنگی مهم است. با این حال، باید باستان‌شناسان نوشته‌های حکاکی‌شده روی استخوان را رمزگشایی کنند تا به این راز دست یابند.

بررسی‌ دندان‌های اسکلت مرد میانسال نیز نشان می‌دهد که مقبره کشف‌شده متعلق به یکی از افراد عالی‌رتبه آن زمان بوده است. دندان‌های این مرد، با سنگ‌ یشم، پیریت آهن، هماتیت، فیروزه، کوارتز، سنگ مار، سولفور و سنگ شنگرف یا سینابر که همه به شکل رنگی حکاکی ‌شده‌اند، تزئین شده‌اند. این امر نشان می‌دهد که این مرد جزو اعضای سلطنتی مایا بوده است.
کشف مقبره‌هایی زیر اهرام مایا
سنگ یشم حکاکی‌شده یکی از پادشاهان مایا که سر تمساح می‌گذاشته است

به غیر از اینها، در مقبره این مرد میانسال، چندین بشقاب‌ و روی گردن او هم یک گردنبند از جواهرات کشف شده است که باستان‌شناسان معتقدند این گردنبند می‌تواند یک غنیمت جنگی باشد.
کشف مقبره‌هایی زیر اهرام مایا

در تصویر بالا یک کتیبه کنده‌کاری‌شده می‌بینید که پنج حاکم را که در نزدیکی این مقبره کشف شده‌ بودند را به تصویر کشیده است. دانشمندان معتقدند که در آن دوران، مایاها افراد را قبل از این که زندگی‌شان به پایان رسیده باشد، دفن می‌کردند.

به گفته باستان‌شناسان، این مقبره‌ها و محتویات آنها بی‌نظیرند و نخستین نمونه از این نوع هستند. پیشکشی‌هایی که در این مقبره کشف شده‌اند اشیائی از جنس سرامیک، استخوان و صدف‌ هستند که به شکل استادانه‌ای درست و حکاکی شده‌اند.
کشف مقبره‌هایی زیر اهرام مایا
اهرام «هولمول» که به صورت کامپیوتری بازسازی شده‌اند

باستان‌شناسان می‌گویند که این نخستین بار است که از دوران «پادشاهی مار» مصنوعاتی از جنس یشم به دست آمده است. پادشاهی مار، خانواده‌ای سلطنتی است که کمی بعد از سقوط امپراتوری مایا به حکومت رسیدند. آنها از نماد سر مار به عنوان علائم رسمی خود استفاده می‌کردند.

با وجود این که کل این مجموعه تازه‌ کشف‌شده از نظر باستان‌شناسان، کاملا بی‌سابقه و بی‌نظیر است باستان‌شناسان جالب‌ترین مورد در این مجموعه را گردنبند مرد میانسال می‌دانند. زیرا سر یک آدم پرخور روی آن حک شده است که داخل تصویر خدای خورشید قرار دارد و این امر از نظر باستان‌شناسان بسیار غیرمعمول است. زیرا این نمادها اصلا با شهری که این مرد دفن شده است، همخوانی ندارد.

باستان‌شناسان می‌گویند: «این پادشاه یکی از اعضای دوره سلطنت ماری‌ها بوده است که در 160 کیلومتری پایتخت باستانی Dzibanche قرار دارد. این منطقه هم‌اکنون در مکزیک مدرن قرار دارد».

آنها حدس می‌زنند که نفوذ سلسله ماری‌ها بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شده است و این امر می‌تواند بیانگر آن باشد که آنها اصرار داشتند که خود را خیلی دور از دسترس قلمرو پادشاهی قرار دهند.
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
کشف مقبره‌هایی زیر اهرام مایا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج