جاباما
۴۲۷۶۹۲
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

عجیب ترین جاذبه های پشت بامی

آنها سازه هایی شگفت انگیز بر فراز پشت بام ها هستند که دیدن شان هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد. بر بالای این پشت بام بناهایی ساخته شده است که جایشان در زیرزمین یا حداکثر در سطح آن است نه ده ها متر بالاتر از زمین.

مجله همشهری سرنخ - ندا بهجتیان: آنها سازه هایی شگفت انگیز بر فراز پشت بام ها هستند که دیدن شان هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد. بر بالای این پشت بام بناهایی ساخته شده است که جایشان در زیرزمین یا حداکثر در سطح آن است نه ده ها متر بالاتر از زمین.

خانه ای بر لبه پشت بام
عجیب ترین جاذبه های پشت بامی

زمانی که «دوها سا»- هنرمند کره ای- تصمیم گرفت پروژه «ستاره افتاده» را اجرا کند، هرگز گمان نمی کرد که این کار امکانپذیر باشد. برای این هدف، ساختمان شبیه به خانه های قدیمی ساخته شد و سپس به بالای پشت بام دانشکده ای هفت طبقه در سن دیگوی کالیفرنیا منتقل شده و در آنجا نصب شد.

ساخت خانه در پاییز 2011 (1390) آغاز شد اما نصب آن در سال 2015 (1394) انجام شد.

این خانه مانند تمام خانه ها کاملا مبله شده و حتی حیاط آن نیز که پشت بام دانشکده به حساب می آید مثل یک باغ از درختان مختلف پوشیده شده است، حتی دودکش آن طوری ساخته شده که زمانی که از دور به خانه نگاه می کنید دودی از داخل آن بیرون می آید که البته این دود ناشی از بخار آب بوده و شومینه ای در کار نیست. این خانه کمی شیب دارد و مقدار زیاید از آن بیرون تر از سطح پشت بام است و به همین دلیل به نظر می رسد که هر لحظه از روی پشت بام پایین می افتد، اما واقعیت این است که این خانه در برابر زمین لرزه های بسیار شدید مقاوم بوده و همینطور توان مقاوت در برابر بادی با شدت ۱۰۰ متر بر ساعت را دارد.

معبدی روی برج
عجیب ترین جاذبه های پشت بامی

در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) معبدی خصوصی بر بالای برجی مسکونی در شهر شنزن چین ساخته شده که توجه مردم و رسانه ها را به خود جلب کرد. این معبد بر بالای برجی ۲۶ طبقه ساخته شده و جالب اینجاست با این که در فضایی عمومی قرار گرفته، به غیر از صاحب آن، هیچ کدام از اهالی برج حق استفاده از معبد را ندارند. مالک معبد معتقد است با ساخت این معبد در این ارتفاع به بهشت نزدیکتر خواهدبود. همچنیندور تا دور معبد نیز با درختان و فضای سبز پوشانده شده است. این معبد از لحاظ امنیتی هم کاملا محافظت می شود.
دوربین های امنیتی همه جا کارگذاشته شده و همچنین سگ های نگهبان حواس شان به همه چیز هست. این معبد درست شبیه به معبدهای واقعی چینی با همان طراحی و رنگ آمیزی ساخته شده و در ساخت آن از مجسمه هایی چون اژدها و ققنوس نیز استفاده شده است. دولت چین به صاحب معبد اخطار کرده است که یا باید این معبد به طور کلی خراب شود و یا چون در فضایی عمومی ساخته شده است تمامی اهالی برج باید حق استفاده از آن را داشته باشند اما همچنان صاحبش به طور خصوصی از معبد استفاده می کند.

پارکی در آسمان
عجیب ترین جاذبه های پشت بامی

پارک منحصر به فرد آسمانی با ۱۲۰ هزار مترمکعب مساحت، در ارتفاع ۲۰۰ متری و بر فراز سه برج ۵۵ طبقه و در کنار ساحل زیبای مارینای سنگاپور قرار گرفته است هزینه ساخت این پارک و هتل حدود ۶ میلیارد دلار آمریکا بود که مبلغ خرید زمین نیز شامل آن می شد. شهربازی اصلی مجموعه، در بالای ساختمان و درواقع روی پشت بام آن ساخته شده است.
گنجایش این پارک 3900 نفر و مساحت آن برابر با مساحت سه زمین فوتبال است. در بالای طبقه 55، استخر روبازی طراحی شده که نمای شهر به زیباترین حالت در حال شنا از آنجا قابل مشاهده است.

استخری به طول ۱۵۲ متر که بزرگ ترین و ترسناک ترین استخر روباز جهان است. در چنین ارتفاعی قرار دارد. این استخر با ۱۸۲ تن استیل، مقاوم سازی شده و تحمل ۳۸۰ هزار گالن آّب را دارد.

اطراف این استخر هیچ حفاظ و دیواری ندارد ولی اگر کسی از بالای آن سقوط کند به داخل حوضچه های آن می افتد که دور تا دور استخر ساخته شده و وظیفه اصلی آن پمپ کردن و گرم کردن آبی است که از اطراف دیواره ها پایین می ریزد و دوباره آب را به استخر باز می گرداند.

برای ساخت فضای سبز پارک از ۲۵۰ نوع مختلف درخت و ۶۵۰ گیاه تزیینی از گران ترین انواع آن استفاده شده است، همچنین رستوران زیبایی نیز بر بالای بام ساخته شده که نمای بی نظیری از شهر دارد. سرمایه گذار اصلی این بنا شرکت سند کورپ و طراح آن شرکت سافدی است که در ساخت بزرگ ترین و مشهورترین برج های جهان نیز مشارکت داشته اند.

ویلا روی مرکز خرید

در سال 2009 (1387)، 25 ویلا بر روی پشت بام یک مرکز خرید در مساحتی در اندازه سه زمین فوتبال در هنگ یانگ چین ساخته شد. سازندگان این ویلاها هیچ مجوزی برای ساخت و فروش آنها نداشتند و کارشان کاملا غیرقانونی بود، با این حال هیچ کس از ساخت این ویلاها شکایتی نداشت و حتی تعدادی از آنها توسط کارکنان همان مرکز خرید، خریداری شد. پشت بام این مرکز خرید درست مانند یک محله درختکاری و خیابان بندی شد. با این که دولت به ساخت این ویلاها اعتراض کرد اما آنها همچنان پابرجا هستند و صاحبان شان در این ویلاها ساکن شده اند.

زمین فوتبال در آسمان
عجیب ترین جاذبه های پشت بامی

شرکت «آدیداس» زمین فوتبالی در توکیو ساخته که البته نه تنها به خاطر شرکت سازنده آن از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار است بلکه به خاطر قرارگیری آن بر بالای پشت بام یک مرکز خرید بسیار مشهور است. این زمین فوتبال که در سال ۲۰۰۱ (۱۳۷۹) در مساحتی برابر با ۱۳۰۰ مترمربع و در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین ساخته شده بود، تنها یک سال بعد از طرف فیفا برای مسابقات جهانی نوجوانان انتخاب شد. این زمین دیدی ۲۷۰ درجه از اطراف و به خصوص دیدنی های توکیو دارد که برای هر بیننده ای بسیار جذاب است.

کوهی بالای برج
عجیب ترین جاذبه های پشت بامی

ژانگ بیگینگ ۷۷ ساله، تاجر چینی موفقی است که شش سال از عمر خود را صرف ساخت کوهی بر بالای یک برج مسکونی در پکن کرده است. ژانگ همیشه آرزو داشت تا ویلایی بر فراز یک کوه داشته باشد اما حالا کوهی بر فراز یک آسمانخراش ۲۶ طبقه دارد که ویلایی هم بر روی آن ساخته است. در تمام این شش سال همسایگان از صداهای وحشتناک ساخت و ساز این بنا شکایت می کردند اما پس از مدتی که عظمت کوه ساخته شده بر بالای برجشان را دیدند شکایت شان از سر و صدا مبدل به ترس از تخریب ساختمان به خاطر وزن زیاد این سازه شد. با این که ژانگ از مصالح سبک وزنی استفاده کرده است اما به خاطر عظمت پروژه وزن آن بسیار زیاد شده است.

دریاچه ای روی بام
عجیب ترین جاذبه های پشت بامی

مرکز خرید سلفریچ در لندن در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده بود.اما پس از بمباران و ویرانی آن در سال ۱۹۴۰ (۱۳۱۹) صاحبش گوردن سلفریج تصمیم گرفت هرگز دوباره آن را بازگشایی نکند.

بین سال های 1920 (1299) تا 1930(1309) پشت بام این مرکز خرید که درواقع فضای سبز بود به محلی برای قدم زدن بعد از خرید مبدل شده بود. در اطراف این پشت بام، کافی شاپ ها، رستوران و یک زمین گلف کوچک قرار گرفته بودند و به همین خاطر رفت و آمد به پشت بام بسیار زیاد بود. پس از آن دو طراح به نام سم بومپاس و هری پار پیشنهاد ساخت دریاچه ای در این پشت بام را به سلفریج داده و او نیز موافقت کرد. این بنا که به خاطر بمباران صدمات زیادی دیده بود، به طور کلی بازسازی و مقاوم سازی شده و دریاچه ای دور تا دور رستوران ها و کافی شاپ های پشت بام آن ساخته شد. این دریاچه در حال حاضر 12 قایق پارویی دارد که در هر قایق دو نفر می توانند سوار شوند.

خانه سر و ته

یک شرکت ساختمان سازی در سالواکی، هنرمندی به نام اورین ورم را استخدام کرد تا یک اثر نری به شکل ظاهری شرکت اضافه کند. طرح این هنرمند خانه ای برعکس بود که نام آن را «برخورد خانه» گذاشت، این خانه، نمای بسیار جالبی به شکل یکنواخت آن داد. شکل این خانه به گونه ای است که انگار از آسمان روی ساختمان افتاده و تا نیمه به پایین سقوط خواهد کرد. از همه جالب تر این که این خانه تنها نقش زیباسازی ظاهر نما را ندارد، کف خانه از صفحات خورشیدی پوشانده شده تا انرژی مورد نیاز ساختمان نیز از طریق نیروی خورشید تامین شود.

بلندترین زمین تنیس دنیا
عجیب ترین جاذبه های پشت بامی

بلندترین زمین تنیس دنیا بر فراز برج العرب دبی و درست در کنار چهارمین و تنها هتل ۷ ستاره دنیا قرا ردارد. این زمین تنیس، دایره ای شکل بوده و از آن به عنوان محل فرود هلی کوپتر نیز استفاده می شود. ارتفاع این زمین تنیس ۳۲۱ متر از سطح خلیج فارس است و برای اولین بار در فوریه ۲۰۰۵ (اسفند ۱۳۸۳) از آن برای مسابقات قهرمانی تنیس که قرار بود در دبی برگزار شود استفاده شد. اولین ورزشکارانی که در بلندترین زمین تنیس دنیا با یکدیگر رقابت کردند، «راجر فدرر» و «آندره آغاسی» بودند.
وقتی برای اولین بار تصاویری از این زمین تنیس در رسانه ها منتشر شد همه مردم گمان می کردند که این یک شوخی است، آنها فکر می کردند محل فرود هلی کوپتر به شکل زمین تنیس ساخته شده و هرگز در آن بازی ای برگزار نخواهدشد، اما با برگزاری مسابقات در این زمین، واقعی بودن آن برای همه ثابت شد. دور تا دور زمینه تنیس تورهایی قرار داده شده است تا توپ ها در صورت خروج از زمین به پایین سقوط نکنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج