۴۳۴۶۳۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تحول در یکی از قدیمی‏ ترین سنت‏های هالیوود

هنوز چیزی رسمی نشده و راه درازی برای رفتن هست، اما با اعمال تغییرات جدید توسط استودیوهای هالیوودی، این احتمال وجود دارد که برای نخستین بار مصرف کنندگان بتوانند فیلم های سینمایی را تنها دو هفته پس از اکران شان روی پرده بزرگ، در خانه تماشا کنند.

روزنامه بانی فیلم: هنوز چیزی رسمی نشده و راه درازی برای رفتن هست، اما با اعمال تغییرات جدید توسط استودیوهای هالیوودی، این احتمال وجود دارد که برای نخستین بار مصرف کنندگان بتوانند فیلم های سینمایی را تنها دو هفته پس از اکران شان روی پرده بزرگ، در خانه تماشا کنند.
به نقل از بلومبرگ، در جدیدترین نشان مبنی بر اینکه به زودی ممکن است تغییرات بسیار بزرگی در سینما به وجود بیاید، استودیوهای بزرگ هالیوودی در حال حاضر این را در نظر گرفته اند که فیلم های شان را در بازه ای به کوتاهی دو هفته پس از اینکه در سینماها اکران می شوند، با قیمت بالا برای مخاطبان خانگی در دسترس قرار دهند.
تحول در یکی از قدیمی‏ ترین سنت‏های هالیوود

با استناد به افراد آگاه از مسئله که به خاطر رسمی نشدن آن درخواست کرده اند نام شان فاش نشود، استودیوها می خواهند چیزی بین ۲۵ تا ۵۰ دلار به ازای هر فیلم کرایه ای پول بگیرند که این چیزی معادل بهای یک بلیت سینما در شهرهایی مانند نیویورک و لس آنجلس است. کوین سوجیهارا رییس کمپانی برادران وارنر متعلق به تایم وارنر در کنفرانس سرمایه گذاران که روز سه شنبه گذشته برگزار شد گفت «مذاکرات سازنده ای» با نمایش دهندگان فیلم ها درباره ارایه فیلم ها در خانه به صورت اختصاصی داشته و آماده حرکت به سمت جلو است.

سوجیهارا گفت: «داریم با آن ها کار می کنیم تا بتوانیم یک فرصت جدید به وجود بیاوریم. اما حالا چه این اتفاق بیفتد چه نیفتد، چه بتوانیم با آن ها توافق کنیم چه نه، باید زودتر به مشتریان انتخاب های بیشتری ارایه کنیم.»

کمپانی یونیورسال پیکچرز متعلق به کام کست هم روز پنج شنبه اعلام کرد که مذاکراتی با گردانندگان سالن های سینما به راه انداخته تا بتواند فیلم های سینمایی را زودتر به دست مصرف کنندگان در خانه برساند.

چنین نقشه ای هنوز هم می تواند باعث به وجود آمدن نبردی با صاحبان سالن های سینما بشود. ریگال انترتینمنت گروپ و سینه مارک هولدینگز که دو زنجیره از بزرگترین زنجیره سینماهای ایالات متحده هستند، تا به حال جلوی تلاش های هالیوود برای ورود به انحصاری که آن ها با فیلم های جدید به دست می آورند ایستادگی کرده اند. سال گذشته، این کمپانی ها فیلم های کمپانی پارامونت پیکچرز که هفت هفته بعد از اکران در سینما در قالب ویدیو خانگی منتشر شده بودند را بایکوت کردند. سالن های سینما هنوز هم بخش عمده سود فیلم هالیوود را تولید می کنند.

سینه مارک که سومین حلقه سینمایی بزرگ کشور است، اوایل نوامبر تایید کرد که با چند استودیو مذاکره هایی را شروع کرده تا یک سیستم ویدیو آن دمند (video-on-demand) اختصاصی به وجود بیاورد، اما جزییاتی درباره اش منتشر نکرد. این کمپانی که پایگاهش در شهر پلانو تگزاس واقع شده، نظری هم در این باره نداد.

پخش زودهنگام فیلم های جدید در قالب ویدیوی خانگی می تواند یکی از دور و درازترین سنت های صنعتی هالیوود را زیر و رو کند که قدمتش به پیش از تلویزیون پولی، استریمینگ و حتی ویدیو رکوردرها بازمی گردد. زنجیره هایی از جمله سینه مارک در گذشته تا شش ماه حقوق اختصاصی فیلم های جدید را در اختیار خود داشتند. با استناد به انجمن ملی صاحبان سینما، در سال های اخیر این بازه به ۹۰ روز کاهش پیدا کرده است و تا پایان فصل سوم سال ۲۰۱۶، تعدادی از فیلم های جدید را می شد دو ماه و ۲۶ روز بعد از اکران سینمایی شان به صورت آنلاین خریداری کرد.

بازار ویدیو خانگی راکد

با این حال فروش ضعیف و راکد ویدیوهای خانگی به استودیوها فشار آورده تا این سنت قدیمی را کنار گذاشته یا در آن تغییراتی ایجاد کنند. سال گذشته سود صنعت سرگرمی خانگی آمریکا با تنها یک درصد افزایش به کمی بالاتر از ۱۸ میلیارد دلار رسید و فروش دی وی دی ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد. سود باکس آفیس داخلی ۲٫۱ درصد در سال ۲۰۱۵ رشد داشت و به ۱۰٫۷ میلیارد دلار رسید.

جیمز مرداک مدیر عامل کمپانی قرن بیست و یکم فاکس این مسئله را ماه سپتامبر در یک کنفرانس مخصوص سرمایه گذاران به میان کشید. او «موانع دیوانه واری که صاحبان سینماها به وجود می آورند که می تواند باعث شود فیلم ها به مشکل بربخورند» را زیر سوال برد و گفت: «قوانین تجاری ما به خانواده هایی ربط ندارند که تنها می خواهند فیلم شان را ببینند.»

استودیوها و صاحبان سینماها هنوز مسایل بسیاری را باید حل کنند. در حالیکه بعضی مدیران بحث اکران فیلم های برای تماشای خانگی را با گذشت دو هفته از اکران آن ها در سینماها به میان آورده اند، بقیه می گویند این بازه می تواند چهار هفته باشد. سینه مارک گفته مذاکراتش در مراحل اولیه است. این به این معنی است که استودیوها ممکن است استراتژی های متفاوتی را دنبال کنند. آن ها این را هم باید تعیین کنند که می خواهند مستقیما فیلم های شان را برای مشتری بازاریابی کنند یا این کار را از طریق شخص سوم مثل آی تیونز اپل یا اوپراتورهای تلویزیون پولی انجام دهند.

غرامت

در بحث های قبلی درباره پخش زودتر فیلم ها در ویدیوی خانگی، صاحبان سینماها گفته بودند باید به خاطر ریسکی که این مسئله بر تعداد بلیت های فروخته شده شان وارد می کند، قرامت دریافت کنند.

علاوه بر این، کارمزدی که شبکه های کابلی و خدماتی از جمله نت فلیکس برای فیلم ها می پردازند، بر پایه فروش باکس آفیسی تعیین می شود. هرچیزی که باعث کاهش سود فروش بلیتی شود می تواند به تجارت ویدیوی خانگی استودیوها هم آسیب وارد کند.

بارتون کراکت، تحلیلگر کمپانی اف بی آر می گوید: «گره کوری است. همه درک می کنند که سلیقه مصرف کننده در حال تغییر است و فشاری برای نوآوری وجود دارد. اما تغییر دادن سیستم ستخ بوده و به این معنی است که حرف های زیادی زده خواهد شد، اما تغییرات کمی اعمال می شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج