۴۱۴۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مرگ‌بارترين كشورها براي خبرنگاران

كميته محافظت از خبرنگاران (CPJ) هشدار داد كه با كشته شدن پنجمين خبرنگار در پاكستان در سال جاري ميلادي، اين احتمال وجود دارد كه اين كشور عنوان خطرناك‌ترين كشور دنيا براي خبرنگاران را براي دومين سال متوالي به خود اختصاص دهد.

در سه ماهه اول امسال هم شاهد كشته شدن برخي خبرنگاران در سراسر جهان بوديم كه به نظر مي‌رسد با توجه به اتفاقات اخير در كشورهايي همچون ليبي كه شاهد درگيري بودند، بيش‌ از گذشته بود.


كميته محافظت از خبرنگاران (CPJ) هشدار داد كه با كشته شدن پنجمين خبرنگار در پاكستان در سال جاري ميلادي، اين احتمال وجود دارد كه اين كشور عنوان خطرناك‌ترين كشور دنيا براي خبرنگاران را براي دومين سال متوالي به خود اختصاص دهد.

كشف جسد خبرنگار در پاكستان
چندي پيش پليس پاكستان جسد يك خبرنگار را در يك كانال واقع در 150 كيلومتري جنوب شرق اسلام‌آباد و در فاصله 10 كيلومتري از خودروي او پيدا كرد.

سيدسليم شهزاد، خبرنگار 40 ساله پاكستاني كه به مدت 10 سال براي روزنامه آنلاين آسيا تايمز مستقر در هنگ‌كنگ فعاليت مي‌كرد، بيش‌تر اخبار و گزارش‌هاي خود را درباره مسائل امنيتي و تروريسم، به ويژه درباره فعاليت‌هاي القاعده در شبه‌جزيره هند تهيه كرده بود.

او همچنين نويسنده كتاب " درون القاعده و طالبان: فراتر از بن‌لادن و يازده سپتامبر" است كه تنها چند روز پيش از ناپديد شدنش منتشر شده بود و گمانه‌زني‌ها حاكي است كه او به دليل افشاگري درباره روابط ميان القاعده و ارتش پاكستان به قتل رسيده است.

پليس پاكستان همچنين اعلام كرد كه نشانه‌هاي موجود برروي جسد وي نشان مي‌دهد او قبل از مرگش تحت شكنجه قرار بوده است.

مرگ خبرنگار تلويزيون پاكستان
اما به دنبال وقوع يك انفجار در يكي از شهرهاي پاكستان، نصرالله آفريدي، خبرنگار تلويزيون پاكستان و روزنامه اردو زبان ديلي مشرق كشته شد.

شاهدان اين انفجار از جاسازي ماده منفجره در خودروي اين خبرنگار مي‌گويند كه در نزديكي يك مركز فروش منفجر شد.

اين حادثه هنگام بازگشت او از اتحاديه‌ي خبرنگاران قومي در پاكستان‌ رخ داده و هنوز دلايل ترور اين خبرنگار مشخص نيست اما پليس تحقيقات خود را در اين باره آغاز كرده است.

با كشته شدن ۸ خبرنگار در پاكستان در سال ۲۰۱۰، اين كشور به عنوان خطرناك‌ترين كشور دنيا براي خبرنگاران در سال گذشته معرفي شد.

يكي از مقامات كميته محافظت از خبرنگاران (CPJ) اظهار كرد: دولت پاكستان قادر به تامين امنيت جان خبرنگاران در مقابل حملات نيست و اين ضرورت وجود دارد كه صاحبان رسانه‌ها، مديران و خبرنگاران خود با يكديگر متحد شوند و با اتخاذ تدابيري امنيت خود را تامين كنند.

حمله به خبرنگار روزنامه‌ي اسلامي در داغستان
منابع خبري روسيه هم گزارش دادند كه خبرنگار يك روزنامه‌ي اسلامي به نام السلام در جمهوري داغستان واقع در قفقاز شمالي در حمله افراد مسلح كشته شد.

مقامات پليس جمهوري داغستان واقع در قفقاز شمالي اظهار كردند كه خبرنگار روزنامه اسلامي السلام كه يحيي ماگومدوف نام دارد، در حمله افراد مسلح ناشناس كشته شد.

كشته شدن دو خبرنگار در ليبي
طي ماههاي گذشته، در ليبي هم دو خبرنگار كه در حال پوشش دادن رويدادهاي اين كشوربودند، به شدت مجروح شده و در بيمارستان جان خود را از دست دادند.

تيم هترينگتون،‌ يك خبرنگار و مستندساز انگليسي كه پيش‌تر به خاطر ساخت يك مستند، نامزد دريافت جايزه اسكار شده بود، در حالي كه مشغول فيلمبرداري از درگيري‌هاي ميان نيروهاي معمر قذافي و نيروهاي اپوزوسيون بود، كشته شد و كريس هندروس نيز، خبرنگار عكاسي كه براي وب سايت Getty Images.com فعاليت مي‌كرد، هنگام عكسبرداري از اعتراضات خياباني جان خود را از دست داد.

عكس‌هاي او تا به حال چندين بار مورد تحسين مجله‌ها و روزنامه‌هاي سراسر جهان قرار گرفته‌اند؛ وي تا به حال چندين جايزه را به خاطر عكس‌هاي خود دريافت كرده است كه از آن جمله دريافت مدال طلاي رابرت كاپا كه يكي از ارزشمندترين جوايز در بخش عكاسي جنگي است.

در اين ميان نيز يك عكاس انگليسي به نام گاي مارتين در هنگام پوشش درگيري‌هاي ليبي به شدت مجروح شد و روزنامه نيويورك تايمز نيز در اين زمينه گزارش داد عكاسي ديگر به نام مايكل كريستوفر براون هم مجروح شده است. اما گزارشات جديدتري درباره وضعيت جسماني او موجود نيست.

مرگ خبرنگار رويترز در عراق
چندي قبل يكي از خبرنگاران رويترز هم در حمله‌ي افراد مسلح به يك ساختمان دولتي در عراق كشته شد.

اين خبرنگار 30 ساله‌ي رويترز كه از سال 2004 با خبرگزاري رويترز در عراق همكاري داشته و نيز به عنوان فيلمبردار براي چندين سازمان رسانه‌يي ديگر فعاليت مي‌كرده در حمله‌ي افراد مسلح به يكي از ساختمان دولتي در شهر تكريت عراق كشته شد.

كشته شدن سه خبرنگار هندي
به گفته يك نهاد نظارتي هند جيوتيرموي دي، خبرنگار پيشكسوت هندي سومين خبرنگاري است كه طي شش ماه گذشته در اين كشور كشته شده است.

وي يكي از خبرنگاران پيشكسوت اين كشور بود كه در حوزه نفت فعاليت داشت و نزديك ۲۰ سال اخبار مربوط به فساد مالي را پوشش مي‌داده كه در حمله چهار موتور سوار مسلح به ضرب گلوله كشته شد و گمانه‌زني‌ها حاكي است كه وي به دستور سركردگان مافياي نفت در هند كشته شده است و همچنين گفته ميشود كه او همكاري‌هايي با CNN داشته است.

كشته شدن چهارمين خبرنگار در فيليپين
فيليپين نيز شاهد كشته شدن چهارمين خبرنگار خود در سال 2011 بود.

يك خبرنگار راديويي در فيليپين در راه بازگشت به خانه به ضرب گلوله كشته شد و تعداد خبرنگاران كشته شده در اين كشور در سال جاري ميلادي به 4 تن رسيد. پليس فيليپين اعلام كرد كه دو شاهد كه پيكر خونين رومئو اوله‌آ، خبرنگار راديويي كشته شده را به بيمارستان منتقل كردند، گفته‌اند كه صداي شليك چند گلوله را شنيده‌اند.

او كه تحليلگر تندروي راديويي بود و براي شبكه راديويي DWEB-FM فعاليت مي‌كرد و گمانه‌زني‌ها حاكي است كه وي در ارتباط با شغلش به قتل رسيده است.

چندي پيش گوگل براي گرامي‌داشتن ياد خبرنگاران كشته‌شده در سراسر جهان يك كانال يوتيوپ راه‌اندازي كرد و صفحات خبري آنلاين خود را ارتقاء بخشيد.

اين كانال يوتيوب به فعاليت‌هاي كاري و زندگي خبرنگاران كشته‌شده در سراسر جهان اختصاص دارد و آدرس آن youtube.com/journalistsmemorial است و از آن به عنوان نسخه ديجيتال مراسم سالانه ياد‌بود خبرنگاران كشته‌شده توسط نيوزيوم نام برده مي‌شود.

نهاد نيوزيوم هر سال مراسمي را براي گرامي‌داشت ياد و خاطره خبرنگاراني كه در حين انجام فعاليت‌هاي رسانه‌يي جان خود را از دست داده‌اند، برگزار مي‌كنند.

منبع: تابناک

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

مرگ‌بارترين كشورها براي خبرنگاران



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج