adexo3
۴۵۱۶۷۲
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

قرارداد ایران و بوئینگ قراردادی برای روز‌های سخت

دو شرکت ایرباس و بوئینگ طی سال گذشته با کمبود سفارش هواپیما روبه‌رو شدند، این دو شرکت تنها با امید قراردادهای بعدی ایران حاضر شده‌اند هواپیماهای کنونی را با قیمت پایین به ایران بفروشند.

خبرگزاری فارس: به نقل از نزدک، بوئینگ و ایرباس طی سال جاری با کاهش فروش هواپیماهای تجاری روبه‌رو شده است.

کاهش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان آنها را مجبور کرده است، تا قراردادهای خرید هواپیمای خود از بوئینگ یا ایرباس را یا لغو کرده و یا به تعویق بیندازند.

از سوی دیگر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی استفاده از هواپیماهای با طول عمر بازی را همچنان اقتصادی کرده است و همین امر باعث شده شرکت‌های هوایی هنوز از هواپیماهای بالای عمر ۲۰ تا ۳۰ سال خود استفاده کنند.

طی سال جاری بوئینگ توانست ۵۵۸ هواپیما بفروشد که نسبت به سال گذشته ۳۶درصد کاهش داشته است.

اوایل ماه جاری میلادی شرکت بوئینگ قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیما را به ایران نهایی کرد که ارزش تجاری این قرارداد ۱۷ میلیارد دلار برآورد شد.

از سوی دیگر در قراردادهای فروش هواپیما مرسوم نیست که هواپیماها با قیمت ترایف‌لیست یا لیست قیمتی به فروش برسند.

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که با توجه به طبعیت این قراردادها توانسته‌اند قیمت خرید هواپیماها را به حدود نصف کاهش دهند. همین امر توانسته است انتقادات را علیه حسن روحانی رئیس جمهور این کشور به دلیل بالا بودن رقم این قراردادها کاهش دهد.

از سوی دیگر ایرباس نیز از نهایی شدن قرارداد فروش ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران خبر داد که ارزش کلی این قرارداد نیز ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است، اما مقامات ایرانی اعلام کردند که ارزش کل این قرارداد از ۱۰ میلیارد دلار فراتر نخواهد رفت.

این دو قرارداد همواره موضوع مورد بحث بین مقامات آمریکایی است، چرا که برخی از مقامات آمریکایی ایران را بزرگترین حامی تروریست خواند و فروش هواپیما به این کشور را برخلاف منافع آمریکا می‌دانند.

در سال ۲۰۱۱ فروش هواپیما به ایران از سوی دولت آمریکا ممنوع شد.

نمایندگان آمریکا نیز تلاش‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از ورود بانک‌های آمریکایی به تأمین مالی قرارداد بوئینگ انجام دادند علی‌رغم موارد فوق بوئینگ و ایرباس با کمترین مانع پیش‌رو دست به نهایی کردن قراردادهای خود با ایران زده‌اند.

به نظر می‌رسد، با توجه به کاهش حجم سفارشات این دو شرکت طی سال جاری و نگرانی نسبت به کاهش ارزش سهام ایرباس و بوئینگ این دو شرکت مجبور شدند هواپیماهای خود را با تخفیف بالا به ایران ارائه دهند.

از سوی دیگر یکی دیگر از عواملی که ایرباس و بوئینگ را مجبور به ارائه این حجم از تخفیف کرده بود امید به خریدهای ایران از این دو شرکت است، چرا که هر دوی آنها امید دارند تا بخشی از خریدهای آینده ایران را که معادل ۴۰۰ فروند ارزیابی شده است، را از آن خود کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دلواپس

      چرا باید وقتی خودمان در یکی از شهرها دانش آموزانی داریم که با خط کش خود هواپیما میسازند. اینطوری.... پول کشور را صرف خرید هواپیمای خارجی کنیم ؟

    • بدون نام

      بانکهای ایران وشرکتهای بیمه تا پایان سال ۹۶ ورشکست خواهند شد

    • بدون نام

      هواپیما نمی خوایم آقایون.جاده ها و ریل هارو درست کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج