سلام بمبئی؛ رو سپیدی فیلم فارسی
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
ادیب_1
شیرآلات زمانی_3
ادیب_3
اپیلاسیون نانا 3
ادیب_4
شیرآلات زمانی_4
اپیلاسیون نانا 4
ادیب_2
شیرآلات زمانی_2
اپیلاسیون نانا 2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۴۵۵۳۰۴
۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
۱۲۶۰۷
علی نبوی در پایگاه خبری الف نوشت: آن طور که پیداست کارگردان سلام بمبئی تیمی را گرد هم آورده و عزمش را جزم کرده تا نه فقط برای مخاطب ایرانی؛ که به مخاطب هند هم نشان دهد که می‌تواند از فیلم هندی هم فیلمی هندی تر بسازد!
علی نبوی در پایگاه خبری الف نوشت: آن طور که پیداست کارگردان سلام بمبئی تیمی را گرد هم آورده و عزمش را جزم کرده تا نه فقط برای مخاطب ایرانی؛ که به مخاطب هند هم نشان دهد که می‌تواند از فیلم هندی هم فیلمی هندی تر بسازد!

ساخت فیلمی در جغرافیای کشور هند، بر اساس قصه‌ای به ظاهر عاشقانه و به شدت ضعیف، با بازی بازیگرانی که مبنای حضورشان صرفاً چهره و تیپ و لباس آنهاست، استفاده از موسیقی پاپ وطنی و هندی... این خلاصه‌ای 2 خطی از یک فیلم 105 دقیقه‌ای است؛ فیلمی که قصه و خط روایی داستانش حتی در همان دو خط هم مفهوم و معنا ندارد.

سلام بمبئی تنها در یک مورد از انسجام و ضرباهنگ برخوردار است و آن هماهنگی اجزا در شل و وارفته بودن قصه و بازی بازیگران است. اگر قصه‌ی فیلم شل و وارفته عنوان می‌شود به این دلیل است که حتی تعلیق مدنظر کارگردان هم منطقی، باورپذیر و اثرگذار در نمی‌آید. علاوه بر این، بازی گلزار و بنیامین هم آن‌قدر سرد و بی‌روح است که کمکی به قصه‌ی این فیلم بی قصه نمی‌کند.

در فیلم سلام بمبئی کارگردان علاقه‌ی زیادی به استفاده از تصاویر هوایی باکیفیت بالا از مناظر بمبئی دارد و عموماً دوربین در روایت قصه؛ میان زمین آسمان سرگردان است. حتی در لحظاتی احساس می‌شود که فیلم تازه آغازشده و بعد همانند سریال های 90 شبی برای اتفاقات آتی آن، تصمیم گرفته شده است.
 
سلام بمبئی؛ رو سپیدی فیلم فارسی 
 
این برداشت به این خاطر است که پس از گذشت حدوداً یک ساعت از فیلم هیچ موضوعی جز مخ زدن بنیامین و شوخی و گفت و گو های زشت در باره‌ی چندوچون ارتباط بنیامین با دختر هندی ندارد و نمایش زندگی روزمره( و البته خسته‌کننده) گلزار و معشوقش با موسیقی متن عمدتاً هندی؛ بیشتر یک کلیپ ضعیف عشقی را تداعی می‌کند تا روایتی برای بیان فرآیند شکل‌گیری عشق بین آن دو.

همان طور که گفته شد موسیقی در فیلم سلام بمبئی کاملاً بر تصویر مسلط است و گویی ما شاهد یک فیلم کپی‌برداری شده از فیلم های ضعیف و موزیکال سینمای هند هستیم. البته نمی خواهم که محصولات سینمایی بالیوود، با همان اصطلاحاً فیلم هندی را بکوبم و مطلقاً این سبک فیلم‌سازی را محکوم کنم؛ اما نکته‌ای که بر آن تاکید داردم این است که این فیلم آن‌قدر سطحی، پیش‌پاافتاده و دم دستی است که حتی با فیلم های ضعیف بالیوود هم قابل‌مقایسه نیست.

بر پایه‌ی آنچه نوشته شد، باید از تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم پرسید که آیا ظرفیت بالای اشتراکات دو کشور ایران و هند؛ تنها در حد ساخت چنین فیلمی است؟ آیا واقعاً این فیلم اثری درخور با مضمون عشق است؟

ایرادات متعددی که در پرداختن به موضوع عشق در فیلم سلام بمبئی وجود دارد تنها محدود به مفاهیم نمی‌شود و در اجرا هم نبود قصه موجب می‌گردد تا حس تعلیق مدنظر کارگردان در فرجام این عشق، منطقی و باورپذیر از کار در نیاید. در واقع پس از گذشت یک ساعت از فیلم، به مدت 30 دقیقه شاهد زنگ زدن، ایستادن مقابل خانه، نگاه‌های رو به افق و مغموم و ... هستیم که ابتدا معشوق به آن مبادرت می‌ورزد و پس از آن عاشق به همان کارها مبادرت می‌ورزد.

نمونه‌ی دیگری که می‌شود در مورد روایت بی‌منطق قصه بیان کرد؛ علت گم شدن محمدرضا گلزار است. کارگردان برای ایجاد حس تعلیق و گره در قصه (که به نگارش خود اوست) موضوع و مسائلی را به‌کار می‌گیرد که بیشتر حس آب بستن به داستان را می‌دهد.

علت چنین برداشتی بی‌منطقی محض در پرداختن به موضوع آدم‌ربایی در داستان فیلم است. کارگردان برای باورپذیر کردنِ میزانِ بد طینتی و خباثت رقیب عشقی گلزار تنها از عناصری مانند حرافی و اعتراضات تکراری و همچنین نمایش دادن یک کلت در دستان او بهره می‌گیرد؛ آن هم کلتی که پس از مسلح شدن به‌دست رقیب عشقی دوباره داخل داشبورد ماشین گذاشته می‌شود! نکات بی‌منطق فیلم فراوان‌اند. به طور کلی در قصه‌ی برهوت مانند این فیلم؛ حتی اگر بوته خاری هم رویت می‌شود پلاستیکی است!

با تمام آنچه بیان شد، تا به امروزشاهد فروش نزدیک به 8 میلیاردی این فیلم هستیم. برای فروش بالای یک فیلم عوامل متعددی دخیل هستند؛ حضور چهره‌های مشهور یا همان سلبریتی ها، جاذبه‌ی ظاهری تبلیغات و ایجاد تصور مثبت نسبت به فیلم با ارائه تصویری متفاوت از دیگر آثار ساخته‌شده در سینما (چنانکه در این فیلم محل ساخت فیلم و بازی بازیگران غیر ایرانی موجب این مسئله شده‌اند) و نکته‌ی دیگر موزیکال بودن فیلم است. فقدان تنوع ژانر و از جمله کمبود جدی فیلم های موزیکال و نیز وضعیت روحی مخاطب ایرانی می‌تواند از دیگر عوامل فروش بالای فیلم باشد.

با در نظر گرفتن مواردی نظیر: محل فیلمبرداری فیلم، هندی بودن عمده ی بازیگران فیلم، استفاده از عناصری نظیر موسیقی و قصه ای که می خواهد با محوریت عشق باشد؛ ناخودآگاه نوعی مقایسه در ذهن شکل می گیرد و سلام بمبئی با آثار سینمای هند و فیلمفارسی های سینمای خودمان قیاس می شود. وقتی فیلم سلام بمبئی را با آثار سینمای هند و فیلمفارسی های ساخته شده قبل و بعد از انقلاب مقایسه می کنم؛ به حال و روز و اعتبار فیلم هندی و حتی برخی فیلمفارسی ها تاسف می خورم؛ چرا که ضعیف ترین فیلم های هندی از قابلیت تحریک احساسات مخاطب بهره مند بودند و فیلمفارسی ها نیز لااقل می توانستند بینندگان خود را سرگرم کنند!

سلام بمبئی فیلمی ضعیف و سردستی است؛ اما فروش بالای آن نشان می‌دهد که سینمای ایران در کدام حوزه‌ها و گونه‌های سینمایی از کمبود جدی رنج می‌برد و این کمبود آن قدر جدی و محسوس است که فیلم‌هایی از جنس سلام بمبئی می‌توانند از شرایط به نفع خود بهره ببرند.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 8
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
19:31 - 1395/10/15
چرا به نظر مخاطب احترام نمیزارید شما کی هستید که سینمای هندو میکوبید
Iran, Islamic Republic of
19:32 - 1395/10/15
من نه این فیلمو دیدم نه تابه حال به جز این نقدی که الان خوندم،نقد دیگه ای ازش خونده بودم،با دیدن تیزر تبلیغاتی و البته یکی دوتا کامنتی که مخاطبای این فیلم گذاشته بودن کاملا میشه فهمید چه فیلم مزخرف و مسخره ایه،تازه جالبیشم اینجاست که به کارگردان یا تهیه کننده که بگی سریع میگن اگه خوب نیست چرا انقدر فروش داشته،تنها سلاح دفاعیشون همین فروش بالای فیلمشونه
Iran, Islamic Republic of
19:37 - 1395/10/15
همیت دم دستی بوده این قده فروش کرده
Iran, Islamic Republic of
21:09 - 1395/10/15
گاهی زندگی را باید ساده گرفت .
گاهی همین فیلم های به ظاهر سطحی حس خوبی به بیننده میدهد.. حسی که شاید این روزها دارد کم کم غریبه میشود..
مگر به تصویر کشیدن ابراز عشق چه اشکالی دارد که باید این همه سرکوبش کرد؟
چرا می خواهیم به همه چیز نگاه فلسفی داشته باشیم..
واقعا چرا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
22:15 - 1395/10/15
از افتخاراتم اینه که نرفتم سینما برای دیدن این فیلم بیخود
Iran, Islamic Republic of
02:19 - 1395/10/16
به نظر من فقط دارن نون تبلیغاتشون رو میخورن. اصلا فیلم در این حد ضعیف ندیده بودم. فقط توی بوق و کرنا کردن که سلاااااام بمبیییییی اومده با بازی سوپر استارررررر گلزار!!!!! سوپر مارکت هم نیست. چه برسه به سوپر استار...
Iran, Islamic Republic of
06:16 - 1395/10/16
سینمایی که بخاطر پول فیلم میسازد وسینمای بدون دغدغه بهتر از این نمیشود
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
دکتر نائبی_1
سفیر بار ساقدوش_3
دکتر نائبی_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
سفیر بار ساقدوش_4
گروه تولیدی نیلوفر_4
دکتر نائبی_4
سفیر بار ساقدوش_2
دکتر نائبی_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
دکتر عارفی - موبایل فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
روشا فارمسی_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
کلینیک النا_فوتر
اورانوس_فوتر2
قالیشویی نوین_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
تدبیرکالا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
تنورستان_فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
روشا فارمسی_فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
پارسیان طب - فوتر
فنی آتل_فوتر
آیلین_تزریق چربی
نیکان فارمدمهر_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
روانشناسی مرهم_ فوتر