۴۱۳۷۵۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

توسعه گردشگری به چه کار می آید؟

ابراهیم بای‌سلامي؛ عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روزنامه شرق نوشت: ميراث و هنر، ارتباطی تنگاتنگ و دیرپا دارند. هدف اصلی گردشگری، سیر در تفاوت‌ها، کشف امتیازها و هویت‌هاست و همه اینها در هنر و ميراث فرهنگي متعالی مردم، متجلی است.

ابراهیم بای‌سلامي؛ عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روزنامه شرق نوشت: ميراث و هنر، ارتباطی تنگاتنگ و دیرپا دارند. هدف اصلی گردشگری، سیر در تفاوت‌ها، کشف امتیازها و هویت‌هاست و همه اینها در هنر و ميراث فرهنگي متعالی مردم، متجلی است.
وجه تمایز فرهنگ، آثار، ابنیه و نمادهای تاریخی و معاصر، با هنر تعریف می‌شود. در فرایند گسترش صنعت گردشگری در جامعه مدرن، حفظ آثار فرهنگي از يك سو و ایجاد جاذبه‌های جدید، تعریف و ترویج و تبدیل آنها به فرصت‌های فرهنگي و تجاری و کسب درآمد، از سوي ديگر اهميت يافته است. در فرايند جهاني‌شدن نيز هنر و ميراث فرهنگي سرآمد امور در ايجاد اشتغال‌زايي، پایداری و رفاه مردم در فرايند میهمانی و میزبانی است. هنر و آثار فرهنگي، ایجاد انگیزه، کشش و دلربایی برخی از مناطق جهان را بیش‌ازپیش کرده است.هنر و ميراث بر حسب سطح و نوع جامعه، متفاوت هستند و ابزار تفکیک، مهندسی ذهن و زبان مردم هستند. تاآنجاکه برخی هنر را تراز و معیار خوب و بد و خدمتگزار اخلاق یا اصل ارزش‌های اخلاقی جوامع، نامیده‌اند. مخاطب اصلی هنر، روح انسان است و هرکس، به فراخور معرفت خویش، در مواجهه با آثار هنری و فرهنگي به تعریف، تفسیر و تأثیر آن می‌پردازد.در واقع، هنر اسانس و روح جامعه است که در ميراث تجسمی و غیرتجسمی آن جریان می‌یابد و یک وجه یا وجوهی از پدیده‌ها را به صورت عالي، ممتاز و متمایز مي‌كند.
تجربیات تلخ و شیرین هنرمند و جامعه، در قالب آثار مادی و معنوی متجلی مي‌شوند و عرصه‌های موسیقی، شعر، ادبیات، معماري، نقاشی، آداب‌ورسوم مردم را درمی‌نوردد و در لباس، کلام، داستان، ابنیه و صنایع دستی ،آثار ساختماني، كارگاه‌ها و پل‌ها هويدا مي‌شود. در حوزه تخصصی و دانش‌محور صنعت گردشگری، رویکرد اقتصادی به تعالی فرهنگ و حفظ ميراث جامعه، ركن اصلي و ضرورتي اساسي است و می‌توان ميراث و هنر را با حفظ و ارتقای آن به نشان‌هاي متعالي، معرف هويت ملي، فرصت تجاری و موجب رفاه مردم‌ تبدیل کرد.هنر بر محور زیبایی‌شناسی و امتیازات خاص رشد می‌کند و نباید آن را فقط در پارادایم و حوزه معرفتی كلاسيك و سنتی تعریف کرد. امکانات گسترده جهان معاصر، به‌ویژه با عنايت به گستره رو به افزایش ارتباطات و فناوری اطلاعات (IT)، فرصت کم‌نظیری را برای رشد استعدادهای مردم فراهم آورده است.

در تعریف و تبیین مؤلفه‌های شش‌گانه صنعت گردشگری، جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی، صنعتی و خدماتی نقشی محوری در تعیین و انتخاب مقصد گردشگری دارند که در واقع پنج مؤلفه دیگر؛ یعنی حمل‌ونقل، اقامت و هتل، پذیرایی و رستوران، بازار خرید و صنایع دستی و خدمات اختصاصی مانند تبلیغات، بازاریابی و تورگردانی، همه در راستاي خدمت و برای ارائه جاذبه‌ها فرهنگي هستند. جاذبه‌هاي گردشگري، یا خود اصالت هنری دارند همانند میراث فرهنگی، تاریخی و صنایع دستی یا رایحه و اسانسی از هنر و تبلیغ آن را برجسته، متفاوت و شایسته انتخاب کرده‌اند. به عنوان مثال، نمایش تصاویر زیبا از یک منظره اکوتوریستی یا ارائه یک تعریف هنرمندانه از خدمات آموزشی، سلامت و ورزشی، هر یک به سهم خود موجبات جذب گردشگران را فراهم می‌كند. حتی آداب‌ورسوم ميهمان‌داری یکی از بزرگ‌ترین هنرهاست كه سابقه درخشاني در تاريخ ايران دارد.
اهميت و احترام به ميراث و کارکرد هنر و تأثیر فعالیت هنری از اول تا پایان سفر، در همه جای صنعت گردشگري به چشم می‌خورد.در واقع، ميراث فرهنگي و هنر، یک زبان بین‌المللی است که هرکس بر اساس تجارب خویش، آن را درک می‌کند و در فراسوی هر پديده هنري، اشاره‌اي لطيف به سرزمین موعود وجود دارد و هنر، آرمان و آرزوي بشر را در بازجویی نیستان اصل خویش، به تصویر می‌کشد. در هنر نوعی نشئه روح‌القدسی پنهان است که زيبايي و جذابيت خاص آن را تبيين مي‌كند و با معیارهای پوزیتیویستی، امکان تعریف آن وجود ندارد. خلق آثار هنری، لایه‌های مختلف یک فرهنگ و معارف و زیبایی‌شناختی يك ملت را نشان می‌دهد؛ همانند لایه‌های ماهیت و هویت انسان که تو درتو و بي‌نهايت است و به‌راحتی تعریف نمي‌شود.هنر و ميراث فاخر جوامع، نشانه ایمان به واقعيت، ترسيم حقيقت، امیدآفرین و الهام‌بخش است. توانایی‌ها و خلاقیت گذشته، اظهار وجود در حال و ترسیم آرزو در آینده را هنر نشان می‌دهد.
با ترسیم مطلوبیت موجود در ميراث و آثار هنري، وجه تمایز تمدن‌ها و فرهنگ‌ها به صورت طولی و تطبیقی با زبانی مشترک، بیان می‌شود و جاذبه‌های متنوع خلق مي‌شود. هنر در بستر گسترش ارتباطات، در فرایند جهان‌وطنی و جهانی‌شدن امور، بر حفظ و ارتقای اصالت و امتیاز هویت متفاوت مردم و گروه‌ها تأكيد مي‌كند و راه را برای سفر و گردشگری در مسیر صلح، دوستی و تعالی جوامع بشری، هموار مي‌كند. به ميزاني كه فرهنگ و هنر در ابعاد زندگي مردم نفوذ كند و در مديريت شهرها و كشورها، به ميراث، آثار هنري و هنرمندان اهميت داده شود؛ در اين فرايند است كه تفاوت‌ها و امتيازها افزايش مي‌يابد و جاذبه‌هاي گردشگري به گونه‌اي فاخر متجلي مي‌شود. شهرهاي آكنده از هنر و ميراث فرهنگي، برترين مقاصد گردشگران خواهند بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج