۴۲۲۳۴۹
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

ایران باید مثل پوتین از انتخاب ترامپ استقبال کند

عباس ملکی معاون امور بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک در خصوص انتخاب رییس جمهور جدید آمریکا و احتمال ایجاد برخی تحولات در سیاست خارجی ایالات متحده اظهار داشت: با انتخاب ترامپ سیاست خارجی آمریکا هر چه بیشتر به سمت انزوا گرایی حرکت خواهد کرد.

عباس ملکی معاون امور بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک در خصوص انتخاب رییس جمهور جدید آمریکا و احتمال ایجاد برخی تحولات در سیاست خارجی ایالات متحده اظهار داشت: با انتخاب ترامپ سیاست خارجی آمریکا هر چه بیشتر به سمت انزوا گرایی حرکت خواهد کرد و اولویت های سیاست خارجی آمریکا اکثرا منطبق بر مرزهای جغرافیای این کشور خواهد بود که این به معنای اهمیت دادن به کشورهای غربی به عنوان همسایگان نزدیک این کشور است.

عضو پیوسته رابرت ویلهلم مرکز مطالعات بین‌المللی موسسه تکنولوژی ماساچوست خاطر نشان کرد: این به ضرر پیمان بزرگ رييس جمهور امریکا یعنی معاهده تجارت و همکاری های اتلانتيکي و همچنین همکاری کشورهای حاشیه اقیانوس آرام خواهد بود

ملکی در خصوص تغییرات احتمالی سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران نیز گفت: در مورد ایران به نظر میرسد که سیاست خارجی آمریکا به سمت کمتر شدن نفوذ در مناطقی مانند آسیا و اوراسیا پیش خواهد رفت. در مقابل, جمهوری اسلامی ایران میتواند علاوه بر امکاناتی که از ناحيه برجام برای اطمینان به آمریکا جهت جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای استفاده کرده است از مزیت دیگر خود یعنی وجود منابع انرژی های فسیلی در ایران نیز استفاده کند.

او در توضیح اضافه کرد: جمهوری خواهان بر خلاف دموکرات ها به دنبال این هستند که انرژی به قیمت ارزان در دسترس اقتصاد امريکا قرار بگیرد؛ حتی اگر این کار به افزوده شدن آلودگي های زیست محیطی بیانجامد. یکی از به صرفه ترین انرژیها برای اقتصاد آمریکا نفت و گاز است؛ که در آمریکا به صورت فناوری های جدید مانند چاه های افقی و شکست هیدرولیکی مطرح است. با این تکنولوژی و منابع, آمریکا میتواند تا پنج میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد.

این دیپلمات سابق وزارت خارجه ایران تاکید کرد: به نظر من علاوه بر پنجره مربوط به مذاکرات دیپلماتیک در مورد برجام میتواند پنجره مربوط به مذاکرات انرژی مابین شرکت های انرژی نفت ایران و شرکت های فعال در نفت و گاز آمریکا گشوده شود.

او در خصوص میزان واقع گرایانه بودن انتظار برقراری روابط نفتی و گازی بین شرکت های نفت و گاز ایران و آمریکا با وجود مشکلات مربوط به موسسات مالی و تامین مالی قراردادها بین بانکهای ایرانی و آمریکایی نیز گفت: به نظر من منطق حکم میکند ایران بدون پیش داوری و با علم به اینکه کشورهای مختلف از راه هایی استفاده میکنند که در وهله اول مشکلات را با کشورها کنار میگذارد به برخورد مثبت با رییس جمهور جدید فکر کند.

این کارشناس سیاست خارجی همچنین در خصوص روابط آمریکا و روسیه با روی کار آمدن ترامپ با توجه به شعارها در دوره رقابت های انتخاباتی مبنی بر ایجاد روابط بهتر با روسیه نیز خاطر نشان کرد: روسیه هم همین طور عمل کرد یعنی از رییس جمهور جدید آمریکا و انتخاب ترامپ استقبال کرد و برخورد مثبت داشت. این نشان میدهد این رفتاری عقلایی است. ما هم باید چنین کاری کنیم؛ چرا که این منافع ایران را حداکثر میکند. از طرفی چنین رویکردی به همگرایی با کشورهای نزدیک ایران مانند روسیه و برخی از کشورهای اروپایی نیز کمک خواهد کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه در خصوص امکان در پیش گرفتن رویکرد همکاری طلبانه با آمریکا در شرایط جدید و در مواجه با رییس جمهور جدید آمریکا نیز خاطر نشان کرد: به نظر من این ممکن است انجام شود و ممکن است انجام نشود. سیاست خارجی ما باید در برابر حوادثی که هست راه حل بهینه را انتخاب کند.

ملکی در پایان در خصوص جنس این راه حل بهینه نیز اظهار داشت: راه حل این است که تهدیدات آمریکا را به حداقل برسانیم و برای توسعه منافع و اقتصاد خودمان از روش های جدید استفاده کنیم. یکی از چیزهایی که ما با آمریکا میتوانیم کار کنیم بحث انرژی و به خصوص فناوری های جدید است و اینکه با این کار به ایران اجازه داده میشود که در سطح جهانی به عنوان یک بازیگر نفت و گاز مطرح باشد و تولید خودش را ببالا ببرد . در نتیجه این امر به بازارهای مختلف و مصرف کنندگان بیشتری نیز دست پیدا خواهد کرد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امید

      کاش همه مثل ایشون فکر میکردند

    • جلال

      به عنوان یک جوان امیدوارم همینطور بشه

    • حسین

      از ترامپ میشه به عنوان یک فرصت برای کشور استفاده کرد وروابط ایران وامربکا را ترمیم کرد ودر ضمن شکاف بین ترامپ واعراب رو بیشتر کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج