اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۰۶۵۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان

شرکت خودروسازی GMC وانت جدید خود با نام «سی‌یرا» را معرفی كرد؛ محصولی گرانقیمت که به‌رغم ظاهر فانتزی‌اش، قابلیت حمل هفت تن بار را داراست!

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان

هفت صبح: شرکت خودروسازی GMC وانت جدید خود با نام «سی‌یرا» را معرفی كرد؛ محصولی گرانقیمت که به‌رغم ظاهر فانتزی‌اش، قابلیت حمل هفت تن بار را داراست!

اگر این روزها سری به بازار وانت‌های کشور بزنیم با انبوهی از اخبار عجیب و غریب مواجه خواهیم شد. از یک سو، پیکان وانت، این باربر نام آشنای ایرانی‌ها با همان شکل و شمایل تکراری و دست نخورده خود محبوب‌ترین وانت بازار به شمار می‌آید و از سویی دیگر نسخه وانت پراید نیز توسط شرکت سایپا آماده ورود به بازار بوده و از دیگر سو موج گسترده‌ای از وانت‌های چینی با اسامی ‌و برندهای ناشناخته به بازار کشورمان راه یافته یا پشت دیوارهای گمرکات کشور در انتظار مجوز ورود به کشور‌هستند.

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان

بی‌تردید روزی که مهندسان و طراحان وانت پیکان(با نام رسمی‌ «باردو») و وانت نیسان‌(با نام رسمی‌ «جونیور») نخستین ایده ساخت این خودروهای بارکش را طرح‌ریزی می‌کردند حتی فکرش راهم نمی‌کردند که این محصولات به مدت چند دهه روی لاین‌آپ تولیدی یک خودروساز آن هم در کشوری نفت‌خیز و ثروتمند قرار گیرند!

اما اتفاقات چند دهه گذشته صنعت کشور و به طبع آن مجموعه تصمیم‌گیری‌های نادرست اتخاذ شده در صنعت خودروسازی کشور سبب شد تا در روزگاری که انواع خودروهای سواری و بارکش مجهز به سامانه‌هایی چون GPS، سامانه پارک خودکار و دیگر امکانات ایمنی و رفاهی مدرن هستند، در آغازین روزهای سال ۲۰۱۳ در کشور ما جنجال شماره‌گذاری یا عدم شماره‌گذاری خودرویی متعلق به سه دهه پیش تبدیل به موضوع روز شود!

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان

اما پس از سال‌ها کش‌و‌قوس گویی این بار پلیس عزم خود را جهت توقف شماره‌گذاری پیکان وانت جزم کرده است و آنطور که به نظر می‌رسد انواع لابی‌های علنی و غیرعلنی دیگر توان زنده نگه داشتن این بارکش سالخورده را نداشته و اقدامات سازنده وطنی «پیکان وانت» جهت جایگزینی دو محصول جدید یعنی «پیکاپ ایران‌خودرو دیزل» و «تندر۹۰ پیکاپ» به جای وانت قدیمی، ‌خود‌ گویای این مسئله است که پس از گذشت چندین دهه تولید و عرضه وانت‌های قدیمی ‌و تکراری، گویی زمان تنوع بخشیدن به این سگمنت از خودروهای تجاری سبک در کشورمان نیز فرا رسیده است! اما در آن سوی مرزها اوضاع صنعت وانت‌سازی‌(به طور کلی خودروهای تجاری سبک) کاملا متفاوت است.

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان

رقابت فشرده و نزدیک خودروسازان با یکدیگر و پیشرفت روزافزون این طیف از محصولات سبب شده تا بازار وانت‌ها در بازارهای بین‌المللی از گرما و تنوع بسیار بالایی برخوردار باشد. جدیدترین پرده از تلاش خودروسازان صاحب سبک جهان در این بخش، معرفی و رونمایی وانت جدید «سی‌یرا» (Sierra) توسط شرکت GMC آمریکا است. GMC با این محصول امیدوار است که به سلطنت چندین ساله فورد و تویوتا در کلاس وانت‌های لوکس پایان دهد.

درباره سازنده

شرکت خودروسازی GMC یکی از زیرمجموعه‌هاي شرکت «جنرال موتورز» آمریکا به شمارآمده که نسبت به دیگر زیرمجموعه‌های این شرکت از شهرت کمتری برخوردار بوده و به طور اختصاصی به طراحی و تولید محصولات شاسی‌بلند دو دیفرانسیل می‌پردازد. با آنکه آغاز به کار این خودروساز به سال ۱۹۱۲ بازگشته و یکی از خودروسازان قدیمی ‌ایالات متحده به شمار می‌آید، ولی سیاست‌گذاری خاص این شرکت مبنی بر حضور و فعالیت در سگمنت‌های خاص و محدود، سبب شده تا GMC در خارج از مرزهای ایالات متحده آنچنان که باید و شاید از محبوبیت بالایی برخوردار نباشد‌ اما جالب است بدانید که این برند در سال گذشته پس از «شورولت» دومین زیرمجموعه پرفروش جنرال موتورز در آمریکای شمالی شناخته شد.

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان

این خودروساز علاوه بر طراحی و تولید انواع خودروهای شاسی‌بلند لوکس همچون «یوکان» و «تریان»، در چند سال گذشته نگاه ویژه‌ای به رده وانت‌های بزرگ لوکس یا اصطلاحا «تراک»ها داشته است. نسخه فیس لیفت(بهینه‌سازی شده) «سی‌یرا» مدل ۲۰۱۴ جدیدترین وانت این خودروساز است که GMC به تازگی تصاویر و اطلاعات مربوط به آن را منتشر كرد.


لباسی نو بر تن بارکش 15 ساله

سی‌یرا که برای نخستین بار در سال 1998 معرفی شد، تاکنون در سه نسل و در بیش از 10 نسخه مختلف تولید و به بازار عرضه شده است. با آنکه نسل فعلی این وانت در سال 2007 رونمایی شد اما طراحان GMC با کشیدن دستی بر سر و گوش آن، چهره این وانت را به روزتر و مدرن‌تر ساخته‌اند. این خودرو تجاری سبک با چهره‌ای عضلانی و دارا بودن مشخصه‌هایی چون جلوپنجره حجیم کرومی ‌و گرافیک بسیار زیبای چراغ‌های جلو، چهره‌ای فراتر از یک وانت را تداعی می‌سازد. طول، عرض و ارتفاع این وانت به ترتیب برابر با 5864، 2106 و 2080 میلی‌متر بوده که حاکی از قابلیت بالای این بارکش جهت جابه‌جایی بارهای حجیم و سنگین است. فاصله بین دو محور 3775 میلی‌متری به همراه تایرهای 20 اینچی این وانت را نیز به ارقام فوق اضافه کنید تا مهندسی پیشرفته بدنه سی‌یرا بیش از پیش عیان شود. ضمن اینکه مدیران GMC امیدوارند دقت در مونتاژ و کیفیت بالای متریال به کار رفته در ساخت این خودرو، سی‌یرا را یک سر و گردن بالاتر از رقبای آسیایی خود قرار دهد.

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان

اما آنچه در سی‌یرا بیش از هرچیز دیگر جلب توجه می‌کند، طراحی داخلی مدرن و جاه‌طلبانه آن است که با نیم نگاهی به دکوراتیو داخلی آن احساس روبه‌رویی با یک خودرو شاسی‌بلند لوکس خواهیم داشت تا یک وانت بارکش! نکته تاثیر‌گذار و جالب توجه در طراحی داخلی این وانت، طراحی ادوات و دکمه‌های روی فرمان و پنل مرکزی آن به صورت حجیم و بزرگتر از حد معمول است که دلیل آن راحتی کارکرد با این ادوات و دکمه‌ها با دستکش‌هایی است که راننده یک وانت احتمال دارد در هنگام کار بر دست کند. از دیگر تجهیزات رفاهی و ایمنی فضای داخل کابین سی‌یرا می‌توان به صندلی‌های چرمی‌ مجهز به گرمکن، سامانه کنترل تهویه مطبوع خودکار، سامانه ردیاب ماهواره‌ای با نمایشگر لمسی ۴/۲ اینچی، سیستم صوتی حرفه‌ای با حافظه داخلی ۸۰ گیگابایت و درگاه ورودی‌iPod، نمایشگر دید در شب و سامانه تشخیص خواب‌آلودگی راننده اشاره كرد.

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان


قوای محرکه

مهندسان GMC برای مدل جدید سی‌یرا، طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های کاملا جدید را در نظر گرفته‌اند که هر یک مجهز به آخرین فناوری‌های نوین کاهش آلایندگی هستند. با توجه به سختگیری دولت آمریکا در قبال مسائل زیست محیطی و همچنین افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی در این کشور، مهندسان GMC در طراحی و پردازش پیشرانه‌های به کار رفته در سی‌یرا 2014، دکترین مشخصی را پیش گرفته‌اند که آن چیزی جز «بازدهی بیشتر، مصرف سوخت کمتر» نیست. دو پیشرانه شش سیلندر بنزین‌سوز به حجم 4/3 و 5/3 لیتری به همراه یک پیشرانه 8 سیلندر 6/2 لیتری از جمله جدیدترین پیشرانه‌هایی هستند که در این وانت به کار گرفته خواهند شد.

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان

با آنکه قدرت تولیدی پیشرانه‌های شش سیلندر این وانت به ترتیب ۲۰۰ و ۳۲۰ اسب بخار اعلام شده که برای چنین محصولی ارقام قابل‌توجهی به شمار می‌آیند، اما وقتی بدانیم که پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی این خودرو قدرتی معادل ۴۱۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد، درمی‌یابیم که مهندسان GMC نگاهی فراتر از یک «وانت» به این محصول داشته‌اند. گفتنی آنکه هر سه پیشرانه فوق مجهز به فناوری مدرن EcoTec بوده که به لطف سامانه تزریق مستقیم سوخت و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها، دارای میزان مصرف سوخت قابل توجهی هستند.

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان

همچنین مجموعه سیستم ترمز هیدروبوست به همراه دیسک‌های ۳۵۵x۴۰ میلی‌متری در محور جلو و ۳۶۰x۳۴ میلی‌متری در محور عقب، وظیفه متوقف ساختن این باربر سنگین وزن را بر عهده خواهند داشت. طبق اعلام رسمی‌ شرکت GMC نسخه بهینه‌سازی شده سی‌یرا دارای ظرفیت حمل بار ۱۲۲۵ کیلوگرمی ‌و ظرفیت یدک‌کشی معادل ۵۸۰۰ کیلوگرم را داشته که با این حساب می‌توان سی‌یرا را یکی از توانمندترین وانت‌های بازار در این بخش دانست. شرکت GMC هنوز اطلاعات دقیقی از زمان عرضه و قیمت احتمالی نسخه جدید سی‌یرا را منتشر نساخته، اما پیش‌بینی می‌شود که این محصول با قیمت پایه ۴۰ هزار دلاری‌(بدون تجهیزات سفارشی) و از بهار سال جاری میلادی روانه بازار شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج