۴۴۰۳۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

دومین کتاب مهم برادبری به فارسی ترجمه شد

حکایت های مریخ، راز غار آبی و ...

«بعد از مدتی، شما یعنی آدم ها، دوستانتان یعنی مریخی ها را برده خودتان می کنید و یک مستعمره جدید در مریخ به راه می اندازید. «رفاقت با آدمیزاد اصلا مقرون به صرفه نیست!» این یک جمله خلاصه کل این کتاب است.

حکایت های مریخ، راز غار آبی و ...

همشهری جوان: شما یک آدم معمولی هستید و دارید برای خودتان توی خیابان راه می روید که یکدفعه می فهمید غریبه هایی از فضا دارند با شما حرف می زنند. این غریبه ها مریخی و چون دلشان برای شما و بقیه آدم هایی که قرار است در یک جنگ هسته ای نابود شوند، سوخته، می خواهند به شما کمک کنند.

حالا شما، همان آدم معمولی که توی خیابان بودید، قادر به برقراری ارتباط تله پاتی با مریخی ها شده اید و می توانید با آنها ارتباط مداوم داشته باشید. اصلا می توانید به خرج مریخی ها، به مریخ سفر کنید و بگردید. دیگر با هم رفیق شده اید ... فکر می کنید بقیه ماجرای شما و مریخی ها چطور می شود؟ عاقبت این رفاقت و این رفت و آمدها به کجا می رسد؟

ری برادبری، علمی - تخیلی نویس معروفی که دوست ندارد با این عنوان شناخته شود، جواب این سؤالات را اینطوری می دهد: بعد از مدتی، شما یعنی آدم ها، دوستانتان یعنی مریخی ها را برده خودتان می کنید و یک مستعمره جدید در مریخ به راه می اندازید. «رفاقت با آدمیزاد اصلا مقرون به صرفه نیست!» این یک جمله خلاصه کل این کتاب است.

حکایت های مریخ، راز غار آبی و ...

«حکایت های مریخ» مجموعه چند داستان است که یک جورهایی به هم وصل می شوند و داستان فتح مریخ و استثمار مریخی ها را تعریف می کند. این کتاب در کنار «فارنهایت ۴۵۱» دو اثر مشهور برادبری هستند که البته خود برادبری این یکی را بیشتر دوست داشت. برادبری معتقد بود این داستانش، یک اسطوره جدید می تواند باشد. بیشتر کسانی هم که داستان را خوانده اند، با او موافق هستند.

یک نکته دیگر هم اینکه برادبری از اینکه این کتابش را در دسته علمی - تخیلی ها جا بدهند شاکی بود: «علمی تخیلی توصیف واقعیت است و فانتزی شرحی خیال پردازانه. از این روست که حکایت های مریخ علمی تخیلی نیست، فانتزی است. معلوم است که ممکن نیست چنان اتفاقاتی روی دهد. به همین دلیل است که اثری ماندگار خواهد بود، چون همانند اساطیر یونان است و اسطوره ها مانا هستند ...»

مترجم کتاب، مهدی بنواری از فعالان شناخته شده در عرصه ادبیات فانتزی و علمی - تخیلی است. او سردبیری سایت بسیار معروف آکادمی فانتزی را به عهده دارد و اگر خاطرتان باشد، در شماره ۳۸۵ با او و دوستانش گپ مفصلی زده بودیم.

حالا که رسید به هیجده

سفر به گرای ۲۷۰ درجه / احمد دهقان/ انتشارات سوره مهر/ چاپ ۱۸

بعید است کسی باشد که اسم احمد دهقان و کتاب او را نشنیده باشد. این رمان بیشترین جوایز و عناوینی را که می شد، کسب کرده است. جایزه ۲۰ سال داستان نویسی، جایزه بیست سال ادبیات پایداری، ... حتی کتاب به انگلیسی ترجمه شد و در آمریکا هم حسابی فروخت.

حکایت های مریخ، راز غار آبی و ...

این رمان تصویری بسیار زنده، ملموس و در عین حال منصفانه از جنگ به دست می دهد. شخصیت اول داستان نوجوانی است که امتحانات مدرسه را رها می کند تا برای روزهای عملیات خودش را به جبهه برساند و خواننده را به همراه خود به جبهه و زیر خمپاره و ترکش و بمباران می برد... به چاپ ۱۸ رسیدن کتاب فرصت خوبی است تا اگر کسی هنوز کتاب را نخوانده، زودتر دست به کار شود.


کارآگاه 5 دقیقه ای

راز غار آبی/ کارستن کلمان و ولف برومل/ ترجمه ناصر زاهدی/ موسسه جهان کتاب/ 4500 تومان

این روزها هم ادبیات پلیسی دوباره مد شده، هم ادبیات آلمانی روی بورس است. این کتاب از سری «قتل در پنج دقیقه» است که مجموعه ای از داستان کوتاه پلیسی هستند. تا به حال کتاب های «مار اوکیناوا» و «عکس فوری» از این مجموعه چاپت شده که هر جلد، شامل 20 داستان است، داستان کوتاه پلیسی هم از آن چیزهایی است که تازگی ها مد شده.

حکایت های مریخ، راز غار آبی و ...

بعضی ها موافقش هستند و می گویند که اقتضای عصر جدید است و اینطوری هر پلیسی بازی می توانددر زمان کمتری یک معما را بخواند و حل کند و کیفش را ببرد. از آن طرف هم عده ای گیر می دهند معمایی که توی چند صفحه حل بشود، عمق ندارد. باید کتاب را خواند و دید که بالاخره ماجرا چقدر عمیق است؟


داستان خانوادگی

بانوی مه / محمدرضا آریان فر/ نشر آموت / 16000 تومان

حکایت های مریخ، راز غار آبی و ...

داستان، داستان یک خانواده پنج نفره است. آقا رفیع، پدر خانواده که تاجر فرش است و اهل موسیقی، بعد از دیدن عکس دختری که قرار است عروس او شود، یکهو حالی به حالی می شود و می رود توی خاطرات قدیم و کم کم دستش می آید که این عکحس، برای دختر کسی است که او در گذشته خاطرخواهش بوده. خانم ها در اینجور موارد بیشتر از چیزی که فکر می کنید، تیز هستند. گلشن، همسر آقا رفیع از ماجرا سردرمی آورد و کار گره می خورد ... و خلاصه یک وضعی. نویسنده رمان را بیشتر به دفترهای شعرش می شناختیم. او قبلا یک رمان دیگر هم نوشته است با اسم «رقص با طوفان» که توسط نشر افراز منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج