۴۱۴۴۹
۴ نظر
۵۰۴۲
۴ نظر
۵۰۴۲
پ

سرطان پانکراس، بیماری استیوجابز

سرطان پانکراس موذي است، زيرا عموما زماني تشخيص داده مي‌شود كه خيلي دير شده است، براي همين است كه بايد علائم زودرس آن را شناخت و درصورت بروز مشكل بلافاصله اقدامات تشخيصي لازم را انجام داد.

سرطان پانکراس، بیماری استیوجابز

مجله سیب سبز : استيو جابز هم مشهور بود و هم محبوب، مرگ او بسياري از انسان‌ها را در سراسر جهان ناراحت كرد. علت مرگ او سرطان پانكراس بود؛ بيماري‌اي كه پس از مرگ او بسيار مورد توجه قرار گرفت و حالا بسياري از افراد در سراسر جهان از خودشان مي‌پرسند: «سرطان پانكراس چيست؟ چه علائمي دارد؟ چطور مي‌توان از آن در امان ماند؟»

سرطان پانکراس، بیماری استیوجابز

مي‌گويند اين بيماري موذي است، زيرا عموما زماني تشخيص داده مي‌شود كه خيلي دير شده است، براي همين است كه بايد علائم زودرس آن را شناخت و درصورت بروز مشكل بلافاصله اقدامات تشخيصي لازم را انجام داد.

اصلا پانكراس چيست؟

به طور معمول، افراد كمي در مورد سرطان پانكراس اطلاعات كافي دارند، براي دانستن در مورد اين سرطان بهتر است اول غده پانكراس و عملكرد آن را بشناسيد.
غده پانكراس در عمق شكم، در پشت امعا و احشا قرار دارد. اين غده تنها بين 10 تا 15 سانتي‌متر طول دارد و شكل آن شبيه يك برگ كشيده است. در قسمت دوم پانكراس سلول‌هايي جا گرفته‌اند كه هورمون انسولين را مي‌سازند. تومور در اين بخش جزء تومورهاي غدد درون ريز محسوب مي‌شود. اين تومورها ساده‌تر كشف مي‌شوند اما ناشايع‌تر هم هستند. از طرف ديگر، در قسمت «سر» پانكراس سلول‌هايي هستند كه آنزيم‌هاي گوارشي و هضم‌‌كننده را ترشح مي‌كنند و لي تومورهاي اين بخش كه شايع‌ترند به سختي قابل شناسايي هستند و اين كار تشخيص آنها را مشكل مي‌كند.

اما به هر حال سرطان‌هاي پانكراس علائمي دارند كه بايد آنها را بدانيد و بشناسيد، اگر اين علائم را (حداقل 2 يا 3 علامت) داشته باشيد حتما از پزشك‌تان بخواهيد كه براي شما اسكن و ام.‌آر.اي بنويسد تا شما بتوانيد تمام احتمالات را در نظر بگيريد.

مرض قند بي‌سابقه

1- ديابت، به خصوص اگر ناگهاني ايجاد شده باشد:

به‌تازگي نتايج تحقيقي كه در مايوكلينيك منتشر شده، نشان مي‌دهد كه 40درصد از افرادي كه سرطان پانكراس براي آنها تشخيص داده مي‌شود يك تا 2 سال قبل از تشخيص سرطان، براي آنها تشخيص بيماري ديابت گزارش شده است. در واقع ديابت توسط سلول‌هاي تومور كه هنوز كشف نشده‌اند، ايجاد مي‌شود. اما خب مشكل اين است كه بيماري ديابت بيماري بسيار شايعي است و در واقع اكثريت قريب به يقين بيماران ديابتي، سرطان پانكراس ندارند. حالا پژوهشگران بر اين نكته متمركز شده‌اند تا بتوانند وسايل يا آزمايش‌هايي براي تشخيص افتراقي اين دو بيماري بسازند. اما نكته مهمي كه بايد به آن توجه كنيد سابقه خانوادگي است. افرادي كه ناگهان به بيماري ديابت دچار مي‌شوند و هيچ شخصي در خانواده آنها سابقه ابتلا به اين بيماري را نداشته است، حتما بايد به احتمال ابتلا به بيماري سرطان پانكراس فكر كنند.

يك احساس ناخوشايند

2- پوست ملتهب و با حس خارش درناحيه دست‌ها و كف پا:

اكثريت افرادي كه دچار يرقان مي‌شوند احساس خارش در پوست كف دست، پا، آرنج‌ها و بازوهاي خود مي‌كنند، اما برخي مبتلايان به تومور بدون آنكه دچار يرقان شوند، احساس خارش در پوست خود دارند كه اين خارش ناشي از واكنش پوست نسبت به بيلي روبين است.

سرطان پانکراس، بیماری استیوجابز

ديگر از غذا لذت نمي‌بريد؟

۳- تغيير در احساس مزه و چشايي:

جالب است بدانيد در نتيجه تحقيق انجام شده در ايتاليا مشخص شد كه بسياري از افراد مبتلا به سرطان پانكراس به‌خاطر مي‌آورند كه قبل از تشخيص سرطان در آنها، دوره‌هايي از تغيير در حس چشايي خود و از دست دادن طعم و مزه برخي غذاها و نوشيدني‌هايي مثل قهوه يا سيگار را داشته‌اند. حتي برخي از آنها گزارش كرده‌اند به طور كامل احساس چشايي و طعم و مزه خود را از دست داده‌ بودند.

فكر مي‌كنيد كم‌اشتهايي به نفع شماست؟

۴- كاهش اشتها:

يك مطالعه گسترده كه در ايتاليا انجام شده، نشان مي‌دهد تقريبا تمام افراد مبتلا به سرطان پانكراس ۶ تا ۸ ماه قبل از آنكه تشخيص سرطان براي آنها داده شود كاهش اشتهاي ناگهاني و شديد را تجربه كرده‌اند و بيشتر آنها دچار حالت پري زودهنگام پس از خوردن مقدار كمي غذا بوده‌اند و همچنين كاهش وزن هم در اين گروه از افراد شاخص بوده است.

اگر بيشتر از يكي از اين ۸ علامت را داشتيد، با پزشك خود درمورد نگراني‌تان صحبت كنيد؛ وجود سابقه فاميلي بيماري‌هاي بدخيم در اعضاي خانواده مي‌تواند احتمال خطر را در شما بيشتركند.

پشت‌تان درد نمي‌‌كند؟

۵- درد شكم:

افرادي كه دچار سرطان شده‌اند به‌ياد مي‌آورند كه قبل از تشخيص دوره‌هايي از دردهاي شكمي را تجربه كرده‌اند كه اين دردها، دردهاي تيز و تندي نيستند بلكه دردهاي مبهم و فشاردهنده‌‌اي بوده که اغلب اين دردها به پشت هم تير مي‌كشد. نكته مهم در مورد اين دردها اين است كه با خم شدن فرد به جلو كاهش مي‌يابد يا اصلا از بين مي‌‌رود.

زردپوست شده‌ايد؟

۶- زرد شدن چشم‌ها يا پوست:

حتي يك تومور كوچك هم مي‌تواند مسير مجاري صفراوي را ببندد، به خصوص اگر اين تومور در ناحيه سر پانكراس باشد. اين روند مي‌تواند باعث بروز يرقان و زرد شدن رنگ پوست يا چشم‌ها شود.

پزشكان بايد اين علامت را جدي بگيرند

۷- كيسه صفراوي بزرگ شده:

انسداد مجاري صفراوي كه باعث بروز يرقان مي‌شود، در عين حال مي‌تواند باعث بزرگ شدن كيسه صفرا هم شود.

به طور معمول بزرگي كيسه صفرا كه ناشي از تجمع صفرا در داخل آن است در سونوگرافي‌ها يا عكس‌هاي معمول قابل‌تشخيص است، حتي اگر پزشكان دقت كنند مي‌توانند با يك معاينه فيزيكي اين كيسه صفراي بزرگ شده را تشخيص دهند.

يك نشانه مهم

۸- مدفوع كم‌رنگ و بدبو:

اگر توده ايجاد شده در پانكراس مانع از رسيدن آنزيم‌هاي گوارشي به روده شود اين باعث مي‌شود غذاهاي چرب در روده جذب شود و در نتيجه مدفوع كم‌رنگ و بدبو ايجاد مي‌شود، اما متاسفانه اين علامت كه شايد جزء اولين علامت‌هاي مهم بيماري باشد معمولا توسط افراد ناديده گرفته مي‌شود.

همه آزمايش‌ها را انجام دهيد

اگر بيشتر از يكي از اين ۸ علامت را داشتيد، با پزشك خودتان در مورد نگراني‌تان صحبت كنيد؛ وجود سابقه فاميلي بيماري‌هاي بدخيم در اعضاي خانواده نزديك شما، كاهش وزن و ساير علامت‌هاي معمول مثل درد، تهوع، بي‌اشتهايي و... هم مي‌تواند احتمال خطر را در شما بيشتر كند. مراحل تشخيص عبارتند از: معاينه فيزيكي، درخواست سونوگرافي، انجام آزمايش‌هاي خوني،‌ سي.‌تي‌اسكن و آندوسكوپي همراه با بيوبسي كه ممكن است طي كردن اين مراحل سخت به نظر برسد، اما بدانيد كه تشخيص زودرس اين بيماري مي‌تواند جان شما را نجات دهد. به‌تازگي آزمايش‌ خوني انجام مي‌شود به نام ۹- ۱۹- CA كه مي‌تواند تا حدودي در تشخيص اين سرطان كمك كند اما هنوز بايد اين شيوه تشخيص تكميل‌تر و دقيق‌تر شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زهرا خانوم

      امیدوارم همه زندگی سالم وبی دردی داشته باشن ومرگ راحتی هم داشته باشن و به هیچ بیماری ای((مخصوصا سرطان))دچار نشن...

    • گرفتار

      سلام
      44 ساله هستم و گرفتار غده سرپانکراس.
      از دست کسی هم کاری ساخته نیست مگر خدا.بنابراین از تمامی دوستان التماس شامل دعا دارم تا شاید لطفش شامل حالم شود.
      سلامت بمانید

    • ازاده

      سلام پدر من هم دچار بیماری سرطان پانکراس شده است .ولی مدارک پدرم رو برای یه دکتر گیاهی تو ایلام ایمیل کردم واین دکتر یک سری دارو گیاهی بصورت کپسول وشربت فرستاده تازه یک روز است درمان رو شروع کرده است دکتر گفته است با این دارو تومور کنترل میشود. ولی به نظر من دکتر وسیله از طرف خداست.التماس دعا

    • بدون نام

      تصویر توده هیپو اکو در دم پانکراس هست قابل هست یا نه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج