۴۲۳۳۸۳
۱۵ نظر
۵۰۰۴
۱۵ نظر
۵۰۰۴
پ

پاسپورت ایرانی در دولت روحانی کم عزت شد

جديدترين آمار درباره جدول اعتبار گذرنامه‌ها در دنيا نشان مي‌دهد اعتبار گذرنامه ايراني در سال جاری و نزدیک به يك سال بعد از اجراي برجام نسبت به سال ۱۳۹۲ با ۱۲ رتبه كاهش، به رده ۹۸ دنيا سقوط كرده است.

جوان نوشت: جديدترين آمار درباره جدول اعتبار گذرنامه‌ها در دنيا نشان مي‌دهد اعتبار گذرنامه ايراني در سال جاری و نزدیک به يك سال بعد از اجراي برجام نسبت به سال ۱۳۹۲ با ۱۲ رتبه كاهش، به رده ۹۸ دنيا سقوط كرده است.
***
تقريباً تمام وعده‌هاي آقای روحاني در انتخابات سال ۹۲، ديپلماتيك و مرتبط با سياست خارجي كشور بود. بر همين اساس تمام ظرفيت‌هاي كشور را براي بهتر شدن مناسبات كشورمان با ساير كشورها بسیج كرد. اكنون بعد از گذشت نزديك به يك سال از اجراي توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترك موسوم به برجام اگرچه از نگاه مردم دستاوردهاي برجام در حوزه‌هاي اقتصادي با ارزيابي رئيس كل بانك مركزي يعني «تقريباً هيچ» همخواني زيادي دارد و سطح رفاه اجتماعي و معيشت مردم نه‌تنها رو به بهبود نبوده، بلكه نشانه‌هايي از پسرفت نيز در آن گزارش مي‌شود، با اين وجود دولت سعي دارد دستاوردهاي اين توافق را برجسته جلوه دهد و براي آن دست‌كم نزد مردم كشور اعتبار كسب كند. به طوري كه رئيس‌جمهور در گفت و گوي تلويزيوني خود با مردم با ناديده گرفتن درك مردم از بي‌اثري برجام در حوزه‌هاي مالي و رفاهي از عزت‌آفريني آن براي كشورمان سخن گفت. ضمن اينكه دولتي‌ها با القاي اين مسئله كه برجام سايه جنگ را از كشورمان برداشته و امنيت برايمان به ارمغان آورده سعي دارند کم‌‌فايدگي آن را براي كشور ناديده بگيرند. بنابراين با در نظر گرفتن شاخص‌هايي مي‌توان محترم شدن ايران را در ميان مردم و دولت ساير كشورها ارزيابي كرد.

عزت ادعايي دولت براي گذرنامه ايراني تحقق نیافت
يكي از اين شاخص‌ها مي‌تواند اعتبار گذرنامه ايراني باشد كه اتفاقاً از وعده‌هاي انتخاباتي روحاني افزايش اين اعتبار بود. در نتيجه ارزيابي بر اين مبنا مي‌تواند نشانگان جالبي را از توفيقات دولت در تحقق وعده‌هايش به نمايش بگذارد. طبق يك توافق كلي اعتبار گذرنامه هر كشور معياري براي سنجش ميزان اعتبار بين‌المللي شهروندان آن كشور در بين كشورهاي ديگر محسوب مي‌شود و رئيس دولت يازدهم وعده كرده بود در پي اعمال سياست‌هاي مد نظرش در عرصه بين‌المللي و ديپلماتيك ميزان اين اعتبار را در سطح جهاني ارتقا دهد. اين در حالي است كه گزارش‌هاي منتشر شده در اين زمينه و بعد از گذشت بيش از سه سال از فعاليت دولت يازدهم و حتي نزديك به يك سال از عمر برجام، نه‌تنها بر ميزان اعتبار گذرنامه ايراني افزوده نشده، بلكه جديدترين آمار درباره جدول اعتبار گذرنامه‌ها در دنيا نشان مي‌دهد اعتبار گذرنامه ايراني نسبت به سال ۱۳۹۲ با ۱۲ رتبه كاهش، به رده ۹۸ دنيا سقوط كرده است.
مؤسسه بين‌المللي «هنلي و شركا» كه در حوزه مسائل مربوط به اقامت و شهروندي فعاليت مي‌كند، در گزارش سالانه خود درباره اعتبار پاسپورت كشورهاي مختلف آورده است: ايران در كنار اتيوپي، اريتره و سودان در مكان ۹۸ رتبه اعتبار پاسپورت‌ها قرار دارد. در اين گزارش كه هر سال با همكاري انجمن حمل و نقل هوايي بين‌المللي (IATA) به عنوان دارنده بزرگ‌ترين پايگاه اطلاعاتي سفر و بر اساس آزادي سفر شهروندان كشورهاي مختلف تنظيم مي‌شود، بيش از ۲۰۰ كشور بررسي شده و در رتبه‌هاي انفرادي يا مشترك يك تا ۱۰۴ قرار گرفته‌اند كه اين رتبه‌بندي بر اساس تعداد كشورهايي برآورد شده كه شهروندان يك كشور مي‌توانند بدون دريافت ويزا به آنجا سفر كنند.

همه تأييد مي‌كنند جز دولت
اعتبار ويزاي صادر شده از سوي ايران در اين گزارش به صورت مشترك با كشورهاي اريتره، اتيوپي، نپال، فلسطين و سودان با 37 امتياز در رتبه 98 قرار دارد و فقط كشورهاي ليبي، سوريه، سومالي، عراق، پاكستان و افغانستان داراي اعتبار ويزايي پايين‌تر از ايران هستند.
در عين حال گزارش اين مؤسسه در تيرماه ۹۲ و درست در انتهاي دولت دهم، نشان مي‌دهد ايران در رتبه ۸۶ جدول ارزشگذاري پاسپورت كشورهاي دنيا قرار داشت.

البته اين گزارش سعي ندارد نپذيرفتن لغو ويزاي برخي كشورها از جمله عراق به دليل زيان مالي ناشي از آن را ناديده بگيرد، با اين وجود اطلاعات كاهش اعتبار گذرنامه ايراني در سال‌هاي اخير را وب سايتي به نام passportindex نيز تأييد مي‌كند. اطلاعات اين وب سايت مبتني بر رتبه‌بندي در سه حوزه سفر بدون ويزا، رتبه‌بندي كلي جهاني و رتبه‌بندي بر اساس حقوقي است كه گذرنامه به شهروند مي‌دهد.

از كاهش اعتبار گذرنامه كه بگذريم....
از سوي ديگر ساير گزارش‌ها و مشاهدات منتشر شده در فضاي مجازي نشان مي‌دهد حركت منفی پسابرجامي در عرصه‌هاي بين‌المللي به كاهش اعتبار گذرنامه ختم نمي‌شود و به برخورد به دور از احترام و عزت كاركنان سفارتخانه كشورهاي اروپايي در ايران با ايرانيان متقاضي اخذ ويزا هم رسيده است. به طوري كه اين برخوردها مورد اعتراض بسياري از شهروندان قرار گرفته و تابستان گذشته به واكنش وزارت امور خارجه كشورمان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز انجاميد. همچنين نگهداري مهاجران ايراني در شرايط نامناسب در اردوگاه‌هاي مرزي كشورهايي مانند ايتاليا و استراليا، برهنه كردن و معاينه آنها در انظار عمومي، قرنطينه آنها در نقاط مرزي و بررسي سلامت آنها و بررسي روابط آنها به منظور رديابي عمليات تروريستي از ديگر دستاوردهاي عزتمدارانه برجام از نگاه دولت براي ملت ايران است(!)

موارد اخير اگرچه دولت ايران را به صرافت تغيير مواضع ديپلماتيك خود با كشورهاي مذكور نينداخته و دولت همچنان آنها را طرف‌هاي امضاكننده برجام مي‌داند، اما صداي فعالان حقوق بشر غربي را عليه اقدامات ضد ايراني كشورهاي مقصد مهاجران و گردشگران ايراني در آورده است. بر اساس اين گزارش، شايد دولت بتواند با ترميم كابينه، تغيير لفظي اختلاس با معوقه بانكي يا افزايش تعداد معاونان زن خود در آستانه انتخابات روي وعده‌هاي زمين‌مانده‌اش سرپوش بگذارد، اما وعده‌هاي بين‌المللي و حقوق شهروندي سال ۹۲ روحاني فراموش شدنی نيستند. اين در حالي است كه دولت براي به اصطلاح به نتيجه رساندن مذاكرات با ۱+۵ تا جايي كه مي‌توانست بسياري از ظرفيت‌هاي علمي، فناورانه، اقتصادي و حتي فرهنگي كشور را نيز روي ميز مذاكره گذاشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      كلا چي توي اين دولت محقق شد؟
      -وعده صد روزه
      -وعده ايجاد اشتغال
      -وعده برداشته شدن تحريم ها
      .
      .
      .
      .
      اين دولت فقط بلده حرف بزنه

    • بدون نام

      اینم ازدستاوردهای برجامه.خخخخخخ

    • بدون نام

      جناب برترینهاازاین حرفانزن ب دولت نمیچسبه این وصله ها توکه نوکرسینه چاک این دولت بودی تودیگه چرا

    • بدون نام

      آره. نه که تودوره های قبل باعزت شده بود!!!!

    • بدون نام

      اتفاقا اعتبار پارسپورتمون بخاطر چند تا دلواپس مثل شما پایین اومد وقتی سفارت اون عربا را ریختین بهم.

    • بدون نام

      بزرگترین بی امیتی هست به پاسپورت کشورمان که یک کشور دیگر آشغال به پاسپورتمان بی اعتنایی و با چشم بی ارزش نگاع کند که میکنن

    • بدون نام

      دوستان یه جوری می گن بی عزت شده انگار که در دولت قبل خیلی عزت داشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهندس حرف اين نيست كه چرا كم شده حرف اينه اين دولت مثل خيلي شعاراي انتخاباتيش كه هيچ كدوم رو عملي نكرد ادعا داشت بياد سره كار عزت پاسپورت رو نسبت به قبل ميبره بالاتر ولي در عمل تو اين سه سال نه تنها بالاتر نرفت و نه تنها مثل قبل حتي نموند كلا تركيد

    • بدون نام

      خدا بخیر کنه

    • بدون نام

      کلا عزت برا خودمون نمونده دیگه چ برسه ب پاسپورت والله

    • بدون نام

      دلیل بی عزتی پاسپورت ایرانی قطع رابطه سیاسی جیبوتی و جزایر قمر دستاوردهای خارجی دولت قبلیه !!!

    • بدون نام

      با توجه به توانایی جوانان دلواپس ما در حمله به سفارت خانه های کشورهای مختلف نتیجه ای غیراز این قابل انتظار نیست !!!!

    • بی نام

      سالیان سال طول خواهد کشید تا خرابکاریهای احمدی نژاد ترمیم بشود. کلا روابط بین المللی بهتر شده و دلیل جابجایی عددی جایگاه پاسپورت ( بر فرض صحت ) بهبود جایگاه کشورهای دیگر است.

    • بدون نام

      ایکاش فقط پاسپورت بود هر میری میگی ایرانیم روشونو بر میگردونند میگن شما در لیست سیاه تروریست قرار دارید حالابیا قسم وایه بخور که ... هر روز خدا شاهد شهید شدن جوانهای بیگناه هستیم ویا حمله به سفارت خانها ویا هرکس از خارج میاید باید امان نامه بگیرد تمامی این دستاوردهای دولت مردان ما نه تنها پاسپورت خود ماراهم دیپرت میکنند این نتیجه شعارهای مرگ بر است اگر این شعارها تاثیر مثبت داشت الان خارجی ها باید همه مرده باشند ولی متاسفانه رفتیم در انزوای کامل سرت سلامت پاسپورت

    • بدون نام

      وعده هایی بود که مردم رای بدن و دادن . خود روحانی هم العان یادش نیست چی گفته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج