۴۴۲۹۶۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

درویش: با توقیف «رستاخیز» حال خوبی ندارم

با وجود آنکه مسئولان اعلام کرده اند منعی برای اکران فیلم «رستاخیز» وجود ندارد، احمدرضا درویش امشب در برنامه «هفت» مدعی شد که فیلمش همچنان در توقیف است و در این زمینه گفت: احساس من به گروگان گرفته شده است و تا این احساس رها نشود فیلم جدیدی نمی سازم.

تابناک: با وجود آنکه مسئولان اعلام کرده اند منعی برای اکران فیلم «رستاخیز» وجود ندارد، احمدرضا درویش امشب در برنامه «هفت» مدعی شد که فیلمش همچنان در توقیف است و در این زمینه گفت: احساس من به گروگان گرفته شده است و تا این احساس رها نشود فیلم جدیدی نمی سازم.

برنامه سینمایی «هفت» امشب با بخش های پراکنده ای پیش رفت و در این زمینه ابتدا سیدعباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان های صداوسیما و دبیر بخش سیمای نوزدهمین جشنواره تولیدات استانی صداوسیما با حضور در برنامه هفت به ارائه گزارشی درباره این جشنواره پرداخت.

فاطمی در بخشی از صحبت هایش گفت: در سازمان صداوسیما ۳ جشنواره استانی، سیما و فنی داریم که چندسالی بود برگزار نمی شد. اما امسال با حمایت ریاست محترم صداوسیما پس از دو سال وقفه جشنواره تولیدات استانی به راه افتاد. محدویت های مالی، کاهش تولیدات استانی و تغییر مدیریت سازمانی در این سالها باعث تعطیل شدن این جشنواره شد. در این چند ماهی که ستاد جشنواره مجدد شکل گرفت، شورای عالی جشنواره با حضور اساتید سینما و رسانه به بررسی آثار راه یافته پرداختند.

او ادعا کرد: تولیدات برخی مراکز با سفارش در تهران ساخته می شود و رنگ و بوی استانی ندارد که از نگاه معاونت استان ها کاری کار استان ها محسوب می شود که هم لوکیشن های استانی داشته باشد و هم شاکله ی اثر رنگ و بوی بومی داشته باشد و لذا این آثار از میان آثار شرکت کننده کنار گذاشته شد.

در بخش دیگری از این برنامه، احمدرضا درویش در این برنامه حضور یافت. این کارگردان پرسابقه و توانمند سینمای ایران در بخشی از صحبت هایش درباره نسلی که در آن حضور داشته، گفت: تربیت فیلمسازان نسل من جور دیگر است. سینما در ذهن ما با فیلم هایی شکل گرفت که سینمای واقعی ست و دست ما به کم نمی رفت. سینمایی که در ذهن ما بود بزرگ و واقعی تر بود.

او افزود: یافته های کودکان از تاریخ یافته های تئوریک است و کمتر تجربه کرده اند. این اطلاعات بیشتر به صورت شفاها به آنها دیکته شده است و اساسا فرصت زندگی نداشته تا تجربه کند. حال زمانی که کودک با سینمای بزرگ و تاریخی روبرو می شود به ناگهان یکباره تمام این تجارب را می بیند و حیرت می کند. لذا به خوبی در ذهن او نهادینه می شود و نقش ها و فیلمهایی که کودک می بیند، بهتر در ذهن او ماندگار می شود.

درویش تاکید کرد: خاصیت ذهن کودک و نوجوان خاطره بازی است. او همواره به دنبال ساخت خاطره است. همین هم سبب می شود که کودک ارتباط بهتری با پرده بزرگ سینما بگیرد. همین هم سبب می شود نقش مصطفی عقاد و آن فیلم محمد رسول الله برای همه ما تبدیل به خاطره شود. همین یک فیلم در آثار یک کارگردان باشد برای کل کارنامه سینمایی او کافی ست. به طور مثال آنتی کوئین کم ایفای نقش نکرده است ولی ما مسلمانان و بخش مهمی از جهان او را با فیلم «عمر مختار» و «الرساله» می شناسیم. یا کسی با بردن نام مصطفی عقاد تصویری از او به یاد نمی آورد اما بلافاصله به یاد فیلمش برای حضرت محمد (ص) می افتند. بنابر این فیلم می شود آینه تمام نمای فیلمساز در ذهن مخاطبان و چه چیز بهتر از این که خاطره جمعی از خود بجای بگذاری.

این کارگردان سینما خاطر نشان کرد: یک تکنوازی موسیقی است و یک ارکستر هم موسیقی است. اما من به ارکستر تمایل بیشتری دارم. یعنی متنی می نوشتم تا از تک نوازی دوری کنم. این در اجرای سینمایی یعنی اینکه از گرفتن پلان های اول فیلم «کیمیا» نمی ترسیدم. زمانی که پشت ویزور قرار می گیرم، اگر به این فکر کنم روزی این قرار است روی پرده سینما قرار بگیرد وحشت مرا فرا می گیرد. چه می کنم؟

او افزود: تصور می کنم من به نمایندگی از تمام مردم به تنهایی در یک سالن سینما نشسته ام و به من این امکان داده شده که به نمایندگی از باقی فیلم خود را بسازم و مردم می خواهند از نگاه من به جنگ و موضوع فیلم نگاه کنند. این فاصله گذاری در تولید فیلم می کند. همه جهان مهم است اما شما باید فکر کنی مهمترین چیزی که در حال رخ دادن است کاری ست که شما می کنی. من سعی می کنم مسائل را تجزیه و کوچ کنم و در کنار هم قرار دهم. وقتی تو به این بارو کنی که مهمترین کار جهان را انجام می دهی، محقق می شود.

درویش در بخشی از صحبت هایش مدعی شد، همچنان اثرش توقیف است و در این زمینه گفت: در چنین شب فرخنده ای نباید تلخ بود. اما چاره ای نیست. «رستاخیز» به یکی از بزرگترین حسرت ها، زخم عمیق و خراش بزرگ برای من تبدیل شده است. من برای خودم نمی گویم اما چرا انقدر فرصت ها از دست می رود، چرا انقدر ظرفیت ها و توانمندی های سینمای ایران باید از دست برود؟‌ به هر حال «رستاخیز» محصول سینمای ایران است. مگر می شود آن هم توسط دولتی که قرار است به سینما و فرهنگ تکیه کند و نگاه به وجوه معرفتی این هنر کند، این رفتار شود؟

او ادامه داد: رفتارهایی که امروز در منطقه می بینیم برخی می گویند قرائت های غلط از اسلام رحمانی که هیچ تحولی را برنمی تابند و می گویند هرآنچه در صدر اسلام بوده با همان شکل و فرم باید ادامه یابد، سبب شکل گیری داعش شده است. اما از من اگر بپرسی دلیل این وضعیت چیست، می گویم کم کاری خود ماست. در تبیین اسلام رحمانی و سیره پیامبر و معرفت دینی ما چه کردیم؟ من می گویم فیلم «رستاخیز» را ساختم. ۹ جایزه سیمرغ جشنواره به این فیلم تعلق گرفته است و علما آن را تائید کرده اند حالا کارش باید با مسئولین و مدیران به محاکم قضایی بکشد؟ اینها باید درون خود ما بررسی شود. من ۱۰-۱۲ سال از عمر خود را گذاشتم و چنین فیلمی ساختم، این چه اثری بر جامعه سینمایی می گذارد؟

درویش متذکر شد: ما رسالت هایی داریم. می دانید چرا «رستاخیز» را ساختم؟ به من برخورد. من احساس کردم به ما به عنوان عناصر بی غیرت نگاه می کنند! بالاخره جمهوری اسلامی است و ما برای اعتقادات و ائمه خود چه کردیم؟ نام سیدالشهدا در دنیا خریدار دارد. یک نشانه بزرگ است که می توان با آن سر خود را در جهان بلند کرد. من احساس غیرت کردم و ساختم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج