۴۲۷۵۹۵
۴۷ نظر
۵۰۱۹
۴۷ نظر
۵۰۱۹
پ

ایرانیان «فاطمه» و «امیرعلی» را بیشتر دوست دارند

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درباره پرطرفدارترین نام های ایرانی گفت: نام دارای فراوانی برای دختران در سال جاری به ترتیب فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا، زینب، حلما، باران، فاطمه زهرا، ریحانه و رها و برای پسران نیز امیرعلی، امیر حسین، علی، ابوالفضل، حسین، محمدطاها، امیرعباس، محمد حسین و امیرمحمد است.

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درباره پرطرفدارترین نام های ایرانی گفت: نام دارای فراوانی برای دختران در سال جاری به ترتیب فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا، زینب، حلما، باران، فاطمه زهرا، ریحانه و رها و برای پسران نیز امیرعلی، امیر حسین، علی، ابوالفضل، حسین، محمدطاها، امیرعباس، محمد حسین و امیرمحمد است.
سیف الله ابوترابی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به بیان گزارش اجمالی از ثبت احوال کشور در چند ماهه اخیر پرداخت و اظهار کرد: در آستانه صدمین سال تاسیس ثبت احوال قرار داریم. این سازمان در سوم دی ماه ۱۲۹۷ تاسیس شده و اولین سند هویتی کشور برای بانویی به نام "فاطمه ایرانی" صادر شده است و همواره فاطمه محبوب‌ترین نام بوده است.

وی افزود : در سال جاری نیز نام «فاطمه» بیشترین فراوانی را در جمعیت اناث و «امیرعلی» نیز بیشترین فراوانی را در جمعیت ذکور داشته است.

ابوترابی ادامه داد:در ماه محرم جاری نیز نام های امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعلی، امیرعباس برای پسران و نام های فاطمه، زهرا، زینب و نازنین زهرا برای دختران دارای بیشترین فراوانی بوده است.

وی با اشاره به ممنوعیت نامگذاری نام های نامناسب بر روی موالید گفت : از ابتدای سال تا کنون با ثبت ۶۷ نام نامناسب مانند ژاکلین و کاترین جلوگیری شده است.

وی با اشاره به بیش از ۱۰۷ میلیون رکورد اطلاعات هویتی ایرانیان در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور گفت: بیش از ۶۴ میلیون کارت شناسایی ملی برای ایرانیان صادر شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه یکی از خدمات فعلی سازمان صدور کارت ملی هوشمند است گفت: دولت ما را مکلف کرده و مرجع صدور کارت هوشمند هستیم. نزدیک به ۱۲ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۶۲۱ کارت تا امروز صادر شده و در استان های مختلف در حال توزیع است. بر این اساس ۱۰ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۸۰۸ کارت توسط پست تحویل شده است.

ابوترابی ادامه داد: همچنین ۱۸ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۲۸۴ نفر ثبت نام خود را تکمیل کرده اند و در نوبت قرار دارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا فراخوانی برای مراجعه مردم اعلام خواهد شد یا خیر گفت : با توجه به ظرفیت فعلی، فعلا فراخوانی برای دریافت کارت نداریم. اما تدریجا افرادی که وارد سن ۱۵ سالگی می شوند، افراد فاقد کارت و سایرین به فراخور نیاز به دفاتر ثبت احوال، پست و پیشخوان دولت مراجعه می کنند.

وی در توضیح علت تاخیر در تحویل کارت های ملی هوشمند اظهار کرد: ما قبلا عذرخواهی کردیم و اکنون هم عذرخواهی می کنیم، ایرادات در حال رفع هستند و از هفته گذشته خط تولید صدور کارت ارتقا پیدا کرده و بنا داریم تا پایان سال کارت افراد در نوبت را تحویل بدهیم و مدت زمان انتظار را به یک ماه برسانیم. همچنین رایزنی هایی برای تسهیل تحویل کارت های ملی هوشمند بخصوص برای معلولان در حال انجام است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد موالید و فوت را در مهلت قانونی ۱۰ و ۱۵ روزه ثبت می کنیم گفت: مامور ثبت احوال در ارامستان های کشور مستقر هستند.

ابوترابی در ادامه به اعلام آمار ولادت و فوت به ثبت رسیده در سال جاری پرداخت و گفت: تعداد ولادت های به ثبت رسیده در سال جاری تا پایان آبان ماه یک میلیون و ۳۲ هزار و ۹۸۸ رویداد و تعداد فوت‌های به ثبت رسیده در این مدت ۲۴۴ هزار و ۱۷۱ رویداد است. این میزان در سال گذشته حدود ۲۴۳ هزار مورد بوده و افزایش دو صدم درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: در ۳۱ درصد ولادت‌ها سن مادر بین ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است. سهم مادران در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال نیز ۲۶ درصد بوده است. سهم این گروه های سنی در سال ۱۳۹۰ به ترتیب ۳۲ و ۲۱ درصد بوده است.

میانگین سن متوفیان ۶۳ سال است. این میانگین برای زنان ۶۶ سال و برای مردان ۶۱ سال است.

ثبت ۱۰۲ هزار طلاق و ۴۴۸ هزار ازدوج در هفت ماهه امسال

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور به اعلام آمار ازدواج و طلاق نیز پرداخت و عنوان کرد: تعداد ازدواج ثبت شده ۴۴۸ هزار و ۹۴۵ واقعه در هفت ماه گذشته و میزان طلاق ثبت شده ۱۰۲ هزارو ۸۱ مورد است.

به گفته ابوترابی، طلاق در سال ۹۰ ۱.۹ رویداد به ازای هر هزار نفر جمعیت بود که درس سال جاری به ۲.۱ مورد طلاق به ازای هر هزارنفر جمعیت شده است. میانگین سن مردان و زنان در اولین ازدواج از سال ۹۱ تا ۹۴ یکسال برای مردان و ۰.۸ برای زنان افزایش یافته که در تهران ۱.۸ برای مردان و ۱.۷ سال برای زنان بوده است.

ذکر این نکته ضروری است که برای مقایسه آمار طلاق باید یک بازه زمانی چندساله را درنظر گرفت. درباره شاخص نسبت طلاق به ازدواج نیز باید گفت که در گذشته میانگین سن ازدواج در مردان و زنان یک رقم بود ولی اکنون دستخوش تغییر شده و اینها در تحلیل وضعیت ازدواج و طلاق اثرگذار است.

صدور ۲.۵ میلیون جلد شناسنامه در شش ماهه اول امسال

به گفته وی در شش ماهه اول امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار جلد شناسنامه صادر شده است، اظهار کرد: از این میزان ۶۷ درصد مربوط به افراد بالای ۱۵ سال بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور همچنین ضمن اعلام اینکه در نیمه اول امسال ۱۵ هزار و ۴۵۷ نفر نام خود را تغییر داده اند که از این تعداد ۱۳۳۵ نفر نام خود را از طریق دریافت حکم از مراجع قضایی انجام داده اند ، گفت: همچنین ۴۱ هزار و ۳۱۳ تغییر نام خانوادگی داشته ایم که عمدتا شامل حذف پسوند و پیشوند و نام مکان بوده است.

ابوترابی به صدور اسناد هویتی برای ایرانیان خارج از کشور نیز اشاره و اظهار کرد: ۱۴۸۲ مورد گواهی تجرد، ۶۵۳۲ کارت شناسایی ملی، ۵۵۱۰ ثبت ولادت و ۵۵۰ مورد ثبت گواهی فوت در شش ماهه اول امسال انجام شده است.

ابوترابی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره هزینه صدور کارت ملی هوشمند گفت: طبق قانون مجلس شورای اسلامی هزینه صدور کارت ملی هوشمند ۲۰ هزار تومان دریافت و به حساب خزانه واریز می‌شود. همچنین سقف دریافتی از سوی دفاتر پیشخوان دولت در شهرهای بزرگ ۹۰۰۰ تومان است و خواسته ایم تا در شهرهای کوچک هزینه کمتری اخذ شود. هزینه تحویل کارت از سوی پست نیز ۲۰۰۰ تومان است. هموطنان در صورت مشاهده هر گونه تخلف می‌توانند با معاونت اسناد هویتی و شماره تلفن های ۶۰۹۰۲۴۹۲ و ۶۰۹۰۲۴۹۶ تماس بگیرند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در پایان اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار دریافتی تا این لحظه جمعیت کشور ۸۰ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۷۵۹ نفر است و همچنین در سال جاری نسبت تولد پسر به دختر ۱۰۵ به ۱۰۱ است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتفاقا اینجورم نیست.
      اسمهای ایرانی بیشماری هستن که در راس هستن.
      مخصوصا نسل امروزه بیشتر اسامی جدید و روز رو انتخاب میکنن تا اسامی قدیمی و عربی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی شماها جاهای زندگی میکنید که اثری از دین و ایمون نیست خب طبیعی این اسم ها هم به گوشتنون نمیخوره دیگه، دیگه چرا آمار رسمی کشور رو زیر سول میبرید؟، یک کلوم بگید دارید میسوزید الان اتفاقا این اسم هارو من خیلی خیلی زیاد میشنوم

      • بدون نام

        موافقم 15:30 خیلی اسم ها دیگه تکراری و زیاد شده بود الان متنوع و خاص شده اسم رو مردم باید حق انتخاب داشته باشند همین سخت گیری بی جهته همه دو اسمه میشن

      • Daruish

        احسنت. اسم های ایرانی چیزه دیگریست

      • بدون نام

        اولا اینها اسم عربی نیستن اسم اسلامی هستن، دوما تو انگلیس محبوب ترین نام ها محمو فاطمه هستن، سوما شما به اسامی اسلامی میگید عربیه ، چرا وقتی طرف اسم بچه شون میزاره لیندا، هلن، ویانا،رکسانا،.. اونوقت نمیگید چرا خارجیه!؟؟؟

      • صابر

        حالا همش بگين كه فاطمه و محمد و علي و اين اسم ها بيشترين اسم هستن و دوس دارن مردم ايران!

      • سحر

        بدون نام ۱۹:۳۳ آفرین کاملا باهات موافقم از نظر اینا اما و لیندا و ...ایرانی اصیل است و هیچ ایرادی نداره ولی گذاشتن اسم ائمه برای ما که مسلمون هستیم خیلی ایراد داره.
        شما اسم بچه ت رو انگلیسی بذار ما دوست داریم اسم بچه هامون اسلامی باشه

    • بدون نام

      قشنگه

    • بدون نام

      همه اسم های دنیا زیباست ژاکلین و کاترین هم زیباست چون اسم خیلی از دخترای زیبا و خوب دنیاست که خدا هم دوستشون داره

    • جوجو

      فدای محمد طاهای خودم بشم الهی

    • بدون نام

      ولی اون چیزی که در جامعه میبینیم خلاف این گزارش نشون می دهد اسامی ایرانی الان بیشتر در بین افراد دیده میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • راز

      جالبه هر ماه ثبت احوال این آمار رو میده انگار هیچ کار دیگه ای ندارن

    • بدون نام

      جالبه يكسري اسم هاى عربي نميزارن ميگن ايراني ميخوام اونوقت اسم بچه شون رو يه چيزي انخاب ميكنن ميموني اين چطور تلفظ ميشه با افتخار ميگن انگليسيه خوب انگليسي خارجي نيست؟؟

    • منا حمیداوی

      بسیار عالی وبه روز میباشد امیدوارم همیشه موفق باشبد

    • ایرانی

      خیلی خوب و عالی

    • دالوندی

      دروغ

    • آ رزو

      بستگی داره ولی اسمهای ایرانی رو خیلی بیشتر از عربی دوست دارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که آمار که چیز دیگه ای رو میگه

      • بدون نام

        خطاب به 19:35: عزيزم خيلي ساده اي حتما يه فك به حال خودت بكن =))
        الان آمار هم از كاهش روز به روز تورم و افزايش قدرت خريد مردم ميگه ! حتما و صد حتما باور ميكني ! چون معلومه كمي كم دارين

      • بدون نام

        یوزر 7:54 معلومه زیر خط فقری که امار تورم رو دنبال میکنی خخخخخخخخ

    • وحید

      چرا آمار واقعی رو نمیگن؟ آمار بدن تو این چند سال اسم های عربی رشد داشته یا کمتر شده و اسم های اصیل ایرانی رشد داشته یا کمتر شده؟ اونی که ما تو جامعه میبینیم اینه که خوشبختانه اسامی عربی کمتر و اسامی اصیل ایرانی بیشتر شده، ما ایرانی هستیم با تمدن چند هزار ساله و اسامی ما هم باید ایرانی باشه که خوشبختانه داریم به همین سمت میریم.

    • رضا

      اسم فقط اسم ائمه. ...
      ایرانیان قدیم و اسامیشون چیکار برای ماها کردن. ..قربون امام حسین و حضرت ابوالفضل که هرچی داریم از اونا داریم نه از اشکان و کامبیز و....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه اشکان ها و غیره نبودن الان تو هم اینجا نبودی که نظر بدی صد در صد ایرانی نیستی که انقد نیاکان ایران برات بی اهمیت هستن . خودم آدم مذهبی هستم اما هرچیز جای خودشو داره لطفا درک کن و کورکورانه نظر نده

    • رها

      15:58 مگه دین و ایمون به اسم عربیه؟؟؟اسم یه ایرانی باید ایرانی باشه،....هر کسی هر اسمی که دلش بخواد میتونه روی بچش بزاره؛البته من که اکثرا اسمهای ایرانی در اطرافم میشنوم. حتی همکلاسی هایم که اسمشان عربی است اسم دوم پارسی دارند و همه،آنها را با آن نامهای پارسی صدا می کنند.اگر هم خودم روزی صاحب فرزند شوم حتما نامهای ایرانی و اصیل پارسی برای آن ها انتخاب میکنم

      پاسخ ها

      • سحر

        اتفاقا خواهر من اسم شناسنام ای فارسی داره ولی به اسم مذهبیش صداش می کنیم.

    • بدون نام

      اینا که ایرانی نیست همش شد عربی واقعا کجا داریم میریم

    • بدون نام

      یسره دارن این آمار رو میگن که
      این اسامی به زور بین مردم جا بیافته. همش شد عربی چرا اسامی اصیل ایرانی رو نمیگین که الان بین مردم بیشتر استفاده میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سوزش چیز بدیه درکت میکنم

      • سحر

        آره خیلی اسامی قشنگیه انگار اسم آدم فضاییاس!!
        آترینا آرتینو آرتمیس ...نصفشم اسم الهه های یونانی است الکی می گن فارسی است.

    • سهراب

      توضیح اینکه این آمار بر اساس فراوانی است، مثلا اگر یک روستای 100نفره همه اسمشان محمدقلی باشد ویک شهر صدمیلیونی صدمیلیون اسم غیرتکراری ومتنوع داشته باشند اسم تکراری آن روستا برشهرصدمیلیونی ارجعیت می یابد یعنی محمدقلی رکورد زده

    • سیاووش

      چقدر زیباست نام های ایرانی،،همشون از مفهوم طبیعت گرفته شده،مهر،ماه،خورشید،ستاره،گل ها،....،فدای دختران زیبای خودم مهسا و یلدا بشم،،،

      پاسخ ها

      • آنا

        تبریک

      • سحر

        نظرت راجع به ارشاویر و آرکان و ایرنا و این اسمای مسخره چیه؟

    • بدون نام

      اسامی ایرانی بسیار زیبا و با معنی هستند . مطمین هستین آمارهاتون درسته ؟!

    • بدون نام

      نام فقط ایرانی. این خبر هم دروغ

    • بدون نام

      نه اصلا کی گفته؟!

    • مهیار

      طرف رو عزیزترین کسش اسم عربی میزاره بعد صبح تا شب هی میگه خلیج عربی نیست و خلیج فارسی درسته ‌. واقعا ادم میمونه چی بگه .

    • alimosavi

      من خودم از دو لب مبارک آیت الله کاشانی رحمت الله شنیدم که فرمودند: پیامبر صل الله خطاب به اباذر فرمودن : یا اباذر عظمت فاطمه من اینقدر پیش خداوند بالاست که هر کس اشم فرزندش را به خاطر محبت بر فاطمه من ( فاطمه ) بگذارد. خداوند از 70 نسل او آتش را برداشته است.
      هر کس توفیق داشته باشد به این روایات عمل می نماید.

    • maam

      به نظر من اين سازمان تفسير غلطي داره ارائه مي ده و اين كار رو جهت دهي شده انجام مي ده. و تازه براي رسيدن به اين آمار از ابزارها هم استفاده مي كنه. اولا نامهايي رو جزو ليست نامهاي ممنوع و ليست قرمز قرار داده. طبيعيه كه مردم در اين صورت دو نام براي بچه هاشون انتخاب مي كنن و البته اون نام جديد و به روز رو توي شناسنامه ثبت نمي كنن. پس آمار نشون دهنده فرهنگمون نيست . به هيچ وجه. دوم اينكه اين آمار نشون مي ده كه تعداد تكرار يكي دونام از تكرار نامهاي ديگه بيشتره ولي نشون نمي ده كه تعداد كساني كه به اين نامها ناميده شدن بيشتر از ساير افراد كشور هست. به اين مي گن قلب و تحريف واقعيت. و شديدا براي سازمان ثبت احوال كشور متاسفم

    • بدون نام

      چون ایرانیا جدیدن بی هویت شدن.علی معنیش چیه؟ خوب فارسیشسو بذارین.فاطمه معنیش چیه؟ فارسیشو بذارین.

    • بدون نام

      والا با خوندن این نظرات متاسفم شدم،هم اسامی ایرانی با معنی زیبا هستند هم اسامی ائمه،هر کسی بر حسب میل خودش انتخاب میکنه.ولی خواهشا عربی و ایرانی نکنید،اسامی اهل بیت رو اسلامی حساب کنید،اهل بیت ع متعلق به همه هستند نه فقط قوم عرب

    • عباس

      باز هم امار دروغ خ............ت

    • سحر

      اینایی که نظر دادن و به اسم ائمه بدوبیراه گفتن-خدا هدایتشون کنه-احتمالا از کلانشهر تهران هستند که مردمش درانتخاب اسامی زشت و عجیب و غریب با هم مسابقه گذاشتند.اسامی ای که به هیچوجه فارسی نیستند.اغلب به شاهنامه استناد می کنند ولی در شاهنامه هم همه اسامی فارسی نیست چون دربعضی داستانها خارجیها به ایران حمله می کردند و اسم آن خارجیها هم قاعدتا فارسی نبوده.
      یا اسم خدایان یونانی یا اسامی انگلیسی مثل اما . اگه واقعا اسم فارسی بذارن به انتخاب دیگران هم توهین نکنند مهم نیست ولی مشکل اینجاست که فکر می کنند خودشون عقل کل هستند و هرکس برای رضای خدا اسم بچه ش رو از اسامی ائمه انتخاب کرده قدیمی فکرمی کند.
      اگر چشمشان را باز می کردند می دیدند در همین لیست"یسنا"هم هست که یسنا از اسامی زردشتی است و عربی هم نیست ولی دشمنی و غرض جوری چشمشان را بسته که...
      ثبت شه نظرم چون نظر مخالف من ثبت شده و منم حق نظردادن دارم.

    • بدون نام

      آمارتونم دروغه .مثه بقیه ی چیزاتون

    • کوروش بزرگ

      درود
      چقد زیباست که از نام های ایرانی استفاده بشه. تا عربی و تازی
      الان در کشورهای عربی اسلامی کسی نام فرزند خودشو داریوش میزاره ؟؟قطعا خیر چه دلیلی دارد ما که ایرانی هستیم از اینجوری نام ها استفاد کنیم !!

    • بدون نام

      کوروش.داریوش.مهرداد.ساسان.اشکان.ناهید.سوسن.یاس.ساناز.سپیده.پروانه.ستاره.مهتاب.آناهیتا.و...
      چه اسمای قشنگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج