۴۵۵۵۲۲
۷۴ نظر
۵۱۷۴
۷۴ نظر
۵۱۷۴
پ

دخترانی‌ که بی‌ شوهر ماندند!

سن یک میلیون و ۳۰۰ هزار مجرد در کشور از حد متعارف ازدواج گذشته است. این آمار در حالی است که تنها ۳۲۰ هزار نفر از مجردان را مردان مابقی یعنی ۹۸۰ هزار نفر را زنان مجرد تشکیل می دهند. بنابراین تعداد زنان هرگز ازدواج‌ نکرده بالای سن متعارف و قبل از تجرد قطعی سه برابر مردان است.

خبرآنلاین: سن یک میلیون و ۳۰۰ هزار مجرد در کشور از حد متعارف ازدواج گذشته است. این آمار در حالی است که تنها ۳۲۰ هزار نفر از مجردان را مردان مابقی یعنی ۹۸۰ هزار نفر را زنان مجرد تشکیل می دهند. بنابراین تعداد زنان هرگز ازدواج‌ نکرده بالای سن متعارف و قبل از تجرد قطعی سه برابر مردان است.

سال ۱۳۹۰ آغاز دهه تجرد در ایران بود. تجردی که گرچه در دهه‌های پیش نیز در ایران دیده می‌شد اما به واسطه تعداد زیاد دهه شصتی‌ها که حالا در دهه نود جوانانی در سن ازدواج بودند، این آمار رو به فزونی گذاشت. آماری که در سال ۹۰ حکایت از زندگی مجردی و تک نفره ۷.۱ درصد خانواده‌های ایرانی داشت.

زندگی مجردی اما تنها در یک سطح یا در یک جنسیت در ایران باقی نماند. ارقامی که وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۳۹۱ اعلام کرد، از زندگی مجرد حدود ۲۵ درصد دختران خبر داد. گرچه هم در ابتدای دهه ۹۰ و هم در سال ۹۵ آمار دقیقی از زندگی مجردی دختران و پسران ایرانی وجود ندارد اما به استناد سخنان وزیر ورزش و جوانان در سال ۹۱ ۳۰ درصد جوانان در شش کلانشهر تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز به تنهایی زندگی می‌کنند.

اما دلیل این انفجار چه بود؟

زندگی مجردی در ایران که به گفته بسیاری از جامعه‌شناسان به دلیل گذر از کشوری سنتی به صنعتی و سر درگمی جوانان بین باورهای سنتی درست و غلط و فشار دهکده جهانی که فضای مجازی و رسانه‌های فراملی ایجاد کرده، به وجود آماده اما فارغ بر اینها اگر بخواهید علت اصلی زندگی مجردی را در ایران جست‌وجو کنید باید سری به آمارهای کاهشی ازدواج و افزایشی طلاق در ایران و پیامد‌های منفی این امر بزنید. متأسفانه در سال‌های اخیر آمار ثبت ازدواج با روند کاهشی روبه‌رو شده، به طوری که از سال ۱۳۹۰ با رشد منفی ۹.۱ درصد و پس از آن در سال ۱۳۹۱ با رشد منفی ۱.۵ درصد و در سال ۱۳۹۲ منفی ۷.۶ درصد که در ۹ ماهه سال ۱۳۹۳ به منفی ۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبلش رسیده است.

افزایش آمار طلاق و پیامدهای این اتفاق در ایران باعث شده بسیاری از جوانان به ازدواج بی‌رغبت شوند و آمار تجرد قطعی را در ایران بالا ببرد. به گفته اصغر نورالله زاده، مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در سال ۹۴ ، ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در ایران مجرد مانده‌اند. او همچنین از روند افزایش آمار زنان مجرد در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته: سهم زنان نسبت به مردان در تجرد بیشتر است. او میانگین سن ازدواج در مردان را ۲۸ سال و زنان را ۲۳.۵ سال عنوان کرده و گفته است: قریب به ۴ میلیون نفر مجرد دارای تحصیلات بالایی هستند که در این میان سهم زنان تحصیل کرده ازدواج نکرده بیشتر است.

دختران مجرد شهری رقیب دختران مجرد روستایی

شاید باورتان نشود اگر بدانید که دختران روستایی بیش از دختران شهری در معرض تجرد قطعی قرار دارند. براساس سرشماری سال ٩٠، تعداد دختران هرگز ازدواج نکرده در مناطق روستایی در همه گروه‌های سنی بیش از دو‌میلیون و ٦٥٠‌هزار نفر بوده است.

اگر این عدد را در مقابل ٣١١‌هزار و ٥٠٦ دختر سه گروه سنی فوق در نقاط شهری قرار دهیم متوجه می‌شویم که جمعیت دختران هرگز ازدواج نکرده روستایی تقریبا نیمی از دختران هرگز ازدواج نکرده شهری است. این مقایسه می‌تواند یکی از نشانه‌های جمعیت عظیم مهاجرت مردان روستاها به شهرها باشد که فرصت ازدواج را از دختران روستایی گرفته است. در این میان استان تهران با دارا بودن یک‌میلیون و ٥٤٨‌هزار و ٦٧٣ زن هرگز ازدواج نکرده در میان دختران ١٠ تا ٥٠ سال و بالاتر در صدر این آمار قرار دارد. بعد از تهران استان‌های خراسان‌رضوی، خوزستان، فارس و اصفهان به ترتیب بیشترین تعداد دختران هرگز ازدواج نکرده را دارند. البته تعداد مردان هرگز ازدواج نکرده نیز در تهران با یک‌میلیون و ٩٨١‌هزار ٧٧٦ نفر بالاترین آمار را داشته است. البته باید توجه داشت که آمار ارائه شده مربوط به چهار سال قبل است و این امید و احتمال بسیار زیاد است که دختران این گروه‌های سنی در آستانه تجرد قطعی فرصت ازدواج را یافته و از تقسیم‌بندی هرگز ازدواج‌نکرده‌ها خارج شده باشند.

چرا آمار تجرد زنان افکار عمومی را می‌ترساند؟

طبق آمار علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مرد بالای ۳۵سال و زن بالای ۳۰ سال در کشور داریم که ۳۲۰ هزار نفر آنها پسر و ۹۸۰ هزار نفرشان دختر هستند. هرچند که زندگی و روابط انسان‌ها مثل این آمار خشک و بسته نیست و احتمال زیادی وجود دارد که این حدود یک‌میلیون دختر مجرد در فاصله سرشماری ٩٠ تا ٩٥ ازدواج کرده باشند، اما مسئله مهم، زنگ خطری است که به صدا درآمده است. اما چرا آمار زنان مجرد بیش از مردان مجرد برای مسئولان مورد توجه قرار گرفته است؟ زن و مادر شدن به هم وابسته‌اند. زنان به واسطه ماهیت وجودیشان، یک وظیفه نانوشته در جامعه و جمعیت دارند که آن همین تعهد طبیعی فرزندآوری است.

تا پیش از این مادربزرگ‌هایمان میانگین ٦ تا ١٢ فرزند را تجربه می‌کردند و مادران ما تجربه میانگین داشتن ٣ تا ٦ فرزند را داشتند اما زنان این دوره گرچه که انتظار می‌رود که تعهد خود را با کاهش متناسب دوره‌اشان ادامه دهند اما تعداد قابل توجهی از آنها در سن تجرد قطعی قرار دارند. بنابراین بسیاری از کارشناسان نگرانند تا در صورت ادامه ‌نیافتن چرخه متناسب فرزندآوری نرخ باروری در کشور با افت چشم گیری روبه‌رو شود.

در تعریف علمی به تعداد فرزندانی که هر خانم در طول دوران بالقوه باروری خود (١٥ تا ٤٩ سال) به دنیا می‌آورد را نرخ باروری می‌گویند که استناد به این تعریف می‌توانید تعداد دختران مجرد ازدواج‌نکرده اطرافتان را مرور کوتاهی کنید و ببینید که این نگرانی چقدر می‌تواند بزرگ باشد.

چرا دختران ایرانی ازدواج نمی‌کنند؟

گرچه مجرد ماندن دختران همانند مجرد ماندن پسران به دلایل بسیاری از جمله دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بستگی دارند و زنان همانند مردان ممکن است فردی هم‌سطح خود پیدا نکنند اما جامعه بیشتر به زنان انگ می‌زند. این زنان مجرد هستند که از سنی به بعد با عنوان‌هایی نظیر «ترشیدگی» مواجه هستند و حتی بسیاری از خانواده‌ها برای فرار از همین انگ، دخترانشان را به هر نوع ازدواجی مجبور می‌کنند. معمولا زنان هرگز ازدواج ‌نکرده با این انگ مواجه هستند که «اگر ایرادی نداشت حتما باید ازدواج می‌کرد». با این حال دختران امروزی سعی می‌کنند با این تفکرات مبارزه کنند. برخی از دختران بی‌مسئولیتی و خصوصیات اخلاقی مردان را دلیلی برای مجرد ماندن و ازدواج نکردن خود می‌دانند

فهیمه آزادی دختر ۳۰ ساله ایرانی یکی از دخترانی است که در گفت‌وگو با روزنامه لس‌انجلس تایمز در تشریح علل مجرد ماندن خود گفته ‌است که «مردهای ایرانی برای ازدواج به اندازه کافی خوب نیستند!» او دختری است که پس از قطع شدن چندین رابطه، به تنهایی در آپارتمانی در جنوب تهران زندگی می‌کرد و اعتقاد داشت که به علت توسعه آموزش عالی، انتظارات زنان بیشتر شده است. او گفته: شما نمی توانید با یک مرد معمولی ایرانی ازدواج کنید که شما را محدود می کند و می گوید "کار نکن، بیرون نرو." این روزها پیدا کردن یک مرد روشنفکر ایرانی واقعا سخت است، آنها عقبتر از ما هستند. او توضیح داد که مدتی با مردی تقریبا ثروتمند که در ارمنستان تحصیل کرده بود زندگی می‌کرده اما بعد از مدتی از او جدا شده است، پس از آن مادر و پدرش از تصمیمش برای اینکه مجرد بماند حمایت کردند. خواهر بزرگتر فهیمه هم وکیلی است که یک فرزند ۱۰ ساله دارد و از شوهر خود طلاق گرفته؛ شوهرش مخالف این بوده که این وکیل به سفرهای کاری برود.

آزادی همچنین گفته که در طول این سال ها با مردهای زیادی آشنا شده است، اما هیچ کدام از آن ها به قدر کافی مسولیت پذیر نبودند تا با آنها ازدواج کند یا بچه دار شوند: «مردهای پیرتر زنان جوان تر از من را ترجیح می دهند و جوان‌ترها هم فقط رابطه جنسی می خواهند چون فکر می کنند من قصد ازدواج ندارم و می توانم سهم پول خودم را در کافی شاپ ها بدهم!»

چرا پسران ازدواج را دوست ندارند؟

بی‌پولی، بیکاری، نداشتن خانه شخصی و تورم از یک طرف و بالا بودن مهریه و توقعات دختران ایرانی از سوی دیگر مردان را از ازدواج فراری می‌دهد. اتفاقی که به راحتی هم دختران را در تجرد قطعی قرار می‌دهد و هم پسران را.

دندان‌گرد شدن ‌دختران ایرانی پاسخی از سوی پسران مجرد به اتهام «خوب نبودن و بی‌مسئولیتی مردهای ایرانی» است. مهرداد یکی از مردان مجردی است که در آستانه ٣٧سالگی با وجود موقعیت خوب مالی و تحصیلی ازدواج نکرده. او فوق‌لیسانس زبان دارد و رئیس یکی از شعب بانک‌های دولتی ایران است. او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش و همچنین خوب یا بدبودن دختران و پسران می‌گوید: «به نظرم، نه دختران و نه پسران دیگر خوب نیستند، مهم‌ترین مشکل هم شاید این است که از مسئولیت قبول‌کردن فرار می‌کنند، حتی آنهایی هم که قبول می‌کنند ازدواج کنند، از مسئولیت‌هایشان در برابر طرف مقابل فرار می‌کنند، این مسئله هم درباره دختران و هم پسران صدق می‌کند و پس در هر دو سمت پیداکردن گزینه مناسب برای ازدواج کار سختی به نظر می‌رسد.» او درباره دلیل ازدواج‌نکردنش نیز می‌گوید: «در همه این سال‌ها توقعم بالا رفته، ضمن اینکه حوصله‌ام هم کم شده و برای خودم پیله تنهایی درست کرده‌ام.»

زنان در تقابل با مردان

«شبکه‌های اجتماعی مقصرند، مجردی بهتر از متاهلی است، دختران از پسران متنفرند و پسران از دختران، خانه پدری بهتر از بی‌خانمانی دو نفره و ازدواج تنها به شرط پول» اینها تنها بخشی از نظرات و واکنش‌های مخاطبان به دلایل مجرد ماندن دختران و پسران ایرانی است. عده‌ای با ارسال نظر به خبرآنلاین به افرادی چون فهیمه آزادی و مهرداد توصیه کرده‌اند که ازدواج را برای ادامه زندگی انتخاب نکنند. عده‌ای دیگر شبکه‌های اجتماعی را مقصر اصلی این تفکرات و پذیرش زندگی مجردی در جوانان دانسته‌اند و گفته‌اند: «شبکه های اجتماعی سبک زندگی رو تغییر دادن، و خانواده ها هم در آموزش کم میذارن. الان هیچ کسی درک درستی از ازدواج نداده در کل هیچ کدوم از دخترا و پسرا طاقت تحمل همدیگرو ندارن و فکر میکنن فقط حرف خودشون باید حرف اول و آخر باشه.»

پذیرش زندگی مجردی از سوی افکار عمومی اما یکی دیگر از خواسته‌هایی و نقدهایی است که بسیاری از مخاطبان آن را با دیگران در میان گذاشته‌اند. یکی از مخاطبان نوشته است: مخاطب دیگری که خود یک دختر مجرد است، به شرایط سخت زندگی دختران مجرد در ایران اشاره کرده و نوشته است: «من زندگی مجردی دارم. کاملا شرایطش رو لمس میکنم. الان مشکل ما این نیست که چرا ازدواج نکردیم مشکل اینجاست که چرا بدون ازدواج نمیتونیم زندگی کنیم.»

مجرد ماندن نگرانی دارد؟

ازدواج‌نکردن نمی‌تواند به خودی خود نگران‌کننده باشد اما وقتی یک دختر رخ‌ندادن آن را در کنار همه محدودیت‌ها، موانع، مشکلات، کمبودها و نگرانی‌هایش می‌گذارد، اوضاع کاملا تغییر می‌کند. واقعیت این است که نگرانی درباره آینده و ترس از تنهایی تبدیل به یکی از موارد اصلی بحث میان دختران ازدواج‌نکرده یا حتی زنان مطلقه و تنها شده است و بسیاری از زنان برای فرار از این نگرانی و ترس، راه‌های مختلف، پرهزینه و حتی خطرناک را در پیش می‌گیرند. البته همین موارد برای مردان نیز صادق است. از آنجایی که جامعه ما با عرف و رفتارهایی اجتماعی عجین شده و براساس همین رفتارها و عرف‌ها مردان فرصت، امکان و راه‌های بیشتری برای تأمین نیازهای خود دارند.

عدم ارتقای کاری یکی از پیامدهای مجرد ماندن مردان است. اتفاقی که به عنوان یکی از ابزارهای قهرآمیز که نتیجه اش تشویق مردان مجرد به ازدواج است در ایران مورد استفاده قرار گرفته؛ ابزاری که کمتر زمانی به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرده است. محمدناصر نیک‌بخت، استاندار همدان از جمله کسانی است که به این اقدام قهرآمیز روی آورده و ضمن اعلام این خبر که ۵۰۰۰ کارمند مجرد در دستگاه های اجرایی فعالیت می کنند، گفته است: در تعجب هستم که کارکنان دستگاه‌های اجرایی با وجود شاغل بودن چرا از امر ازدواج اجتناب می‌کنند؟! بنابراین از این پس کارمندان مجردی که قراردادی هستند را پیمانی نخواهیم کرد و اگر پیمانی باشد رسمی نمی‌شوند.

مجرد ماندن برای هر دو گروه یک بحران روحی، روانی و حتی جسمانی است. با این حال در جامعه کنونی ما دختران نگرانی بیشتری نسبت به مجرد ماندنشان دارند. به ‌عبارتی بیشتر دختران به‌خصوص آنهایی که تصمیم به زندگی منفک از خانواده خود را می‌گیرند، فارغ از انواع عارضه‌های جسمی و روحی و روانی نوعی نگرانی از آینده و ترس از تنهایی دارند که نمی‌توانند با آن کنار بیایند و ممکن است همین نگرانی و ترس در آنها تبدیل به بیماری‌های دیگری شود.

ترس‌هایی که به گفته ناهید خداکرمی، رئیس کارگروه بهداشت معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و رئیس انجمن مامایی بین دختران کم ‌سن‌ و سال تنها و دختران و زنانی که از سن ازدواجشان گذشته مشترک است. او می‌گوید این حس بین آقایان تنها و ازدواج‌نکرده هم وجود دارد.

علت چیست؟ چه باید کرد؟

او مسئله عدم ازدواج، گسترش روابط غیر از ازدواج، کاهش فرزندآوری، افزایش سن ازدواج و تمایل‌نداشتن به آن و بسیاری از مشکلات دیگر را زنجیره‌وار به هم متصل دانسته و بیان کرده است: باید بدانیم همه اینها به اشتغال و بیکاری و تحصیلات و میزان محدودیت‌ها و آزادی‌های جوانان در جامعه ربط داشته و دارد. او می‌گوید مهاجرت‌ها و مسائل مالی خانواده‌ها و امید و ناامیدی بین جوانان را باید در نگاه آنها به آینده بررسی کرد. بسیاری از جوانان به‌دلیل همین نداشتن امید به آینده و نداشتن برنامه‌ای برای آینده خود را وارد رفتارها و اقداماتی پرخطر و پرهزینه می‌کنند و برایشان نتایج این اتفاقات مهم نیست و این نگران‌کننده‌ترین اتفاق درباره جوانان یک کشور است. او به نتایج بررسی‌های جهانی اشاره می‌کند و می‌گوید: در جوامعی که شادی و نشاط اجتماعی و فردی بالاست و امید به آینده فرد و خانواده تا حد زیادی وجود دارد، تمایل به ازدواج بیشتر و نرخ باروری هم بالاست و بالعکس در جوامعی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و... وجود دارد، این شاخص‌ها هم افت می‌کند.

خداکرمی در رابطه با تجرد و احساس ترس در مردان نیز گفته: افزایش سن ازدواج یا هرگزازدواج‌نکردن درباره مردان هم نگران‌کننده است اما از آنجایی که مردان از نظر عرفی و اجتماعی و البته جسمی فرصت بیشتری برای دامادشدن دارند نگرانیشان کمتر است. درعین‌حال جامعه ما از شدت نگرانی درباره ازدواج‌نکردن در سنین بالاتر دچار هیجان ازدواج دختران و پسران در سنین کمتر از سن ازدواج شده است و به‌همین‌دلیل شاهد افزایش ازدواج‌های کمتر از ٢٠ساله‌ها هستیم که همین موضوع خود شروع یک اتفاق ناگوار دیگر است.

رئیس کارگروه بهداشت معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تأکید دارد ارگان‌های مسئول در امر سلامت جسم و روان و نیز ارگان‌های متولی درباره مسائل اشتغال و شادی و نشاط و تحصیل و... همراه با هم مدیریت کنترل اجتماعی را اجرا کنند که البته مبنای آن نباید اقدامات قهری باشد. او گفته است که باید سیاست‌های جداسازی دختران و پسران در سن ازدواج از یکدیگر را اصلاح کنیم و بدانیم که بهتر است دختران و پسران قبل از ازدواج با یکدیگر آشنا شوند. در این شرایط است که آنها می‌توانند اولا اقدام به انتخاب کنند و درعین‌حال با خصوصیات جنس دیگر آشنا شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      به خدا با این آمار طلاق و تورم و بیکاری و مشکلات دیگه آدم باید دیوونه باشه که فکر ازدواج به سرش بزنه

    • ایرانی

      این دخترهای ایرانی حقشونه مجرد باقی بمونن!!!

    • بدون نام

      برای یک سایت اینترنتی که ادعای به روز بودن داره متاسفم ..خوب مردانی هم هستن که ازدواج نکردن.ولی این سایت فقط تیتر بی شوهری میزنه ..ادم یاد صد سال پیش میفته ..بسیاری از مردان این سرزمین حتی لیاقت هم صحبتی هم ندارن

    • بدون نام

      این امار چرته من خودم در امارگیری شرکت دارم و 13 میلیون جوان مجرد،دختر و پسر در کشور داریم ک سنشون از 30 سال گذشته.

    • بشیر دلاویز

      عمو پول نیست .کار نیست وام نمیدن . کی میتونه زن بگیره

    • بدون نام

      در چنین مواقعی برای مردان مجرد که مسئولیت پذیری ندارند و ازدواج نمیکنند اصطلاح عذب و یا یالغوز به کار میرود.اگر بانویی مجرد است به دلیل عدم وجود مرد زندگی است وگرنه جفت گیری را حیوانات هم انجام میدهند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر شما

    • بدون نام

      میتونستید بنویسید :پسرانی که بی زن موندن ! لطفا تیتر مقاله هاتون زن ستیزانه نباشد ... ممنون

    • بدون نام

      همش مطالبشون زن ستیزیه .بسه خواهشا.

    • باران

      چ تیتر مسخره ای زدید
      همه چیز باید دست ب دست هم بده تا ی ازدواجی صورت بگیره پسرا دنبال دخترین ک عین مادرشون باشه و کارو پخت و پز و فرزند پروری کنه درحالی ک دخترام حق تحصیل و پیشرفت دارن ...افتادیم تو ی جامعه مرد سالار به ظاهر روشنفکر...حق خانوما خرده میشه متاسفانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فمنیست

      • مردجنوبی

        خانم باران 12:42تیتر کاملا درسته چون به ازای یک پسر سه تا دختر ازدواج نکرده هست. در بهترین حالت دو سوم از اون دخترا میمونن خونه(اگر هر پسری یکی از اون دخترا رو بگیره). تازه اغلب آقایون میرن دخترای کم سنو سال میگیرن
        چه ربطی به زن ستیزیو مردسالاری داره؟
        باید یکی بیاد شما فمینیستارو از توهمات پوچ و مردستیزانه خارج کند چرا شما سعی می کنید تمام مسائل علمی و حقیقی کشور رو به مردسالاری ربط بدید
        ضمنا این تیتر طبق آمارهای واقعی هست برترینها که از خودش ننوشته

    • میترا

      سلام بنده خودم کارمندم. تحصیلات آکادمیک دارم ولی سنم سی هست! الان اکثر پسران هم دوره من ازدواج کردن یا اگر ازدواج نکردن دنبال دختر کم سن و سانتی مانتال هستند! این یکی از دلایل عدم ازدواج من نوعی و صدها مثل منه! متاسفانه دختران دهه شصت با بحران جدی تنها ماندن روبرو شدن که جامعه و فرهنگ بهش دامن زدند...

    • بلتلی

      بخدا قسم همه بخاطر بیکاری است.اگر مردان شاغل شوند ازدواج زیاد میشود.

    • لیلا

      تیتر کاملا درسته چون به ازای یک پسر سه تا دختر ازدواج نکرده هست. در بهترین حالت دو سوم از اون دخترا میمونن خونه(اگر هر پسری یکی از اون دخترا رو بگیره). تازه اغلب آقایون میرن دخترای کم سنو سال میگیرن
      چه ربطی به زن ستیزیو مردسالاری داره؟

    • بدون نام

      چه تیتر مزخرفی زدین!اگرم مجرد موندن از بی لیاقتی پسرهاس

    • بدون نام

      وقتی امنیت شغلی نیست .خانمهایی که فقط به دنبال کلاهبرداری و بعد از عقد سریع مهریه رو اجرا میگذارم و دار و ندار اون آقا رو به یغما میبرن و اون پول رو حق خودشون و مهرشان میدانند .باید رسم بر مهریه ی بسیار پایین بشه تا اون کسی که واقعا قصد زندگی رو داره و زندگی رو با خوبی و سختیش قبول داره ازدواج کنه .و الا ریسک بالایی داره .

    • بدون نام

      توی ایران جوان ها همه چیز با هم میخوان .عروسی خیلی خوب .کار خیلی خوب .شوهر یا زن ایده آل .و در آخر اون پسر یا دختر نمیخواد سعی کنه همسر ایده آلی باشه .اصلا دنبال مهارتهایی زندگی نمیرن که یاد بگیرند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فوق العاده بود , گل گفتی

    • بدون نام

      ولی از کامنتها معلومه که زنهای مجرد خیلی بیشترن .................

    • بدون نام

      متاسفانه دخترهای زیادی هستن که رفتارها و ناسازگاری زیادی دارن .واقعا سخته زندگی با این تورم و چشم و همچشمی .سخته همراه نبودن و انتظارات فراتر از آنچه که در توان نیست.گفتی که کارمند هستی با این حقوق .قبول کرده و وقتی که اومده توی زندگی همش تحقیر میکنه تو رو .این درسته؟

    • بدون نام

      کلاه منو ی خانم برده .اینقدر نگید زن ستیزی .اول شرایطم رو دید .مشاوره رفتیم و قبول کرد .بعد از عقد اینقدر اذیت کرد و بهانه آورد و توهین میکرد و در آخر ها میگفت منو بزن.دید بهانه ای نداره گفت تو خوبی اما خواهرت مداخله میکنه توی زندگیم در صورتی که فقط عقد بودیم و مداخله ای نبود .مهریه گرفت و خانه ای خرید و دوباره آمد که با هم زندگی کنیم .اما من این رو کلاهبرداری میدونم .حالا چرا نباید از این خانمها ترسید؟

    • بدون نام

      لیلا 13:05 - 1395/10/16
      ....لطفا منبع اماری خودتان را اعلام بفرمائید .ممنون

      پاسخ ها

      • مرد جنوبی

        منبع آماری در خود خبر هست و نوشته ، این خبرها به معنی مردسالاری هست و شما به این آمارهای واقعی تهمت مردسالاری میزنید

    • نسیم

      بد نیست داریم زندگی میکنیم اگه این فامیل ها و درو همسایه بزارن انگ ترشیدگی نزنن دهنشون رو ببندن و فرهنگ شون رو بالا ببرن خیلی هم خوبه همه چی به ازدواج ختم نمیشه که مجردی همچی بد هم نیست مال خودتی عشق و حال

    • بدون نام

      اینها علت تجاوزه!!!؟

    • بی نام

      جالب آقایونی که فکر میکنن در حقشون ظلم میشه ما ترجیح میدیم کلا ازدواج نکنیم تا در حقتون ظلمی نشه من الان ۳۲ سالم شاغل و از نظر مالی هم مشکلی ندارم ترجیح میدم مجرد بمونم تا تو جامعه ای زندگی کنم که چپ و راست بی شوهری رو میکوبن تو سر دخترا انگار تقصیر ماست که هم پسر کمه هم از بینشون مرد زندگی نایاب یکی از دلایلشم داشتن آزادی های بیش از حد آقایون

    • محمد

      مشکلات اقتصادی گرونی عدم اعتماد به دخترا درصد بالای خیانت و آمار فاجعه بار طلاق پس من 30 ساله مجرد میمونم و لذت میبرم که اعصابم راحته و دختر خانما هم به تجردی خودشون ادامه بدن که حقشونه بلکه توقعشونو بیارن پایین، بعضیاشون همچین به خودشون مینازن فکر میکنن رفتن خونه شوهر میخوان براشون تخم طلا بزارن اینو نمیدونن که چیزی جز دردسر نیستن.

    • بدون نام

      همه اش بخاطر بی پولیه همین ...

    • بدون نام

      آقایون عزیز همه ی زنها مثل هم نیستن!!
      و خانمهای گل همه ی مردها هم مثل هم نیستن!!
      پس اگه یکی بد بوده دلیل بر این نیست که بگیم:
      همه ی زنها یا همه ی مردها بدهستن ...

    • بدون نام

      نسیم خانم .تجرد هم حال میده اما روزی میرسه که کاملا تنها میشی .خدای ناکرده پدر و مادری هم نیست که وقتی میری خونه تنها نباشی .بیماری و بی کسی .و هیچ کس نمیفهمه توی خونه از بیماری و یا غش کردن و یا بیهوشی به داد آدم برسه .شرایط پیری خیلی سخته که فرزندی نباشه تا حتی کارهای اداری برای بستری شدن آدم رو بگیره و هزاران درد دیگه که توی ناتوانی و پیری خودشو نشون میده

    • بدون نام

      خيلي از دخترها خونه باباشون زندگي درستي ندارن نه پول نه احترام نه هيچي توقع دارن عروس شن در حد ملكه باهاشون رفتار شه بي احترامي رو قبول ندارم و كاري به وضع مالي طرفين ندارم ولي هركسي بايد خودش و خانواده اش رو ببينه بعد سطح توقعاتشو تعيين كنه

    • قادر

      کاملا از سالی ک ازدواج منفی شده میشه فهمید دلیلش چیه . از سال 90 91 بود ک دلار گرون شد و همه چی 3 4برابر شد . باتوجه به این ک اون موقعی چیزی با عنوان شبکه های اجتماعی وجود نداشته ک بخوایم بندازیم گردن شبکه اجتماعی

    • فاطمه

      گیرم عروسی کردی با چی میخوای زندگی کنی،ولاااااااااااا
      مسئولین نشستن تو خونه بشکه به بشکه پول میارن خبر از جوونای بیکار ندارن

    • رضامتال

      زنده باد مجردی

    • رها

      من که هیچ علاقه ای به ازدواج ندارم به خصوص با این طرز تفکر سطح پایین بعضی مردهای ایرانی_مگه پدر خودم چه عیبی داره؟ مردها فقط کسیو میخوان که خونشونو تمیز کنه و آشپزی کنه. از همین کامنتای اینجا معلومه که همینطورن. شما وقتی ازدواج میکنی باید شخص مقابلتو دوست داشته باشی و وقتی اونو دوست داشته باشی باهاش مثل ملکه رفتار میکنی. داری ازدواج میکنی خدمتکار که نگرفتی که اومدی با این لحن مغرضانه اینجا کامنت میزاری که توقع دارن باهاشون مثل ملکه رفتار شه!! خیلی عذر میخوام بیمار روانی همسرته! باید باهاش مثل ملکه رفتار کنی! من ترجیح میدم پیش پدرم بمونم تا این که با امثال شما ازدواج کنم

    • ایمان

      سپاس... بالاخره یکی این موضوع رو درست موشکافی کرد. نه با ارتباط دادن به مسائل شخصی و بی ربط...

    • بدون نام

      دخترای ایرانی حقشونه

    • بدون نام

      وقتی کار نیست .تورم بالاس . مشکلات اقتصادیه چه جوری زن بگیرم

    • بدون نام

      دختره نه پول داره نه عیار علمی داره !
      فقط میخواد شوهر کنه که پول بریزه براش و خرج عشق و حالش کنه !!

      ایا پدرا دخترا رو تو خونه گشنه میزارن؟؟؟

    • بدون نام

      دخترا حقشونه ... ما پسرا با مجردی مشکل نداریم .هر چقدر پول در بیاریم عشق و حالمونو میکنیم ... ولی شما دخترایید که علاوه بر مشکلات خانوادگی و جامعه براتون ایجاد میکنه نمیتونید زیاد مجرد باشید .. حالا هی ادعا کنید !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا بااین طرز فکرت

    • ممد

      ازدواج کنیم چی بشه؟
      هر روز غر های زنو تحمل کنیم؟
      تو خونه ی مادرش ب ارزوهاش نرسیده شوهر کنه خودشو خفه کنه ب همه چی برسه؟
      چشم و هم چشمی و حسادتشون ک هیچ !!
      پس فردا بگی بالا چشت ابروهه و طلاق و مهریه رو اجرا بزاره؟
      ... برا همین مجرد بودن خوبه . نه محدودیتی . ب همه خواسته هام با پول میرسیم

    • بدون نام

      دخترا با این ادعا و سطح توقعشون واستن تا یه شوهر پولدار خوشگل دکتر مهندس بیاد بگیرتشون!!!!!!!!!
      انگار از دماغ فیل افتادن

    • امید

      چقدر دختر فمینیست داریم تو ایران....عقده ای هستید چقدر اخه .. بمونین با این افکارتون تا بمیرید ... ههههههههه

    • Rrza

      تبریک ب دولتمردان و بزرگان مملکت و دلسوز نماها. ..

    • بهنام

      دوستان متاسفانه هم مشکل پیک جمعیتی هست که تعداد دختراها زیادتر هست و مشکلات بعدی هم بیکاری /تورم /شرایط سخت زندگی و.....که نه تنها دوستان مجرد اذیت شدن بلکه کسانی که ازدواج کردن و شغل هم دارن ولی باز هم توکل بر خدا میشه کرد و زندگی خوبی بهم زد /خود من در حد صفر بودم از نظر مالی و توکل کردم بخدا و شرایطم عالی شد / مهم این بود من به این باور برسم خدا هست و خودش راه ازدواج باز میکنه و همین هم شد

      پاسخ ها

      • ایمان

        سلام بهنام جان. البته که خدای شما،‌خدای ما هم هست و فقط خوده خداست که بین بندگانش فرقی نمیگذارد. اما، من هم توکل کردم و ازدواج کردم، اما نمیچرخه. علت نبود زیرساخت های مناسب برای زندگی هست. اینقدر که ترجیح دادیم هر چه سریعتر از کشورمون بریم. شاید جایی باشه که بشه کار آبرو داری داشت. زندگی نسبی و مناسبی که توی ایران. امروز آرزوست برای ۹۹.۹ درصد جوانان. این مطلب فوق العاده است. مشروط به اینکه بجای اطلاع رسانی به مردم، که خودشون این شرایط رو درک میکنن، بدست کسانی برسه که توان اجرایی کردن اون رو دارند. قطعاً جمعیت جوان کشور کم میشن، زاد و ولد کم میشه و امکان فساد هم بیشتر میشه. موضوع بعدی این هست که با کم شدن جمعیت جوان،‌بازارها از رونق میوفتن و روزی اون دوستان مرفح هم در خطر میوفته. بهتر هست، بجای اینکه همه چیز رو گردن خدا بندازیم. به سهم هر شخص در ایجاد فرهنگ مناسب، افزایش ظرفیت ها و کاهش موانع واقعی پرداخته بشه. و امید دارم به دست مسئولین و توانمندان این حوزه هم برسه. هر بازاری اگر جهیزیه یک دختر رو قبول کنه، هر استادی اگر کلاسای مشاوره رایگان بذاره. اگر میل به زندگی افزایش پیدا کنه. کشور از رکود خارج میشه و ترس مردم از زندگی متاهلی برطرف میشه.

    • اریان

      من بدبخت با داشتن لیسانس و مجبور ب کارگری وقتی شکم خودمو به زور سیر میکنم چه جوری ازدواج کنم؟ اون دخترو هم بدبخت کنم؟ ... مشکل اینه جوونارو دگ نگاه نمیکنن . ولشون کردن .. پول و پارتی حکومت میکنه توکشور امثال دوستم با همین مدرک حقوق هفت میلیونی میگیره از شرکت عموش .. ولی من هفتصد هزار تومن !! ... اون زندگی میکنه . منم زندگی میکنم.

    • بدون نام

      هر آدم عامی هم میدونه بخاطر فقر حاکم در ایران است. ازدواج مال قشر پول دار و آقازاده هاست.خخخخخخخخخخخخخخخخخخهخخ

    • یاس

      رها جان هزاران لایک عزیزم

    • بی نام

      این همه دزدی میکنند حقوق نجومی هم مبگیرند دیگه پولی نمیمونه که جوانی ازدواج کنه وقتی هم بیکاره بهتره مجرد بمونه

    • بدون نام

      چطوره ازچین شوهر وارد کنیم شنیدم در چین تعداد آقایان نسبت به خانمها بیشتره.چطورما جنسهای بنجل آنها رو میخریم.ولی ما از لحاظ فرهنگی ومذهب باآنهامتفاوتیم که اینم منتفی میشه.بیچاره دهه شصتیها با آن جنگ لعنتی نه بچگی نه جوانی خوبی داشنتد هر بحرانی هم است دامن آنها رو گرفت لعنت به صدام.این شکاف جنسیتی اثرات جنگ است بسیاری از مردان جوان ما تو جنگ شهید شدند در حالی که ازدواج کرده بودند نه بچه ای از آنها مانده

    • بدون نام

      این اقایونی که دخترا را مقصر می دونند اینها چرا با این سنشون هنوز دستشون تو جیب باباشونه اگر جای خوردن و خوابیدن از همان کم سن و سالایی که می گید گرفته بودید تا حالا نوه داشتید نکنه دخترا به شما گفتند مثل بختک به جون ننه باباتون بیفتید و دم از نداری بزنید دخترا حق انتخاب ندارن ولی شما که اعتماد به سقفتون خوبه و ملت هم تاییدتون میکنه چرا موندید البته چون چهارتاتون را تو خونه داریم می دانم که به جیب بابا عادت کردین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخواستم زودتر جواب بدم هی میگفتم ولش.حالا یه چیز بهت میگم.اگه داداشای تو اینطورین دلیل نمیشه به بقیه بتازی.والا من از بچگی کار کردم الانم چیری ندارم. باز سطخ توقع خانوما من نمیتونم انتظار ازدواج داشته باشم.

    • بدون نام

      جالبه یه تعدادی خانوم کامنت گذاشتن که از زندگی تو خونه پدرشون راضی ان و ترجیح میدن پیش پدرشون بمونن!!! خواستم بگم گربه دستش به گوشت نمیرسید میگفت رژیمم !!!

    • حبیب

      عـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلت ؟?
      ۱ بیکاری
      ۲ عدم اعتماد به طرف مقابل
      ۳ زیاده اهمیت دادن به زن در جامعه ( بطوریکه زنان بیشتر شغل ها را در جامعه دردست دارند وبیشتر مردها بیکارند)،
      ۳ مهریه بالا
      ۴ قیافه (زیبایی)
      ۵ نبود مسکن
      ۶ گرانی
      ۷.........
      ۸.........

    • ایرانی

      سلام بابا وقتی قیمت یک آپارتمان از حقوق سی سال یک کارمند معمولی بیشتره چطوری جوانها زن بگیرن ؟؟؟؟؟؟ من فکر میکنم تو این شرایط بد اقتصادی بتونیم شکم خودمون سیر کنیم هنر کردیم زن پیشکش
      این نظر من جوان هست

    • یاس

      پسرا خودشون بی عرضه شدن و دل به کار نمیدن اهل زندگی هم نیستن بعد میگن دخترا ترشیدن.عیب خودتونو ببینید اول، تو زندگی همه چیز به ازدواج نیست.موفقیت و خوشبختی مهمه که ما دخترا داریم ولی شما آقا پسرای خودخواه ندارین و هر روز یه دردسر جدید دارین برای خانوادتون از بس ول میگردین

      پاسخ ها

      • من

        دخترا فقز بلدن حرف مفت بزنن.من اینجا ایمیبمو نوشتم.از شیش سالگی کار کردم.پول ندارم سوادمم بالاس ولی پول ندارم.من همینجا میگم اگه حتی ده سالم از من بیشتر باشی باهات ازدواج میکنم..حاظری با من ازدواج کنی؟تا حالام نه نماز نه روزم دیر نشده.اگه دروغ گفتم شما قبول نکن.زشتم نیستم..به این شرط ز که تعهد بدی با همه چیم بسازی و منم تلاش کنم حاطری ازدواج کنی؟مسیله اینه که شما دخترا الکی حرف میزنین.ایمیلمم نوشتم.

    • بدون نام

      علتش رشد زیاد جمعیت در دهه 60 هست. اگه پسران این دهه با دختران همسن خود ازدواج میکردند مشکلی نبود ولی همیشه پسرها با دختران چند سال کوچیکتر از خودشون ازدواج میکنن و دختران همسن آنها از ازدواج باز موندن...علت اینه اینهمه دختر دهه60 داریم. مثلا پسرعموی 57 ی من با ی دختر 67 ی ازدواج کرده و ی پسر 66 ی میره ی دختر 75ی رو میگیره علتش اینه عزیزان...

    • مرجان

      آقایون محترم زن نگیرین.ما هم اگه یکی مثل شمارو میخواستیم الان بچه هامون بزرگ بودن

    • خواستگار

      دخترهای ایرونی حقشونه پرمدعا و مهریه های الکی

    • بدون نام

      مقصر پسرانی هستند
      که میروند با دختران خیلی کوچکتر از خودشون ازدواج میکنند
      دختران متولد دهه ی 50 و 60 هیچ تقصیری ندارند
      برای نمونه پسر متولد 65 یا 64 میره با دختر 76 و 77 ازدواج میکنه
      به جای اینکه هر ماه امار بدهید
      دختران بالای 35 سال روبه افزایش هست
      اموزش به خانوادها بدهید یه کم فرهنگ وشعور پیدا کنند
      نه اینکه بروند برای پسر 40 سال دختر 15 یا 20 ساله بگیرند
      بعد کلی هم افتخار کنند
      سایت برترینها
      بیشتر روی فرهنگ سازی کار کن تا امار دادن

    • بدون نام

      بعضی پسرا شرایطشون اصلا خوب نیس نه تحصیلی نه کاری...اون پسرایی هم که تحصیلات و کار دارن میرن سراغ دخترای آنچنانی برای همین بعضی دخترا که شرایط معمولی دارن میمونن...

    • نازیلا

      من يه دخترم. سی و پنج سالم خونه بابام ماشین سیصد میلیونی دارم. خونه زمین و کلی حساب بانکی و ارثیه زیادی که پدرم در دوران مجردی بهم داده تا اعتماد به نفس داشته باشم و نرم با آدمهایی که در شان خانواده نیست دم خور بشم. خب الان من دیوانه ام با این پسرهاي اس و پاس ازدواج کنم. کلی هم خواستگار دارم اینکه مجرد زیاد هست دلیل بر بی شوهری نیست. دختران تحصیل کرده امروز عاقلتر هستند. ديگه نميشه مثل قدیم باشیم ماها. پس انقدر نگین مجرد موندن. بلکه بگين ميخوان مجرد و راحت باشند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        !توکه راست میگی!

    • بدون نام

      با نظر 13:49 کاملا موافقم..این ازدواج ها سرانجام خوبی هم نداره چون زمانی که آقا سنش بالاتر میره تازه اول جوونی کردن خانمه و این یعنی فاجعه.کاش چشامونو باز میکردیم.خداروشکر همه منظور منو درک میکنید.موفق باشید

    • محمد

      نازیلا من فکر میکنم پسرا بدون زن موندن!!!!!
      ی متنی تهیه کردی هم الکی واسه خودت کلاس بزاری و هم ارزش دخترا رو مثلا ببری بالا. خخخخ

    • بدون نام

      نازیلا تو از اون دخترایی که میری دانشگاه بلکه یکی بیاد بگیرتت .
      ارزوهاتو نوشتی گلم .ههههههه

    • ابی

      نازیلا هر چقدر هم پول و امکانات داشته باشی باز نمی تونه جای شوهر رو بگیر شوهر داشتن یه نیاز طبیعی است پس الکی کلاس نزار در مورد مردها هم همینه

    • سجاد

      بیکاری پسرا بخصوص دهه شصتیا باعث مجرد موندن خیلی از دخترا شده

    • سجاد

      بیکاری پسرا بخصوص دهه شصتیا باعث مجرد موندن خیلی از دخترا شده

    • سجاد

      بیکاری پسرا بخصوص دهه شصتیا باعث مجرد موندن خیلی از دخترا شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج