۴۲۲۵۹۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

حمایت سازمان ملل از برجام

با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آینده امریکا، چگونگی اجرای برجام به یکی از بحث‌های اصلی در محافل سیاسی و رسانه‌ها بدل شده است.

روزنامه ایران: با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آینده امریکا، چگونگی اجرای برجام به یکی از بحث‌های اصلی در محافل سیاسی و رسانه‌ها بدل شده است.
تنها کمی بعد از پیروزی ترامپ و موضعگیری مشاور ارشدش مبنی بر برنامه او برای بازنگری در توافق هسته‌ای، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. بان کی مون در گفت‌وگویی با «سایت انتخاب»، در مورد برخی سخنان ترامپ در مورد پاره کردن برجام و اینکه او قادر به انجام این کار است یا نه، گفت که مطمئن است رئیس جمهوری جدید امریکا به برجام متعهد خواهد بود.
دبیرکل سازمان ملل گفت: «موضوع هسته ای، موضوعی است که پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان روی آن توافق کردند و مورد حمایت شورای امنیت قرار گرفت. امریکا نیز در این میان نقش بسیار حیاتی ایفا کرد.» بان کی مون گفت اگر موردی در این توافق مورد رضایت رئیس جمهوری منتخب نباشد، او می‌تواند درباره آن با طرف‌های شریک برجام گفت‌وگو کند. دبیرکل سازمان ملل همچنین ضمن تأکید بر اهمیت اجرای صحیح و درست برجام گفت: «آنچه خیلی اهمیت دارد، اجرای وفادارانه این توافق است.
من مطمئن هستم هرآنچه احتمالاً او گفته است، تنها لفاظی سیاسی در طول انتخابات ریاست جمهوری بوده و به محض اینکه در ژانویه سال آتی رئیس جمهوری شود، او کاملاً به این توافق پایبند خواهد بود.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «از زمان تشکیل سازمان ملل تاکنون دولت‌های مختلف دموکرات و جمهوریخواه در امریکا روی کار آمده‌اند، اما با وجود تمام این تغییرات، همه آنها به توافقات بین‌المللی احترام گذاشته و به آنها متعهد بوده‌اند.» پیش از این حمایت، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به مواضع ضد و نقیض ترامپ، برجام را توافقی چندجانبه دانسته بود که با تصمیم یکجانبه یک کشور نقض نمی‌شود.
برجام یکی از چالشی‌ترین موضوعاتی بود که ترامپ در خلال مبارزات انتخاباتی‌اش با هیلاری کلینتون بر آن دست گذاشت و آن را دستاوردی فاجعه‌آمیز برای اوباما توصیف کرد. وی با این موضعگیری که ایران از رهاورد این توافق قدرت مضاعفی یافته است، مدعی شد در صورت ورود به کاخ سفید، برجام را پاره خواهد کرد. چنانکه بعد از انتخابش در گفت‌وگویی با نشریه امریکایی وال استریت ژورنال در تشریح سیاست منطقه‌ای برای مبارزه با داعش یک بار دیگر تأکید کرد که ایران بیش از پیش قدرتمند شده است. هرچند که کمی بعد این موضع را تغییر داد و گفت دوباره می‌خواهد با ایران مذاکره کند اما به نظر می‌رسد که تصمیم او برای بازنگری در برجام هم علاوه بر ایران با مخالفت جدی سایر طرف‌های توافق هسته‌ای رو‌به‌رو شود.
توافق اولاند و ترامپ درباره برجام
رئیس جمهوری فرانسه یکی از مسئولانی بلندپایه‌ای بود که در واکنش اولیه‌اش به انتخاب ترامپ، دوران پیش رو را نامطمئن توصیف کرد. فرانسوا اولاند اما در تماسی زودهنگام با ترامپ درباره موضوعات مهم مطرح در عرصه بین‌المللی گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری فرانسه گفت که اولاند در تماس تلفنی با ترامپ درباره مشخص شدن مواضع واشنگتن در قبال یک سری مسائل شامل مبارزه با تروریسم، اوکراین، سوریه، برجام و توافق آب و هوای پاریس توافق کردند و قرار است با یکدیگر همکاری کنند. در همین حال فدریکا موگرینی هم قرار است در سفر به امریکا درباره تحولات مهم جهانی که در دستور کار مشترک اروپا و امریکاست، به گفت‌وگو بنشیند.
گفت‌وگوهایی که بدون شک توافق هسته‌ای با ایران یکی از مهم‌ترین محورهای آن خواهد بود.
ترکی فیصل: ترامپ نباید توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند
در حالی که موضعگیری مخالفت‌جویانه ترامپ با برجام با ابراز رضایت برخی از کشورهای عربی منطقه مواجه شده بود، یک مقام ارشد پیشین عربستان توصیه کرده که «دونالد ترامپ نباید توافق هسته‌ای را کنار بگذارد، بلکه باید تهران را به دلیل اقداماتش در خاورمیانه مسئول بداند.» به گزارش رویترز، ترکی فیصل شاهزاده سعودی و رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان و سفیر سابق ریاض در واشنگتن و لندن گفت: «کار روی توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ سال‌ها طول کشید و با اتفاق نظری جهانی و نه فقط از طرف امریکا به نتیجه رسید. از نظر من ترامپ نباید آن‌ را نابود کند.» این شاهزاده سعودی که در یک اندیشکده در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، افزود: «لغو توافق هسته‌ای با ایران پیامدهای خود را خواهد داشت و گمان نمی‌کنم چیز دیگری برای تضمین این‌که ایران به راه سابق خود بازنمی گردد، وجود داشته باشد.»
پادشاهی عربستان پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در تابستان سال گذشته از آن حمایت کرده بود.
بلاتکلیفی ترامپ درباره برجام
با وجود موضعگیری ترامپ مبنی بر بازنگری در برنامه هسته‌ای ایران، برخی از چهره‌ها و رسانه‌های وابسته به جمهوریخواهان امریکایی تردید دارند که رئیس جمهوری منتخب این کشور بر مواضع قبلی خود درباره ایران پایدار بماند. خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شده که دولت اوباما همواره در قامت مدافع برجام از خطاهای ایران در اجرای تعهداتش در چارچوب برجام چشم‌پوشی کرده است. نویسنده این گزارش در ادامه با بیان اینکه جمهویخواهان گفته‌اند که تخطی‌های اخیر ایران از سوی دولت ترامپ نسبت به کابینه فعلی مورد بررسی دقیق‌تری قرار خواهد گرفت، نوشت: «در حال حاضر درباره اینکه ترامپ زمانی که سوگند ریاست جمهوری را یاد می‌کند دقیقاً چه اقداماتی را انجام خواهد داد، بلاتکلیفی زیادی وجود خواهد داشت.»
در همین راستا تام کاتن، یکی از چهره‌های تند ضد ایران در سنای امریکا گفت: «در ماه ژانویه رئیس جمهوری ترامپ و یک کنگره جمهوریخواه سیاست استقامت جدید را درباره ایران آغاز خواهد کرد.» کاتن می‌گوید دیگر جمهوریخواهانی که او با آنها صحبت کرده، مطمئن نبودند که ترامپ مانند بسیاری از نامزدهای جمهوریخواه که در مرحله مقدماتی قول پاره کردن توافق هسته‌ای را داده بودند، این کار را انجام دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج