۴۴۸۵۹۶
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

حراج منافع ملی با افشای محرمانه های ظریف

سياست خارجي همواره داراي مباني استراتژيك، تاكتيك و مفاهيم مهمي است كه در راستاي منافع ملي تعريف مي‌شود.

صادق خرازی در اعتماد نوشت: سياست خارجي همواره داراي مباني استراتژيك، تاكتيك و مفاهيم مهمي است كه در راستاي منافع ملي تعريف مي‌شود. سكاندار سياست خارجي كشور يعني وزير خارجه در كشورهاي مختلف كسي است كه داراي ويژگي‌هاي مهم و خاص يعني توانايي برقراري ارتباط تكنيكال، دانش تخصصي كارش، قدرت بيان و تاثيرگذاري بر مخاطب و اهل گفت‌وگو و ايفاي نقش منطقي در مذاكرات باشد، بتواند هم گفتمان را به عنوان discourse و هم گفت‌وگو را به عنوان ديالوگ و هم discussionرا به عنوان مباحثه و هم negotiation را به‌عنوان مذاكره كه برخوردار از مباني حقوقي هر يك از اين واژه‌ها است درك كند و بر اساس آن منافع ملي كشور را دنبال كند. وزير خارجه كسي بايد باشد و هست كه با شخص اول كشور يعني مقام معظم رهبري داراي اعتماد و ارتباط متقابل باشد.
اگر وزير خارجه فاقد ارتباط و اعتماد باشد سياست خارجي كشور با چالش و بحران و در نتيجه شكست مواجه مي‌شود و توان حركت حتي يك متر به جلو را نخواهد داشت. سياست خارجي و وزير خارجه نمي‌تواند دستمايه جدول‌بندي‌هاي صوري سياست داخلي كشور‌ها قرار بگيرد. اگر چنين شود مطمئنا منافع اصلي اين چالش‌ها، درگيري‌ها و نابساماني‌ها نصيب كشورهاي خارجي خواهد شد. وقتي كه از سياست خارجي صحبت مي‌كنيم از منافع ملي يك جغرافياي سياسي و يك ايدئولوژي مبتني بر مفاهيم و ارزش‌هايي صحبت مي‌كنيم كه در قانون اساسي به صورت آشكار بيان شده است. بي‌دليل نبود كه رهبري وقتي در ديدار با كارگزاران نظام اسلامي صحبت مي‌كردند، فرمودند وزير خارجه را فردي متدين، قلندر، اهل منطق، وفادار، اهل گفتمان و در عين حال غيور و رشيد و معتمد مي‌شناسند.
اين واژه‌هايي كه مقام معظم رهبري در ديدار با كارگزاران نظام اسلامي درباره شخص وزير خارجه نام بردند واژه‌هاي درست و صريحي است. واژه‌هاي ديگري را نيز شنيده‌ايم كه مقام معظم رهبري از وزراي خارجه مثل دكتر كمال خرازي به عنوان يكي از شخصيت‌هاي سياسي و مدير و پرهيزگار نام مي‌برند و مي‌گويند كه مورد اعتمادشان هستند. وقتي آقاي دكتر ولايتي به نمايندگي از طرف نظام جمهوري اسلامي مي‌خواست با صدام مذاكره كند و در ارتباط با قطعنامه ٥٩٨ رهبري پيام دادند كه در اين پيام آشكار شد آقاي دكتر ولايتي به عنوان نماينده و كارگزار اصلي نظام جمهوري اسلامي كه مورد اعتماد نظام است مذاكره را انجام مي‌دهد. اين موارد مفهوم خاصي را در ذهن متبادر مي‌كند كه سياست خارجي و وزير خارجه در جدول‌بندي‌هاي سياسي و صوري و اصطلاحا دعواهاي داخلي نمي‌گنجد.
به همين دليل وزير خارجه را از افراد حزبي انتخاب نمي‌كنند. اتفاقي كه اين روزها در مورد آقاي ظريف و انتشار متن سخنان جلسه محرمانه ايشان در مجلس شوراي اسلامي افتاد به نفع امريكا و اسراييل است. اين اتفاق قدرت مانور جمهوري اسلامي را مي‌كاهد. شايد صحبتي در يك محفل خصوصي مي‌شود اما اين صحبت الزاما نبايد در محيط‌هاي عمومي صورت بگيرد. اين‌طور نيست كه بنده آقاي ظريف را فردي بي‌نظير و بي‌بديل بدانم. آقاي ظريف نيز همچون ديگر كارگزاران نظام اسلامي شخصيت متدين، پرهيزگار، كارشناس و داراي تجارب ارزنده‌اي است اما اينكه مطالبي كه آقاي دكتر ظريف در يك جلسه خاص گفته است منتشر شود، جز غرض‌ورزي‌هاي شخصي و گروهي و حزبي چه چيز مي‌تواند باشد؟ چنين چيزي از هيچ فردي در هيچ مقامي پذيرفته شده نيست. اين مساله مخالفت صريح با مواضع رهبري، قانون اساسي و عقل و منطق است. سه مبناي شرع، عرف و قانون در كشور وجود دارد كه بعد از انقلاب آن را به رسميت شناخته‌ايم. اينكه دست وزير خارجه را رو كنند تا حرف خودشان را ثابت كنند، يكي از اشتباهات فاحشي است كه اين روزها اتفاق افتاده است. اين مساله قدرت مانور جمهوري اسلامي را كاهش مي‌دهد و به نفع دشمنان جمهوري اسلامي است. برجام مقوله خاص يك وزارتخانه نبوده است. برجام تصميم و اراده جمعي كل مجموعه نظام بوده است.

همان‌طور كه كساني كه در شكستن تعليق تصميم مجموعه نظام را مطرح كردند يا مذاكرات سعدآباد يا ديگر مذاكرات مجموعه تصميمات نظام بوده، اين تصميم هم از آن نظام است. مذاكراتي كه در مقابل خودخواهي‌ها و تماميت‌خواهي‌هاي آژانس در دولت‌هاي قبل رخ داد، مجموعه‌اي از تصميمات جمعي نظام بوده است. آقاي كريمي‌قدوسي چطور مي‌خواهد كار خود را توجيه كند؟ دوران اين بگم‌بگم‌ها و منم‌منم‌ها تمام شده است. مردم ايران نشان دادند و نشان خواهند داد كه آقاي كريمي‌قدوسي! اخلاق سياسي مهم‌ترين فضيلت است همان چيزي كه حلقه مفقوده شما و همفكران سياسي‌تان است. متاسفانه هر كاري را مي‌كنند تا فرد مقابل را محكوم كنند. بحث شخص آقاي ظريف يا دولت تدبير و اميد با همه ويژگي‌هاي مثبت يا منفي آنها نيست.
اصل كلام اين است كه اين رفتار‌ها به هيچ عنوان خدمت به منافع ملي نيست. اين كار قدرت بازدارندگي ايران را كاهش مي‌دهد و اين كار سردار قاسم سليماني‌ها را نيز تضعيف مي‌كند. نظام هم نياز به سردار ارجمند قاسم سليماني دارد و هم دكتر ظريف. هر كدام از اين افراد در يك جبهه براي يك هدف مي‌جنگند. بايد اين روزها بفهميم دشمنان خارجي كشور چگونه توطئه مي‌كنند. شايد دشمنان ما كاري مي‌كنند داخل كشور افتراق ايجاد شود. كاري نكنيد اين فرموده اميرالمومنين به حقيقت بپيوندد كه مي‌فرمايد «عهدكم شقاق ودينكم نفاق» يعني شما جبهه مومنين در حق خودتان متفرق هستيد و كفار در باطل خود متفق.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منافع ملی باید منافع مردم هم باشد اگر نباشد منافع ملی نخواهد بود

    • احمدر ضد غلامی

      مشکل ازامروز نیست ازسالها پیش این وضعیتی بوده وهست به دنیایی که مردانش عصا ازکورمیوزدند
      من ازخوش باوری آنجا محبت جستجوکردم

    • کیان

      اقای کریم قدوسی بی زحمت وزیرخارجه راخراب نکن ونمیتونی چون مردم اقای ظریف رودوست دارن نه تورو که به خاطرمنفعتت باابروی مردم بازی میکنی وشان مجلس روزیرسوال میبری

    • hamed

      مردم ایران نامحرمند اونوقت جان کری و فابیوس محرم ظریف میره اونطرف سیر تا پیاز مملکت رو تعریف میکنه حالا خواسته اشکال کارشو تو مجلس بگه حرفش در گوشیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج