۴۳۸۸۰۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

خطر گازگرفتگی را جدی بگیرید

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو نسبت به خطر گازگرفتگی به عموم هموطنان هشدار داد و از آنان خواست نسبت به علائمی مانند سردرد و گیجی، هشیار باشند.

خبرگزاری ایرنا: دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو نسبت به خطر گازگرفتگی به عموم هموطنان هشدار داد و از آنان خواست نسبت به علائمی مانند سردرد و گیجی، هشیار باشند.

یسنا بهمنش گفت: منوکسیدکربن، گازی بی رنگ، بی بو و بدون طعم و غیر محرک است که تماس طولانی با این گاز ، سردرد، گیجی و ضربان شدید شقیقه ها را همراه دارد.
وی با اشاره به سرمای هوا در بیشتر نقاط کشور و استفاده مردم از از وسایل گرما زا به ویژه گاز خانگی، خاطرنشان کرد: گاز منوکسیدکربن در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دوداگزوز اتومبیل و ذغال چوب حاصل می شود.
وی ، وزوزگوش و خواب آلودگی را از علائم گازگرفتگی عنوان کرد و گفت: همچنین فرد مسموم دچار تهوع و تپش قلب می شود.
دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: تماس طولانی مدت با گاز منوکسیدکربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.
بهمنش اظهار کرد: موارد زیادی از مسمومیت های کشنده با گاز منوکسیدکربن در رانندگانی گزارش شده است که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک نیکی استفاده کرده اند.
وی تاکید کرد: حضور در گاراژهای در بسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد، خطر بروز مسمومیت با منوکسیدکربن را همراه دارد.همچنین هنگام استفاده از بخاری نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، لازم است از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش ها مطمئن شد.
بهمنش یادآور شد: اولین اقدام در برخورد فردی مسموم با گاز منوکسیدکربن، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و در صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسیدکربن و گازهای دیگر، باید احیای قلبی عروقی را آغاز کرد.
وی اضافه کرد: هنگام بروز آتش سوزی نیز علاوه بر ایجاد گازمنوکسیدکربن، گاز سیانید از سوختن مواد پلاستیکی ایجاد می شود که شدیدا سمی است.
بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته (۱۳۹۴) ۶۲۶ تن بر اثر مسمومیت با منواکسید کربن (گازگرفتگی)جان خود را از دست دادند که ۴۸۲تن از این شمار ، مرد و ۱۴۴تن نیز زن بودند .

همچنین پزشکی قانونی آمار تلفات با این گاز در پنج ماهه امسال را ۱۹۳تن اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ / ۳۶ درصد افزایش نشان می دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج